Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5109
Yoo, vil gjerne bestille en TV fra komplett og ta delbetaling noen hundrelapper i mnd. Men det funker ikke, jeg kan ikke bruke klarna og betale to uker etterpå engang, etter noen småting jeg gjerne ville hatt. Sjekka kredittscoren min å den er littegranne under gjennomsnittet som er i Norge.

Kan sies at jeg går på AAP og hadde ikke vært noe problem for meg og ta delbetaling.
Det jeg synes er så rart er at jeg har flere venner som har rævva score, og hun fikk akkurat svitsja til en ny iphone selv om de tok kredittscore på henne.

Noen som har no peiling på hvorfor jeg ikke betale litt hver mnd?
Da er nok scoren din for lav - du er blitt automatisk avvist som kredittkunde av systemet til komplett. Komlpett har selv satt en nedre grense på creditscore og siden du ble avvist så er nok scoren for lav. Lite å gjøre med det innen rimelig tid, og mtp AAP.

I tillegg til ren inntekt så vil feks hyppig bytte av adresse kunne påvirke scoren og trekke ned. Vi har vel også fått gjeldsregisteret, slik at all gjeld vil vises og vil dermed også påvirke scoren. Så feks litt lav inntekt, et par flyttinger de tre siste år og kredittkortgjeld kan være nok til at du ikke får handle på kreditt hos komplett. Kanskje har andre nettbutikker satt en skjæringspunkt som er lavere enn komplett at du får handle der. Du får nesten bare forsøke om du velger å sette deg i gjeld for en TV.

Det smarte er jo å kjøpe brukt, få gratis fra finn.no eller spare opp penger til TV, men dette vet du jo alt.
Sist endret av _abc_; 22. september 2020 kl. 15:50.
Er helt gjeldfri og har aldri hatt kredittkort, og grunnen til at jeg har lav score er nok pga jeg naver. Jobba før men pga personlige saker så gikk jeg over til nav.
Det er bare så rart at andre kan betale med klarna på delbetaling som har en score på ingenting nesten..
Sitat av TrippieHippie Vis innlegg
Er helt gjeldfri og har aldri hatt kredittkort, og grunnen til at jeg har lav score er nok pga jeg naver. Jobba før men pga personlige saker så gikk jeg over til nav.
Det er bare så rart at andre kan betale med klarna på delbetaling som har en score på ingenting nesten..
Vis hele sitatet...
Handler aldri på avbetaling så jeg kjenner ikke til hva en må fylle ut av opplysninger, men vil tro at det mye mindre enn om noen søker boliglån eller billån? Var det felt for å fylle inn navnet på arbeidsgiver? Eller en rubrikk for å krysse av at du mottar AAP? Eller var det bare et felt for årsinntekt?

Om det ikke var noen slike felt der de etterspør arbeidsgiver så vet jo ikke kredittsjekk-løsningen at du mottar penger fra NAV, og da må det vel være fjorårets, eller egentlig 2018 inntektene som var for lave, heller enn at det er AAP som ødelegger for deg. (2018 inntekten er de siste offentlige kjente tallene for kredittsjekk per nå, systemene sjekker siste likningene så de får inntekten din for 2016-2018) Stort sprik eller fallende inntekt vil påvirke negativt. Samme om du har 0 i inntekt ett år eller to.

2019 tallene fra forrige inntektsår publiseres i mot slutten av oktober november. Det betyr at om du hadde høyere inntekt i 2019 enn i 2018 kan det godt hende du får innvilget kreditt da.

