Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  143 74078
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
ATC!

Flygeleder, du trenger generell studiekompetanse, 4 i snitt når du går ut fra videregående, thats it for å komme inn til opptak.

Så må du gjennom en logikktest der du ser en figur med forskjellige mønstre, og mange flate ark med mønster og brettmerker, så skal du peke ut hvilken som kan brettes til figuren med riktig mønster og form.
Vis hele sitatet...
Kanskje en av verdens vanskeligste utdanninger å komme inn på.. Om du vil være flygeleder og jobber alt du kan for å forberede deg til dette opptaket, har det 0 å si. I testene leter de etter medfødte egenskaper, enten kan du eller så kan du ikke.
Sitat av OnkelBlå Vis innlegg
ATC!

Flygeleder, du trenger generell studiekompetanse, 4 i snitt når du går ut fra videregående, thats it for å komme inn til opptak.

Så må du gjennom en logikktest der du ser en figur med forskjellige mønstre, og mange flate ark med mønster og brettmerker, så skal du peke ut hvilken som kan brettes til figuren med riktig mønster og form.

Du må kunne holde mange baller i lufta samtidig, og det er et stort ansvar, men det er en spennende jobb!

Er også godt betalt, du er garantert minimum 1,000,000 i årslønn.

For de som ikke vet det sitter du inne i Oslo/Bergen/Bodø, tror det er 3 steder i landed og prater ned fly for forskjellige regioner.

Hvertfall noe jeg kan tenke meg.
Vis hele sitatet...
Startlønn på 558.600kr, uten overtid og funksjonstillegg og topplønnen er 921k, eksl overtid og tillegg. Kilder:http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder
Langt fra framstillingen i din tråd OnkelBlå, kilder?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Troennes Vis innlegg
Startlønn på 558.600kr, uten overtid og funksjonstillegg og topplønnen er 921k, eksl overtid og tillegg. Kilder:http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/flygeleder
Langt fra framstillingen i din tråd OnkelBlå, kilder?
Vis hele sitatet...
Kommer vel helt ann på hvilket selskap man jobber for? I tillegg er det fint mulig å tjene en mill hvis man jobber litt overtid.
Noen som vet hvor mye en fly-ingeniør og en sivil-økonom tjener?
Er ikke helt sikker på hva jeg skal velge, men blir en av de to..
(nei jeg velger ikke den med mest lønn, vil bare vite hvor mye de tjener)
PS; helst vil jeg vite privatfirma lønn, da statslønn er bullshit.
Sist endret av Xernox; 25. august 2011 kl. 10:10.
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Kommer vel helt ann på hvilket selskap man jobber for? I tillegg er det fint mulig å tjene en mill hvis man jobber litt overtid.
Vis hele sitatet...
Som flygeleder kan man vel bare jobbe for Avinor.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av Toppen84 Vis innlegg
Offshore! Masse muligheter i havet, grunnlønn på ca 480000(boredekk) pluss tillegg, kommer lett opp i 6-700000 som boredekksarbeider. De fleste innen boring har to uker på og fire uker fri.
Vis hele sitatet...
Høres vanvittig bra ut! bare lurer litt på kas Nødvendige kurs jeg må ha for å begynne som det?

Sitat av Toppen84 Vis innlegg
Offshore! Masse muligheter i havet, grunnlønn på ca 480000(boredekk) pluss tillegg, kommer lett opp i 6-700000 som boredekksarbeider. De fleste innen boring har to uker på og fire uker fri.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Pkristo; 24. april 2012 kl. 20:32. Grunn: sendte 2 ganger
Sitat av Pkristo Vis innlegg
Høres vanvittig bra ut! bare lurer litt på kas Nødvendige kurs jeg må ha for å begynne som det?



Høres mest oppsig ut! bare lurer litt på hvilke `Nøvendige` kurs man må ta for å begynne med det ?
Vis hele sitatet...
Hovedsakelig bare sikkerhetskurs som er helt nødvendig, men hvis du ikke kjenner noen ute på sjøen kan det bli vanskelig med bare det.

Går selv 4 måneders kurs nå(sikkerhetskurs osv inkl) http://www.nortrain.no/grunnkurs-boring-og-bronn nå og skal begynne på fagskole når jeg er ferdig. Satser på å allerede ha jobb før jeg begynner på fagskolen så jeg vil jeg jobbe 2 uker, skole 2 uker og 2 uker fri.
Sitat av fletchy Vis innlegg
Hovedsakelig bare sikkerhetskurs som er helt nødvendig, men hvis du ikke kjenner noen ute på sjøen kan det bli vanskelig med bare det.

