Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 5736
For en måneds tid siden kom jeg til og tenke på at jeg også vil ha en religion, som alle andre. Jeg er jo både døpt og konfirmert kristen, men det var fordi familien min alltid har gjort det, i generasjoner bak. Og så er jo (uheldigvis) kristendommen "vårt lands" religion. Heldigvis er ikke min familie sånne over-kristene-glad-mennesker, men kanskje de heller er for "tradisjons" skyld. I mine øyner er det kanskje enda verre igjen.

Religion er tro, hva du tror. Ikke samfunnet eller familien din. Og det er heller ikke grupperinger av mennesker - opprinnelse, land, og farge. Så jeg liker rett og slett ikke at jeg ble påtvunget denne religionen, som jeg er totalt uenig i, uten at jeg engang viste hva eller hvorfor jeg gjorde det. Jeg mener det skulle vært sånn at til man ble voksen, altså 18år, så hadde man ikke en religion. Men når man først fylte 18, kunne man velge om man ville la være, eller bestemme seg for hvilken religion du vil gå for. For er ikke det ærlig talt ett voksent spørsmål, hva du skal gjøre og tro resten av livet ditt?

Ja, det var litt om meg og mine tanker rundt akkurat dette, men jeg er langt fra ferdig. Det jeg skal skrive om nå, er noe jeg seriøst vurderer og gjøre, uansett om jeg vil bli sett på som gal ifra andres øyner. Men jeg gir meg faen i hva andre tenker om meg. Jeg er meg, og jeg vil ha det slik jeg vil ha det. Uansett om det er og gå med samelue i syden, sokker inni sandalene, eller velge en religion jeg såvidt viste navnet av. Rart vil jeg bli sett på for all del, og mange vil nok være uenig i mitt valg (først og fremst familie), men det får så være. Jeg er ett fritt menneske, og jeg vil prøve og utvide mitt sinn, sjel og ånd enda friere - igjennom religion.

Men så er det jo flere religioner, og jeg kan dessverre ikke så veldig mye om de forskjellige religioner. Alt med kristendommen er utelukket. Islam og religioner som ser på kvinnen som mindreverdig enn mannen er ihvertfall totalt utelukket. Jødedommen...Hmm, jeg tror jeg dropper det å.

Er det så veldig mye mer og velge da? Jeg tror på menneskeheten. Jeg tror på det gode og det onde, men kaller det ikke satan og gud, eller andre navn. Jeg tror alle har en kjangse her i livet, og man burde akseptere en unnskyldning, og så tilgi. Drap av dyr er jeg lite fan av, men jakt er noe annet - sålenge du spiser hva du får, uansett om det er hobby-jakting eller hobby-fisking. Og uprovosert vold mot dyr synes jeg også er forkastelig. Planter og trær - natur generelt respekterer jeg, og derfor liker jeg ikke den massevoldtekta av vår jord og vårt levebrød og batteriet som holder oss gående.. Og så videre og så videre og så videre. Nå skal jeg komme til mitt sjokkerende avsnitt.

Jeg vil bli buddhist!
Jeg har hørt at hele greia med buddhisme er og fjerne blokader i hjernen og åpne ditt tredje øyne. Eller som de så fint forklarer på wikipedia
Målet med buddhistisk praksis er å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana.
Vis hele sitatet...
Mitt mål er ikke og oppnå noe nirvana, men en religion som fokuserer så mye på deg som enkeltperson, og ditt sinn. Det er noe som var både nytt og interessant for meg. Selvterapi igjennom deg selv på en måte kanskje. Jeg nevnte tidligere at jeg det med min respekt for natur og livet. Tenk, vi har jo til og med forbrutt enkelte planter,trær,gress og sopp. Vi må ta vare på den flotte naturen vi har, istedenfor og ødelegge verden steg for steg. Åh, vi mennesker, blir bare mer og mer penge grisk. Jeg blir oppgitt av alt det onde, og så er det så lite av det gode som prøver og gjøre opp for seg igjen. Ikke bare menneskeliv, men dyr generelt over hele verden. Og myrde ett dyr eller ett menneske "for fun" er bare ondskapsfullt og fælt! Og så kom jeg over dette lille utklippet fra wikipedia:
Buddhismens etikk bygger på prinsippene om respekt for alt liv, samt en måteholden livsførsel. Den mentale praksisen fokuserer på etisk-moralsk selvdisiplin (sila), meditativ konsentrasjon (samadhi), uforbeholden kjærlighet (mettā) og visdom (prajñā).
Vis hele sitatet...


Tenker andre som meg?

Har noen av dere konvertert før - fra hvilken til hvilken religion?

Er det noen spesielle bøker om buddhisme dere anbefaler? For dummies kanskje?

Høres dette teit av meg og gjennomføre?



Religion har aldri interessert meg noe særlig, men begynte og debattere det med en (faktisk kristen) jente her i helga, så det følte jeg var ett lite tegn Hadde forresten tenkt tanken sånn smått i blant før det men da var jeg litt nervøs av tanken, men har aldri vært så bevisst som nå.

-Hilsen en usikker meg.
Sist endret av Quetzalcoatl; 13. januar 2009 kl. 05:38.
Det er et interessant tema du tar opp her, og som jeg har tenkt veldig mye på selv. Buddhismen er nok den religionen jeg selv kan identifisere meg mest med, akkurat som du - men jeg regner meg ikke som buddhistisk, pga. nettopp det du sier om at religion burde være noe man selv tror på. Derfor er det mer riktig av meg å ha min helt egen tro, inspirert av andre, men formet av meg (uten at jeg har planer om å stifte noen offisiell religion). Kall det en helt personlig, spirituell, tro.

Jeg kjenner en kar, sikkert i femtiårene nå, som tidlig søkte til buddhismen, og reiste rundt i verden og anså seg selv som buddhist. Han har vært igjennom mye de siste årene, og etter en søken etter et glemt kloster i Peru, møtte han Gud - en opplevelse han har skrevet en bok om, som heter "Den blå månes dal". Nå har han vært prest i Den norske kirke, så lenge jeg kan huske.

