Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1508
Hei, jeg lurer på om det er lurt å oppgradere fra 4770k til 4790k?
Min cpu er 4770k, de som er problemet med den er at den ikke kan overclocke mer en 3.7ghz før den får temp problemer. Jeg bruker en radiator kjøler som funker fint på stock settings men går oppi 80-90c på stresstest med 3.7ghz overclock. Jeg kjøpte uheldigvis 4770k 1 måned før 4790k kom til rundt samme pris. Ville det vært bedre med en 4790k? Siden den er 4ghz stock og folk får den opp i 4.7ghz overclock.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Trenger du å klokke den da? hva er det du bruker så mye cpu på som gjør at du trenger det? eller er det bare for gøy?
Trådstarter
48 2
Renderer et par videoer og har et par spill som bruker en del cpu, ble litt skuffa når cpuen ikke gikk mer en 3.7ghz
De prossessorne er veldig like, med en CPU benchmark før eventuel overklokking på 10212 og 11244. Dette er så likt at jeg tviler på at du vil merk økningen i praksis. Mye annet å bruke 3 000 kr på.

i7-4770K: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?...0K+%40+3.50GHz
i7-4790K: http://www.cpubenchmark.net/cpu.php?...0K+%40+4.00GHz
Sist endret av Kongen; 13. april 2015 kl. 14:45.
Trådstarter
48 2
Hadde tenkt å selge 4770k`en og en evga 660ti som jegchadde liggende.
Til rendering er det kanskje bedre med litt mer RAM og IO enn CPU? All den tid det du vurderer er nesten likt. Vet at vi har 256 GB RAM og 2x 250GB SSD som cache i den maskinen vi rendrer med.
Sist endret av nudo; 13. april 2015 kl. 17:40.
Trådstarter
48 2
Og siden jeg var så uheldig med min cpu, så er det en del forskjell på ytelsen på min 4770k og en ny 4790k. Min som jeg sa kan kun bli overclocka til 3.7ghz. Mens 4790k har 4ghz stock og 4.4ghz boost. Og jeg kan sansynligvis overclocke den mer. Med å selge min 4770k og et lite brukt evga gtx 660ti sc så skal jeg sleppe å betale så mye ekstra.
Hvor mye RAM har du i maskinen?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det som skaper mest temperatur når kan klokker cpu er vcore, jo høyere denne er, jo høyere temp.
Du har ikke sagt hvor høyt du har denne, håper for all del du ikke bruker "default" eller auto settings når du klokker, da er det ikke rart du får så dårlig resultat.
Det er også flere faktorer som spiller inn når du klokker, ikke minst hvilken kjøler du har, regner med det er vann siden du nevnte radiator?

Jeg kjører selv en i5 2500K klokket til 4.8ghz, den ligger på 45 grader idle, og 65-70 på load. Dette er på vannkjøling med 1x 120mm radiator.

Som @Kongen sier, så er forskjellene så små uansett, jeg ser iallefall ikke vitsen.
Jeg tror det er et større poeng å sette inn mer RAM; litt avhengig av hvor mye det står i fra før. De fleste hovedkort i dag kan ha en del DDR3 og dette hjelper ofte mer på farten enn å bytte CPU med 0.5GHz ekstra.