Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  197 20106
Sitat av etse Vis innlegg
Selvfølgelig, men det forutsetter jo at man er klar over det. Og med mindre du faktisk virkelig følger med på hva du spiser og finner ut av mengdene er for store så vil du ikke være klar over det. Det er ikke som om det er helt intuitivt hva som er riktig mengde av en middag.

I tillegg betyr det at du da må ta en valg mellom "vil du spise deg mett - eller vil du spise mindre mengder og holde deg slank?"

Igjen, jeg påstår ikke det er umulig - bare at det for enkelte faktisk er lettere å legge på seg enn andre av genetiske årsaker. Om man tar hensyn til slike ting så kan alle holde seg slanke om de ønsker.
Vis hele sitatet...
Ja jeg er helt enig i at genetikk har mye å si og at det kan bli vanskeligere. Men det er ingen unnskyldning til å være feit, som mange bruker.
Så hvis man er barn/ungdom og bor hos foreldrene/vergene dine som bare server deg dritmat, er det da din feil at du er tykk?
Synes også det er rart at man ser ned på de overvektige, da det faktisk er naturlig å dytte i seg mat når det er mat tilgjengelig.
Sist endret av jorwax; 19. januar 2014 kl. 03:53.
Sitat av jorwax Vis innlegg
Så hvis man er barn/ungdom og bor hos foreldrene/vergene dine som bare server deg dritmat, er det da din feil at du er tykk?
Synes også det er rart at man ser ned på de overvektige, da det faktisk er naturlig å dytte i seg mat når det er mat tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke naturlig å ha så mye tilgang til sukker og usunn mat. Som barn så er det foreldrenes ansvar å gi ordentlig næring til barna. Etterhvert så lærer man selv å regulere matvanene sine.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av jorwax Vis innlegg
Så hvis man er barn/ungdom og bor hos foreldrene/vergene dine som bare server deg dritmat, er det da din feil at du er tykk?
Synes også det er rart at man ser ned på de overvektige, da det faktisk er naturlig å dytte i seg mat når det er mat tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Så siden jeg jobber i en godteributikk skal jeg veie 200kg og spise godteri 24/7?

Nice logic.
Sitat av uaexed Vis innlegg
Så siden jeg jobber i en godteributikk skal jeg veie 200kg og spise godteri 24/7?

Nice logic.
Vis hele sitatet...
ser ikke poenget ditt? Forventer du at barn (han skrev barn/ungdom så tolker det som temmelig unge folk som bor hjemme hos foreldrene sine og går på barne og ungdomskole) skal ta ansvar over egen kropp? Nei, er enig med Xernox - du kan ikke klandra barn for å være overvektige på noen måte, det er foreldrene som må ta hensyn. Det er tross alt dem som lager maten, barnet spiser jo bare hva som blir servert. Går det i grandiose og macdonalds hele uka så blir ungen helt klart veldig overvektig - men det er ikke barnet sin skyld. Foreldrene skal også prøve å engasjere ungen i fysisk aktivitet, man dette er det heller ikke alle foreldre som prøver på.

Men det er og viktig å huske at barn er forskjellige - om en unge ønsker å spise litt mer av en normalt sunn middag, og derfor er litt større enn de andre (altså ikke feit - men heller ikke slank) så ser jeg ikke noe galt i det.
Sist endret av etse; 19. januar 2014 kl. 04:18.
Sitat av zlagther Vis innlegg
http://www.klikk.no/tjenester/ekstern/article640195.ece 10% av kvinner og 5% av menn sliter med det, det er en stor del av befolkningen det...
Vis hele sitatet...
Slik eg har forstått det, får folk gjerne slike sjukdommar grunna utbreidt konsum av næringsfattig mat og stress. Det er sjølvsagt ein del som er arveleg belasta og, men ofte er det ytre faktorar som utløyser sjukdommen.

http://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-...50.html?page=3

http://nhi.no/sykdommer/allergi/dive...27.html?page=3

http://chriskresser.com/5-ways-that-...yroid-symptoms

I mine auger skal folk få lov å vere feite. Berre dei ikkje skyldar på alt anna enn kosthold/livsstil.
Jeg vil aldri reprodusere meg med feite mennesker. Ergo; eg likar dem ikkje.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Hvorfor henger folk seg så mye opp i hvordan man ser ut som overvektig? det er jo ikke det som er problemet, jeg ser mer på overvektige som et helse problem som samfunnet må ta tak i, og gjøre noe med.
Sitat av pokemon Vis innlegg
Hvorfor henger folk seg så mye opp i hvordan man ser ut som overvektig? det er jo ikke det som er problemet, jeg ser mer på overvektige som et helse problem som samfunnet må ta tak i, og gjøre noe med.
Vis hele sitatet...
og hva skal sammfunnet gjøre med det ? tvangstrimme tjukkiser ?
Jeg ser flere her som sier at en del feite folk spiser normalt og egentlig ikke kan noe for at det er sånn dem er laget.
Jeg tviler sterkt på at man blir feit av luft... Om man veier 100kg så har man spist tilsvarende.
Dem kunne sett ut som dem vil for min del. MEN, det koster MEG ganske mye penger med tanke på at vi her snakker om ganske mange sykdommer, operasjoner, uføretrygder ol. (Ja, det samme gjelder røykere og alkoholikere mm. , men fedme er blitt en større gruppe når det kommer til kostnader for samfunnet )

Det er greit at man kan unnskylde seg med at man har lav forbrenning i forhold til en som "kan spise hva man vil".
Men da må man nesten bare leve i forhold til det.
En allergiker kan ikke spise det han vil bare fordi at andre kan det !

