Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3792
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei,

jeg lurer på stegene PF TEK cubensis kultiveringen.

Steg 1: Lag substrat - OK
Steg 2: Injisere sporer i substrat - OK
Steg 3: La substrat bli kolonisert i inkubasjonskammer - OK

Steg 4: Her kommer det jeg lurer på. Etter at substratet er fullt kolonisert og FØR kakene skal fødes og plasseres i fruktingskammer; skal glassene da plasseres i litt lavere temperatur (21 - 24 grader C) og belyses sånn at pins (pinningen) skal utvikle seg i glassene?

Det ser ut for meg som enkelte guider sløyfer dette steget, mens andre gjør det ikke. Prøver å få oppklart dette! TAKK!
Det spiller egentlig ingen rolle. Den kommer til å pinne uansett, tar kanskje bare litt lengere tid før den pinner om du skipper stepp 4.

Selv så dropper jeg dette steppet for å forsikre meg om at alt substratet er kolonisert før den pinner, for så fort den pinner så dunker jeg kaka i 10 timer før den går inn i frukte kammeret. (Kjempe viktig at alt substratet er kolonisert før føding)

Å dunke kaka under vann i kjøleskapet 10-12 timer er viktigere. Det trigger pinningen for fult før kaka går inn i kammeret + hydrerer kaka
Sist endret av Alge; 16. mars 2017 kl. 10:37.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for raskt svar !

Sitat av Alge Vis innlegg
Det spiller egentlig ingen rolle. Den kommer til å pinne uansett, tar kanskje bare litt lengere tid før den pinner om du skipper stepp 4.

Selv så dropper jeg dette steppet for å forsikre meg om at alt substratet er kolonisert før den pinner, for så fort den pinner så dunker jeg kaka i 10 timer før den går inn i frukte kammeret. (Kjempe viktig at alt substratet er kolonisert før føding)

Du skriver at "så fort den pinner"; mener du da at kaka pinner i inkubasjonskammeret?

Å dunke kaka under vann i kjøleskapet 10-12 timer er viktigere. Det trigger pinningen for fult før kaka går inn i kammeret + hydrerer kaka
Vis hele sitatet...
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
for så fort den pinner så dunker jeg kaka i 10 timer før den går inn i frukte kammeret
Vis hele sitatet...
Mener du her at du venter på at pinningen skal skje mens kaken er i inkubasjonskammeret?
Ja det burde pinnes i glassene(slik du skrev) når kakene er fullt kolonisert og det kan ta lang tid å la de pinnes! Når de er pinnet legger du de i en dekket gryte/skål med vann i 12-24t(max) og evnt ruller i feks (varmebehandlet) vermikulitt så er de klare til bruk slik Alge sa Dunk'n'roll burde gjøres mellom hver flush/høst for å tilføre fuktighet.
Sist endret av mollypolly; 16. mars 2017 kl. 11:19.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takktakk.

- Skal glassene belyses feks med 6500K lys, eller dagslys under pinningen?
- Temperaturen under pinningen skal være litt lavere, right? sånn 21-22-23-24 grader C ?
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Alge Vis innlegg
Det spiller egentlig ingen rolle. Den kommer til å pinne uansett, tar kanskje bare litt lengere tid før den pinner om du skipper stepp 4.

Selv så dropper jeg dette steppet for å forsikre meg om at alt substratet er kolonisert før den pinner, for så fort den pinner så dunker jeg kaka i 10 timer før den går inn i frukte kammeret. (Kjempe viktig at alt substratet er kolonisert før føding)

Å dunke kaka under vann i kjøleskapet 10-12 timer er viktigere. Det trigger pinningen for fult før kaka går inn i kammeret + hydrerer kaka
Vis hele sitatet...
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Denne posten er rimelig grei: https://freak.no/forum/showthread.php?t=92997
En av mange guider på tuben: https://www.youtube.com/watch?v=kQ6LIe-v1hI
Vis hele sitatet...
Ja, mye bra info der. Men litt kort om akkurat pinnings-fasen.
Jeg syns du gjøre det litt vanskelig for deg selv her egentlig. Når jeg lar kakene kolonisere så står kakene mine under ett teppe på soverommet bare (21 - 23 grader) der står de til det pinner. Så dunk n roll og så fruktekammetet bare inne på rommet vekk fra direkte sollys. Jeg har altid klart meg uten inkubasjons kammer eller ekstra lys

Er du i tvil så sett gradene på kammeret ditt ned til 22 - 23 grader. Faktisk så klarer mycellen å kolonisere hele greia på 20 grader, tar bare litt lengere tid

Så og si alt du trenger å vite om de forskjellige teksa:
https://www.youtube.com/channel/UCvW...Kg?app=desktop

Digger Marc Keith! Han er proff mycolog

For å svare litt mer direkte på spørsmålet ditt da. Bare la dem stå i mørket til dem pinner. Om du stiller gradene eller ikke har ikke så mye å si, du kan like greit gjøre det men dem kommer til å pinne uansett
Sist endret av Alge; 16. mars 2017 kl. 12:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
- Det virker for meg som om noen går direkte fra fullt kolonisert substrat til fruktingskammeret og lar pinningen skje I fruktingskammeret.

