Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1890
Kom over en kort video på VG der de snakket om Monstera Variegata, at den er vanskelig å dyrke og at kloner selges for 1000,- + på finn og diverse facebookgrupper.

Så tenker jeg, hmm den ligner jo veldig på en plante jeg har fem eksemplarer av. Fikk en for en stund siden og har klonet den fire ganger.

Ser at mange får hvite blader på sine og har lest at dette er en mutasjon som kan skje i ustabile eksemplarer og at det ikke er positivt for planten. Men det kan jo hende det er derfor folk synes den er så fin og betaler så mye for de.

Mine har aldrig vist tegn til hvite blader.

Legger ved noen bilder og håper noen kan fortelle meg om det er samme plante






Sist endret av utepaanordnes; 18. oktober 2020 kl. 17:28.
Nei, det er nok ikke det.

Kilde: kjæresten min forstår seg på slikt ��
Ser ikke noe her, som strider imot Monstera deliciosa, eller vindusblad på norsk. Hele planta er moderat giftig, men fruktene er vist spiselig i små mengder som modne (viktig de er skikkelig modne). Dette er ifra en bok med samme forfatter, som denne vitenskapelige publikasjonen. Vindusblad er satt i faregruppe II eller 2 om du vil, som har teksten "moderat skadelig". En liten smak er normalt ikke farlig. Men spiser en mengder, så kan det bli veldig ubehagelige forgiftninger, eller ende med død. Giften er oksalsyre evt. oksalater (salter av oksalsyre særlig kalsium) sammen med giftige polypeptider. Symptomer er irritasjon av hud og slimhinner, blemmer, og en kan få meget sterke hevelser i munn og svelg. I verste grad får du relativt kraftige forstyrrelser av fordøelseskanalen, interne blødninger, mulig arytmier (hjertefeil), forstyrrelser i det sentrale nervesystemet, spasmer, lav kroppstemperatur og i verste fall død.

Merk! Når du drikker frostveske, som inneholder eten (etylenglykol), så blir dette oksidert til oksalsyre i levra. Det er oksalsyra som skader eventuelt dreper en, etter en har drukket frostvæske. Med at oksalsyra binder kalsium fra blodet. Dette blir utskilt som uløselige krystaller av kalsiumoksalat i nyrene. Hvis dette skjer i for stor skala, blir det for store vevsskader i nyrene, og dem får varige skader eller blir ødelagt. Ellers så er kalsium livsviktig, for å få musklene til å trekke seg i sammen, når det kommer nervesignal om dette. Altså dette er det som gir forstyrrelser i motorikken og arytmier (hjertet er også en muskel).

Ellers så er denne komboen vanlig i deler av familien. Dette er bare en liste, for å gi deg et hint.
- myrkongle Calla palustris fareklasse II/2, og vokser vilt i store deler av Norge.
- flekkmunkehette Arum maculatum fareklasse Ia/1a ("ekstremt skadelig"), innført som hageplante og er delvis forvillet på steder i Sørlandet.
- dieffenbachia slekta heter også det samme vitenskapelig. Vanlige stueplanter, og de er i fareklasse Ib/1b ("høyt skadelig"). Her danner kalsiumoksalat nålformede krystaller i cellene, som skytes ut ved rett stimuli. Disse nålene skyter hull i cellemembraner og celler, så de mere giftige polypeptidene får komme inn i offeret. Dette kan bli veldig stygt, med sår som ligner necroser (dødt vev) o.l.
- fredslilje Spathiphyllum wallisii, fareklasse Ib/1b oksalater her også.
Men denne lista er langt ifra komplett.

Ellers så bør du være litt kildekritisk. Etter litt googling, så er dette Monstera deliciosa form. varegata, og forskjellen er fargesjatteringene. Den engelske Wikipedia-siden om vindusblad, påpeker at hele planta og særlig de umodne fruktene også inneholder disse nållignende kalsiumoksalat-krystallene (kalt raphides).

Altså, her kan du bli grundig lurt, hvis du kjøper planter uten disse fargevariasjonene. Mye av giftinformasjonen ovenfor kommer av, at jeg feilaktig tenkte at den var påtenkt til rusbruk. Men det får stå, det er nyttig informasjon lell.
Det der er standard 'billig' 'monstera de selger for 90kr på dagligvarebutikk.

Monstera finnes i mange varianter. Har selv tenkt til kjøpe en av de Varigata stiklingene. De er verdt det. Får du en som har gode røtter.

Uansett så blir den du har så stor som du ønsker selv. Har selv potta om en vanlig en 3 mnd tilbake. De vokser villig. Fordel få de bundet opp.
Sist endret av Tilbaketrukket.; 18. oktober 2020 kl. 19:07.
Okay, takk for svar