Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1709
Anonym bruker
"Tykk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil sende bekymringsmelding på en person som ikke klarer å ta vare på seg selv, har stort misbruk og blir mer og mer suicidal. Personen har ikke noe stabilt nettverk men jeg vet at personen ikke har villet samarbeide med LAR tidligere når hjelpetilbud har blitt tilbudt. Personen følger ikke opp noe..

Kjenner ikke navnet på legen så er det noen som vet hvordan jeg kan gå frem? Ringe det lokale legekontoret og forklare eller sende melding til fylkeslegen? Sier man hva ståa er eller kan man komme med synspunkter på hva personen trenger av hjelp også? Tvang i dette tilfellet da hen ikke vil følge opp selv..

Er det noen som vet i det hele tatt hva som kan skje ut av en bekymringsmelding og hvor raskt det vil skje noe for vedkommende? Vil personen bare bli innkalt på time hos legen sin og spurt hvordan det går eller vil det settes igang ordentlig hjelp? Per nå er vedkommende uten fast bolig men finni seg et tilholdssted hvor hen ikke gjør annet enn å ruse seg enda mer og sende oss rundt selvmordsmeldinger.. Blir værre og værre psykisk og fysisk forfatning og burde komme i tvangsrehab men har dodget tilbud om rehab før.. Kan ikke hjelpe personen mere selv...

Noen med erfaring?
Har du forsøkt å formidle dette til h*n? Det er relativt vanskelig å få 'tvunget' noen til psykisk helsehjelp eller til rusomsorgen, ett voksent menneske bestemmer selv om de vil ta vare på seg selv eller om de vil la seg forfalle. Det kan jo være at h*n trenger noen som er villige til å lytte, uten å nødvendigvis bryte inn med råd eller 'gode ord'.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Eneste du kan gjøre er å være en venn og bli den ene personen hen har i livet sitt som vil være der for denne personen.

Ta mer kontakt og få hen med på ting sammen med deg som ikke innebære rus.

Er personen over 18 år så kan hverken du eller foreldre tvinge personen til noe.

Hadde selv en vennine på kjøret og var på sykehuset etter x antal overdoser / selvmordsforsøk. Ringte sykehuset og tagg dem om å holde henne der litt mer. Da var jeg i kontakt med mange behandlingssteder som hun kunne komme til, men de slapp ut for det om.

(nå går det heldigvis veldig bra med henne)

Vær en støttende venn så mye du kan, det kan hjelpe mye.
Det funker ikke sånn. Selv hvis det bare var psykiatri det var snakk om ville du neppe kommet noen vei. Når du har rus med i miksen kan du bare drite i at det gjøres noe.

Selv hvis han selv ønsket behandling i døgn, ville han sannsynligvis ikke fått bli. Folk som ikke klarer å holde seg rusfri nektes behandling hvis de har for mye symptomer på problemets
Anonym bruker
"Tykk Titan"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har vært nærmeste venn og støtte for personen i mange år. Han har vært narkoman halve livet og jeg vet jeg ikke får gjort noe med det, men det er den fysiske og psykiske tilstanden nå som bekymrer meg. Han er for syk til å klare seg, spiser ikke og kommer til å dø om få måneder om ikke før...

Ingenting jeg gjør eller sier hjelper så nå må helsevesenet forstå hvor kritisk det er så de kan ta ansvar?!
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har vært nærmeste venn og støtte for personen i mange år. Han har vært narkoman halve livet og jeg vet jeg ikke får gjort noe med det, men det er den fysiske og psykiske tilstanden nå som bekymrer meg. Han er for syk til å klare seg, spiser ikke og kommer til å dø om få måneder om ikke før...

Ingenting jeg gjør eller sier hjelper så nå må helsevesenet forstå hvor kritisk det er så de kan ta ansvar?!
Vis hele sitatet...
Nei, de lar han dø. Fordi rusproblemer ikke er en sykdom men noe udeugelige mennesker driver med.

