Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 8561
Jeg skal ta opp lyden fra samtaler jeg har via nettbrett med hodetelefoner. Ser for meg en dings med ledning og minijack som plugges i nettbrettet og en minijack utgang hvor jeg plugger inn headsettet, slik at lyden går "gjennom" opptakeren. Noen som vet hva noe slikt kalles og eventuelt hvor jeg får tak i det? Kom gjerne med forslag om du har en annen løsning
Kan du ikke bare bruke en kabelsplitter og plugge headphone inn i den ene og en eller annen form for opptaker i den andre?

Slik som denne feks? https://www.ebay.com/itm/Sandberg-Mi...QAAOSwWPtemHT8
Takk for svar! Men da vil vel bare lyden fra den jeg snakker med spilles inn? Ikke min lyd?
Du vet det finnes apper som lar deg gjøre dette (trykke record) på nettbrettet du har samtale?

Hvorfor gjøre det lett når det kan gjøres særdeles vanskelig.

9 av 10 klarer aldri få en stereo 1/4» riktig, i ditt tilfelle med stereo pluss mikrofon snakke vi vel 99 av 100. Den som er linket til over er ikke for samtale (mikrofon).

En forutsetning må være korrekt plugg. Selv med korrekt plugg vil du ha din mikrofon og lyd fra samtalepartner med separat. Du trenger altså å mikse dette før opptak.

Neste skritt er telefonhybrid.

https://www.benum.no/sok/?q=Telefonhybrid

https://www.thomannmusic.no/search_d...cs=621865_5306
Jeg bruker en Zoom H5-opptaker til dette. Denne har innebygget mic samt inngang fra feks pad/telefon/nettbrett. Sikkert litt kostbart (2500,-) til ditt bruk, men det er en løsning med ekstremt bra resultat og kvalitet ihvertfall.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Jeg bruker en Zoom H5-opptaker til dette. Denne har innebygget mic samt inngang fra feks pad/telefon/nettbrett. Sikkert litt kostbart (2500,-) til ditt bruk, men det er en løsning med ekstremt bra resultat og kvalitet ihvertfall.
Vis hele sitatet...
Sikkert fint det men da som i mitt 4de avsnitt over sikkert fint hvis TS får tips om alt han trenger for dette er ikke standard zoom opptak.
Sitat av Dough Vis innlegg
Sikkert fint det men da som i mitt 4de avsnitt over sikkert fint hvis TS får tips om alt han trenger for dette er ikke standard zoom opptak.
Vis hele sitatet...
Det er så enkelt at han bruker en Jack til Jack på denne, da Zoom H5 har Line in og justering på inngangsvolum på opptakeren. Samtalene kan han høre ved hjelp av hodetelefonutgangen på H5.

Mikrofonen og linjeinngangssignalet mikses inn i en og samme fil (feks mp3) i opptakeren.
Sist endret av Hobby; 22. januar 2021 kl. 09:20.
Er det ios er det jo bare å starte taleopptak...

Nei glem det, innebygget taleopptager funker ikke til dette. Men må da finnes en app...?
Sist endret av lydmannen; 22. januar 2021 kl. 09:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Det er så enkelt at han bruker en Jack til Jack på denne, da Zoom H5 har Line in og justering på inngangsvolum på opptakeren. Samtalene kan han høre ved hjelp av hodetelefonutgangen på H5.

Mikrofonen og linjeinngangssignalet mikses inn i en og samme fil (feks mp3) i opptakeren.
Vis hele sitatet...
Jeg tolker TS som at han skal bruke hodetelefoner til seg selv i samtalen, altså med mikrofonen fra headset inn i nettbrettet.
Nettbrett flest har bare en minijack.

Sitat av lydmannen Vis innlegg
Er det ios er det jo bare å starte taleopptak...

Nei glem det, innebygget taleopptager funker ikke til dette. Men må da finnes en app...?
Vis hele sitatet...
Ja det er bare å søke "samtale opptaker" eller "call recorder" osv.
Sist endret av Dough; 22. januar 2021 kl. 09:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Jeg tolker TS som at han skal bruke hodetelefoner til seg selv i samtalen, altså med mikrofonen fra headset inn i nettbrettet.
Nettbrett flest har bare en minijack.



Ja det er bare å søke "samtale opptaker" eller "call recorder" osv.
Vis hele sitatet...

Ja? Det er jo akkurat det jeg sier her Jack fra pad/telefon til Line-in på Zoom, hodetelefoner kobles i zoom-opptakeren istedenfor rett i paden. Det er likegyldig for TS om de kobles rett i telefonen eller ei, han spør jo faktisk etter et mellomledd. Noe jeg har kommet med forslag om Lydmessig best (bedre mikrofon i Zoom enn i telefonen), men kostbart som nevnt over. Jeg bruker denne løsningen selv i forbindelse med jobb og der er det helt klart verdt det.