Spis og lev med den kroppen du har! (Det betyr faktisk at du må spise mindre og trene mer hvis du er av "den store varianten" )
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og hva skal sammfunnet gjøre med det ? tvangstrimme tjukkiser ?
Vis hele sitatet...
Hva med å senke prisene på trening, øke priser på sukker og andre "farlige produkter", senke priser på frukt og grønt (og div andre sunne produkter).
Bedre opplæring på skoler (helt fra barnehagen egentlig).
Vekt tillegg på fly, taxi, buss osv (det koster faktisk mer i drivstoff )

Det er nok utrolig mye mer man kan gjøre også !
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Hva med å senke prisene på trening, øke priser på sukker og andre "farlige produkter", senke priser på frukt og grønt (og div andre sunne produkter).
Bedre opplæring på skoler (helt fra barnehagen egentlig).
Vekt tillegg på fly, taxi, buss osv (det koster faktisk mer i drivstoff )

Det er nok utrolig mye mer man kan gjøre også !
Vis hele sitatet...
tja øke priser er bare tull.. jeg vil ikke betale ekstra for en sjokolade pga at noen tjukkiser ikke klarer og la være å gaffle i seg.. og så går det ut over dem med dårlig råd

ig dessuten så er jo
Frukt og grønnsaker er jo billigere enn godteri..
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
tja øke priser er bare tull.. jeg vil ikke betale ekstra for en sjokolade pga at noen tjukkiser ikke klarer og la være å gaffle i seg.. og så går det ut over dem med dårlig råd

ig dessuten så er jo
Frukt og grønnsaker er jo billigere enn godteri..
Vis hele sitatet...
Avgiftspolitikk på denbe måten er jo en av de letteste måtene å innføre noe med beviselig effekt. Om usunne varer ble dyrere vil folk kjøpe mindre mengder - og med dagens økonomu har de fleste råd selv om man øker avgiftene.

Om du har dårlig råd er vel ikke akkurat sjokolade og annet godteri du bør prioritere penger til. Og om man senker prisen på sunna varer tilsvarende det man økte på de usunne vil de med dårlig råd ha råd til mer og bedre mat.
Sitat av etse Vis innlegg
Avgiftspolitikk på denbe måten er jo en av de letteste måtene å innføre noe med beviselig effekt. Om usunne varer ble dyrere vil folk kjøpe mindre mengder - og med dagens økonomu har de fleste råd selv om man øker avgiftene.

Om du har dårlig råd er vel ikke akkurat sjokolade og annet godteri du bør prioritere penger til. Og om man senker prisen på sunna varer tilsvarende det man økte på de usunne vil de med dårlig råd ha råd til mer og bedre mat.
Vis hele sitatet...
jeg har ikke dårlig råd.. men hvorfor skal jeg betale mere for en sjokolade pga noen tjukkiser ikke klarer å styre seg ? godteri er jo allerede dyrt og det finnes mange fattige barnefamilier i norge .. hvorfor skal dem lide pga tjukkisene ?

jeg kjøper heller frukt enn godteri.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
jeg har ikke dårlig råd.. men hvorfor skal jeg betale mere for en sjokolade pga noen tjukkiser ikke klarer å styre seg ? godteri er jo allerede dyrt og det finnes mange fattige barnefamilier i norge .. hvorfor skal dem lide pga tjukkisene ?

jeg kjøper heller frukt enn godteri.
Vis hele sitatet...
Du lider ikke usnsett og det har en samfunnsmessig gevinst totaltsett. Godteri i dag er alt annet enn dyrt, kiloprisen på smågodt er cirka den samme i dag som når jeg var liten, i mange tilfeller billigere. Tar man hensyn til KPI er det blitt betydelig billigere.