Jeg støtter deg så absolutt. Buddhismen må være den fineste av de store religionene, og jeg tror at det å være buddhist, selv i Norge, er noe veldig mange respekterer. Jeg gjør iallefall det.
Sist endret av warmblanket; 13. januar 2009 kl. 06:20.
Jeg finner forslaget ditt fullstendig gjennomførbart. Men jeg ser ikke hensikten din. Du ønsker å konvertere til en religion du ikke kan noe om? Hvorfor? En religion er jo, som du selv sier, det en selv tror. Men kan du si at du tror på buddhismen? For har du fått en åpenbaring, og er overbevist om at buddhismen er din tro, din religion, og ditt livs levemåte, så er det jo ingen tvil. Da er du buddhist i tanke og sjel, og bør ikke ha noen tvil, og hadde vel strengt talt ikke hatt noe behov for å rådføre deg med oss... Så jeg går ut ifra at dette ikke er faktum. Ditt mål er ikke å nå nirvana, sier du. Men det er jo en grunnstamme i religionen, det vil bli som å si at en er kristen, men tror ikke på hverken Jesus eller Gud. Man kan ikke plukke religionen fra hverandre. Man kan selvfølgelig tolke, men ikke plukke fra hverandre. Du er ingen buddhist, dessverre, og bør derfor ikke konvertere. Men for guds skyld, lær av det buddhismen har å fortelle deg, og tro på det du måtte ønske av det. Lær av mangfoldige religioner, og dann deg så en overbevisnig.

Det du forteller av dine moralske holdninger er jo svært normale (og sunne) holdninger, som også er viktige i nesten alle verdens religioner. Men, du må huske, en annen ting som ikke gjør deg til en buddhist, at buddhister ville under ingen omstendighet drepe et dyr.
Du er svært preget av kristendommen. Kristendommen har skapt store deler av vår kultur, og hvordan samfunnet vårt ser ut i dag. Selv om svært få av nordmennene i dag er kristne, så er alle veldig preget av denne religionen. Som du sier; religion er ikke samfunnet eller familien din, det sier jeg heller ikke, men den har gitt oss en kulturarv, som sitter fastlåst i samfunnet. Vi lever i et samfunn bygget på kristne verdier, hvor bra eller dårlig det enn er. Disse tingene bør du inforstås med, og ikke fornekte. Hvis du lærer deg selv og ditt samfunn å kjenne så kan du tilpasse deg. og kanskje kunne leve i Norge med buddhistisk overbevisning. Overbevist av buddhismens hellige skrifter, ikke av "buddshisme for dummies", takk... Lykke til da!
Taoisme er jo et annet fredelig livssyn. Kanskje verdt å ta en kikk på? Nå kan jeg ikke mye om hverken Buddhisme eller Taoisme, men kanskje mest om sistnevnte. En taoist er ydmyk ovenfor alt rundt seg, men hevder seg over alle hverdagslige aspekter av livet. (Intriger, overfladiskhet, underholdning, osv) Det er ikke etter hva jeg har forstått noen søken etter et tredje øye eller noe sånt, men det er noe av det samme bare at det kalles å prøve å forstå "tao" eller ihvertfall prøve å forstå at man ikke kan forstå tao, og lære seg og akseptere dette og finne de sanne verdier i livet.

(Nå er all kunnskap jeg har om Tao av min egen oppfatning, aldri lest noe annet om dette enn hva som står i Tao Te Ching, så kan godt hende jeg misforstår hele konseptet. Har bare et utvalg av skriftene oversatt av Karl Ludvig Reichelt for ganske lenge siden. Om noen vet om en bedre norsk oversettelse hadde jeg blitt sjeleglad)
Sitat av Memile Vis innlegg
Jeg finner forslaget ditt fullstendig gjennomførbart. Men jeg ser ikke hensikten din. Du ønsker å konvertere til en religion du ikke kan noe om? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Kjære deg, kanskje du misforsto litt. Jeg mente at det (lille) jeg har lest meg opp til hittil er lesestoff jeg liker. Og jeg vil lære mer, jeg vil lære alt. Jeg vil lese store bøker om buddhisme. Og SÅ hvis jeg enda føler meg like sikker, vil jeg gjennomgå en konversjon. Det er ikke noe jeg planlegger på 1-2-3 i løpet av januar liksom. Jeg blir forresten og melde meg ut av den norske statskirke også raskest mulig. Der føler jeg meg lite hjemme så.
Hvis du forstår hvor jeg vil hen?

En religion er jo, som du selv sier, det en selv tror. Men kan du si at du tror på buddhismen? For har du fått en åpenbaring, og er overbevist om at buddhismen er din tro, din religion, og ditt livs levemåte, så er det jo ingen tvil. Da er du buddhist i tanke og sjel, og bør ikke ha noen tvil, og hadde vel strengt talt ikke hatt noe behov for å rådføre deg med oss...
Vis hele sitatet...
Ja, men jeg vet jo ikke om jeg tror på buddhismen. Jeg er utrolig interessert og enig i det lille jeg har fått med meg, men det kan jo hende jeg etterhvert finner meg uenig i ting, ettersom jeg lærer mer og mer om buddhisme. Nei, konvertering er ikke noe jeg vil gjøre over natta skjønner du. Og ja, jeg er i tvil! Selvfølgelig mann. Dette er noe stort for meg, større enn størst! Har aldri engang tenkt tanken på og ta ett så stort trappetrinn i løpet av mitt liv.
If ya no wat I mean!

Så jeg går ut ifra at dette ikke er faktum. Ditt mål er ikke å nå nirvana, sier du. Men det er jo en grunnstamme i religionen, det vil bli som å si at en er kristen, men tror ikke på hverken Jesus eller Gud. Man kan ikke plukke religionen fra hverandre. Man kan selvfølgelig tolke, men ikke plukke fra hverandre. Du er ingen buddhist, dessverre, og bør derfor ikke konvertere.
Vis hele sitatet...
Jeg vet dessverre ikke nok om nirvana for og kunne uttale meg. Jeg må ha trodd nirvana var noe annet når jeg skrev posten, eller kanskje jeg mente at jeg vil ikke bli buddhist på grunn av at jeg vil oppleve nirvana raskest mulig. Nå har jeg lest til meg litt mer informasjon om akkurat det (les nedfor) og jeg kunne ikke vært mer enig. Det er mitt mål! Uansett om det er utfor eller innfor religion. Men jeg føler og tror at buddhismen kan HJELPE meg på veien.

