Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5628
Hei.

Jeg fikk nylig avslag hos DPS på en utredning etter henvisning fra lege.

Dette synes jeg er utrolig kjedelig og skulle gjerne ønske at når man for en gang skyld skulle hatt noen å prate med så svikter systemet.

Anyways - jeg er en person i 30 åra med godt en etablert jobb (noe som tydeligvis ikke ser bra ut på papiret om man skal til utredning) men som frykter at jeg ha levd med adhd/add i hele mitt, og vil gjerne ha hjelp.

Noen med erfaring med hvordan man kan gå videre nå? Privat psykolog? Tar jeg kontakt selv eller må jeg tilbake til legen min?
Og hvor mye koster evt dette?

Håper at noen med erfaring kan hjelpe meg her 💙
Du kan klage på avslaget ditt. https://helsenorge.no/rettigheter/klageordninger

Fortell gjerne mer om hva som er skjedd. Det er jo ikke nødvendigvis sånn at lege dikterer psykiatrien HVA du skal utredes for. Det er generelt få fagfolk som er begeistret for å bli fortalt hvordan de skal gjøre jobben sin.

Hvis du ønsker å få litt konkret svar på dine konsentrasjons og oppmerksomhetsevner vil jeg anbefale deg en nevrologisk undersøkelse. Dette skal du kunne gjøre privat.
Skjønner at det er kjipt, men psykiatrien vurderer ut ifra alvorlighetsgrad og når du tilsynelatende fungerer bra blir du ofte nedprioritert. Hva er ønsket ditt bak å få diagnosen? Økt selvforståelse? Medisiner? Annet? Jo dårligere man tilsynelatende fungerer, jo mer hjelp får man, jeg ville og anbefalt deg å klage.
Ville anbefalt deg å klage i samarbeid med lege, så lenge legen din er god og forståelsesfull videre - lykke til videre, hva enn du velger å gjøre
Du kommer nok raskest igang med utredning om du kontakter en privatpraktiserende psykolog og ber om utredning for adhd. Om du føler deg sikker på at det er en adhd på plass, så bør det utredes. Mange som stanger huet i veggen i år etter år og ender opp med både angstproblematikk og dype depresjoner som følge av udiagnostisert adhd. DPS må sikkert gjøre helhetsvurderinger blant annet utifra påtrykket fra andre pasienter osv. Og en utredning er jo ganske omfattende. Jeg foreslår at du fikser dette hos en privat psykolog, eller nevropsykolog slik at du får klarhet i det.

En diagnose for adhd handler ikke nødvendigvis om medisiner eller ei. Det viktigste tror jeg egentlig er selvutvikling, en bedre forståelse av egen situasjon, selvaksept og ikke minst det å lære seg metoder og teknikker som hjelper eller kan hjelpe mot adhd. Tankekjør, indre uro, for høy grad av impulsivitet kan gradvis ta helt knekken på folk fordi så mye av dette blir uforklarlig, en forsøker å "ta seg sammen" og kan miste troen på seg selv og egne ferdigheter fordi adhd'n alltid banker på og krever plass.

Du må prioritere egen helse for en best mulig fremtid. Lykke til.