Om konsekvensen er at fattige småbarnsfamiloer må ha en litt mindre godtepose på lørdagen (men santidig ha råd til en sunnere og bedre middag) for å få en generelt bedre helse i samfunnet ser jeg ikke på det som et problem.
Game disconnected
pokemon's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
og hva skal sammfunnet gjøre med det ? tvangstrimme tjukkiser ?
Vis hele sitatet...
Nå må du prøve å tenke deg om før du poster. altså mener du det ikke er noe man kan gjøre med fedme problemet? er det der vi er ?
Noe må helt klart gjøres med fedmeproblemet her i verden i hvert fall. Vi kan ikke holde kjeft, og late som ingenting. Enig med tiltakene som Titanium87 foreslo.
Folk blir late, syke, mister livet av fedme og dette går utover samfunnet. For ikke å snakke om psykiske problemer mange kan oppleve grunnet fedme. Det er ingen som tvinger folk til å kun spise salat og stash resten av livet. Man kan fint spise junkfood og godteri uten å bli feit. Men da må en jobbe for det.
Det ble satt i gang tiltak mot røyking, og det har vist seg å gi en svært positiv effekt. Økte priser, flere forbud og kampanjer blant annet. Jeg røykte som en svamp i 16 år. Er veldig glad for at det tok slutt, men jeg var dritsur mot alle tiltakene når jeg levte i røykebobla mi.
Sitat av etse Vis innlegg
Du lider ikke usnsett og det har en samfunnsmessig gevinst totaltsett. Godteri i dag er alt annet enn dyrt, kiloprisen på smågodt er cirka den samme i dag som når jeg var liten, i mange tilfeller billigere. Tar man hensyn til KPI er det blitt betydelig billigere.

Om konsekvensen er at fattige småbarnsfamiloer må ha en litt mindre godtepose på lørdagen (men santidig ha råd til en sunnere og bedre middag) for å få en generelt bedre helse i samfunnet ser jeg ikke på det som et problem.
Vis hele sitatet...
grønnsaker , frukt er billig... overvektige barn=omsorgsvikt... er jo mye lettere å sette barna foran tvn med godteskåla enn å ta med barna ut !

dem tjukke for ta ansvar over sin egen kropp og andre kan slutte å plage dem tjukke
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
grønnsaker , frukt er billig... overvektige barn=omsorgsvikt... er jo mye lettere å sette barna foran tvn med godteskåla enn å ta med barna ut !

dem tjukke for ta ansvar over sin egen kropp og andre kan slutte å plage dem tjukke
Vis hele sitatet...
du kan stå å si så mye du vil at du mener de kan ta ansvar selv - men hva om de ikke gjør det? Det er da likefullt et samfunnsproblem og da burde vi som samfunn prøve å løse problemet. Avgiftspolitikk er en måte som har bevist seg å funke - og en en grei løsning på problemet da litt dyrere godteri egentlig ikke et et problem uansett om du er fattig eller rik. Det er en ren luksusvare, ikke en basisvare alle trenger.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Hva med å senke prisene på trening, øke priser på sukker og andre "farlige produkter", senke priser på frukt og grønt (og div andre sunne produkter).
Bedre opplæring på skoler (helt fra barnehagen egentlig).
Vekt tillegg på fly, taxi, buss osv (det koster faktisk mer i drivstoff )

Det er nok utrolig mye mer man kan gjøre også !
Vis hele sitatet...
Trening er gratis, man må ikke på Elixia for å komme i form. Det er uansett ikke dyrt å betale 200-700 i mnd for et medlemskap på et senter.

Problemet har ingenting med penger å gjøre, nordmenn er rett og slett late. Alle har råd til å spise sunt og holde seg i form.

Det vi ser er et uheldig resultat av for mange år med en sosialistisk regjering med for mye oljepenger. De har sydd puter under armene på folk og belønnet latskap og tiltaksløshet. Vi har ingenting å kjempe for lenger, gidder man ikke jobbe får man allikevel nok penger til et bra liv og ferie 2 ganger i året.
Sitat av Titanium87 Vis innlegg
Hva med å senke prisene på trening, øke priser på sukker og andre "farlige produkter", senke priser på frukt og grønt (og div andre sunne produkter).
Bedre opplæring på skoler (helt fra barnehagen egentlig).
Vekt tillegg på fly, taxi, buss osv (det koster faktisk mer i drivstoff )

Det er nok utrolig mye mer man kan gjøre også !
Vis hele sitatet...
Er du seriøs? Skal Harald Hansen som er 2 meter og har kraftig benbygning betale mer på kollektivtrafikk fordi han er født med disse verdiene? Eller hva med Ola Nordmann som hardtrener til strongman og har masse muskler, skal han betale mer fordi han har trening som hobby?

Og det at overvektige skal betale ekstra er i seg selv ganske tafatt, for det vil vel regelrett bli diskriminering.
Sist endret av Bruskork1; 19. januar 2014 kl. 15:47.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Er du seriøs? Skal Harald Hansen som er 2 meter og har kraftig benbygning betale mer på kollektivtrafikk fordi han er født med disse verdiene? Eller hva med Ola Nordmann som hardtrener til strongman og har masse muskler, skal han betale mer fordi han har trening som hobby?

Og det at overvektige skal betale ekstra er i seg selv ganske tafatt, for det vil vel regelrett bli diskriminering.
Vis hele sitatet...
Alle flypassasjerer må måle fettprosenten før de går ombord.
Sitat av Obster Vis innlegg
Alle flypassasjerer må måle fettprosenten før de går ombord.
Vis hele sitatet...
men en fyr med 150kg muskler koster flyselskapet like mye i bensin som en med 150kg fett. Så ser ikke hvordan å måle fettprosent skal bidra til noe annet enn diskriminering.
Men at du må betale overvekts gebyr for at kofferten din veier 23kg i stedet for 20 er greit?
Når man selv veier 80kg og sidemannen på 160kg med en koffert på 18kg slipper unna.
Sitat av Obster Vis innlegg
Alle flypassasjerer må måle fettprosenten før de går ombord.
Vis hele sitatet...
Og når ble det vedtatt? Jeg har aldri målt fettprosent når jeg har tatt fly.

