Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1653
Heisann hoppsann.

Studerer nå nautikk (styrmannskolen) og vurder å slutte, men sliter litt med å finne ut av hva jeg kan finner på hvis jeg slutter, altså hva jeg skal jobbe med eller hva jeg kan utdanne meg videre på. Har gått TIP, Maritime fag og fagbrev som matros.
Har tenkt litt på å kanskje prøve Automasjon et år for så å søke lærling plass innen FU (Fjernstyrt Undervansoprasjoner) ergo ROV-pilot. Men har hørt at det kan være vanskelig å få seg læreplass. Noen som vet noe om dette ????

Takk for alle svar
Hvorfor ikke ta en 'standard' økonomisk og administrativ utdannelse på f. eks BI, for så å søke deg inn hos ett rederi (landbasert jobb)? Med din bakgrunn vil du automatisk stille sterkere i søknadskøen.
Høres ut som mye skolegang, men absolutt en mulighet :-)
Av egen interresse; Hvilken skole går du på for nautikk??
Er enig i at du burde ta noe med ledelse, administrasjon og økonomi å gjøre. Bachelor eller Master får du velge selv, men hvis du tar Siv.øk. for eksempel kommer du nok til å være veldig ettertraktet
Innenfor FU er det mellom 20-40 læreplasser årlig i gjennomsnitt om jeg husker rett.
Med andre ord ikke så ekstremt mange. Men fint mulig å få plass der om man er heldig og står på med søkingen.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Godt mulig og få læreplass som FU opperatør eller ROV pilot/trainee.
Var elektrikker, å søkte i et selskap som holdt på med ROV,
Jobber nå som ROV supervisor 3 år etterpå, og trives hver dag.

Men FU fagbrev er nok fremtiden.
Jeg kommer til og ta dette som prevatist om 2 år, selv om jeg er sikkret jobb uansett.