Fra wikipedia: (Trykk på linken "nirvana" også)
Målet med buddhistisk praksis er å finne fram til en tilstand av stabil og varig sinnslikevekt, klarhet, vilkårsløs medfølelse og ubetinget glede. I buddhistisk tenkning anses ikke dette som noe man legger til eller henter utenfor seg selv, men er det som er tilstede helt av seg selv når man har fjernet årsakene til lidelse i ens eget sinn. Metoden går derfor ut på å frigjøre seg fra årsakene til lidelsen, de såkalte "sinngiftene" (innbilninger og forutinntatthet, og inngrodde vanemønstre av grådighet, hat, arroganse og misunnelse), ved at man i stedet for å tenke, tale og handle ut fra disse, «våkner opp» og forholder seg til virkeligheten slik den er, og til slutt oppnår nirvana.
Vis hele sitatet...
Og det jeg nevnte med "Buddhisme for dummies" er altså en bok som kan forklare buddhismen for en person som ikke er buddhisme.

Det du forteller av dine moralske holdninger er jo svært normale (og sunne) holdninger, som også er viktige i nesten alle verdens religioner. Men, du må huske, en annen ting som ikke gjør deg til en buddhist, at buddhister ville under ingen omstendighet drepe et dyr.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke være buddhist bare pga jeg ikke følger det der 100%? Når en mygg biter meg, så slår jeg jo til den, og dreper den. Jeg lar den ikke suge blodet mitt, så fly avstede, fordi den myggen kunne kanskje ha vært en buddhist i sitt tidligere liv.

Er det ikke sånn? De tror de blir gjenopplivet som en annen skapning etter de dør, hvis de har levd ett bra liv, igjennom den buddhiske tro.
Akkurat det klarer jeg dessverre ikke og tro på, men jeg føler det slik at karma går igjen og igjen i buddhismen. Gjør gode ting - gode ting hender deg. Gjør dårlige ting - dårlige ting hender der. Så jeg mener det med gjenopplivningen er bare en metaforisk måte og forkare det på. Vær god mot alle mennesker, alle dyr, og alt natur her på jord, så vil det belønne seg tilbake. Det er det som er karma, hæ?

For det tror jeg på! Og det har jeg alltid trodd på lenge før jeg hørte om buddhismen.
Sist endret av Quetzalcoatl; 13. januar 2009 kl. 17:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette kan virke som et hardt innlegg mot deg, puffman, men det er bare godt ment

Du sier du bryr deg om naturen, at man ikke skal drepe dyr for morroskyld, at man ikke skal drepe mennesker, at massevoldtekt av skogen er unødvendig, du mener at kapitalismen er et onde og at penger om materallistiske verdier ikke er så viktig. Alt dette er gode tanker, MEN; hvordan leder dette deg til Buddhismen? Ta Kristendommen som eksempel; de mener stort sett mye av det samme som deg. Det samme gjelder jødedommen og islam også. Jeg klarer bare ikke se hvor du går fra disse tankene til å ville bli buddhist.

Slik det fremstår for meg, er du misfornøyd med hvordan dagens religion-samfunn er bygget opp. Og det forstår jeg godt at du er. Men det kan virke som om at du vil bli buddhist KUN for å være spesiell - noe uten om det vanlige. Kanskje for å være litt rebelsk. Og da mener jeg at du aldri kommer til å oppnå noenting som helst med trosretningen din. For du vet ingenting om buddhismen (det sier du selv), så hvordan kan du da vite at du vil bli dette? Det er en meget spesiell levestil, og ikke en levestil man lever bare for å være spesiell/utskudd/rebell.

IMHO.
Tror du vil finne deg bedre til rette i en nyreligiøs bevegelse...

Dette er en fin innføring i Buddhismen: http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...oduktId=120796
Har bare lest en bok om buddisme, ellers på nettet, men fant denne veldig interresant!

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/pro...2970464&rom=MP

Tror denne passer bra for deg og =)
puffmann har smoka for mye ganja i heggedal tror jeg!
Skjønner ikke helt hvordan du kan si at du vil bli buddhist når du ikke veit noe om religionen!
Om du syns religionen virker spennendes, så hadde jeg satt meg ned å lest ivertfall i 2 uker om buddhismen før jeg hadde gått noe vidre med det! kanskje også lese litt om andre religioner også
Se her puffman, jeg er nok så enig med minigolf.
Om du begynner å lese litt mer om kristendommer, evt. begynner å lese bibelen vil du se at alt det du søker finner du der.
Du er ikke nødt til å være protestant av den grund du kan se hvordan katoliker og ortodokse er.
Selv er jeg ortodoks og vi har ganske strenge regler, ang det med kvinner, mord osv...

Det med at du liker naturen og dyr kan du lese i Jakobs brev: 3: 7-x
Det med massemord og mord, står det i de 10 budene du skal ikke slå ihjel.
Det med det gode og det onde, er mellom Gud og djevelen.
Det med penger kan du finne i evangeliet til Matteus 19: 23-x

"Jesus sa til disiplene: «Sannelig, jeg sier dere: Det er vanskelig for en som er rik, å komme inn i himmelriket. 24 Ja, jeg sier dere: Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike.»"


Så det er akkurat kristendommen som passer deg om du utdyper deg inn i det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Memile Vis innlegg
Jeg finner forslaget ditt fullstendig gjennomførbart. Men jeg ser ikke hensikten din. Du ønsker å konvertere til en religion du ikke kan noe om? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Følelsen av å være medlem og å støtte noe man ikke er enig i er jo en like ille ting i manges øyne. Så å melde seg ut i statskirka bør være et fint kompromiss for øyeblikket.

