Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1174
Hei. jeg fikk en streng, men hyggelig beskjed av mods at det er ikke tillatt å skrive på dialekter.
Prøver igjen med bokmål

Jeg tenker å gå en skogstur, men det er lenge siden jeg gikk på tur om vinteren! Har gått på skogsturer i varmere tider og vet hva jeg skal ta med, men kanskje dere har noen tips?
Det er enkelt og jeg kan forklare , -ta for eksempel på en nisselue , pakk med en sekk. Klar. Ikke gå i preppet skiløype
Sitat av Tokis Vis innlegg
Hei. jeg fikk en streng, men hyggelig beskjed av mods at det er ikke tillatt å skrive på dialekter.
Prøver igjen med bokmål

Jeg tenker å gå en skogstur, men det er lenge siden jeg gikk på tur om vinteren! Har gått på skogsturer i varmere tider og vet hva jeg skal ta med, men kanskje dere har noen tips?
Vis hele sitatet...
Ut ifra emojin du la igjen sist er vell en joint verdt å ta med sammens med varme klær, kakao/skakkao, kanskje engangsgrill å noe musikk på ørene Finne seg en plass å slappe av litt ettervært.
Ta med det du trenger for å få gang på bål og kaffe.
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Takk for svarene og tips
Jeg anbefaler og ta med en god hue som dekker ørene godt, samt en bøff. Ikke gøy og fryse.

Noe vann og mat slik du ikke går sulten å tyst. Gjerne noe snacks og kakao.

Lang eller kort skogstur du skal gå?
125 2T
Tokis's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kuami Vis innlegg
Jeg anbefaler og ta med en god hue som dekker ørene godt, samt en bøff. Ikke gøy og fryse.

Noe vann og mat slik du ikke går sulten å tyst. Gjerne noe snacks og kakao.

Lang eller kort skogstur du skal gå?
Vis hele sitatet...
Det blir en lang tur i noen timer.
Trenger ikke å planlegge så voldsomt. Ta med deg mat å drikke, å en god kniv eller ei lita øks så du får laget deg et lite bål.
Lite som slår bålkaffe langt inni skogen på vinterstid!

Hvis du har mulighet så anbefaler jeg deg å ta med en god sovepose og telt, det er fantastisk å overnatte ute på denne tiden av året, ja det kan være kaldt men er du forberedt er det ingen problem.

EDIT: Forøvrig så må jeg bare si at bålkaffe er den beste kaffen man får.. har du en liten skarp en som tilbehør så skal det mye til for å få det bedre.
Sist endret av JohnnyNonsens; 21. januar 2021 kl. 19:56.
Husk også munnbind å sprit.
Klær!
Kle deg godt, man kan alltids ta av seg klær og stappe det i sekken hvis du blir for varm. Unngå å svette, blir det fuktig på huden så er det lurt å ta av seg et lag. Er et helvete å tørke klær ute på vinteren mildt sagt, da må man ha et oppvarmet telt/lavo eller lignende. Er du fuktig kan du bli ekstremt nedkjølt på kort tid, og det sniker seg mer innpå enn du tror!
Lær deg og kle deg riktig også, masse artikler på nett.

Ett eller annet som separerer kroppen ifra bakken som sitteunderlag, hengekøye, felt krakk eller lignende. Unngå å sitte på bakken uten noe under rumpa, bakken tapper deg for varme.

En god kniv, trenger ikke å være stor. Da kan du få lagd tennved f.eks hvis det skulle trengs. Det er ikke ofte jeg gidder å pakke ved, jeg vet hvor jeg finner brennbart materiale hvis det trengs. Hvis du ikke vet hvor du skal lete etter det så kan det være fint med nedpakket ved.

Vann, ta ALLTID med mer en du tror du trenger. Vann kan man overleve LENGE på alene, så hvis uhellet er ute og du går deg bort så får du lengre tid å bli funnet på.

Er du i et område du ikke kjenner godt kan det være kjekt å ha med seg hyssing i sterke farger som man knyter opp på vei inn i et fast intervall på grener ved stien du går på, eller når du går i skog uten sti.

Det er dette jeg kommer på sånn i farta, god tur!
Ser mye har blitt nevnt, men kan kansje nevne at ullundertøy kan være en god ide. God tur a!
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Sitteunderlag, niste, snytepapir, brodder (nå som det er mildere), varm drikke på termos.
Stormkjøkken, radio, kikkert, hodelykt, skift etc..
En god kniv, lighter, tennposer og litt tørr opptenningsved. Du trenger ikke mye, men litt tørr ved gjør livet mye enklere. Jeg har fyrt bål hver uke siden oktober/november elns, og skauen er faen så våt for tiden. En liten bålkjele og noen poser rett-i-koppen er alltid en vinner.
Få deg et stormkjøkken på finn hvis du vil lage noe ute.

Bål er mye mer kos, men det tar tid å få i gang og krever mer forhåndsregler og bæring.

Du trenger gode sko, sitteunderlag og ellers klær for været. Ikke glem solbriller hvis det er snø og sterk sol.
Sant nok, om man bare skal ha litt varm mat er en primus enklere. Gass er det enkleste, men ikke egnet for vintersbruk. En multifueler med bensin er topp året rundt. Og er man kreativ kan man lett lage en spritbrenner selv.

På den andre siden er det fint å kunne fyre bål under vanskelige betingelser. Bjørkenever er verdt sin vekt i gull på slike dager.
Høres koselig ut!

Spesifikt for vinter så er jo gode sko et must! Kanskje ha i bakhodet at snøen kan dekke over ting som hull i bakken, eller at det kan være glatt? Er ihvertfall noe jeg hadde tenkt på. Hodelykt siden det blir bekmørkt, vann siden du blir tørst, og kanskje noe varmt i en termos.
For et par timer trenger du bare ullundertøy, overtrekkstøy, et sitteunderlag for luksus og en liter vann, maks. Håper for din del at du er en innvandrer syd fra Sahara. Makan. Bevegelse = varme.