Går selv 4 måneders kurs nå(sikkerhetskurs osv inkl) http://www.nortrain.no/grunnkurs-boring-og-bronn nå og skal begynne på fagskole når jeg er ferdig. Satser på å allerede ha jobb før jeg begynner på fagskolen så jeg vil jeg jobbe 2 uker, skole 2 uker og 2 uker fri.
Vis hele sitatet...
Ok, så det hjelper på med litt referanse fra noen ja, kjenner noen der men de jobber som eletrikere.. men hva jobber du som nå da? type lærlingstilling eller?
Lette å kansje begynne som hjelpearbeider , lettere å få jobb som det ? vil bare ut der liksom! så kan eg jo jobbe meg oppover å ta flere kurs ettervært..
Sist endret av Pkristo; 24. april 2012 kl. 20:57.
IT konsulentr kan tjene "bra"
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av sykotisk Vis innlegg
IT konsulentr kan tjene "bra"
Vis hele sitatet...
Kommer helt an på hvilken sektor man er i, kommunalt tjente jeg 250.000 i året og de som var mine avdelingsledere med 20 års erfaring tjente ikke over 400.000.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kommer helt an på hvilken sektor man er i, kommunalt tjente jeg 250.000 i året og de som var mine avdelingsledere med 20 års erfaring tjente ikke over 400.000.
Vis hele sitatet...
Det er som du sier veldig avhengig av hvor du jobber ja på hvor mye lønn man får, men det er noen som er heldige!
;pPpPpPPpppP
Fanz44's Avatar
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kommer helt an på hvilken sektor man er i, kommunalt tjente jeg 250.000 i året og de som var mine avdelingsledere med 20 års erfaring tjente ikke over 400.000.
Vis hele sitatet...
Hva tjener du nå?
Sitat av Pkristo Vis innlegg
Ok, så det hjelper på med litt referanse fra noen ja, kjenner noen der men de jobber som eletrikere.. men hva jobber du som nå da? type lærlingstilling eller?
Lette å kansje begynne som hjelpearbeider , lettere å få jobb som det ? vil bare ut der liksom! så kan eg jo jobbe meg oppover å ta flere kurs ettervært..
Vis hele sitatet...
Ja det hjelper absolutt, jo fler jo bedre :P

Nei, jeg jobber altså ikke enda som jeg skrev Går utifra at jeg begynner i slutten av sommeren. Og ja det vil bli som hjelpearbeider først, eller roustabout som det heter, man må være det i 6 måneder og deretter gå videre.
Kjenner ikke så mye til de som har mekanisk eller elektrisk fagbrev, men vil være litt annerledes for de vil jeg tro.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Fanz44 Vis innlegg
Hva tjener du nå?
Vis hele sitatet...
I privat sektor, 890k i fjor, pluss at det kan se ut som jeg runder millionen i år.
Båtbransjen? Jeg har hørt at man kan tjene en god del på slikt.
Mitt tips må bli å gjøre en vurdering av hva som er viktigst for deg. Noen liker å ha masse fritid til hobbyer og slikt.
Andre er kanskje mer opptatt av hard cash og spennende utfordringer i jobben eller sosial status.
Offshore kombinerer jo til en viss grad penger og mye fri - men baksiden er jo at du må være bort så lenge i strekk.

Selv tror jeg at om man skal gjøre suksess så må det bli innen noe en virkelig brenner for. Han lille skalla mannen som startet autofil - han var bilmann og kom seg på tv. Samme med Hellstrøm. De som blir lagt merke til i sin tid er nok de som gjør et valg i livet som treffer interessen slik at jobben ikke føles som en jobb som noe man virkelig elsker å holde på med. Og blir man en ener på sitt felt så er det nesten alltid masse penger involvert samt lots o cred.
Det eneste som er viktig for meg er penger, jobber meg gjerne ihjel uten å ha noe fritid for 1+ mill i året. Jeg vet det høres idiotisk ut. Går ut av vgs i 2013 og er usikker på studier... noen forslag?
Sist endret av Spirituell; 24. april 2012 kl. 22:43.
Hvordan går man egentlig fram for å bli pilot?

Og er det sånn at men flyr til en plass, F.eks: Gran Canaria, også blir man der en stund, eller reiser man hjem igjen dagen etter?