Man MÅ ikke være medlem av et trossamfunn.

Sitat av Memile Vis innlegg
Men det er jo en grunnstamme i religionen, det vil bli som å si at en er kristen, men tror ikke på hverken Jesus eller Gud. Man kan ikke plukke religionen fra hverandre. Man kan selvfølgelig tolke, men ikke plukke fra hverandre. Du er ingen buddhist, dessverre, og bør derfor ikke konvertere.
Vis hele sitatet...
Han er per din definisjon ikke kristen heller, og jeg sikter til svaret mitt over igjen.

Sitat av Memile Vis innlegg
Du er svært preget av kristendommen. Kristendommen har skapt store deler av vår kultur, og hvordan samfunnet vårt ser ut i dag. Selv om svært få av nordmennene i dag er kristne, så er alle veldig preget av denne religionen.
Vis hele sitatet...
Teknisk sett er han svært preget av Ásatrú, Jul = Yule, St. Hans/Jonsok er opprinnelig feiringen av midsommer som stammer fra paganistiske religioner som var vanlige i flere tusen år før kristendommen. Dette var et av grunnene til at kristendommen spredte seg så raskt, de inkorporerte allerede eksisterende helligdager i sin kalender, men med nye navn og nye buskap.

Norge har vært mer eller mindre paganistisk i lengre tid enn det har vært kristent, så kulturmessig er vi lite påvirket av kristendommen, annet enn på papiret.

Jeg synes du kan ta det ene steget, å melde deg ut av et trossamfunn om du mener du ikke deler deres syn på verden/livet.
Altså...
Hvis du faktisk skal velge deg en religion så er slett ikke buddhismen så hakkende gal. Nå sant skal sies så ligger vel buddhismen helt i ytterkant av hva som defineres som religion. Det positive med denne religionen er at det i stor grad handler om et livssyn og mindre om det å tro. Buddhismen har selvfølgelig mye mystikk og overtro, men dette er så langt jeg vet ikke grunnpilaren i religionen. I motsetning til kristendom, islam osv. trenger man ikke å "tro" så veldig mye. Det holder lenge med å leve etter prinsippene.

Som svar på en litt lenger oppe her syns jeg du skal holde deg til helsike unna kristendom i dette prosjektet. Ikke fordi kristendom er en dårlig religion, men fordi den har et totalt ulogisk aspekt som man må tro på. Man er kristen fordi man tror at jesus døde på korset for våre synder...

(Jeg var egentlig litt snill nå. Innerst inne mener jeg at kristendommen er en skikkelig under midtpåtreet religion!)
Jeg vil anbefale deg: "Fysikken Tao" av Fritjof Capra. Ut fra det jeg har lest er Buddhisme meget preget av den eldre religionen Taoisme og konfusianisme. Men Taoismen har et annet mål enn å sile vannet du drikker slik at du ikke skader de stakkars organismene som måtte finnes i vannet.

Taoistisk meditasjon er noe jeg har prøvd og har blitt "frelst". Blir for mye å skrive, men send gjerne pm om du vil vite mer om Taoisme.

Og hvis du vil vite hva jeg tror er grunnen til at vi blir innviet i kristendommen så tror jeg det enkelt og greit er: Den Norske Kirke får 200 spenn pr. medlem. Dette vil de motta uansett om du melder deg ut, men melder du deg inn i noe annet vil pengene sendes til din nye "kirke"

En siste ting, jeg er langt fra kristen, men er glad det er Norges religion, hvorfor. For det er takke være kirken at det SKAL være et visst antall kristne i stortinget. Kan du tenke deg en regjering med overtall av muslimer? Hjelp...
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Altså...
Hvis du faktisk skal velge deg en religion så er slett ikke buddhismen så hakkende gal. Nå sant skal sies så ligger vel buddhismen helt i ytterkant av hva som defineres som religion. Det positive med denne religionen er at det i stor grad handler om et livssyn og mindre om det å tro. Buddhismen har selvfølgelig mye mystikk og overtro, men dette er så langt jeg vet ikke grunnpilaren i religionen. I motsetning til kristendom, islam osv. trenger man ikke å "tro" så veldig mye. Det holder lenge med å leve etter prinsippene.

Som svar på en litt lenger oppe her syns jeg du skal holde deg til helsike unna kristendom i dette prosjektet. Ikke fordi kristendom er en dårlig religion, men fordi den har et totalt ulogisk aspekt som man må tro på. Man er kristen fordi man tror at jesus døde på korset for våre synder...

(Jeg var egentlig litt snill nå. Innerst inne mener jeg at kristendommen er en skikkelig under midtpåtreet religion!)
Vis hele sitatet...
Nå må folk slutte med dette forferdelige orientalistiske synet på Buddhismen. Buddhismen har kanskje mer "overtro" og ritualer enn de fleste andre verdensreligionene. Les og lær litt, i stedet for å hoppe på hippe-new-age-forståelsen av Buddhismen. Å si at Buddhismen bare er et "livssyn" eller en "filosofi," er en fornærmelse mot de millioner av mennesker som faktisk utøver denne religionen. Selv om vi i vesten liker å tenke på de i østen som rolige, snille, opplyste og vise mennesker med en tilsvarende religion, betyr ikke at alle der faktisk er slik, eller at religionen deres er det vi vil at den skal være...

For all del, det finnes retninger i Buddhismen (gjerne de som har blitt spredt til vesten) som fungerer mer som "livssyn," men dette utgjør en så vannvittig liten del av religionen som helhet, at det blir fjasete å bruke disse retningene for å beskrive Buddhismen som helhet...
Jeg er ett fritt menneske, og jeg vil prøve og utvide mitt sinn, sjel og ånd enda friere - igjennom religion.
Vis hele sitatet...
Når du vil utvide sinn, sjel og ånd til å bli friere, hvorfor låse deg fast i religion? Dessuten er det tydelig du er mest komfortabel uten en gud da du velger bort religioner basert på det. Buddhisme er i praksis ateisme. Forskjellen er minimal, men hovedsaklig at du har bundet deg til en organisert åndsutvikling.

