Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 6691
Hei,


Jeg og min far har nylig startet opp en bedrift som baserer seg på å leie ut ett par feriehus vi eier. I den sammenheng trenger vi et eget nettsted med bilder, informasjon osv. Vi har allerede kjøpt et domene vi vil bruke.

Vi har en Facebook-side til bedriften med rundt 100 likes men vil ha et eget nettsted folk kan gå inn på.

Det jeg lurer på, hvor vanskelig er det for meg å lære meg å lage en helt enkel nettside? Trengs det årevis med koding for å kunne lage det selv, eller er vi NØDT å punge ut tusenvis med kroner for å få noen til å designe siden for oss? Jeg har grunnleggende datakunnskaper og kan sette meg inn i ting lett. Har drevet litt med photoshop før. Har derimot aldri laget et nettsted før.


Det jeg vil ha svar på er, hvor vanskelig er det å lage noe slikt som f.eks. dette: www.werner-eiendom.no

Fant den tilfeldig på google og det er noe i den duren vi kunne tenkt oss. Da mener jeg oppsettet, ikke fargene. Hvor vanskelig er det å lage noe slikt? Kan noen forklare i grove trekk hva man må kunne for å lage noe slikt?
Tar deg et par timer med wordpress om du er gira på det, hvis ikke tar det fort en 30-40timer med html/css om du skal kode fra bunnen av...
Kjør wordpress du, bruk noen småpenger på et theme og ta deg en pils mens du prøver deg fram. Min totalt pc-tilbakestående venninne klarte å ha noe som så realtivt greit ut oppe å gå på en kveld; det klarer du også.
Sist endret av moret; 5. september 2014 kl. 14:38.
Sitat av moret Vis innlegg
Tar deg et par timer med wordpress om du er gira på det, hvis ikke tar det fort en 30-40timer med html/css om du skal kode fra bunnen av...
Vis hele sitatet...
Har du et eksempel på en nettside laget med wordpress? Helt enkelt altså.
Anbefaler å bruke squarespace utrolig enkelt å bruke å gir brukbar kvalitet på sidene
Sist endret av Bea; 5. september 2014 kl. 14:45.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Jeg har laget noen sider for bedrifter med wordpress, det er enkelt å lære seg, og det er lett å finne løsninger på problemer ved å google osv..

Her er noen jeg har laget:

www.haukomanlegg.no
www.kndt.no

Du klarer det fint selv hvis du bare vil
Sist endret av pokemon; 5. september 2014 kl. 15:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Anbefaler Wordpress, Weebly og Squarespace

(Weebly er lettest imo)
Takk for gode tips!

Tips til billig webhotell?
Sist endret av Trezpazr; 5. september 2014 kl. 15:51.
Sjekk reklamen på førstesiden her inne
Kan man bruke domene fra Domeneshop til å lage webside fra Host1?

Og har man bruk for mer enn 250MB diskplass om man kun skal ha litt tekst og kanskje 10-15 bilder på nettsiden? Som sagt skal nettsiden kun være for informasjon + litt bilder. Skal ikke være høy trafikk eller noe der.


Vær snill med meg, helt fersk med dette..
Sist endret av Trezpazr; 5. september 2014 kl. 16:08.
Du trenger ikke mer enn 250MB til siden din. Men hvis du skal kjøre CMS som Wordpress så må du kunne ha støtte for PHP og MySQL. Dermed vil ikke den billigste pakken deres holde mål.
Sitat av boohaze Vis innlegg
Du trenger ikke mer enn 250MB til siden din. Men hvis du skal kjøre CMS som Wordpress så må du kunne ha støtte for PHP og MySQL. Dermed vil ikke den billigste pakken deres holde mål.
Vis hele sitatet...
Oppdaget det nå.

Må man ha det for å bruke Squarespace eller holder den minste pakken på 250MB?
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Har du et eksempel på en nettside laget med wordpress? Helt enkelt altså.
Vis hele sitatet...

Wordpress og liknende CMS systemer er et framework for å lage nettsider.
Du leier deg server plass og laster opp feks wordpress.

Så går du inn på sidene via et webgrensesnitt og legger til sider. Tekst og bilder er like enkelt å lage som å skrive i et word dokument.