Vi i Norge pryder oss av å være gode på ditten og datten, men det er ene og alene på grunn av godt lederskap, fordi befolkningen vi har er elendige. La oss følge den gode trenden i verden med avkriminalisering og re-humanisering! wo
Sist endret av Relevant; 27. november 2020 kl. 13:31. Grunn: Skrivefeil
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har vært nærmeste venn og støtte for personen i mange år. Han har vært narkoman halve livet og jeg vet jeg ikke får gjort noe med det, men det er den fysiske og psykiske tilstanden nå som bekymrer meg. Han er for syk til å klare seg, spiser ikke og kommer til å dø om få måneder om ikke før...

Ingenting jeg gjør eller sier hjelper så nå må helsevesenet forstå hvor kritisk det er så de kan ta ansvar?!
Vis hele sitatet...
Hvis du hjelper han kan det gå. Var nede hos en kar som hadde trynt i bordet sitt, blod overalt, ringte først LAR og ba de komme opp og ta en titt (han trengte uansett medisinen).

Endte med at de nektet å komme, så jeg måtte ringe ambulansen enda det sikkert ikke var nødvendig (jeg kunne jo ikke bli værende, men kunne heller ikke gå fra han sånn).

Har ringt ambulanse en håndfull gangsr siste året, og min erfaring er at det kan hjelpe at de ser at det er noen «normale» som følger med, og om nødvendig, insisterer litt på at det blir gjort litt tester. Hvis det er så gale som du sier, vil du sannsynligvis få han noen dager på sykehus. Der vil de gjerne finne problemer som lungebetennelse, sårdannelse, infeksjoner etc - med litt flaks noe som krever oppfølging. Da er det bare å krysse fingrene for at rett folk gjør rett vurdering. Verdt et forsøk.

Har klart å få ambulansepersonell til æ ta med folk som sier de ikke trenger, så det kan være mulig på den måten. Spørs hvor motvillig kompisen din er, kanskje må du vente til han er mest på trynet då han ikke er så vrang

Sitat av Relevant Vis innlegg
Nei, de lar han dø. Fordi rusproblemer ikke er en sykdom men noe udeugelige mennesker driver med.

Vi i Norge pryder oss av å være gode på ditten og datten, men det er ene og alene på grunn av godt lederskap, fordi befolkningen vi har er elendige. La oss følge den gode trenden i verden med avkriminalisering og re-dehumanisering! wo
Vis hele sitatet...
Ja det må faktisk skje.
Sist endret av Tøffetom; 25. november 2020 kl. 01:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har vært nærmeste venn og støtte for personen i mange år. Han har vært narkoman halve livet og jeg vet jeg ikke får gjort noe med det, men det er den fysiske og psykiske tilstanden nå som bekymrer meg. Han er for syk til å klare seg, spiser ikke og kommer til å dø om få måneder om ikke før...

Ingenting jeg gjør eller sier hjelper så nå må helsevesenet forstå hvor kritisk det er så de kan ta ansvar?!
Vis hele sitatet...
Oof gi deg, ikke tro helsevesenet bryr seg om et menneske sitt liv spesielt om han har (eller) har hatt et rusproblem, de gir faen i mennesker sitt liv. Får aldri hjelp der. Er Hannes valg om han ikke vil slutte vill han ikke slutte, opp til han Hannes tanker Hannes kropp ingen kan stoppe han.
Ikke brenn ut deg selv heller, det er vondt å se på folk som har det vondt.

Jeg vil ringt sykehuset og spurt, evt mental helse sin hjelpetelefon, kommunelegen er og ett alternativ, men som andre nevner vil personen ikke hahjelp er det lite man kan gjøre.
Hei! Fint å se at du bryr deg.

Hvis det er fare for personens liv eller andres liv, er det indikasjon på å innlegge han/hun, og det skal være en alvorlig sinnslidelse tilstede. Jeg er litt usikker på hvordan man bør gå frem hvis man ikke vet navnet på fastlegen, men loven sier at en lege utenfor den psykiatriske avdelingen kan legge inn vedkommende. Jeg ville derfor ringt legevakten og hørt hva de sier.

Som ledd i vurderingen vil legen besøke eller ringe vedkommende. Det er derfor viktig å informere om hvorfor du er bekymret, så legen har et godt grunnlag på å innlegge vedkommende. Jeg har selv vært med på å legge inn en pasient på tvang som var i et liknende tilfelle, og all informasjon er viktig i denne situasjonen da man utøver lovlig makt.

Lykke til.
Sist endret av bendiks; 27. november 2020 kl. 09:56.