Takk
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Det eneste som er viktig for meg er penger, jobber meg gjerne ihjel uten å ha noe fritid for 1+ mill i året. Jeg vet det høres idiotisk ut. Går ut av vgs i 2013 og er usikker på studier... noen forslag?
Vis hele sitatet...


Ja da vil jeg virkelig foreslå jus-studier.
Svært anvendelig utdanning. Du kan jobbe i store konsern som har egen jus-avdeling, som kostbar konsulent eller for store nasjonale eller internasjonale selskaper der du kan jobbe deg opp til partner og medeier. Eller du kan starte ditt eget kontor, kan drive akkurat den type jus du liker best og kan feks drive med eiendomsmegling, samt skrive testamente, gjøre arveoppgjør etc. Svært godt betalt og om du ikke har arbeids-vegring og kan tenke deg å legge ned tid i jobben spesielt i begynnelsen vil du kjapt runde millionen i lønn.

@splittr
En bekjent som dro til USA for å bli pilot orket ikke jobbe som pilot likevel. Han mente jobben egentlig var en litt glorifisert "buss-sjåfør" jobb. Spesielt nye piloter må kanskje ta de dårligste jobbene og må ofte fly rare oppdrag som tomme fly til service eller noe tull bare for å vedlikeholde sertifikatet - er noe krav til flytid. Er vist et skikkelig race når piloter skal ha stop-over. Full fart til hotell, sove og avgårde gjerne tidlig neste dag. Er ikke penger for flyselskapene i å ha piloter liggende på hotell vet du.
Sist endret av random67489; 24. april 2012 kl. 22:52.
Sitat av MyBallantine Vis innlegg

@splittr
En bekjent som dro til USA for å bli pilot orket ikke jobbe som pilot likevel. Han mente jobben egentlig var en litt glorifisert "buss-sjåfør" jobb. Spesielt nye piloter må kanskje ta de dårligste jobbene og må ofte fly rare oppdrag som tomme fly til service eller noe tull bare for å vedlikeholde sertifikatet - er noe krav til flytid. Er vist et skikkelig race når piloter skal ha stop-over. Full fart til hotell, sove og avgårde gjerne tidlig neste dag. Er ikke penger for flyselskapene i å ha piloter liggende på hotell vet du.
Vis hele sitatet...
Ahh, ikke så fett da :/
Har selv vurdert å bli flyger. Det krever tid og ikke minst kjempemotivasjon. Skal du ta det igjennom forsvaret (vanskelig) får du gratis utdanning i norge og USA (obligatorisk) men lang plikttjeneste. Det er først og fremst sertifikater (dyre), flytimer og erfaring flyselskap ser etter når de tar opp flygere.

Gjennom pilotskole koster det gjerne fra 600k til 800k, og det er vanskeligere å få seg jobb (har dog hørt at SAS og Norwegian tar inn elever fra pilot.no). Det blir forresten ikke tatt opp piloter hele tiden, det er periodesvis med maaaaaaange års mellomrom i flyselskap...
Sist endret av Spirituell; 24. april 2012 kl. 23:11.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Kommer helt an på hvilken sektor man er i, kommunalt tjente jeg 250.000 i året og de som var mine avdelingsledere med 20 års erfaring tjente ikke over 400.000.
Vis hele sitatet...
Det der høres ut som skikkelig sprøyt, eller utrolig mange år siden. Nyutdannede data-ingeniører begynner jo på 350-400.000.

Sitat av Splittr Vis innlegg
Hvordan går man egentlig fram for å bli pilot?

Og er det sånn at men flyr til en plass, F.eks: Gran Canaria, også blir man der en stund, eller reiser man hjem igjen dagen etter?

Takk
Vis hele sitatet...
Pilot tror jeg ikke du har lyst til å bli lenger.. etter lavprisselskapenes inntog er yrket i ferd med å degenereres til glamorøse buss-sjåfører.

Gå heller for noe innen Olje
Jeg skal ta bachelor til høsten

1) sykepleier, 2) ingeniør, 3) barnevernspedagog..

Hvilke av de yrkene er det størst sjangs for å få seg jobb?

