Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1182
Hei! Jeg går nå siste året på VGS og har studiespesialisering. Jeg har hatt 1P og 2P matte og ingen realfag unntatt IT1 i første året som jeg endte opp med få 6 i. Jeg tenker på videreutdanning, jeg er veldig interessert i en IT utdanning, men mange av dem krever høyere matte og realfag noe jeg ikke har.

Hva er muligheten for meg videre, må jeg ta opp fag? Som sannsynligvis blir i i førstegangstjenesten i forsvaret.

Eller finnes det IT - Utdanninger som ikke har krav til realfag og høy matte kompetanse.

Takker for svar
Sist endret av rs-dude; 23. november 2010 kl. 13:54.
da tror jeg almenn påbygning eller privatskoler gjelder for å komme videre inn til en høyskole ell.
Du trenger egentlig ikke noe spesifikk utdanning for å begynne i IT-bransjen, men arbeidsgiverne liker godt de som har tatt masterutdanning etter VGS (egentlig helt det samme hvilken mastergrad man tar). Men det er også fullt mulig å jobbe seg oppover etter VGS, med litt motivasjon med på toppen selvfølgelig. Men jeg vil anbefale du tar en videre utdanning (i militæret eller på universitet) i noe du liker. Da kommer de fleste rett inn på arbeidsplasser i IT-bransjen, men vær ops på å ikke forbli deg til IT-bransjen. De liker ikke når folk blir for gamle og behandler deg som dritt i nedgangstidene. Start som ung, finn en annen jobb når du blir 40 om 30 år frem i tid
Sitat av rs-dude Vis innlegg
som jeg endte opp med få 6 i.
Vis hele sitatet...
Det har nok desverre ikke noe å si. Er vel bare gjennomsnittet ditt som blir sett på.
allmenn påbygging tilbyr bare 2P mattematikk. Høyskolen i Gjøvik tilbur en form for sommerkurs for å få den matten du trenger, men blir da lite ferie gitt. Går allmen påbygg nå, og har IKT fagbrev.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
finn en annen jobb når du blir 40 om 30 år frem i tid
Vis hele sitatet...
Om han blir 40 om 30 år tviler jeg på at han straks er ferdig med vgs.
Sjekk ut http://www.hibu.no/studietilbud/itstudier/

Går der nå, men på dynamisk webdesign. (samme som it første året.)

Lært om alt fra it-sikkerhet til vb-progging(noe som irriterer meg siden jeg går dynamisk web :P)

men definitivt en god it-linje som man ikke trenger ekstra matte.

dessuten er hønefoss en flott by med overraskende godt uteliv :P
UiA har en IT-utdanning som ikke krever realfagskompetanse.
Du kan lese mer om den her: http://www.uia.no/no/portaler/studie...asjonssystemer
Går selv IT&IS Bachelor ved UiA og er strålende fornøyd. Er på tredjeåret nå.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Går selv IT&IS Bachelor ved UiA og er strålende fornøyd. Er på tredjeåret nå.
Vis hele sitatet...
På siden står det at
"Undervisning på engelsk:
Gode engelskkunnskaper er nødvendig da undervisningen på enkelte emner og det meste av pensumlitteraturen vil være på engelsk"

Vet du hvor stor del av pensumet som gjennomføres på engelsk? Hvor store engelskkunnskaper bør man ha? 5-6 fra VGS?
Sitat av rs-dude Vis innlegg
Hvor store engelskkunnskaper bør man ha? 5-6 fra VGS?
Vis hele sitatet...
Akkurat det der går nok neppe på karakterer, men rett og slett hvor flink du er til å forstå skriftlig og muntlig engelsk. Som test kan du slå opp relaterte artikler på Wikipedia eller lete etter foredrag på YouTube o.l. og se hvor mye du forstår.