EDIT: Med mindre du mente det som et forslag.
Sist endret av Bruskork1; 19. januar 2014 kl. 16:07.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Men at du må betale overvekts gebyr for at kofferten din veier 23kg i stedet for 20 er greit?
Når man selv veier 80kg og sidemannen på 160kg med en koffert på 18kg slipper unna.
Vis hele sitatet...
det er da ingen form for diskriminering når man sier "du har for mye i kofferten dit". Men å stå å si "du må veie deg slik at vi kan regne ut prisen" hadde nok vært direkte krenkende for mange. At du i det hele tatt klarer å sammenligne de to scenarioene som det samme er noe merkelig.

I tillegg er det noe som heter heavy-weight, som betyr at om bagasjen er for tung kan den ikke løftes på normal måte av personalet som skal bære den ombord i flyet (av hensyn til HMS regler som skal passe på at de ikke får ryggskader).
Sist endret av etse; 19. januar 2014 kl. 16:08.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Men at du må betale overvekts gebyr for at kofferten din veier 23kg i stedet for 20 er greit?
Når man selv veier 80kg og sidemannen på 160kg med en koffert på 18kg slipper unna.
Vis hele sitatet...
Kofferten kan du pakke etter åssen du vil, du kan ikke legge igjen fett/muskler hjemme.

Han på 160kg hadde fått det samme gebyret, og jeg går utifra at grunnen til dette gebyret er fordi folk liker å ta med seg masse, ikke fordi det nødvendigvis koster så utrolig mye mer om en fyr tar med 23 kontra 20kg.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Og når ble det vedtatt? Jeg har aldri målt fettprosent når jeg har tatt fly.

EDIT: Med mindre du mente det som et forslag.
Vis hele sitatet...
Det var selvfølgelig en liten tull fra min side angående forslaget om at alle skal måle fettprosenten sin før en går ombord i fly
Men hvordan er egentlig reglene idag angående seter? Husker at det var styr en gang i USA for at en overvektig måtte betale for 2 sitteplasser (noe jeg mener var på sin plass når han var for stor for kun 1 sete)
Man kunne latt være og legge på seg latterlige antall kg med fett/muskler. Så det er jo forsåvidt valgfritt det også.

Slanking handler enkelt sagt om forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
grønnsaker , frukt er billig... overvektige barn=omsorgsvikt... er jo mye lettere å sette barna foran tvn med godteskåla enn å ta med barna ut !

dem tjukke for ta ansvar over sin egen kropp og andre kan slutte å plage dem tjukke
Vis hele sitatet...
Du skriver så mye dritt i dette innlegget at jeg får mer enn bare hakeslepp..

Det å være tjukk er i tillegg til miljø også i stor grad genetisk betinget. Selvfølgelig kan man "redusere" denne fedmen man får via arv, med bedre mat og mer aktiv livsstil.
Dessuten er ikke frukt og grønnsaker billige som du skal ha det til. Det trengs mer til enn bare frukt og grønt i ny og ne.

Og forsåvidt, hvor går grensa for å være tjukk hvis man er naturlig av kraftig bygning - også som barn? Det er jo såre enkelt for tynne unger med tynne foreldre å stemple kraftige unger som tjukke, - og dét biter seg fast i minnet til de kraftige ungene og kan lede til seriøse depresjoner og en følelse av mindreverdighet gjennom hele barndommen og etter barndommen.

Kraftig er jo faen ikke = tjukk! Kids, tenåringer, samt voksne mennesker må jo skjønne det.


Sitat: Originalt skrevet av Obster:
Alle flypassasjerer må måle fettprosenten før de går ombord.
Vis hele sitatet...
Ikke troll er du snill. Det der er bare tull.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. januar 2014 kl. 16:18.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Man kunne latt være og legge på seg latterlige antall kg med fett/muskler. Så det er jo forsåvidt valgfritt det også.

Slanking handler enkelt sagt om forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut.
Vis hele sitatet...
Men satt på spissen så ønsker man er samfunn der det lønner seg å være underernært og et sykelig fokus på kropp og det å være slank? Ikke ser jeg hvordan denne argumentasjonen direkte forsvarer direkte diskriminering. På samme måter som jeg synes det er helt forferdelig at folk diskriminerer narkomane. "De kunne jo bare latt være å tatt heroin".'

Jeg ser for meg at konsekvensen av å gjøre slik flere her oppfordrer til er at mennesker som er overvektige rett og slett bare blir mer diskriminert, mer inneslutta og gjerne unngår å komme i situasjoner som å reise med fly og lignende. Man kan rett og slett risikere å gjøre dem deprimerte - og dermed føre til at problemet dems blir enda større enn det allerede er.
Sitat av Nemoas Vis innlegg
Man kunne latt være og legge på seg latterlige antall kg med fett/muskler. Så det er jo forsåvidt valgfritt det også.