Er alle "OK" yrker mtp. jobb/lønn?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det der høres ut som skikkelig sprøyt, eller utrolig mange år siden. Nyutdannede data-ingeniører begynner jo på 350-400.000.
Vis hele sitatet...
Er 6 år siden, men kommunal sektor sier vel det meste.
Ta økonomifag, og sats på noe innen adm/øk etc. Uttallige muligheter innen finans når du er ferdig, og avhengig av hvor du bor, startlønn på 400.000kr brutto. Jobber selv innen finans, og har 550.000 brutto, 37,5 timer i uka, null overtid. Masse tid til golf.
Gymlærer? titegn
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Jeg skal ta bachelor til høsten

1) sykepleier, 2) ingeniør, 3) barnevernspedagog..

Hvilke av de yrkene er det størst sjangs for å få seg jobb?

Er alle "OK" yrker mtp. jobb/lønn?
Vis hele sitatet...
Det er stor etterspørsel etter alle sammen. Men husk at en ingeniør vil alltid ha en del grunnkompetanse slik at det er lett å omskoleres til å jobbe innenfor andre felt, sånn sett er sykepleier noe mer begrenset. Barnevernspedagog, jeg vet ikke om dette også er en stilling men du kan i hvertfall bli førskolelærer, masse etterspørsel men lønn er så-som-så, men masse ferie.

Et familiemedlem av meg er nyuitdannet ingeniør med bachelor, tjener rett i underkant av 400k rett fra skolen, dette er vanlig, da jeg tjener det samme med med samme utdannelse og vi har så klart greie på hva våre medstudenter fikk i startlønn (sjekk også NITO lønnsstatistikk, fagorganisasjon for ingeniører, lønnskalkulator http://www.nito.no/Lonn/Hva-tjener-e...nnskalkulator/). Men samboeren hans som var nyutdannet sykepleier på samme tid har en del høyere lønninger enn han fordi hun har masse muligheter for nattevakt og overtid. Det er dog litt vanskeligere å få fast kontrakt på 100% som sykepleier som ikke er vikariat for tiden, spesielt med nedskjæringer som foregår nå og i gitte områder er det værre (har erfaring med drammen og oslo).

Flere medstudenter av meg gikk ut med lønn over 500K fra skolen, vi gikk alle elektro, men de hadde fagbrev som elektriker fra tidligere og fikk jobber med mer ansvar. Ingeniørjobber du tjener fett på (om du er heldig, og spesielt i oljebransjen) kan du dra inn tett opp mot 1M om du blir serviceingeniør. Dette er lett å bli som nyutdannet, snakker av erfaring igjen, men belag deg på å være hjemnmefra over halvparten av året ditt, og ikke verdsett julaften/påske med familien for høyt. Grunnen til at nyutdannete lett kan bli service-ingeniører er fordi dem ikke er utslitt enda, og synes fortsatt det er spennende å fly og se nye land. Det er vanskelig å få etablerte ingeniører med hus og familie til å reise mye, dessuten er arbeidsoppgavene relativt enkle, spes. med support.avd i ryggen, det kan bare ikke gjøres fra kontor. Ofte snakk om enkel oppkobling, igangkjøring og kontroll av arbeidet til dem som har jobber på kontrakt for firmaet ditt.
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Har selv vurdert å bli flyger. Det krever tid og ikke minst kjempemotivasjon. Skal du ta det igjennom forsvaret (vanskelig) får du gratis utdanning i norge og USA (obligatorisk) men lang plikttjeneste. Det er først og fremst sertifikater (dyre), flytimer og erfaring flyselskap ser etter når de tar opp flygere. .
Vis hele sitatet...
Du kan søke pilotutdanning ved uiT. Dette er gratis om du ser bort i fra studielån.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Et spørsmål ang. jobb etter flygelederutdanningen (og den tvungne praksistiden):

Er det gode jobbmuligheter på østlandet for nyutdannede flygeledere? Og vil det kunne bli tatt hensyn til sted for praksistiden om man har barn som er bosatt på østlandet?
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Et spørsmål ang. jobb etter flygelederutdanningen (og den tvungne praksistiden):

Er det gode jobbmuligheter på østlandet for nyutdannede flygeledere? Og vil det kunne bli tatt hensyn til sted for praksistiden om man har barn som er bosatt på østlandet?
Vis hele sitatet...
Svaret er nei på begge spørsmålene.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Svaret er nei på begge spørsmålene.
Vis hele sitatet...
Hvor er det da mest logisk mtp. jobbmuligheter å tenke å bosette seg etter endt utdanning?

Tusen takk for svar forresten.
Sitat av apocalypse Vis innlegg
Hvor er det da mest logisk mtp. jobbmuligheter å tenke å bosette seg etter endt utdanning?