Som fritt menneske tror jeg det ikke finnes et bedre utgangspunkt for å utvide sinn, sjel og "ånd" (hva er nå det, egentlig?) enn gjennom et ateistisk livssyn.
Sitat av jesuskristus Vis innlegg
Når du vil utvide sinn, sjel og ånd til å bli friere, hvorfor låse deg fast i religion? Dessuten er det tydelig du er mest komfortabel uten en gud da du velger bort religioner basert på det. Buddhisme er i praksis ateisme. Forskjellen er minimal, men hovedsaklig at du har bundet deg til en organisert åndsutvikling.

Som fritt menneske tror jeg det ikke finnes et bedre utgangspunkt for å utvide sinn, sjel og "ånd" (hva er nå det, egentlig?) enn gjennom et ateistisk livssyn.
Vis hele sitatet...
Buddhisme er i praksis ateisme? Du må ha røyk for mange sider av Bibelen...

Tror ikke reinkarnasjon er noe ateistene deler med buddhistene, men jaaau..
Sist endret av LoveToGrow; 13. januar 2009 kl. 22:47.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Buddhisme er i praksis ateisme? Du må ha røyk for mange sider av Bibelen...

Tror ikke reinkarnasjon er noe ateistene deler med buddhistene, men jaaau..
Vis hele sitatet...
Reinkarnasjon har ikke så mye med ateisme å gjøre, det er klart. Men når det kommer til synet på Gud er det likt. Dessuten kaller mange buddhister seg ateister - og omvendt. Nettopp avdøde Arne Næss har vel definert seg som begge deler.
Men hva en personlig mening angår, er det neppe det samme som sannhet?

Forrsten vil jeg beklage den teite kommentaren min om å røyke bibelen, var gal i gjerningsøyeblikket=p Syns bare det ikke hang på greit å sammenligne buddhisme med atesime.
Sist endret av LoveToGrow; 13. januar 2009 kl. 23:02.
Du kan jo bli ateist. Det er jo et godt valg.

Ellers finnes det LaVey satanisme. Det er en ateistisk form. Noen av reglene der er mye av det du snakker om.

F.eks:

The Eleven Satanic Rules of the Earth

9. Do not harm little children.
10. Do not kill non-human animals unless you are attacked or for your food.
5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal. (Du skal ikke voldta folk).
6. Do not take that which does not belong to you, unless it is a burden to the other person and they cry out to be relieved. (Du skal ikke stjele).

Jeg finner mye av dette intresant. Jeg sier ikke at dette er det rette for deg, men det er en mulighet.

http://en.wikipedia.org/wiki/LaVeyan_Satanism

Ellers er Buddismen den relgionen jeg synes er best av de andre relgionene. Handler mer om deg og ikke om andre ting.
Sist endret av sixfeetunder; 13. januar 2009 kl. 23:11.
Sitat av sixfeetunder Vis innlegg
The Eleven Satanic Rules of the Earth

9. Do not harm little children.
5. Do not make sexual advances unless you are given the mating signal. (Du skal ikke voldta folk).

Jeg finner mye av dette intresant.
Vis hele sitatet...
Hvordan er det mulig å følge dette? Du sier du finner disse reglene, som innebærer moralens mest åpenbare definisjoner, interessante. Jeg regner med at du hadde forstått ut fra egen tankeevne og innsikt innen etikk/moral at det å skade små barn er galt?

Misliker det sterkt når mennesker drar frem feks de ti bud fra bibelen og hevder at uten disse ville fullt anarki råde og menneskene hadde drept alle de så.
Sist endret av Lootfisk; 14. januar 2009 kl. 00:10.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Men hva en personlig mening angår, er det neppe det samme som sannhet?

Forrsten vil jeg beklage den teite kommentaren min om å røyke bibelen, var gal i gjerningsøyeblikket=p Syns bare det ikke hang på greit å sammenligne buddhisme med atesime.
Vis hele sitatet...
Kan du utdype utsagnet her litt? Om jeg skal gjøre et forsøk på å forstå deg rett; jeg forsøkte ikke sette sannhet og personlig mening i sammenheng.

Greit nok med den teite kommentaren, vurderte å kommentere den på et vis, men valgte å holde meg til saken. Og når det kommer til røyking av bibler finnes det jo som kjent langt bedre ting å putte i pipa!
Du har ikke vurdert humanismen i stedet? Det er ikke så opprørsk og sjokkerende, men med unntak av det derre nirvana-greiene er det omtrent det du står for allerede.

http://www.daria.no/skole/?tekst=2763
Buddas lære av walpola sri rahula oversatt av kåre a lie er på solum forlag. Isbn 82-560-0826-1

Boka er oversettelser av tekster m kommentarer

Sjekk den ut.

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du har ikke vurdert humanismen i stedet? Det er ikke så opprørsk og sjokkerende, men med unntak av det derre nirvana-greiene er det omtrent det du står for allerede.

http://www.daria.no/skole/?tekst=2763
Vis hele sitatet...
Nirvana er ett resultat, ikke ett mål.
Sist endret av utidetfri; 14. januar 2009 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trenger ikkje å konvertere til buddhismen. Dei bryr seg ikkje om at du trur på noko anna:P
Dei meiner at alle sammen havna under dei samme reglane uansett kva du trur på så er ikkje så farlig.
Jeg anbefaller deg å velge religion ut fra hvor kraftige beviser de kan fremstille for sine påstander...
Hvorfor skal man absolutt tilhøre en religion? Jeg kan ikke fatte det. Slik jeg ser det har du gitt opp troen på intellektet ditt det sekundet du innordner tankene dine etter et ferdig konstruert system. Da har du gitt opp rett og slett.

Buddhismen er jo ihvertfal et godt alternativ siden det i det minste oppmuntrer til fri tanke og selvrealisering, men det er fortsatt et system som er bygget av andre mennesker. Du kan definitivt lære mye av dette systemet, men du behøver ikke underlegge deg det allikevel.

