Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10796 2604426
Sitat av traumatrix Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fin fangst. Ser ut til at alle er spiss fleinsopp, men jeg ville kastet den som var helt svart. Er ikke helt sikker på hva den svarte fargen kommer fra, men jeg har blitt fortalt at dette er infisert sopp.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Hvor i landet har du funnet disse traumatrix?
Vis hele sitatet...
Takk for svar! Disse ble funnet sør for Bergen på ett saue-beite. En del mose og sump der vi gikk, men selve soppen ble funnet der kor det var hard gressbakke, ofte med masse 4-kløver rundt seg.
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Sitat av traumatrix Vis innlegg
Takk for svar! Disse ble funnet sør for Bergen på ett saue-beite. En del mose og sump der vi gikk, men selve soppen ble funnet der kor det var hard gressbakke, ofte med masse 4-kløver rundt seg.
Vis hele sitatet...
Hvordan har været vert der? mye regn, kalde netter?
Hei!
Var ute og ruslet i en eng med hestemøkk i dag og fant ganske betydelige mengder sopp. Er hvertfall så godt som sikker på at all soppen jeg har plukket er av samme art og dessuten rimelig sikker på at det er flein. Blir bare litt usikker fordi et par av soppene vokste direkte i hestemøkk, noe som visstnok skal være uvanlig?
Beklager suboptimal bildekvalitet, men kan noen bekrefte, evnt avkrefte at dette er jackpot?

http://imgur.com/gallery/ivokG

På forhånd takk!
tiltross for suboptimal kvalitet er det ikke noen tvil
Sitat av shipoopi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser ut som jackpot der ja. Finner du store kolonier, husk hvor du fant dem, gi det en uke,saa skal du se at neste "flush" blir enda bedre.
Min romkamerat fant disse på en plen, han mener det er fleinsopp.
Har mine tvil, noen av dem har jo ikke tupp i det hele tatt.
Er ganske sikker på at alle er samme type, og alle hadde "gummi"-hatt

http://imgur.com/a/JsK9V

Får dere opp linken?

Takker for svar, vil ikke at kompisen min skal dævve!
jepp og jepp hva?! ;-)
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Min romkamerat fant disse på en plen, han mener det er fleinsopp.
Har mine tvil, noen av dem har jo ikke tupp i det hele tatt.
Er ganske sikker på at alle er samme type, og alle hadde "gummi"-hatt

http://imgur.com/a/JsK9V

Får dere opp linken?

Takker for svar, vil ikke at kompisen min skal dævve!
Vis hele sitatet...
De som ikke er sarvet og ødelagt er ihvertfall fleinsopp.

Ung sopp og sopp som er uttørket har ikke bestandig den karakteristiske tuppen. Derfor anbefales det å holde seg til fult utviklet sopp. Unge sopper er vanskelig å skille fra hverandre.
Sist endret av VinumSabbathi; 19. august 2014 kl. 18:18.
Bør jeg få han til å kaste alt? eller kan han ta vare på alle med tupp og kaste de små uten, og de største som er ødelagte?
Noen som har en formening om hvilke som bør kastes i så fall?
Tusen takk for svar!
Hvis han finner ei tue med fleinsopp så er sannsynligheten liten for at det er noe annet enn fleinsopp i tua. Da kan man plukke alt, selv om noen kanskje ikke har tupp. Det er helt umulig for oss å vite hvilken taktikk han hadde på plukketur.

Hvis jeg skulle spise de soppene på bildet nå, hadde jeg kvittet meg med alt som er i gråsonen. Jeg har jo ikke plukket de, og kan ikke garantere noe som helst.
Han sier alt var på samme sted, og i små klynger. Altså på en radius av 1 meter, og ikke noe annen sopp noe sted på plenene. Men du sier altså at flere av soppene ER flein?
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Han sier alt var på samme sted, og i små klynger. Altså på en radius av 1 meter, og ikke noe annen sopp noe sted på plenene. Men du sier altså at flere av soppene ER flein?
Vis hele sitatet...
De med tupp er definitivt fleinsopp. Grunnen til at jeg er så vag er fordi flere av soppene er så ødelagt at identifisering er vanskelig.
Ok, tusen takk!

