Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1249
I min alder er det kanskje lite, men jeg har i dag arbeidet 3 år av mitt liv. Dette på samme arbeidsplass. Jeg er ansatt i serviceyrket, og tjener per i dag mindre enn hva jeg kanskje bør. Har mye ansvar og flere arbeidsoppgaver i forhold til de fleste på min arbeidsplass, men ser at de som nylig er fyllt 18 år og som ikke har arbeidet i mer enn ett år, alt på denne arbeidsplassen, bare har ørene mindre enn meg per time. Dette har fått meg til å tenke litt. Om det har noe betydning er jeg per i dag litt over 24 år, men har ikke noe relevant utdanning (fagbrev, etc.) innad dette yrket.

Jeg er organisert i både LO og Handel og Kontor, og vil ta dette med dem såfremt ikke dere har noe å referere til.

Er det noen steder jeg kan se hva jeg skal tjene minimum per time?
I min forrige jobb (butikk) gikk jeg opp ett lønnstrinn etter ett år i jobben, neste økning kom etter 3 år. Dette var sånn tariff opplegg tror jeg
waf
Ocupado...
waf's Avatar
Trådstarter
Jeg har gått opp rundt kr. 20,- siden jeg begynte her, men det stiger jo godt for alle ser det ut til.
Generelt sett så finnes det ingen minstelønn i Norge, eller allment fastsatte lønnstrinn. Lønnsnivået for den jobben du gjør er styrt av hvor lite du er villig til å få for å gjøre jobben og hvor mye arbeidsgiver er villig til å betale deg for å gjøre den.

Med andre ord er det på et generelt nivå du selv som må kreve så mye som du mener du fortjener, og sjefen din som avgjørelse om h*n er villig til å betale så mye.

Men siden du nevner fagforeninger så finnes det noe som heter tariff. De fleste, om ikke alle, fagforeninger som har forhandlet frem en tariff har også satt opp faste lønnstrinn. Så om arbeidsgiveren din er bundet at tariff så er det her du må sammenligne med hva du tjener