Et fritt, selvstendig, tenkende menneske bør være i stand til å se de ekte verdiene i alle religioner og trosretninger, og annerkjenne dem alle som utrykk for det samme. Det som virkelig betyr noe i denne sammenheng er hvordan du definerer ditt forhold til eksistensen, og da sier det seg selv at det er en definisjon du må gi deg selv all frihet til å bearbeide og omdefinere på din reise gjennom livet.

For all del, plukk med deg lærommer fra buddhismen og alt det andre, men ikke gi fra deg ansvaret for å definere din virkelighet til et fiks ferdig system. Husk at din virkelighet er nettopp det du selv opplever her og nå, ikke hva andre har opplevd tdligere.
Personlig tror jeg ikke vi er originale annet enn sammensettningsmessig. Jeg tror noen har følt akkurat det samme jeg føler, opplevd akkurat de samme situasjonene og hatt akkurat de samme resonementene før. Og om reinkarnasjon er et faktum, er jeg ikke helt sikker på det med sammensettningen.
Tro er enkelt og gøy jo!


Hvorfor buddhist når du kan bli mormonsk fundamentalist? Polygami og gruppesex slår nirvana når som helst.
Sist endret av CaptainP; 14. januar 2009 kl. 07:00.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det med massemord og mord, står det i de 10 budene du skal ikke slå ihjel
Vis hele sitatet...
Mass Murder

This is what the Lord of hosts has to say: 'I will punish what Amalek did to Israel when he barred his way as he was coming up from Egypt. Go, now, attack Amalek, and deal with him and all that he has under the ban. Do not spare him, but kill men and women, children and infants, oxen and sheep, camels and asses.' (1 Samuel 15:2-3 NAB) (Alt tatt fra http://www.evilbible.com/Murder.htm )

Her er også noen få av mange vers som forteller om å drepe folk:
Deuteronomy 17:12 NLT
Exodus 22:17 NAB
Leviticus 20:13 NAB
Exodus 21:15 NAB
Leviticus 20:10 NLT
Exodus 22:19 NAB
2 Chronicles 15:12-13 NAB

Dette er eksempler på hvor i biblen det står at det er greit å drepe folk, for de enkleste ting. Bibelen er noe av det meste groteske litterære verk som er skrevet, hvis man mener at man får moralen sin fra en slik bok, så kan man like godt bli sammenlignet med en psykopat. (No offence til deg FaLcOn, du kan være et kjempemenneske for alt jeg vet.)
Jeg synes det er fint at puffmann er åpen på at han føler et spirituelt vakum. (Selv om det i tillegg kanskje også dreier seg om å føle tilhørighet). Jeg har en kammerat som gjemmer på sin spiritualitet, fordi religion så ofte blir sett ned på. Det er så dumt at det blir stilt krav til hva folk skal legge følelsesmessig verdi i. Hva dette måtte være, om det er noe konkret eller abstrakt, er uviktig og det har lite med rasjonalitet og intellekt å gjøre.
Sitat av jesuskristus Vis innlegg
Kan du utdype utsagnet her litt? Om jeg skal gjøre et forsøk på å forstå deg rett; jeg forsøkte ikke sette sannhet og personlig mening i sammenheng.

Greit nok med den teite kommentaren, vurderte å kommentere den på et vis, men valgte å holde meg til saken. Og når det kommer til røyking av bibler finnes det jo som kjent langt bedre ting å putte i pipa!
Vis hele sitatet...
Jeg mener om Arne Næss har en personlig oppfattning av at Buddhisme og Atesisme er det samme for han, betyr ikke dette at det er det samme.
Jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillingen til trådstarter heller.

Personlig er jeg ingen sterkt religiøs person, men jeg har nå mine tanker om ting og tang jeg som alle andre. Og dette er ikke ting jeg har "valgt" å tro, dette er ting som har utviklet seg vha. tanker og drøfting med seg selv., slik at man har konkludert med det man ender opp med å tro på. Slik jeg oppfatter religiøse mennesker, er ikke den aktuelle trosretningen de har noe de har valgt. Det er noe som har falt naturlig for dem å følge, og noe de tror på. Jeg mener derfor det blir feil å velge noe man skal tro på. Man må vel være rimelig overbevist for å kunne tro på noe, spesielt når det kommer til religion?

Da mener jeg at det ikke nytter å finne det som hørtes kult og interessant ut, men heller la det hele falle naturlig på en. Som andre har nevnt, tror jeg det "rette" trådstarter kan gjøre nå er å melde seg ut av statskirken. Det er ingen som tvinger noen til å være medlem av en religion. Husk at agnostikere/ateister også tror på noe.
Sitat av Turilli Vis innlegg
Mass Murder

This is what the Lord of hosts has to say: 'I will punish what Amalek did to Israel when he barred his way as he was coming up from Egypt. Go, now, attack Amalek, and deal with him and all that he has under the ban. Do not spare him, but kill men and women, children and infants, oxen and sheep, camels and asses.' (1 Samuel 15:2-3 NAB) (Alt tatt fra http://www.evilbible.com/Murder.htm )

Her er også noen få av mange vers som forteller om å drepe folk:
Deuteronomy 17:12 NLT
Exodus 22:17 NAB
Leviticus 20:13 NAB
Exodus 21:15 NAB
Leviticus 20:10 NLT
Exodus 22:19 NAB
2 Chronicles 15:12-13 NAB

Dette er eksempler på hvor i biblen det står at det er greit å drepe folk, for de enkleste ting. Bibelen er noe av det meste groteske litterære verk som er skrevet, hvis man mener at man får moralen sin fra en slik bok, så kan man like godt bli sammenlignet med en psykopat. (No offence til deg FaLcOn, du kan være et kjempemenneske for alt jeg vet.)
Vis hele sitatet...
Det kan tolkes forskjellig det med "dø"
Vi som ortodokse kristne tolker det som å komme til helvette. og ikke dø bokstavlig talt her nede i jorden.
Akkurat som vi tolker sover som at de døde venter.
Sitat av LoveToGrow Vis innlegg
Og hvis du vil vite hva jeg tror er grunnen til at vi blir innviet i kristendommen så tror jeg det enkelt og greit er: Den Norske Kirke får 200 spenn pr. medlem. Dette vil de motta uansett om du melder deg ut, men melder du deg inn i noe annet vil pengene sendes til din nye "kirke"
Vis hele sitatet...
Hva skjer hvis jeg melder meg ut av den Norske Kirke og ikke melder meg inn i noe annen? Hvis jeg ikke "melder" meg inn i en annen religion eller annet livssyn. Hva skjer med disse 200kr? Og hvem er det som betaler disse i første omgang?

Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Det kan tolkes forskjellig det med "dø"
Vi som ortodokse kristne tolker det som å komme til helvette. og ikke dø bokstavlig talt her nede i jorden.
Akkurat som vi tolker sover som at de døde venter.
Vis hele sitatet...
Det er derfor jeg ikke finner Kristendommen som noe for meg. Jeg vil ikke måtte tolke dette. Kan ikke denne "Gud" gi oss noen skikkelige svar?
Sist endret av Clr; 15. januar 2009 kl. 20:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Clr Vis innlegg
Hva skjer hvis jeg melder meg ut av den Norske Kirke og ikke melder meg inn i noe annen? Hvis jeg ikke "melder" meg inn i en annen religion eller annet livssyn. Hva skjer med disse 200kr? Og hvem er det som betaler disse i første omgang?


Det er derfor jeg ikke finner Kristendommen som noe for meg. Jeg vil ikke måtte tolke dette. Kan ikke denne "Gud" gi oss noen skikkelige svar?
Vis hele sitatet...
Men om du er medlem i en forsamling og har en prest som kan veilede deg så vil du få de rette svarene og hvordan din trosinnrikting ser på de tingene der, og hvordan man tolker ting.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Men om du er medlem i en forsamling og har en prest som kan veilede deg så vil du få de rette svarene og hvordan din trosinnrikting ser på de tingene der, og hvordan man tolker ting.
Vis hele sitatet...
At du tror du trenger et annet menneske til å forklare deg din plass i universet og ditt forhold til det guddommelige er helt fulstendig uforståelig for meg

Prester er etter min oppfatning det virkelig store problemet i organisert religion, og det elementet som i størst grad har vært med på å frarøve menneskeheten muligheten til å oppleve naturlig og ekte spirituell innsikt.

Så er det jo mange flinke prester også som gjør mye bra, men det er i langt større grad på det psykologiske og det sosiale plan, og har som regel lite eller ingenting med Gud eller spiritualitet å gjøre.

Personlig oppfatning..
Sist endret av mentalmelt; 15. januar 2009 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
At du tror du trenger et annet menneske til å forklare deg din plass i universet og ditt forhold til det guddommelige er helt fulstendig uforståelig for meg

Prester er etter min oppfatning det virkelig store problemet i organisert religion, og det elementet som i størst grad har vært med på å frarøve menneskeheten muligheten til å oppleve naturlig og ekte spirituell innsikt.

Så er det jo mange flinke prester også som gjør mye bra, men det er i langt større grad på det psykologiske plan, og har som regel lite eller ingenting med Gud eller spiritualitet å gjøre.
Vis hele sitatet...
Det er mange som trenger veiledning for å forstå og begynne å skjønne ting, da kan prester være til nytte og veilede.

For meg har prester en veldig viktig rolle, uten en prest kan ikke en gudstjeneste holdes, uten en prest kan du ikke få nattverd osv..
I vår kirke(Syrisk ortodokse) har preste veldig stor rolle, som f.eks når presten skal gi nattverd, så legger han nattverdsbrødet i munnen din, og ingen andre har lov til å ta på det.
Skal gi ett eksempel. Forrige søndag i kirka når presten delte ut nattverd, så virka det som om noe av nattverden smula ned og falt på gulvet. så sa han til meg, se om du finner det, og si ifra til meg hvor det ligger så jeg kan ta det opp.
Ehh, okay.. Vel, godt at han var der da =)
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Ehh, okay.. Vel, godt at han var der da =)
Vis hele sitatet...
Det er nettopp det, om han ikke hadde vært der hadde det ikke vært noe gudstjeneste.
Hva med en gudstjeneste hvor folk bytter på å ha ordet og deler sine erfaringer og tanker? Hva med å ha en kirke hvor opplevelsene til folket er det som står i fokus, istedenfor opplevelsene til en haug med folk som levde for flere tusen år siden? Mulig jeg er litt lite gammeldags, men jeg synes nå det høres ti tusen ganger mer verdifullt ut..

Men for all del, jeg skal ikke fortelle deg hva som er verdifullt for deg og dine =)
spørsmål du burde stille deg selv er følgende

1) hva er egentlig meningen med livet? er det noe mer enn bare å tjene penger og spise mat.

2) er det noen skaper som har skapt deg? er det ikke naturlig i så tilfelle att det bare er EN skaper uten noen avguder? Se for deg de forskjellige religionene og tenk gjennom hva du synes om flere Guder.

3) hvis du svarer JA på nr. 2. Er det denne skaperen som styrer og har skapt hele universet? Eller føler du att alt bare er en tilfeldighet.

4) Tenk gjennom, kan vitenskapen virkelig bevise at Gud finnes?
Min mening er nei, men det finnes visse indikasjoner og mennesket har sunn fornuft samt mulighet til resonnement.

5) verden er ikke rettferdig slik den er idag. er det slik att de som begår urett mot mennesker og forlater denne verden med disse gjerningene skal slippe unna for alltid når de dør? eller er det kanskje ett liv etter døden hvor de skal stilles til ansvar.

Jeg er selv muslim, men uten å reklamere for meg selv, kan du se på noen av disse filmene: http://www.harunyahya.com/en.m_video_index.php
som jeg anbefaler til andre/ikke troende.
Sist endret av cspace; 15. januar 2009 kl. 21:46.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hva med en gudstjeneste hvor folk bytter på å ha ordet og deler sine erfaringer og tanker? Hva med å ha en kirke hvor opplevelsene til folket er det som står i fokus, istedenfor opplevelsene til en haug med folk som levde for flere tusen år siden? Mulig jeg er litt lite gammeldags, men jeg synes nå det høres ti tusen ganger mer verdifullt ut..

