Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4598
Basically fiksa fulltids jobb etter læretida begynner i august og får derfor en lønn på 450k. Mye i forhold til bare lærlinglønna og hvor jeg må punge ut 10k for en leilighet. Jeg lever fint på 5k til mat og alt annet. Jeg flytter tilbake hos foreldrene som er helt ok for dem. Jeg kan derfor spare mye og det er det jeg planlegger. Jeg har null erfaring med å spare penger, jeg vet ikke shit om bsu hvordan å spare til bolig. Kan noen liste alle ting vi burde alle vite når vi skal inn i boligmarkedet.
Hvor lang tid vil du bruke på sparing før du kjøper bolig? Skal man spare i mer enn 5 år har jeg hørt at å sette penger i aksjefond er lurt men det krever selvfølgelig at du setter deg inn i hvor det er tryggest. Vil du spare mest mulig på kortest mulig tid og kjøpe bolig raskt og innen et år så er det å jobbe alt du kan, leve billigst mulig, og finne en bank som gir deg bra lån til tross for at du ikke har så mye i egenkapital. Får du kjæreste som vil kjøpe sammen med deg får dere høyere lån og det er ikke alle enslige som får lån uten en god egenkapital eller kausjonist som stiller med formue desverre.

Investeringsmessig er det smartest å kjøpe leilighet sentralt siden der vil etterspørselen være større enn på landet og dermed øke i markedsverdi mens du eier, men det er dyrere å kjøpe i storby og sentrum så om du bare vil kjøpe noe raskt og rimelig må du gå for noe i utkanten.
Fyll opp kontoen på BSU hvert år.
Øvrig sparer du på BSU 2.0.

Kan naturligvis ta en risiko å gå ut i fond eller aksjemarkedet. Men slik samfunnet er for tiden, så er det naturligvis en større risiko enn normalt.

Du må nok regne med å spare opp 500-800K for å kunne kjøpe. Så en periode på 2-3 år med ekstrem sparing bør du regne med.
Boliglånsforskriften tillater lån på 5x inntekt og du må ha 15% egenkap. Du kan låne 2.250 med 400k egenkapital. Forutsetter jo at du ikke har annen gjeld.
Alt du sparer utover egenkapitalkravet blir bare egenkapital og vil ikke gi mer lån.
Sist endret av Dough; 9. november 2020 kl. 22:11.
Er det noe mer enn bsu da?
Liksom noen andre non normie måter å gjøre det på. Jeg trodde det var flere offentlige ordninger for det
Sist endret av lolaper; 11. november 2020 kl. 21:13.
Sitat av lolaper Vis innlegg
Er det noe mer enn bsu da?
Liksom noen andre non normie måter å gjøre det på. Jeg trodde det var flere offentlige ordninger for det
Vis hele sitatet...
Du kan melde deg inn i OBOS, jeg mener å ha hørt at jo høyere annsienitet man har som medlem, jo bedre tilbud og muligheter får man ved kjøp av leilighet.
Fylle opp BSU er greit, men pengene du sparer er egt bare småtteri sånn iforhold til boligen du skal kjøpe så du bør spare ved siden av i tillegg.

Hvis du kan bo hjemme bør du klare å spare nesten 20k i måneden. Sett fast trekk til en sparekonto du ikke har alt for enkel tilgang til.

Spare i 5 år er ikke noe vits, blir jo lei lenge før man får realisert boligdrømmen..

20k går fint på den lønna der hvis du bor hjemme.. Selv sparte jeg litt over 400 på ett drøyt år så det er fullt mulig. 3-5k i forbruk så du ikke går dritt lei etter 2 uker.. 450k gir vel nesten 25k netto?
Jeg ville gjort det slik, i prioritert rekkefølge:

1: BSU
2: BSU 2.0 eller tilsvarende
3: Høyrentekonto
4: Indeksfond*

*= Om du er villig til å akseptere større risiko ville jeg funnet noen litt mer «aggressive» fond, slik at du muligens får høyere avkastning på kortere tid.

Også er det faktisk viktig å ikke spare seg til fant, da blir det mindre motiverende å orke og spare, tenker jeg. Om du kan ha det litt fetere, også spare i f.eks. seks måneder lenger, så er det verdt det i mine øyne.
Helt enig meg Viva La opium. Spar i den rekkefølgen og skal du spare i fond må du passe på bevegelsene i markedet nøye.


Indexfond/aksjer er siste prioritet slik markedet er nå. Kunstig høyt i mine øyner.
Jeg ville ha spart på høyrente konto til etter ringvirkningene fra covid-19 har nådd aksjemarkedet for fullt og alt stuper. Det er da det er fint å sette penger i fond.

Ganske overbevist over at markedet vil få en krasj de neste årene da ringvirkningene fra covid-19 ikke har slått skikkelig inn enda. Norge er heldige med oljefondet men er ikke mange andre land som har en slik buffer. Mange vil nok slite skikkelig etterhvert.
Gjør som Viva La Opium sier
Normalt ville jeg sakt indeksfond som nr3, men med tanke på det spesielle og usikkre markede nå fortiden(covid) er det mer riski en normalt.
Store fare for et større børs krak i ikke alt for fjern fremtid.
takk for innspill
1. Oppdrett en Nordnet-bruker og sett inn alle pengene du har tilgjengelig.

2. Ta kvalifikasjonstesten for kjøp av Bull/Bear-sertifikater helt du klarer å
gjette deg gjennom (det er ikke farlig om du ikke forstår noe som helst).

3. Kjøp sertifikatet "Genel Energy Bull X10" for alle pengene.

4. Utnytt Nordnet Superlån til å belåne porteføljen din.

5. Gjenta steg 3 med de lånte pengene.

6. Len deg tilbake, og nyt reisen.
Sitat av CTMCommodore Vis innlegg
1. Oppdrett en Nordnet-bruker og sett inn alle pengene du har tilgjengelig.

2. Ta kvalifikasjonstesten for kjøp av Bull/Bear-sertifikater helt du klarer å
gjette deg gjennom (det er ikke farlig om du ikke forstår noe som helst).

3. Kjøp sertifikatet "Genel Energy Bull X10" for alle pengene.

4. Utnytt Nordnet Superlån til å belåne porteføljen din.

5. Gjenta steg 3 med de lånte pengene.

6. Len deg tilbake, og nyt reisen.
Vis hele sitatet...
Reisen til personlig konkurs mener du?
Hvordan har du blitt 2 år eldre siden april?

1. Fyll opp BSU
2. Sett resten på sparekonto

Viva la har et fint svar.
BSU er bankers. Videre går det på hvilket tidsperspektiv og ønsker du har.

Dersom du er av den tålmodige typen er indeksfond helt topp, men det er ingen rakett mot leilighetskjøp.
Med indeksfond vil du statistisk sett kunne forvente 5-8% årlig avkastning. Med boligprisvekst og meglerkostnader knyttet til fondet tatt i betraktning bør du regne med maks 5% avkastning på et godt år.

Jeg vil virkelig anbefale deg å diversifisere pengene dine ut over 2-4 fond. Alt som er grønt, og spesielt hydrogen relatert, er ekstremt i vinden om dagene. Meld deg inn i Aksje grupper på facebook å plukk opp det du kan. Ver kritisk og gjør opp dine egne meninger. Enhver idiot kan komme med bastante meninger og anbefalinger, men det er når du utfordrer de du faktisk ser grunnlaget i uttalelsene.

Lykke til! Aksjemarkedet er virkelig ikke så avskrekkende og komplisert som det blir fremstilt.