Det jeg er litt bekymret for da er om jeg får han til å luke bort alle som ikke har tupp og alle som er ødelagte - kan han dø hvis det er igjen én som viser seg å ikke være flein? Altså er det noen dødelige sopper som ligner på disse?

Ok, tusen takk!

Det jeg er litt bekymret for da er om jeg får han til å luke bort alle som ikke har tupp og alle som er ødelagte - kan han dø hvis det er igjen én som viser seg å ikke være flein? Altså er det noen dødelige sopper som ligner på disse?

ps. skjønner godt at du er vag, dette er jo ikke noe å spøke med!
Hadde forresten vært supert om noen andre kunne bekrefte? alltid flott med flere svar!
TUSEN TAKK :-)
Sist endret av Birgibba; 19. august 2014 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er umulig for oss å vite om han har én jævel blant soppene sine. Er man så fryktelig usikker bør man starte på nytt og tenke seg om to ganger for hver sopp man legger i kurven.
Sist endret av VinumSabbathi; 19. august 2014 kl. 18:53.
Helt enig, overtalte han til å kaste de!

Han skal lete på samme sted en annen dag, og kun ta de med tupp.

Tusen takk for svar!
Hei! Fant det her ute i hagen nå, noen som kan hjelpe meg?

http://imgur.com/a/cgIIz
Sitat av Hallagibb Vis innlegg
Hei! Fant det her ute i hagen nå, noen som kan hjelpe meg?

http://imgur.com/a/cgIIz
Vis hele sitatet...
Dessverre, ingen flein. Hvis du ser på bildene av de som har funnet riktig lenger opp i tråden så ser du lett forskjellen.
Sitat av Hallagibb Vis innlegg
Hei! Fant det her ute i hagen nå, noen som kan hjelpe meg?

http://imgur.com/a/cgIIz
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ingen soppekspert elrnoe men 19-21 kan se ut som flein. Resten er det garantert ikke. Ville uansett bare ha kasta alt.
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Men du sier altså at flere av soppene ER flein?
Vis hele sitatet...
Alt på bildene er spiss fleinsopp, Psilocybe semilanceata.
ashulgin: Ikke flein dessverre.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Alt på bildene er spiss fleinsopp, Psilocybe semilanceata.
Vis hele sitatet...

Så du sier altså at de små lyse uten tupp også er fleinsopp?
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Så du sier altså at de små lyse uten tupp også er fleinsopp?
Vis hele sitatet...
Ja, de er unge eksemplarer som ikke helt har kommet i gang
med å slippe sporene ennå. Personlig ville jeg latt de minste
stå igjen slik at de får vokst seg større - i tillegg til at de også
rekker å slippe sporer og sikre "etterslekten".

Dette med tuppen er jo et av flere typiske kjennetegn på
spiss fleinsopp, likevel finner man gjerne utgaver med en
rundere hatteform. De vil som regel utvikle tupp når de
blir moden, men bevare den runde formen.
Okey! Har nå lest, studert og prøvd å finne ut mest mulig om denne soppen, altså fleinsoppen.

I dag skulle jeg for første gang ut på sopptur. Fant en haug med masse sopper. Har aldri sett fleinsoppen live men sett mye bilder og film. Føler meg ganske safe på hvordan fleinsoppen ser ut. I dag fant jeg ca 50 sopper på et område hvor fleinsoppen er sannsynlig å finne. Av de soppene på bilde (under) så tror jeg ingen av de er flein, men er ikke utdannet mykolog så er ikke 100% sikker. Hva sier dere? Er noen av soppene jeg fant, Flein? takker på forhånd..

http://torgetstore.tumblr.com
Sist endret av Veggen; 20. august 2014 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du trodde riktig, ingen flein der dessverre.
okok. Takk for raskt svar. Men er det da sannsynlig at det er flein på samme område om et par dager?

Hvis de støgge soppene jeg fant vokser der så er det store sjanser for at flein også vokser der? eller?
Sitat av Jan Doe Vis innlegg
Men er det da sannsynlig at det er flein på samme område om et par dager?
Vis hele sitatet...
Det er ikke umulig, men heller ikke sannsynlig. Hold øye med stedet
fremover.