Slanking handler enkelt sagt om forholdet mellom kalorier inn og kalorier ut.
Vis hele sitatet...
Ok, så hvis man er glad i å reise så skal man bli anbefalt å holde seg unna trening fordi man får på seg ekstrakg i muskler? Og om man kanskje har vært uheldig og skjeiva ut en periode i livet som har medført å legge på seg, så skal man ikke få reise uten å betale gebyrer?

Hva igjen da med de som er genetisk tunge? (Benbygning, høyde, o.l.)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Ok, så hvis man er glad i å reise så skal man bli anbefalt å holde seg unna trening fordi man får på seg ekstrakg i muskler? Og om man kanskje har vært uheldig og skjeiva ut en periode i livet som har medført å legge på seg, så skal man ikke få reise uten å betale gebyrer?

Hva igjen da med de som er genetisk tunge? (Benbygning, høyde, o.l.)
Vis hele sitatet...
Du kan legge på deg rundt 5kg muskler i året om du trener hardt hver dag med sykt kosthold. Skal godt gjøres å veie mye med bare muskler.
Det beste for samfunnet vil jo logisk nok være en mellomting av underernært og overvektig. Det som da blir sett på dom sunne. Da man vil slippe unna betydelige helseproblemer relatert til dette.
Sier ikke at det er hverken riktig eller feil og betale mer pga vekt. Men at det er urettferdig og betale overvekt for 2kg på en koffert når sidemannen/damen veier det dobbelte av deg selv.
Et forslag kunne være og sette en grense på at under X antall kg er med o billetten. Over vil være et tillegg.
Orker ikke og skrive noen lengre innlegg da jeg sitter på tlf.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Du kan legge på deg rundt 5kg muskler i året om du trener hardt hver dag med sykt kosthold. Skal godt gjøres å veie mye med bare muskler.
Vis hele sitatet...
Gidder du å legge med kilder på den påstanden? Ikke fordi at jeg sier i mot, men jeg har flere bekjente som har gått opp mer enn 5kg det første året. Men igjen, hva med de som er genetisk "tyngre"? En person på 160 og 200cm veier veldig forskjellig.
Sist endret av Bruskork1; 19. januar 2014 kl. 16:36.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Gidder du å legge med kilder på den påstanden? Ikke fordi at jeg sier i mot, men jeg har flere bekjente som har gått opp mer enn 5kg det første året. Men igjen, hva med de som er genetisk "tyngre"? En person på 160 og 200cm veier veldig forskjellig.
Vis hele sitatet...
Det kommer selvfølgelig an på personen og genetikk. De kompisene dine har lagt på seg fett i samme slengen. Hvis de er ungdom så er mye av det naturlig.
Det er litt vanskelig å finne kilder til det pga mange sier forskjellig, men de fleste jeg har sett sier rundt 10-25 pounds (4.5kg-11kg).

http://scoobysworkshop.com/bulking-and-cutting/
There are newbie gains and teen growth spurt gains, but 10lbs of muscle gain a year is about all that most mature adults can expect.

Samtidig når du har så mye muskler så kreves det enda mer å opprettholde det. En 180kg muskelmann trenger mer mat enn en 180kg fettmann.
Sist endret av Xernox; 19. januar 2014 kl. 16:52.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Du skriver så mye dritt i dette innlegget at jeg får mer enn bare hakeslepp..

Det å være tjukk er i tillegg til miljø også i stor grad genetisk betinget. Selvfølgelig kan man "redusere" denne fedmen man får via arv, med bedre mat og mer aktiv livsstil.
Dessuten er ikke frukt og grønnsaker billige som du skal ha det til. Det trengs mer til enn bare frukt og grønt i ny og ne.

Og forsåvidt, hvor går grensa for å være tjukk hvis man er naturlig av kraftig bygning - også som barn? Det er jo såre enkelt for tynne unger med tynne foreldre å stemple kraftige unger som tjukke, - og dét biter seg fast i minnet til de kraftige ungene og kan lede til seriøse depresjoner og en følelse av mindreverdighet gjennom hele barndommen og etter barndommen.

Kraftig er jo faen ikke = tjukk! Kids, tenåringer, samt voksne mennesker må jo skjønne det.


Sitat: Originalt skrevet av Obster:


Ikke troll er du snill. Det der er bare tull.
Vis hele sitatet...
Støtter fullt ut det du sier.

Jeg blir egentlig litt sjokkert over holdningen noen folk i denne tråden har rundt overvektige mennesker.
Ble selv mobbet rett igjennom sjela gjennom hele barne/ungdomskolen, og det var snakk om GROV mobbing. Om folk mener at det ligger en "preventiv effekt" bak alt denne mobbinga, ta dere en FØKKINGS bolle.

Jeg har dog endelig kommet meg ut av dette fett helvete med å gå ned 30kg på 1 år og lagt om livstilen og dedikert den til kroppsbyggning/styrke trening. Men jeg sliter enda med "indre demoner" som forteller om hvor feit jeg er og alt det.