Det finnes hundretusen forskjellige "themes" som du kan velge mellom. Themes er et bra utgangspunkt for deg, da du får et greit utgangspunkt for å gjøre endringer.

Sett av helga så klarer du dette.

Themes feks her: https://wordpress.org/themes/

Hvordan bruke wordpress

Se en lang video: https://www.youtube.com/watch?v=8Jv47_VIBOQ
Sist endret av frtoretang; 5. september 2014 kl. 17:59.
Takk for hjelpen sålangt! Har leid webhotell hos Domeneshop som jeg allerede hadde domene hos.
Jeg sitter allerede fast. Vet ikke hvordan jeg får lastet opp Wordpress til nettsiden min. Har Windows 7.

Hvordan får jeg lagt inn Wordpress?: http://oi58.tinypic.com/2rz4037.jpg

"Hjelp"-siden inne på Domeneshop forklarer veldig utydelig hvordan jeg får lagt inn Wordpress på siden min.. Har prøvd Youtube men de fleste bruker andre operativsystemer enn meg, eller andre webhotell enn Domeneshop..
Stikkord:

-Filezilla
- sette opp FTP
Sist endret av godtspørsmål; 5. september 2014 kl. 19:48.
Stablehost.com for webhotell og namecheap for domene.
Sitat av Settoz Vis innlegg
Stablehost.com for webhotell og namecheap for domene.
Vis hele sitatet...
Har allerede ordnet webhotell og domene via Domeneshop.



Var vanskeligere enn jeg trodde. Greide å laste opp Wordpress-filene med Filezilla. Når jeg da oppdaterte nettstedet vårt kom jeg til en wordpress-side hvor jeg måtte fylle inn databasenavn, brukernavn, passord osv. Prøvde å fylle inn mSQL-login og brukernavn/passord til selve domenet men fikk feilmelding hver gang... Vet ikke hva jeg fylte inn feil.

Prøvde å følge denne guiden: https://www.youtube.com/watch?v=8P0ePyYyCM8


Ga litt opp siden jeg mistet tålmodigheten etter et par timer. Får gi det et nytt forsøk i morgen heller.
Takk for hjelpen så langt!
Hvis du ønsker så kan jeg installere Wordpress for deg. Bare ta kontakt på pm
Da fikk jeg endelig til med Wordpress og prøvd meg litt rundt med forskjellige verktøy. Begynner å forstå mer og mer.

Men.. Jeg sliter med å finne en bra Wordpress theme. Noen som har tips til et "theme" som er helt enkelt uten masse widgets osv? Skal bare ha ca. 5 menyer "Home, About Us, Contact.." osv.

En theme som passer for små bedrifter.
Sist endret av Trezpazr; 6. september 2014 kl. 15:52.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Da fikk jeg endelig til med Wordpress og prøvd meg litt rundt med forskjellige verktøy. Begynner å forstå mer og mer.

Men.. Jeg sliter med å finne en bra Wordpress theme. Noen som har tips til et "theme" som er helt enkelt uten masse widgets osv? Skal bare ha ca. 5 menyer "Home, About Us, Contact.." osv.

En theme som passer for små bedrifter.
Vis hele sitatet...

Er umulig for oss å vite hva du liker og hva du trenger. Det enkleste er å bare browse etter themes. Finn ett du liker og last det opp. Så kan du se på hva du kan gjøre for å modde det slik at du får det eksakt slik du ønsker. Du kan feks redigere bildefilene brukt i ditt valgte themes. Lag egen grafikk. Gjør endringer i Css fil slik at menyer, bakgrunn skrift etc blir akkurat slik du ønsker.

Har ikke brukt wordpress selv, men har erfaring fra mange andre CMS. En ting som pleier å være felles er hvordan sidene blir seende ut. Med det mener jeg at når du går inn i admin menyen og legger til en ny "fane" eller menyknapp/page så kan du velge å legge til masse greier, eller du kan la være. Med det mener jeg at valget er ditt om du vil ha en helt ren side uten høyre og venstre menyer, widgets etc eller om du vil kjøre "full pupp".
Sist endret av frtoretang; 6. september 2014 kl. 17:57.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Jeg sliter med å finne et bra Wordpress theme[...]
Vis hele sitatet...
Her finner du mange enkle og fine themes.
Sist endret av Antidote; 6. september 2014 kl. 21:48.
webs.com vis du vil ha gratis lett å lære, å man trenger bare å dra ting dit man vil ha det, brukte det på et tidlig stadie i hjemmesidelagingen.