Fila blir liggende lagra på et SD-kort istedenfor på telefonen, det er det største aberet sånn resultatmessig.
Sist endret av Hobby; 22. januar 2021 kl. 09:49.
Sitat av Hobby Vis innlegg
Ja? Det er jo akkurat det jeg sier her Jack fra pad/telefon til Line-in på Zoom, hodetelefoner kobles i zoom-opptakeren istedenfor rett i paden. Det er likegyldig for TS om de kobles rett i telefonen eller ei, han spør jo faktisk etter et mellomledd. Noe jeg har kommet med forslag om Lydmessig best (bedre mikrofon i Zoom enn i telefonen), men kostbart som nevnt over. Jeg bruker denne løsningen selv i forbindelse med jobb og der er det helt klart verdt det.

Fila blir liggende lagra på et SD-kort istedenfor på telefonen, det er det største aberet sånn resultatmessig.
Vis hele sitatet...
Dette forutsetter jo at det IKKE er forventet å bruke headset-mikrofon til samtalen.

Når du plugger i jacken så forventer nettbrettet lyd fra ekstern mic.
Sist endret av Dough; 22. januar 2021 kl. 09:57.
Sitat av Dough Vis innlegg
Dette forutsetter jo at det IKKE er forventet å bruke headset-mikrofon til samtalen.

Når du plugger i jacken så forventer nettbrettet lyd fra ekstern mic.
Vis hele sitatet...
Da må TS forklare behovet sitt bedre, for resultatet blir nøyaktig det samme.
Takk for svar og tips!

For å beskrive behovet mitt tydeligere; jeg har samtaler, en til en, over en videoapplikasjon på ipad. Jeg trenger å ta opp lyden fra samtalen (det jeg sier og det motparten sier).

Pga krav til sikkerhet/konfidensialitet ønsker jeg helst ikke å bruke en app og lagre fila på nettbrettet hvis jeg kan unngå det (hvis noen lurer; opptaket gjøres helt lovlig og med motpartens samtykke).

Løsningen med zoom-opptaker høres ok ut, såvidt jeg kan forstå, men prisen var litt stiv. Det må da finnes rimeligere alternativer? Jeg er ikke avhengig av særskilt god lyd, så lenge samtalen er ok å lytte til og innholdet forståelig ved avspilling.

Videre tips/innvendinger etc mottas med takknemlighet

Og ja, jeg bruker et standard headsett med mikrofon som jeg plugger inn i minijacken på nettbrettet når jeg har disse samtalene.
Sist endret av Tommeltotten; 22. januar 2021 kl. 22:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du ikke bare bruke skjermopptak? Det er innebygget i iPaden, og du kan fjerne fila etter å ha overført den til PC.
Sitat av Tommeltotten Vis innlegg
Og ja, jeg bruker et standard headsett med mikrofon som jeg plugger inn i minijacken på nettbrettet når jeg har disse samtalene.
Vis hele sitatet...
Nettopp, og hvorfor det da ikke vil virke sånn som det gjør for @Hobby har jeg forklart over.

Gå en runde med deg selv på hvorfor du har noen fikse ideer om å ikke bruke app, adskillig behagligere å tenke litt på det. Vil spare deg for masse plunder og hæssel.

Noe helt annet enn det du spør om, Quick-Fix på problemet ditt er å droppe headset, kjøre høyttaler å ta opptak på en enkel diktafon du får til noen hundrelapper.
Takk igjen for videre innspill og forslag til alternative løsninger. Zoom-løsningen er nærmest det jeg ønsker meg. Men hvis jeg forstår riktig vil ikke dette fungere fordi jeg bare har én jack-tilkobling og lyden fra mikrofonen på headsettet vil ikke gå gjennom opptakeren og inn i brettet? Hva er det da som gjør at denne løsningen fungerer for Hobby? Bruker du mikrofonen på opptakeren istedetfor på headsett? Går det da "inn i nettbrettet" slik at min samtalepartner kan høre meg? Ser i tilfelle ikke noen utfordringer med denne løsningen..
Sist endret av Tommeltotten; 29. januar 2021 kl. 21:12.
Sitat av Tommeltotten Vis innlegg
Takk igjen for videre innspill og forslag til alternative løsninger. Zoom-løsningen er nærmest det jeg ønsker meg. Men hvis jeg forstår riktig vil ikke dette fungere fordi jeg bare har én jack-tilkobling og lyden fra mikrofonen på headsettet vil ikke gå gjennom opptakeren og inn i brettet? Hva er det da som gjør at denne løsningen fungerer for Hobby? Bruker du mikrofonen på opptakeren istedetfor på headsett? Går det da "inn i nettbrettet" slik at min samtalepartner kan høre meg? Ser i tilfelle ikke noen utfordringer med denne løsningen..
Vis hele sitatet...
Du må finne en kabelløsning i nettbrettet som gjør at du at kan tappe lyden ut uten å "bryte" for mic så nettbrettet forventer en ekstern mic inn. Du blir nødt til å benytte mic i nettbrettet for motparten til å høre deg. Kan selvfølgelig sikkert også omgåes dette men det vil jo være utrolig om noen gidder å holde på med.. Da er du plutselig i et "studiomiljø"...