Rett og slett kjøres det filmer i reprise i hodet mitt fra alle episodene av alt mobbingen i hodet fra denne tiden, og det er et konstant kamp å bekjempe de negative tankene. Hadde det ikke vært for at jeg har venner som IKKE dømte meg for å være overvektig/tidligere langhåra metallhue, en støttende familie, hadde nok livet mitt vært ferdig for lenge siden.

Så folkens, bare tenk på det, mobbing av overvektige folk kan i værste fall lede til at offeret får noen dype mentale arr i etterkant. Prøv heller å bli kjent med vedkommende, og støtt personen derifra istedenfor.

Mat er som dop for noen, og jeg har tidligere vært sykelig avhengig av det, men har klart å "avruse" meg selv ved hjelp av gode kamerater/kolleger og familie.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og forsåvidt, hvor går grensa for å være tjukk hvis man er naturlig av kraftig bygning.
Vis hele sitatet...
Er så dumt å høre/lese denne om og om igjen. Alle ser forskjell på en kraftig person og en smellfeit person.

http://www.adressa.no/incoming/artic...lt/overvektig2
Sitat av GoreLord Vis innlegg
Jeg blir egentlig litt sjokkert over holdningen noen folk i denne tråden har rundt overvektige mennesker.
Ble selv mobbet rett igjennom sjela gjennom hele barne/ungdomskolen, og det var snakk om GROV mobbing. Om folk mener at det ligger en "preventiv effekt" bak alt denne mobbinga, ta dere en FØKKINGS bolle.

Jeg har dog endelig kommet meg ut av dette fett helvete med å gå ned 30kg på 1 år og lagt om livstilen og dedikert den til kroppsbyggning/styrke trening. Men jeg sliter enda med "indre demoner" som forteller om hvor feit jeg er og alt det
Vis hele sitatet...
Kan det tenkes at folk vil gjøre noe med vekta pga. det negative det har ført med seg? F.eks mobbing? Jeg sitter ikke her og forsvarer mobbing av folk som er overvektige, men en skulle tro at mange velger å gjøre noe med vekta pga. slike ting. Er du sikker på at du hadde gjort noe med vekta di, om ingen reagerte negativt eller sa noe?
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Det er mye lettere å ha i seg usunn mat. Salat-menyen er ofte bitte liten og etter drikkevarene.Det reklameres og selges pølser og burgere overalt. Posene i frysedisken som tar 10minutter å steike i panna er ikke veldig sunne, og selv om det er en broccoli her og der så er det mye fett og karbohydrater. Saus og sukker.

Å skulle planlegge sunne måltider, med ferske råvarer som skal wokkes og mekkes til et sundt måltid krever mer disiplin og tar lengre tid, det er ikke til å komme unna. Man må finne en oppskrift, ha riktig mengde. Og så blir det liggende masse rester i kjøleskapet man aldri bruker. Man får ikke kjøpt akkurat riktig mengde osv.
Det er så kjapt å hive i seg en burger her og der, man får det fritert og levert på to minutter og det smaker jævlig godt. Det metter på en tung måte, og gir deg lyst på mer. Det er fort gjort å legge til seg en vane å kjøpe ei pølse her og en burger der. Noen mennesker har en kropp eller en livsstil som absolutt ikke takler dette, og det bare baller på seg til de blir sittende som et digert egg i sofaen med snop overalt, masse dårlige vaner og muligens medfølgende mentale plager og sperrer.
Den usunne maten kan man bare hive i seg og være ferdig med, og man får det prakka på seg overalt. Den sunne må man liksom oppsøke selv og lage et opplegg for seg selv.
Sist endret av Bothrops; 19. januar 2014 kl. 17:24.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er mye lettere å ha i seg usunn mat. Det reklameres og selges pølser og burgere overalt. Posene i frysedisken som tar 10minutter å steike i panna er ikke veldig sunne, og selv om det er en broccoli her og der så er det mye fett og karbohydrater. Saus og sukker.

Å skulle planlegge sunne måltider, med ferske råvarer som skal wokkes og mekkes til et sundt måltid krever mer disiplin og tar lengre tid, det er ikke til å komme unna. Man må finne en oppskrift, ha riktig mengde. Og så blir det liggende masse rester i kjøleskapet man aldri bruker. Man får ikke kjøpt akkurat riktig mengde osv.
Det er så kjapt å hive i seg en burger her og der, man får det fritert og levert på to minutter og det smaker jævlig godt. Det metter på en tung måte, og gir deg lyst på mer. Det er fort gjort å legge til seg en vane å kjøpe ei pølse her og en burger der. Noen mennesker har en kropp eller en livsstil som absolutt ikke takler dette, og det bare baller på seg til de blir sittende som et digert egg i sofaen med snop overalt, masse dårlige vaner og muligens medfølgende mentale plager og sperrer.
Den usunne maten kan man bare hive i seg og være ferdig med, og man får det prakka på seg overalt. Den sunne må man liksom oppsøke selv og lage et opplegg for seg selv.
Vis hele sitatet...
Nettopp. Jeg skal ikke sammenligne mat med narkotika, men mat kan fort bli en avhengighet.