Du kan evt. sjekke hva kredittscore firmaene har registrert på deg. Tror du kan gjøre det selv på nettsiden deres, evt. kan du ringe sentralbordet. Da får du et gjennpartsbrev i posten og det vil stå om du har registrert noen anmerkninger. Noe særlig mer får du ikke gjort.
Sist endret av _abc_; 22. september 2020 kl. 20:40.
Jeg har aldri hatt problemer med å kjøpe ting på kreditt som via klarna. Og jeg har gått på aap i 6 år..
Det var litt det jeg forsøkte å få frem, at AAP i seg selv neppe er det som er årsaken til at ts utelukkes. Det er nok mer årsinntekt i 2018 eller i årene 2016-2018 siden ts sier det er null annen gjeld. Alder vil også spille inn. Om ts er 18 år, er det store sjanser for at alder alene vil være en stor markør, og det vil da også være lite trolig at det er særlig til årsinntekt i årene 2016-2018. Jo flere negative ting som slår ut på kredittscore jo mer påvirker det den totale scoren.
Naboen fikk kjøpt TV på avbetaling via Klarna for et par år siden, med gjeld og anmerkninger
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Handler aldri på avbetaling så jeg kjenner ikke til hva en må fylle ut av opplysninger, men vil tro at det mye mindre enn om noen søker boliglån eller billån? Var det felt for å fylle inn navnet på arbeidsgiver? Eller en rubrikk for å krysse av at du mottar AAP? Eller var det bare et felt for årsinntekt?

Om det ikke var noen slike felt der de etterspør arbeidsgiver så vet jo ikke kredittsjekk-løsningen at du mottar penger fra NAV, og da må det vel være fjorårets, eller egentlig 2018 inntektene som var for lave, heller enn at det er AAP som ødelegger for deg. (2018 inntekten er de siste offentlige kjente tallene for kredittsjekk per nå, systemene sjekker siste likningene så de får inntekten din for 2016-2018) Stort sprik eller fallende inntekt vil påvirke negativt. Samme om du har 0 i inntekt ett år eller to.

Du kan evt. sjekke hva kredittscore firmaene har registrert på deg. Tror du kan gjøre det selv på nettsiden deres, evt. kan du ringe sentralbordet. Da får du et gjennpartsbrev i posten og det vil stå om du har registrert noen anmerkninger. Noe særlig mer får du ikke gjort.
Vis hele sitatet...
Det var aldri noe jeg måtte skrive inn selv når jeg skulle bestille noe, de tok automatisk kredittsjekk på meg og jeg har aldri hatt en anmerkning eller noe.

I 2018 tjente jeg ganske gode penger men slutta i slutten av fjor året og begynte å nave

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det var litt det jeg forsøkte å få frem, at AAP i seg selv neppe er det som er årsaken til at ts utelukkes. Det er nok mer årsinntekt i 2018 eller i årene 2016-2018 siden ts sier det er null annen gjeld. Alder vil også spille inn. Om ts er 18 år, er det store sjanser for at alder alene vil være en stor markør, og det vil da også være lite trolig at det er særlig til årsinntekt i årene 2016-2018. Jo flere negative ting som slår ut på kredittscore jo mer påvirker det den totale scoren.
Vis hele sitatet...
Er kullet 00 ja så altså 20 år, men samboeren min er 19 og har helt rævva score og hu kan bestille det magiske teppet til Aladdin uten problem? Så jeg skjønner meg ikke på dette as, får vell bare spør om mor eller far kan legge ut også får jeg delbetale dem videre
Sist endret av TrippieHippie; 23. september 2020 kl. 13:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kontakte Komplett og sjekke det ut? Kjenner flere med AAP og sosialen som har kjøpt med nedbetaling og faktura. Fant en side på forbrukslån.no hvor det står litt om kredittscore og kredittsjekk.

"Kredittscore uttrykkes som en poengsum mellom 1 til 100. Hver bank benytter sin egen algoritme når de skal finne frem til denne poengsummen."

Kan det være Komplett er mye strengere? I tillegg leser jeg at lav alder kan ha negativ innvirkning, fordi personer mellom 18-25 år gjerne har ligget på toppen i statistikken. Kanskje det er dette som slår ut, som også _abc_ nevner?

Hvis du tar kontakt, så legg gjerne ut begrunnelsen om den ikke er for privat.