Tusen takk for svar forresten.
Vis hele sitatet...
I de første årene er det stor sannsynlighet for et tårn nord av Trondheim eller Bodø Kontrollsentral, men dette avhenger av hva som skjer i luftfartsnorge de neste årene. Noen nyutdannede får jobb på Røyken (Oslo Kontrollsentral) eller i Stavanger. Torp, Rygge, Gardermoen, Flesland og Værnes er helt utenkelig.
Ambulansfagarbeider anbefales. Har jobbet som dette i 4 år nå. Fantastisk jobb, du kan få en fin turnus 2 døgn på, 5 dager fri, 3 døgn på (helg) og 9 dager fri osv osv.. Bytjenestene har som regel 8 eller 12 timers vakter hvor du jobber 3 eller 5 dager per uke. Tjente 550 234kr ifjor inkludert overtid og helgetillegg
børsemaker i militæret??
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Jagerflypilot. Er det noen her på freak som er det?
Heismontør, flyveleder og lignende. Godt betale jobber med lite utdannelse. Om det er dette du ønsker å bedrive hverdagen med.
Los ? God lønn men arbeidstidene kan være litt ræva. Men er ikke akkurat stor etterspørsel etter Loser
Min far hadde 800,000 i årslønn et år
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Lukter litt på arkitekt. Noen har noen erfaringer å dele? Spennende og variert yrke? Tenker kanskje at dette tas mer og mer over av byggingeniører med mer realkompetanse?
Av egen erfaring fra butikk, nav, søppeldynge osv.. så er fiskeyrket utrolig nice.
Mye arbeid men du har like mye fri som du jobber. Er kanskje ikke en stabil yrke men det e noe du kan skryte av.
Ikke mange som vil sitte å høre på regnskapsføringa du gjorde for Statoil.

Goder/Dårlige:
* Mye fri
* Du kommer deg bort fra venner å sånt.
* Både god å dårlig lønn
* Mest sannsynlig vil dama være utro, er ikke lett å sitte sprengkåt hjemme alene i 4 - 8uker.
* Dagene er aldri det samme. Sitt enda med flere traumatiske opplevelser som; datt i havet, vi kjørte en hanefot i propellen i dårlig vær å båten nesten kantra. Hold på å bli knust mellom 1000kg maursyre å rekkverk. Skadet kneet mitt. osv..

osv..

Du vil angre på jobben, men ikke når du e på friuker
Sist endret av justastonedhuman; 9. mai 2013 kl. 18:14.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg har et spørsmål og et tips til deg Kain.

1) Definer ''både god og dårlig lønn.''
2) Du burde få deg ny dame om dama di er utro fordi du er bortreist noen uker..
▼ ... flere år senere ... ▼
Gammel tråd , men jeg kunne ikke se noen som kom med forslaget om å bli investor, eller starte eget selvskap. Hvorfor klatre i karriærestigen hvis du kan eie den? Tenkte utenfor boksen. Bli en grunder! jim rogers, Robert Kiyosaki, er eksempler på folk som har skapt sine egne jobber, og skrevet bøker om prosessen.
Kom på en ide en kan tjene penger på, skriv en forrettningsplan for å konkretisere ideen / se at de er noelunde realistisk, finn investorer, og kjør på!
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med diplomat? Jeg er interessert i å bli det, er det noen som er/kjenner til detaljer om yrket?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med diplomat? Jeg er interessert i å bli det, er det noen som er/kjenner til detaljer om yrket?
Vis hele sitatet...
https://www.regjeringen.no/no/dep/ud...aket/id450753/

Evt. jobbe for utenriksdepartementet en god stund.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva med diplomat? Jeg er interessert i å bli det, er det noen som er/kjenner til detaljer om yrket?
Vis hele sitatet...
Pussig at du tar det opp, jeg kjenner faktisk en tidligere utenriksminister og ambassadør/diplomat.

Det er to måter å kunne bli diplomat på:

1. Gjennomføre aspirantkurset til Utenriksdepartementet, samt at du må ha svært gode resultater fra studier når det gjelder språk, samfunn og politikk.

2. Bli "heltidspolitiker" (Statssekretær, Statsråd, Politisk rådgiver,) og når du først har kommet så langt så er sjansen stor for at du kan bli utnevnt til Ambassadør, nettopp fordi du har erfaring fra tunge politiske verv.