Ta de som trøstespiser, når de blir såpass vandt til dette og du tar fra dem maten, hva skjer? Da kan det variere fra alt med depresjoner til null energi. Dette er i alle fall det jeg følte.

Greit nok, abstinensene er nok ikke like ille som heroin, men antall ganger man blir eksponert for usunn mat i form av reklame, lukter, o.l utenfor hjemmet sitt er enorm, så jeg forstår at det kan være vanskelig for noen å faktisk holde seg i skinnet. "Skulle bare ha en 10-kroners på statoil".

Men igjen så er jeg jo enig i at man kan jo ikke fjerne reklame og salg av usunn mat, men litt forståelse mener jeg at man burde kunne gi.
Sitat av Obster Vis innlegg
Kan det tenkes at folk vil gjøre noe med vekta pga. det negative det har ført med seg? F.eks mobbing? Jeg sitter ikke her og forsvarer mobbing av folk som er overvektige, men en skulle tro at mange velger å gjøre noe med vekta pga. slike ting. Er du sikker på at du hadde gjort noe med vekta di, om ingen reagerte negativt eller sa noe?
Vis hele sitatet...
Det er et veldig godt spørsmål, men kan jo trekke inn noen faktorer som fikk meg til å begynne å trene, sett vekk fra alt mobbingen.

Feks har jeg alltid sett opp til action helter som feks Jean Claude Van Damne, Arnold Schwarzenegger og Steven Seagal etc.

Alltid likt filmene der "Hulken" har vært med o.l. Jeg så alltid opp til disse, hvor sterke de var, hvor fantastisk fysikk de hadde, men "dagdrømte" om det hele tiden.

Så hadde jeg gjort noe med vekta om jeg ikke hadde blitt mobbet? Ingen anelse.

Mest sannsynelig håper jeg, jeg ble i bunn og grunn inspirert til å trene ved hjelp av mange faktorer, men de største inspirasjons kildene var gode venner og kolleger. Noe jeg er sjeleglad for idag.

Omsorg, hjelp og empati hjelper mange(de fleste) i uansett hvilken situasjon.
Sitat av GoreLord Vis innlegg
Omsorg, hjelp og empati hjelper mange(de fleste) i uansett hvilken situasjon.
Vis hele sitatet...
Kjekt å lese din historie, og jeg er glad på dine vegne. Er enig med punktene dine angående omsorg, hjelp og empati. Jeg må dessverre plusse på et jeg også mener kan være veldig viktig; "et spark i rævva".

Det er mange faktorer som kan utgjøre overvekt. Både fysisk og psykisk. De jeg forbanner meg over er de som sitter hjemme og slenger innpå cheese doodles og skylder på sykdommer. Det er disse som trenger et spark i rævva før det er for sent, og de dør i en alder av 30 fordi cheese doodles var så fantastisk godt.

Utviklingen av overvekt i verden er skremmende, og man kan bare ikke tie det i hjel. Mobbing av overvektige derimot er ikke løsningen.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
frukt 10-20kr for en kilo.. dyrt det not.. og du får ikke hakeslep men dobbelhake tenker jeg siden du er tjukkisenes moralpoliti
Vis hele sitatet...
10-20 kr hvis du er rimelig heldig (ikke alltid det er tilbud) - og dét får du nesten utelukkende på enten billigbutikker eller rimelige asiasjapper i byene.
Ellers er sunn mat og god livsstil noe langt, langt, langt mer utover litt frukt her og litt grønt der og formaning til tjukkisene om å "drite i snop, spis heller frukt"..

Mat er en del av denne livsstilen, ikke alt. Faktisk også - trening/fysisk aktivitet er heller ikke aller viktigst, jeg vil si en god psykisk helse er enda viktigere. Depresjon > trøstespising > lite aktivitet > overvekt > ræva helse.

Jeg har ikke dobbelthake. Tjukkisenes moralpoliti? Piss off.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. januar 2014 kl. 17:53.
Sitat av Obster Vis innlegg
Kjekt å lese din historie, og jeg er glad på dine vegne. Er enig med punktene dine angående omsorg, hjelp og empati. Jeg må dessverre plusse på et jeg også mener kan være veldig viktig; "et spark i rævva".

Det er mange faktorer som kan utgjøre overvekt. Både fysisk og psykisk. De jeg forbanner meg over er de som sitter hjemme og slenger innpå cheese doodles og skylder på sykdommer. Det er disse som trenger et spark i rævva før det er for sent, og de dør i en alder av 30 fordi cheese doodles var så fantastisk godt.

Utviklingen av overvekt i verden er skremmende, og man kan bare ikke tie det i hjel. Mobbing av overvektige derimot er ikke løsningen.
Vis hele sitatet...
Enig der, et "spark i ræva" eller en "reality check" kan og hjelpe mot slike. Men jeg tror at de fleste av dem type "stereotyper" også har et ønske innerst inne å være i form. Men klart, det kan vi ikke si helt sikkert.

