Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2894
Min andre roman. Historisk fiksjon er satt i en historisk ramme, uten at alle detaljer nødvendigvis stemmer overens. Fortellingen er satt i det gamle sumeriske rike, den første sivilisasjonen vi vet om. Boken har dessuten slektskap med sjangeren Sverd og sandaler. Hvis du lurer på hva dette er for noe, tenk på TV-serien Spartacus. Vold, sex og sjokkeffekter har forrang.

Svakheter: Jeg skriver fra allvitende synsvinkel, uten at dette nødvendigvis er rettferdiggjort. Jeg opererer med vel mye melodrama og kjente klisjeer fra sjangeren, og noen av karakterene er vel stort sett arketyper. Dessuten kopierte jeg skrivestilen til en kjent norsk forfatter, og har litt problemer med tidsbruk og fremdrift.

Jeg kan ikke måle meg med de virkelig store i sjangeren, som Robert E. Howard og Joe Abercrombie.

Styrker: Utdrag fra boken gjorde at jeg greide opptaket til forfatterstudiet. Jeg kom altså inn på kunstakademiet med bakgrunn i Ørnens klør. Vendetta forlag var dessuten interessert i prosjektet, uten at jeg fikk gjennomslag i lengden. Betegnende nok ble forlaget nedlagt ikke mange år etter.

I tre år var boken min store lidenskap, og jeg pøste det jeg hadde av styrke og ressurser inn i prosjektet. Blant annet ønsket jeg å dele innsikt i historiske detaljer, krigskunst, krigsstrategi og machiavelliske prinsipper. Jeg satset alt, inkludert utdannelse og karriere. Jeg trodde virkelig jeg skulle vinne.

På et tidspunkt stilte jeg folk opp i rommet mitt med flasker som våpen, for å få inspirasjon til noen av slagscenene.

Fortellingen: Hovedpersonen i boken er en ung kvinne kalt Azara. I ettertankens blekhet er hun nok en renspikket narsissist, men det er også meningen at hun skal være et politisk geni. Vi følger henne mens hun er omgitt av ulike mannsfigurer, som skal fungere som læremestere. Hennes far, hennes mentor/formynder, en politisk rådgiver, en livvakt, en leiesoldat.

Dette var del av et mammutprosjekt, der vi skulle følge maktkamp både innenfor og utenfor bystaten Uruk. Der Machiavelli skrev om maktkamp mellom italienske bystater, ville jeg gjøre det samme skjønnlitterært og mellom irakiske bystater.

Her er linken: https://www.tranaas.net/oslashrnens-...2006-2009.html NB, dette fører til siden min, som igjen fører til en PDF lastet til tinyupload.

NB! Hvis du vil hjelpe meg med prosjektet, ikke gjør det. Siste linje ble skrevet i 2009, og jeg kan ikke gå tilbake til dette nå.

Hvis du vil lese, anbefaler jeg første kapittel, som er på rundt 50 sider og er en helt vill slagscene. Har nettopp fått hjelp av en lærer i karantene til å språkvaske den biten. Dessverre er jeg ikke spesielt grammatisk begavet. I lengden skal jeg språkvaske alt og antakelig lage en ebok av prosjektet.

Jeg prøvde. https://www.youtube.com/watch?v=ZU1BMmWvNEY Bones Thugs N Harmony Ft Akon I Tried
Skal prøve å lese etterhvert, det blir ikke i dag. Kult at du deler! Vet ikke om jeg forstod helt, er denne romanen ferdig?
Trådstarter
Skal prøve å lese etterhvert, det blir ikke i dag. Kult at du deler! Vet ikke om jeg forstod helt, er denne romanen ferdig?
Vis hele sitatet...
Takk for at du vil lese. Jau, boken er ferdig, som første del av en planlagt trilogi. Dessuten sitter jeg på min første fantasybok og tre ufullførte manus fra den tiden. Kanskje kan jeg legge ut noe av det materialet.

Å skrive bøker er et maraton, ikke et sprint. Det aller, aller viktigste er å fullføre.
Kudos for å aldri gi deg. Det er gjerne stamina som gjør at noen utvalgte få går fra skriblerier til publisert forfatter. Det skal dog sies at jeg ikke har tro på at en bestemt bok skal ta så mye tid at du ikke finner ork til å skrive andre bøker. Du må gjerne ta fram igjen bøker du har stort ønske om å få gitt ut, min ikke legg ned all tid på det prosjektet. Forsøk å skrive noe greier også. 11 år er gått siden du gjorde ferdig Ørnens Klør, og du må regne med du har utviklet deg mye på den tiden. Sikkert både som skribent og menneske. Det fine men en evt. publisering i stive permer er jo at om du først er publisert så vil du alltids klare å mase deg inn på ett eller annet forlag med dine tidligere prosjekter. Lykke til og behold stimen.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Fuck it. Den som skal våkne er utgått fra Tekstloftet forlag, så derfor legger jeg den ut gratis her: https://www.tranaas.net/den-som-skal...gkne-2012.html

Bronsealder ...

Amar er født til huset Kaysit. De kaller det slangens hus. Bare en mann står i veien for arven hans. Hundari, den verste slåsskjempen som noensinne har vandret ned fra fjellene. I forsøket på å overvinne sin læremester, og slik bli erklært som voksen, må Amar ha hjelp. Fra sin venn Nanniya, som har sin egen politiske agenda. Fra Mahdi, en gammel mann som liker unge gutter litt for godt. Fra sin lillebror Shulgi, som er lojal fremfor alle. Og fra sin mor, som elsker ham så mye at hun vil sluke ham.

Det sies at verden står stille når slangen slår til.