Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4605
Hei, tiden er vel inne for noen oppgraderinger av denna gamle PC-en.

Budsjett helst Max 15 tusen gjerne ikke mer enn 12.

Har fra før

Fractal R4 Kabinett
Silver power 750w psu
Sapphire radeon 7850 grafikkort
Corsair vengeance 8gb 1600mhz ram
Corsair h60 vannkjøling
Intel 330 ssd 180gb
ASUS M5A99X EVO hovedkort
AMD FX- 4170 cpu

Regner med at mye / alt dette må byttes ut, blir å spille COD, CS og WOW tenker jeg.
Har satt opp et forslag på komplett her,: https://www.komplett.no/wishlist/sha...d-7b5eb09b2405. Men Amd slipper grafikkort om veldig kort tid, så det kan fort være lurt å vente. I tillegg er det vanskelig å få tak i både grafikkort og CPU akkurat nå, siden Amd akkurat slapp nye cpuer og nvidia kom med nye grafikkort.

Kabinett, hdd og psu kan du beholde, men kan være lurt å ta med en m2 ssd.
Stemmer, takk for svar. Ja har lest litt å AMD sine cpuer var jo utsolgt for de var lansert hos komplett bla så jeg. Kunne tenkt meg wifi og Bluetooth i hovedkort kanskje, ser msi har et x570 som fyller de krava, vet ikke om det er bra greier jeg?
For Zen3 (altså AMD sine nye CPU-er) trenger du et hovedkort med B550 eller X570 chipset. X570 er dyrere, men er gjerne ikke verdt prisforskjellen med mindre man vet man trenger flere PCIe 4.0 lanes

Det er også verdt å merke seg at man trenger en BIOS-oppgradering for å støtte de nyeste CPU-ene. Om man ikke har en eldre CPU med AM4-socket er det fordelaktig å velge et hovedkort som lar deg oppgradere uten CPU montert.
Sist endret av liasis; 8. november 2020 kl. 14:40.
Takk for tipset liasis, hvordan vet jeg om hovedkortet kan oppdateres uten gammel cpu? For det har jeg ikke nemlig
Under BIOS-egenskaper/Funksjoner/Teknisk faenskap (avhengig av hvordan forhandler velger å fremlegge tekniske spesifikasjoner) så står det ofte noe som "Q-flash" "EZ-flash" "FUCKYOUCUNTPAYUSMONEY-Flash".
Hvis det står noe sånn så google det.

For Asus så er det "ASUS EZ FLASH" du skal se etter.

Kan også være ekstra safe og ringe/e-poste komplett eller annen forhandler for å være helt sikker.

Da jeg skulle oppgradere tilbød komplett at man først kjøpte hovedkort som ikke har den funksjonen, så sende inn/levere hovedkortert på pick-up-point før de deretter kunne oppgradere BIOS gratis og sende det tilbake mot porto, eller gratis til PU-point.

(fackings bullshit system, men bedre enn Digital Impuls som skulle ha 400 for å oppdatere)

Det er over et år siden nå, men kanskje de fortsatt har samme praksis.

Hvis forhandler har dårlig info så kan du også Google hovedkortet for å se om det er USB-flash funksjon:
Google produsenten + "USB BIOS", "USB BIOS flash" / "... -update", osv. for å finne ut hva de kaller det.
Sjekk deretter om modellen(e) har det via produsentens nettside.

Ifølge komplett har den foreslåtte modellen det
Sist endret av Pruttnisse; 9. november 2020 kl. 01:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skal man gå for AMD er det vell like dumt å vente på skjermkortene deres enn å prøve å kjøpe ett kort i 30-serien. CPUene til AMD skulle vist låse opp ekstra minne i deres GPUer så kan jo hende du mister litt VRAM om du er rask på labben og hiver deg etter RTX 30.
Aha så man kan fikse det greit likevel da. Virker som å kjøpe noe annet enn AMD sin nye serie er dumt nå i dag.
Synes forslaget til AniWal var veldig bra, men vent absolutt på Radeon 6800 siden du tjener mye på Ryzen 5 CPU og Radeon 6 GPU. Ryzen 5000 serie prosessor burde være grei å oppdrive om du ser utenfor Komplett. Ikke nødvendig å kjøpe kjøler, den som kommer med Ryzen prosessoren funker topp! (Veldig strømgjerrige prosessorer).

Anbefaler også NVMe SSD.
Sist endret av Fekillix; 9. november 2020 kl. 22:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av liasis Vis innlegg
For Zen3 (altså AMD sine nye CPU-er) trenger du et hovedkort med B550 eller X570 chipset. X570 er dyrere, men er gjerne ikke verdt prisforskjellen med mindre man vet man trenger flere PCIe 4.0 lanes

Det er også verdt å merke seg at man trenger en BIOS-oppgradering for å støtte de nyeste CPU-ene. Om man ikke har en eldre CPU med AM4-socket er det fordelaktig å velge et hovedkort som lar deg oppgradere uten CPU montert.
Vis hele sitatet...

Kommer jo helt ann på bruken. Pcie standarden har ikke akkurat gjort mye forskjell for gamere for eks men hvis man gjør mye cad osv så kan det ha en betydning

Med det sagt så vil neste generasjons spill få bedre utnyttelse av rask lagring (nvme)
Men du skal vel selvsagt kjøre manjaro/pop!_os?
Da vil man jo klart holde seg unna Nvidia

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg bare tuller
Sist endret av Pruttnisse; 10. november 2020 kl. 07:43.