jeg personlig bruker dreamweaver(har også ferdige themes,så du bare putter inn tekst) nå, å har lagd nettside til nån bedrifter. html og css er ikke vanskelig å lære, hvis dy vil lære det, og setter av noen timer.
ta kontakt på pm hvis du trenger hjelp

(skrevet på telefon, sorry hvis is det er feil)
Du klarer nok å lage noe som ser halveis ok ut etter endel timer med tutorials og lesing, men siden dere har en facebookside - Hva er da formålet med å lage en nettside og? Om du aldri har gjort det før, så er oddsen for at du klarer å lage ei side som folk finner enkelt via søkemotorer ca. 0. Som regel der mye av prisen for en nettside ligger blant annet.
Som hideout sier, en stor og viktig del er SEO. Får du ikke det til, blir siden sansynligvis 0 verdt.. google rundt det, du kan klare der selv om du er ny lykke til
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Du har gjort et godt valg ved å velge Wordpress. Ikke dumt. Nå har du muligheten mellom å kjøpe tema, eller laste ned gratis. Jeg regner med at gratis holder for ditt bruk - derfor, søk på Google etter: "Free Wordpress Themes 2014", så finner du oppdaterte temaer.

Skulle du ha behov for "Premium"-tema, sjekk ut themeforest.net.

---

SEO er veldig viktig for at nettsiden deres skal ranke høyere på Google. I og med du har valgt Wordpress, så fins det flere pluginer som skal være behjelpelig på SEO. Bare å søke etter "Wordpress SEO Plugin" - og velg en av de du finner på en topp 5 liste.

Du må også legge nettsiden til i Google sitt register. Jeg husker ikke lenken, men kanskje andre på forumet gjør det. Hvis ikke er det bare å søke. I tillegg må du legge til en sitemap, som forteller Google hvilke sider du har på nettsiden din. Det gjør du til slutt.


Good luck. Skulle du ha spørsmål, bare å sende i vei en PM - og jeg svarer deg.
Nå er det slik at nettsiden bare skal være en informasjon/bilde-side. Vi har allerede et byrå som booker for oss, men tanken er at nettsiden er for at de som allerede har booket hos oss kan gå inn å se på bilder/informasjon ved å søke på _navnet_ på bedriften vår.

Vi er med andre ord ikke avhengig av at tilfeldige personer skal finne bedriften vår på google ved å søke på f.eks. "utleie feriehus". Nettsiden er for de som søker på navnet på bedriften vår, og det er ingen i norge som har et lignende bedriftsnavn.

Har vi da bruk for SEO?


Er forresten ikke kommet så mye lenger enn hvor jeg var for ett par dager siden, har ikke fått så mye tid. Foreløbig sliter jeg litt med menyen.. Det jeg skriver på "Home/Hjem" kommer ikke på startsiden av nettstedet vårt, noe som jeg prøver å finne ut av. Vanskelig å forklare.

Har foreløbig laget en kontakt-side hvor jeg har lagt inn google-kart, kontaktskjema, telefonnummer, navn og adresse til bedriften + laget en "Om oss"-side hvor jeg har lagt inn ett par bilder og informasjon om bedriften.
Sist endret av Trezpazr; 10. september 2014 kl. 04:16.
Sitat av Trezpazr Vis innlegg
Nå er det slik at nettsiden bare skal være en informasjon/bilde-side. Vi har allerede et byrå som booker for oss, men tanken er at nettsiden er for at de som allerede har booket hos oss kan gå inn å se på bilder/informasjon ved å søke på _navnet_ på bedriften vår.

Vi er med andre ord ikke avhengig av at tilfeldige personer skal finne bedriften vår på google ved å søke på f.eks. "utleie feriehus". Nettsiden er for de som søker på navnet på bedriften vår, og det er ingen i norge som har et lignende bedriftsnavn.

Har vi da bruk for SEO?


Er forresten ikke kommet så mye lenger enn hvor jeg var for ett par dager siden, har ikke fått så mye tid. Foreløbig sliter jeg litt med menyen.. Det jeg skriver på "Home/Hjem" kommer ikke på startsiden av nettstedet vårt, noe som jeg prøver å finne ut av. Vanskelig å forklare.

