Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4431
Tirsdag kveld døde en mann i politiarresten i Kristiansund.
Spesialenheten har satt igang etterforskning.
Noen som vet noe om politiets rutiner på det med å se til folk på glattcelle? Eller i det hele tatt hvordan de håndterer folk som er ruset? (Og kjent opiatmisbruker, som han var.)
Eller lignende ting som har skjedd.
Husker selv at politiet kom inn med jevne mellomrom og åpnet luka og så til meg de gangene jeg var på glattcelle. Men vanskelig å si noe om hvor ofte, når du ligger der uten klokke.
Kjente han godt. Det kan det hende andre her også gjør. Han hadde vært noen ganger i media i henhold til hans arbeid for rusavhengiges rettigheter. Også tror jeg han skrev for = Oslo en stund.
(Han bodde tidvis i Oslo og tidvis i Kristiansund.)

Om saken i BT:
https://www.bt.no/nyheter/innenriks/...i-kristiansund
Bare vent og se åssen ingen blir dømt for noe som helst og media glemmer saken. Svin. Det er til å bli kvalm av.
De gangene jeg har vært inn om glattcelle så har det ikke vært noen form for tilsyn.
Eneste gangene jeg så betjentene var når de dytta meg inn og når de slapp meg ut.

Men kan jo være store forskjeller fra sted til sted.
Vet selv bare at Stavanger/Sandnes politi behandler deg pent selv om du har vært idiot så lenge du ikke er voldelig. Selv om du blir voldelig kan dem se den andre vei hvis det er mye følelser inni bildet. Alt i alt har jeg bare blitt møtt med forståelse av menn som gjør jobben sin. Dessverre .......... Går jobben ut på å ta kriminelle for dems handlinger.
De gangene jeg har sittet på glattcelle så har de alltid sjekket på meg et par ganger i løpet av natta, om ikke en gang i timen faktisk. Våkner alltid av at den luka åpnes og lukkes mange ganger i løpet av oppholdet.
RIP! Ikke opplevd særlig tilsyn hverken på glatta eller i varetekt, heller ikke den ene gangen hvor jeg kutta meg til blods med selvskading der inne. De sjekker vel et par ganger i løpet av natta men det er bare kjapt nesten for å bare se at man fortsatt er der og ikke har rømt eller drukna i dass. Ikke fått følelsen av at de står å følger med på om man har puls gjennom luka og to meter inn til madrassen. Jeg ønsker å tro at dem sjekker til overstadig rusa folk mye grundigere men kjenner desverre selv til tilfelle med en som døde på cella i rus.. veit ikke hva som skjedde etterpå av etterfølger.
Har du vært synlig (be)ruset skal du til lege for tilsyn før glattcelle. Deretter på celle skal du bli sett til 2 ganger i timen hvis lege mener det er forsvarlig.

Det vil aldri være noen garanti mot å dø på glattcelle, enn så tragisk disse hendelsene er.
diktatur.... nå "sanction imot norge fra UN
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Din skal ha jevnlig tilsyn med fangene i glattcelle..

De.atørste store byene har jo både kamera og og lyd i cellene så de slipper å sjekke alle om.det er få varetektsbetjenter på vakt og det er mye folk.
Ikke sikkert alle cellene har dette siden jeg ikke har.vært i alle. Men de jeg har sittet i det siste 10 året har hatt det mener jeg i oslo( Stovner, maja,grønland), kongsvinger, Arendal.
Har aldri opplevd noe kjipt der selv om jeg har vært grisefjern på alt mulig og har nok sittet på glattcelle 40-50x i Norge pluss utlandet.

Norge er veldig greie.
Eneste gangen jeg ble dårlig behandlet var under en kraftig bad trip hvor jeg akkurat rakk å sovne for så å bli kasta ut av cellene etter et par timer når jeg bare ville bli der. Jeg klagde litt på løslatelsen da siden jeg var i Hønefoss uten å år jeg var der eller hvordan jeg kom dit og uten penger.


Endte med meg måtte true de med å begå ny kriminalitet eller få dekket reisen hjem eller få en celle til neste morgen.

Endte med gratis transport.


Synes de er flinke i Norge. Og selv på det værste da jeg ble brua av samme patrulje 3 dager på rad ble jeg møtt av klem og gode ord av betjenter på Grønland varetekt og varm mat. Aldri opplevd de ønsker deg noe vondt.

Har veldig lite stygt å si om politiet i Norge og fengselsbetjenter (med noen unntak).Men selve systemet de må jobbe etter et skakk kjørt og en ren #brukerjakt.

Trist.med han som døde. Antakeligvis har han tatt opiater og hatt.masse benzo han har svelge ved anholdelse og fått pusteprobleer når Benz har peaka.

Sitat av Dough Vis innlegg
Har du vært synlig (be)ruset skal du til lege for tilsyn før glattcelle. Deretter på celle skal du bli sett til 2 ganger i timen hvis lege mener det er forsvarlig.

Det vil aldri være noen garanti mot å dø på glattcelle, enn så tragisk disse hendelsene er.
Vis hele sitatet...
Aldri fått det. Krevde det en gang i Sverige siden jeg ikke forstod hva innbrott var og trodde jeg var siktet for eventyr, men ble nektet det.

De har jo hanka meg inn mer eller mindre i vegetabil tilstand uten lege. Det er jeg enig i er under all kritikk, men de fleste på glatta er jo griseruset.

Et tiltak som kunke funka hadde vært blodtrykk måling og okaygenmetning måler i fingeren til alle ved innskriving.
Sist endret av PapaMarathon; 11. september 2020 kl. 07:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det har nok skjedd mye etter at guttungen døde på Hamar rundt tusenårskiftet. Dengang fantes det ikke noe regler eller retningslinjer for politiet. 19-åringen ble ivaretatt av politiet da han var ute av stand til å ta vare på seg selv og døde. Tragisk sak for alle involverte. Saken ble shenlagt av SEFO, i dag ville den kansje vært annerledes.

Nå står alt om lege og generelt tilsyn i forskrift om bruk av politiarrest.

https://lovdata.no/forskrift/2006-06-30-749/§2-3

https://lovdata.no/forskrift/2006-06-30-749/§2-5