Hvis de støgge soppene jeg fant vokser der så er det store sjanser for at flein også vokser der? eller?
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendigvis store sjanser, men det er fullt mulig at det kan
dukke opp fleinsopp litt senere i sesongen. Det du har der er etter
alt å dømme slåttesopp, som er veldig vanlig i urbane gressplener
både sommer og høst.
Hadde plukket "et par" stykker som var feil sort, som er luket ut, men resten er rett sort skulle jeg tro... se linken under

http://imgur.com/a/K9F4F

Tror regnværet og temperaturfallet i det siste har satt fart på ting
Kompisen min har vært ute å plukket igjen, denne gangen er han mer sikker..
Hva tenker dere? På forhånd takk for svar :-)

http://imgur.com/a/Kg3TD
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Kompisen min har vært ute å plukket igjen, denne gangen er han mer sikker..
Hva tenker dere? På forhånd takk for svar :-)

http://imgur.com/a/Kg3TD
Vis hele sitatet...
Det ser veldig riktig ut, men vent til noen andre bekrefter før du er helt sikker, da jeg baserer min identifisering kun ut fra bilder, har aldri funnet eller sett fersk fleinsopp IRL.
Sist endret av Veggen; 21. august 2014 kl. 17:15.
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Jupp, det er flein!
Sitat av makkapakka Vis innlegg
Jupp, det er flein!
Vis hele sitatet...
Selv de nesten uten tupp? Er det noen han bør luke ut for å være helt sikker?
9,10,11,12,13 er mest sannsynlig FLEIN. Ser veldig sånn ut hvertfall. Er ingen ekspert på det her, så andre med mer erfaring må bekrefte svaret mitt.

Alle er vel ikke Flein? Noen av de ligner på slåttesopp..
Sist endret av Jan Doe; 21. august 2014 kl. 17:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Birgibba Vis innlegg
Selv de nesten uten tupp? Er det noen han bør luke ut for å være helt sikker?
Vis hele sitatet...
Finner mange uten "tuppen" vil dere merke etterhvert. Samtlige ser ut som flein for meg, men er du selv usikker, saa kast!

Sitat av Jan Doe Vis innlegg
9,10,11,12,13 er mest sannsynlig FLEIN. Ser veldig sånn ut hvertfall. Er ingen ekspert på det her, så andre med mer erfaring må bekrefte svaret mitt.

Alle er vel ikke Flein? Noen av de ligner på slåttesopp..
Vis hele sitatet...
Hvilke mener du er slaattesopp? Etter hva bilde forteller meg, så er samtlige flein
Sist endret av makkapakka; 21. august 2014 kl. 17:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hmm, tror nemlig også det er flein alt sammen, fordi de er veldig "gummi"-aktige og kan klemmes og moses uten å gå i stykker. Selv de uten tupp ser helt like ut som de andre sånn ellers.

Noen andre som vet noe? (takker for svar!)


Tørka i 1 dag. Så veldig ut som flein da jeg plukka, med tupp på hatten veldig synlig, den har fporsvunnet litt nå på en del av soppene. Kan det være flein? :O
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Churrero94:
Den du holder i er definitivt ikke flein. De andre ser vi bare undersiden av hatten på, så det er umulig å si.

Sitat av Birgibba Vis innlegg
Hmm, tror nemlig også det er flein alt sammen, fordi de er veldig "gummi"-aktige og kan klemmes og moses uten å gå i stykker. Selv de uten tupp ser helt like ut som de andre sånn ellers.

Noen andre som vet noe? (takker for svar!)
Vis hele sitatet...
Alt er flein. Kudos for pro bilder og nummerering
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2014 kl. 18:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Synes noen av de så ut som de soppene jeg hadde plukket i forigårs. Som var slaattesoppen. har bilde av de jeg plukket litt høyre opp i tråden.
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Enig i at de ligner Jan Doe, men likefullt er det to forskjellige arter =)
Sitat av Jan Doe Vis innlegg
Synes noen av de så ut som de soppene jeg hadde plukket i forigårs. Som var slaattesoppen. har bilde av de jeg plukket litt høyre opp i tråden.
Vis hele sitatet...
Altså de kompisen min plukka?