Men for all del, jeg skal ikke fortelle deg hva som er verdifullt for deg og dine =)
Vis hele sitatet...
Vi har samme prest i 365/366 dager i året, men mindre vi får besøk av en annen en sjelden gang i året. Og det er samme absolut samme gudstjeneste hver søndag unntatt bibelverd, og paulus brev og med mindre det er en spesiell dag.
Vi er konservatister fordi vår kirka er den første som ble grundlagt og vi vil ikke bytte på ting som Jesus/Disipplene grundla.

Skjønner godt hva du mener, men alle følger sitt.
Jeg liker denne veien her, du liker din og andre liker sine
Sist endret av FaLcOn; 15. januar 2009 kl. 21:48.
Hadde alle mennesker vært Buddhister, tror jeg det hadde vært mindre krig i verden.
Det er ikke ofte man hører om en Buddhistisk krig.
Sist endret av Jectson; 15. januar 2009 kl. 22:10.
Sitat av Jectson Vis innlegg
Hadde alle mennesker vært Buddhismer, tror jeg det hadde vært mindre krig i verden.
Det er ikke ofte man hører om en Buddhistisk krig.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig ikke.
Om du følger din relgion der det står at du IKKE skal krige og gjør andre menneskre vondt og du er fundamentalist som de fleste buddhister er så blir det ikke det.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Selvom jeg er enig Jectson, så hadde det trolig vært mindre krig i verden om alle feks var jødiske og.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Selvom jeg er enig Jectson, så hadde det trolig vært mindre krig i verden om alle feks var jødiske og.
Vis hele sitatet...
Nettopp det jeg vil fram til.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Selvom jeg er enig Jectson, så hadde det trolig vært mindre krig i verden om alle feks var jødiske og.
Vis hele sitatet...
Jeg tror vi mennesker er såpass utspekulerte at vi helt sikkert hadde funnet en annen unnskyldning for å drive krig. Det er ikke religionen som er problemet, det er alle de menneskene som blindt følger den. Altså vi lar oss lett lede inn på feil vei av sjarmerende og ambisiøse mennesker.
Sitat av jesuskristus Vis innlegg
Reinkarnasjon har ikke så mye med ateisme å gjøre, det er klart. Men når det kommer til synet på Gud er det likt. Dessuten kaller mange buddhister seg ateister - og omvendt. Nettopp avdøde Arne Næss har vel definert seg som begge deler.
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen "gud" i buddismen. Heller ingen "sjel".
Derfor er det korrekt å si at buddismen er ateistisk.
Sitat av minigolf Vis innlegg
Jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillingen til trådstarter heller.

Personlig er jeg ingen sterkt religiøs person, men jeg har nå mine tanker om ting og tang jeg som alle andre. Og dette er ikke ting jeg har "valgt" å tro, dette er ting som har utviklet seg vha. tanker og drøfting med seg selv., slik at man har konkludert med det man ender opp med å tro på. Slik jeg oppfatter religiøse mennesker, er ikke den aktuelle trosretningen de har noe de har valgt. Det er noe som har falt naturlig for dem å følge, og noe de tror på. Jeg mener derfor det blir feil å velge noe man skal tro på. Man må vel være rimelig overbevist for å kunne tro på noe, spesielt når det kommer til religion?

Da mener jeg at det ikke nytter å finne det som hørtes kult og interessant ut, men heller la det hele falle naturlig på en. Som andre har nevnt, tror jeg det "rette" trådstarter kan gjøre nå er å melde seg ut av statskirken. Det er ingen som tvinger noen til å være medlem av en religion. Husk at agnostikere/ateister også tror på noe.
Vis hele sitatet...
Nå skal ikke jeg være altfor kverulant, men det er vel ikke det som faller naturlig for en hva man tror på, men miljøet og kulturen rundt deg, noe som gjør det vanskelig å ta et bevist valg hvis man bare "lar det falle naturlig".
EDIT: Ser etterpå at det kanskje er dette du mener forresten? Isåfall så får jeg bare unnskylde hvis jeg virket litt kverulerende, ville bare utdype

Forsåvidt er det et litt tåpelig poeng med at ateister og agnostikere tror på noe, da det er det samme som å si at det er en hobby å ikke samle på frimerker, eller det å ikke tro på enhjørninger er en tro.

For han som spurte så blir de 200 kronene fordelt på andre trossamfunn hvis man melder seg ut av kirken IIRC.
Siden det er staten som betaler dette så regner jeg med at det er vi, skattebetalerene som betaler dette?
Sist endret av yeey?; 15. januar 2009 kl. 23:08. Grunn: Kanskje en missforståelse?
Sitat av FaLcon
Skal gi ett eksempel. Forrige søndag i kirka når presten delte ut nattverd, så virka det som om noe av nattverden smula ned og falt på gulvet. så sa han til meg, se om du finner det, og si ifra til meg hvor det ligger så jeg kan ta det opp.
Vis hele sitatet...
Så du trenger en prest til å plukke opp smulene dine? Høres ut som om dere kristne er hjernedøde og trenger hjelp fra "spirituelle" ånder for så simple oppgaver.

Sitat av Jectson
Hadde alle mennesker vært Buddhister, tror jeg det hadde vært mindre krig i verden.
Det er ikke ofte man hører om en Buddhistisk krig.
Vis hele sitatet...
Hva hvis det ikke fantes noen religion. Da tror jeg vi hadde sett en del mindre vold her i verden. Alt for mange kriger (se Israel/Palestina) bygger på religion der de er uenige.
Buddisme er ingen religion. Det er en vitenskap. En vitenskapen om bevisstheten, og en metode til å utforske den, ihvertfall er den det for meg.
Sist endret av utidetfri; 15. januar 2009 kl. 23:33. Grunn: måtte presisere