Har foreløbig laget en kontakt-side hvor jeg har lagt inn google-kart, kontaktskjema, telefonnummer, navn og adresse til bedriften + laget en "Om oss"-side hvor jeg har lagt inn ett par bilder og informasjon om bedriften.
Vis hele sitatet...
Du har ikke like mye bruk for SEO da, nei. Men jeg selger nettsider hver dag, og som regel er en av de ofteste variantene av avslag at "Vi har ikke bruk for det, vi har jobber 2 år frem i tid" "Vi reklamerer i aviser og lignende" Hva med og være litt forut for din tid og først gjøre det skikkelig så trenger du ikke bruke penger på et bookingbyrå eller annonsering. Eller fortsette og bruke bookingbyrået men fortsatt ha en tilfeldig kunde i ny og ne som faller inn grunnet nettsiden. Tar nok ikke mer enn 3-4 kunder(aner ikke priser/profitt per kunde, men røft tippet). Det går uansett ikke ann og være i utleie bransjen og si at man ikke er avhengig av at tilfeldige personer skal finne bedriften deres og bruke penger på dere, så lenge dere ikke har verdens mest effektive bookingbyrå og er utleid 100% av tiden. Da ser jeg ikke helt poenget med en nettside tho.

En ting jeg iallefall hadde ordnet meg var en responsive/mobiltilpasset side. Folk sitter ikke forran datamaskinen så mye lenger, 50-60% besøker siden din fra en mobil/ipad, og siden som kan se bra ut på dataskjermen din, gjør ikke det på et annet verktøy. Siden du linker til, werner-eiendom er ironisk nok laget for å være mobiltilpasset men de som har laget den har ikke hatt peiling, så massevis av tekst og bilder og siden er igrunn helt ubrukelig for noen som surfer via mobil. Er vel kanskje greit at den ser bra ut og holder nivået til andre sider innen deres samme bransje. Selv med bookingbyrå så er internett blitt det nye gå-å-se-i-kiosk-vindu-og-handle, man oppsøker som regel et par nettsider med samme formål, mange ting spiller inn på avgjørelsen selvsagt, men en side som ser helt søppel ut hjelper ikke på:P

Lykke til tho!
Jeg vil si at SEO er viktig. Det kan øke anntallet som finner bedriften. Er ikke alle som bruker større selskaper til slikt
Husk i allefall metatags xD
Sitat av hideout Vis innlegg
Du klarer nok å lage noe som ser halveis ok ut etter endel timer med tutorials og lesing, men siden dere har en facebookside - Hva er da formålet med å lage en nettside og? Om du aldri har gjort det før, så er oddsen for at du klarer å lage ei side som folk finner enkelt via søkemotorer ca. 0. Som regel der mye av prisen for en nettside ligger blant annet.
Vis hele sitatet...

Å kun ha en face side er ingen god strategi. All den tid halvparten ikke er på face. Å få treff på google er ikke 0 sjanse. Det kommer blant annet helt an på hvor mange andre aktører som driver på med det samme i det aktuelle området. Er det få aktører så vil det være mye enklere.

Dessuten er det mer ryddig for en bedrift å vise til sin nettside fremfor sin face side. Face eksluderer halvparten av folket.
Sant! Jeg syntes i allefall det er mye mer serriøst når en bedrift har nettside. Ville aldri skjekket facebook for å finne noe slikt
Kommer veldig annpå. Vi har mange hoteller f.eks som vi har laget facebooksider til. Facebook sider finnes lett via google og du trenger ikke ha facebook konto. Facebook sider kan være veldig lik ei hjemmeside med menyer hvor folk kan se bilder fra hotellet, rommene, alle fasilitetene. Priser, bestilling, kalender med lett oversikt over når det er happenings. Men det viktigeste, direkte kontakt med dine kunder, og personer som videre deler dine innlegg etc. For noen type firmaer er facebook-sider mer ideelt og det er mer verdi i hver person som har trykt like på din facebook side, enn det er i hver hit du har på din hjemmeside. Men det varierer jo. En person som er dyktig med drifting av facebook vil få mer verdi ut av den hjemmesiden trådstarter skal lage, det er jeg iallefall overbevist over. Det beste er selvsagt å ha begge deler dog :-)