Takk, mentalmelt, regner med at du vet hva du snakker om :-)
Kan du forklare oss hva som gjør at de på bildet mitt er flein og ikke slåttesopp? Hadde vært supert!
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Det er vanskelig å gi en fullstendig forklaring. Det er litt som å beskrive forskjellen på to ansikter. De er bygget veldig likt, men du vet at godt at de er forskjellige.

Først og fremst så er er hatten til slåttesoppen som regel nesten perfekt rund i skjørtekanten. Den former en fin sirkel, noe fleinsoppen sjelden gjør. Hvis du ser inn under slåttesoppens hatt så er også skivene mer fyldige, og fyller ut mer av hattens innside. Fleinsoppen har som regel skiver som går brattere opp mot toppen. Fleinsoppen har en karakteristisk nupp på toppen, som er mye spissere enn den slåttesoppen har. Det finnes unntak, særlig ved unge individer, men også her har nuppen en helt annen karakter. Fargene på slåttesoppen er også satt sammen på en annen måte. Jeg kan ikke helt forklare det. Begge artene varierer veldig, og kan være alt fra hvit-beige, til rødbrune og lillasvarte. Allikevel er det noe med kombinasjonen og nyansene. Slåttesoppen ser mattere og mer kjedelig ut, mens fleinsoppen ser mer levende ut. Fleinsoppen ser ut som en mystisk skogsgnom, men slåttesoppen ser ut som en siviløkonom.
så for siste gang: ALLE de kompisen min plukka er fleinsopp?
Han skal nemlig spise de i morgen,..
[quote=Birgibba;3155525]Altså de kompisen min plukka?

Ja, De kompisen din plukka.

Birgibba, Send en meld til han karen her: PVestlandia

Han har bekrefet/avkreftet mange av soppene som har blitt lagt ut. Virker som han har ganske peil.
Sist endret av Jan Doe; 21. august 2014 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Birgibba Vis innlegg
så for siste gang: ALLE de kompisen min plukka er fleinsopp?
Han skal nemlig spise de i morgen,..
Vis hele sitatet...
Ja alle er flein etter mine øyne. Mentalmelt forklarte det ganske presist, etter 1000 plukk er den ikke til å ta feil av, den roper på deg til slutt
Var ute å letet litt idag. Fant noen sopp som ligner, er vi på rett spor?

https://imageshack.com/i/f0Beyuczj
https://imageshack.com/i/exd6dqW4j
mentalmelt's Avatar
Trådstarter DonorAdministrator
Sitat av fredrik22 Vis innlegg
Var ute å letet litt idag. Fant noen sopp som ligner, er vi på rett spor?

https://imageshack.com/i/f0Beyuczj
https://imageshack.com/i/exd6dqW4j
Vis hele sitatet...
Alle ser riktige ut, men bildene dine er både uskarpe og kornete. Nå har vi jo superkameraer over alt rundt oss, så det burde ikke være nødvendig å foreta identifiseringer med slike bilder. Oppløsningen er ikke så verst, kanskje du bare trenger bedre lys.

Som sagt, så ser det veldig riktig ut, men jeg går ikke noe lengre enn det uten skikkelige bilder.
Sist endret av mentalmelt; 21. august 2014 kl. 22:31.
Beklager! Tok et nytt et for å være på den sikre siden. Takk for hjelpen

https://imageshack.com/i/kmIFqMh1j
Flott med bedre bilde alle er flein
Oppsummering av regler som gjelder for denne tråden:
  • Les post#1 før du spør om hjelp.
  • Soppen må være fersk (ikke tørr).
  • Bildene må være nærbilder, og må vise soppen fra siden og skivene under hatten.
  • Ved mer enn 3 sopp i hvert bilde må soppen nummereres.
  • Spre individene utover på et ensfarget, nøytralt underlag.
  • Ta flere bilder med riktig fokus, godt lys og i god oppløsning.
  • Bildet skal ha oppløsning på minst 5MP, og filstørrelse over 1MB.