- Mens andre guider sier at man skal la glassene med substratet stå i romtempretur og indirekte sollys for at pinningen skal starte i glassene FØR de plasseres i frultingskammeret.

Jeg lurer derfor på om jeg skal plassere kakene rett i fruktingskammeret, eller om jeg skal la dem stå i romtemp/belysning til jeg ser pinning i glassene før jeg plasserer dem i fruktingskammeret. Virker som om begge deler gjøres.. og at begge deler funker.
La dem stå i glassene i ca 21-24 grader altså litt lavere ja, lys fra vindu eller vanlig taklys skal holde for pins. Men du kan også ha indirekte lys om du vil være sikker på de får nok(ikke direkte). Når du plasserer dem i kammeret ditt skal du ha lys med 6500k
Sist endret av mollypolly; 16. mars 2017 kl. 13:49.
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Når du plasserer dem i kammeret ditt skal du ha lys med 6500k
Vis hele sitatet...
Trenger man egentlig noe ekstra lys? Jeg bruker lys fra vinduet (ikke direkte sollys så klart)
Funker som bare det.
Sopp trenger ikke lys i det hele tatt, lyset er bare for at soppen skal ha noe å strekke seg etter sånn at de vet hvilken vei som er opp, så vidt jeg har forstått

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
- Det virker for meg som om noen går direkte fra fullt kolonisert substrat til fruktingskammeret og lar pinningen skje I fruktingskammeret.
Vis hele sitatet...
Altså, pinning skjer jo i fruktekammeret så klart, men man lar de/den første pinnsa dukke opp i glasset før kaken fødes. Det er på en måte din indikasjon på at kaken er klar til å fødes.

Så du missforstår kanskje litt. La kakene dine stå sånn som dem står under kolonisering til du ser den første pinnen/pinsa (for å så føde)
Du lar ikke kaken pinne for fult i selve glasset
Sist endret av Alge; 16. mars 2017 kl. 19:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som Alge sier, så behøver ikke soppen mye lys, indirekte lys fra et vindu er mer enn nok. Enklest mulig er best. Drit i temperaturer, romtemp er godt nok under hele prosessen. Kunsten er å lage kammeret korrekt for å få den rette frisk luft tilførselen samt holde en høy luftfuktighet.

Hoved triggerne til pinningen er fordamping av vann dråper på substratet, derfor er det viktig med frisk luft. Siden soppen trekker til seg vann både fra substrat og luft er det derfor viktig med høy RH. Uansett skal det litt til for å ødelegge kakene, resultater får du uansett.
Sitat av Alge Vis innlegg
Trenger man egentlig noe ekstra lys? Jeg bruker lys fra vinduet (ikke direkte sollys så klart)
Funker som bare det.
Sopp trenger ikke lys i det hele tatt, lyset er bare for at soppen skal ha noe å strekke seg etter sånn at de vet hvilken vei som er opp, så vidt jeg har forstått
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke nødvendig, men de strekker seg veldig pent ihvertfall Men det erlitt vanskelig å time dagslyset 12/12 syklus. Det er gjort tester på både syklus og lys og man får bedre yield med 6500k og 12/12, pluss de ser litt penere ut
Sist endret av mollypolly; 16. mars 2017 kl. 21:40.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for hjelpen!

Hvis man bruker fuktet perlite i bunnen på fruktingskammeret, hva skal prosedyrene være for belysning, fukting og FAE (utskifting av luft i kammeret) iløpet av fruktingsfasen?
Mangel på enten FAE, RH og lys vil gi forskjellige symptomer på fruktene, som at de feks. kan strekke seg å bli lange og stygge ved mangel på FAE. Bleike og små ved mangel på lys. Mangel på noen eller alle av disse kan også resultere i dårlige flush. Men det går aldri ut over potensen. Kammeret ditt må stilles inn etter rommet det står i, etter hvert som du lærer symptomene, kan du stille kammeret etter det.

Har du vurdert Monotub? Personlig så syns jeg kaker er mye arbeid og tilsyn for så lite frukt. Monotub tar ca 2 uker lengre men er et "set&forget" system og øker kakenes ytelse x5. Just heads up!
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Okay ��

Jeg har ikke satt meg inn i monotub ennå, men ser det nevnes mange plasser i forum og sånt, takker for tips!
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Driver å forsker litt på monotub..

Er monotub ganske enkelt at man bruker "spawn" feks en pf tek kake, og mikser det i et substrat i en boks, og lar "spawnen" kolonisere substratet i boksen og frukte derifra??
Ja, etter fullt koloniserte glass river du kakene i et riv jern og blander med kokos fiber 1:2 ratio er mer enn nok (1 del myc, 2 deler kokos). Monotub designe er veldig simpelt med 6 hull, tekken finner du på shroomery. Så lar du dette kolonisere i fruktkammeret med hullene dekket godt til,men allikevel mulighet for litt utveksling av luft. 10 dager senere skal det være fullt kolonisert og kanskje begynt å pinne. Fjern det som dekker hullene, sett bort og glemmes en uke,resten går automatisk.
Anonym bruker
"Mulig Bjørkemus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
sweet