Men blir jo det samme med dop, noen ruser seg i ett kjør, og påstår at de ikke har et "problem". Men det kan jo ligge noe bak alt dette i en slikt tilfelle også? Hvem vet.
Sitat av Obster Vis innlegg
Er så dumt å høre/lese denne om og om igjen. Alle ser forskjell på en kraftig person og en smellfeit person.

http://www.adressa.no/incoming/artic...lt/overvektig2
Vis hele sitatet...
Forhåpentligvis ser de fleste forskjell, men langt fra alle gjør det. Tro meg, utrolig nok greier mange å sidestille kraftig med å være feit.

Et eksempel, sikkert altfor anekdotisk, men la gå; kraftige unger ble ganske hardt mobbet da jeg gikk på barneskolen for en 10-15 år siden. Mange unger og for mange voksne ser ikke den forskjellen. Det der du viste på bildet var ganske tydelig (og ikke det beste eksempelet på forskjellen), du kan jo godt ha en moderat kraftig kid som blir mobbet for å være feit.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. januar 2014 kl. 18:00.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
10-20 kr hvis du er rimelig heldig (ikke alltid det er tilbud) - og dét får du nesten utelukkende på enten billigbutikker eller rimelige asiasjapper i byene.
Ellers er sunn mat og god livsstil noe langt, langt, langt mer utover litt frukt her og litt grønt der og formaning til tjukkisene om å "drite i snop, spis heller frukt"..

Mat er en del av denne livsstilen, ikke alt. Faktisk også - trening/fysisk aktivitet er heller ikke aller viktigst, jeg vil si en god psykisk helse er enda viktigere. Depresjon > trøstespising > lite aktivitet > overvekt > ræva helse.

Jeg har ikke dobbelthake. Tjukkisenes moralpoliti? Piss off.
Vis hele sitatet...

Skal fortsatt jævla mye for å bli overvektig, jeg har en skikkelig usunn livsstill, men vet fortsatt at viss jeg sitter å har i meg alskens fet mat, så blir man fet til slutt. Såklart er det individuelt for alle, men man må jo ta seg selv som en eksempel, begynner man å merke at pusten blir dårligere magen blir rundere, og alle bivirkningene det har å være overvektig, så burde man innse at man burde endre livsstil.

Uansett om man er stygg eller fin...

Jeg snakker ikke da om å veie ett par kg for mye, men når du har 3-4 haker i trynet så burde du gjøre noe med det.

Men for all del, spis hva dere vil...
Sansynligviss nevnt før, men jeg gidder ikke lese hele tråden da jeg virkelig ikke har sansen for overvektige sytkuker som prøver å legge skylden over på noe annet enn seg selv. Har seg nemlig sånn att fedme er en status på dårlig helse, og det mener jeg er grunnen på att disse individene blir skult på når de trasker godtehyllene. Ironisk nok finner man igjen disse folkene med godteri-hylla, varm-mat disken eller liggendeover en fryser og strekker seg etter pommes frites og løvbiff. Den fæle sannheten er at amino-syrer, karbohydrater, kalorier og fett trenger en balansegang som alt annet. Pøser du på med tomme karbohydrater og kalorier er du mett i 20 minutter før du går i skapet og henter deg en pose potetgull. Er ikke ernæringsfysiolog så kan ikke denne regla, men vet såpass at du kan spise fettholdig mat uten problemer så lenge du holder deg unna karbohydratene.


Kutter man ned på karbohydrater og spiser husmannskost samt gidder å gå 30 min pr dag så vil dette utgjøre en enorm forskjell. Fettdepositene går ned, så lenge du brenner mer kcal enn du stapper i deg.



Jeg ser ikke helt hvordan det kan forsvares å være sykelig feit, det er du som gjør det mot deg selv. Du er grunnen til at du er miserabel og må "trøste spise" potetgull, peanøtter å drikke brus. Om du ikke har vilje til å endre deg selv, hva godt mener du vil skje med deg her i livet?
@ kimmy9igga;

Mye av det du beskriver kan muligens forklares med at du er ikke genetisk betinget til å bli feit (blir _vanskeligere_ feit) ?

Forsåvidt, vet du den totale mengdene snop og annen mat en (1)veldig overvektig person har i seg kontra (2)deg??
Det er ikke bare hvilken mat som har å si, men enda viktigere er mengden mat. Du kan også legge på deg av å spise andre ting enn snop, dog ikke i like høy grad.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
@ kimmy9igga;

Mye av det du beskriver kan muligens forklares med at du er ikke genetisk betinget til å bli feit (blir _vanskeligere_ feit) ?

Forsåvidt, vet du den totale mengdene snop og annen mat en (1)veldig overvektig person har i seg kontra (2)deg??
Det er ikke bare hvilken mat som har å si, men enda viktigere er mengden mat. Du kan også legge på deg av å spise andre ting enn snop, dog ikke i like høy grad.
Vis hele sitatet...
Jeg var tjukkere før...

Jeg sluttet bare å tylle i meg, usunn mat 10 ganger om dagen.