Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4444
har gått Vg1 Teknisk og Industriell Produksjon og har fått 3,9 i snitt nå til sommeren. orden og atferd er god.

har søkt på Vg2 brønnteknik men der er det 4,5 i snitt for å komme inn og på andre og tredjevalget har jeg maritime fag.

satser på at jeg kommer inn på maritime fag, men det jeg helst vil er å jobbe på plattform. kommer jeg meg på plattform med den linjen?
om ikke, hva skal jeg gjøre for å komme meg på plattform?

har hørt om borekurs og sånt.


takker for hjelp
Gå for automasjon, søk deg in på rov, eller gå brønteknikk, masse hard teori. men dog eit kurs som letter kvardagen av og til, krankurs, sikkerhetskurs og vhf kurs. Maritime fag er sikkert greit det og, men kom deg på ein suplybåt, og jobb deg opp, eventuelt ta kurs osv som privatist. det er ein fordel og kjenne folk med innflytelse i bransjen.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Maritime er greit det, du kan jobbe på supply båter, maskinist, matros, motormann, kaptein, osv.

Det er ikke så mange kandidater som søker brønnteknikk, så muligens du er heldig
Uten fagbrev innen brønnteknikk er det liten sjangs for å komme offshore, med mindre du har kontakter som kan hjelpe deg inn.
tenkte på lærlingplass offshore på plattform. må nok bite tennene sammen og fullføre vg2 maritime fag og så muligens ta borekurs og div andre kurs som privatist
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Når du går på maritim, så blir du utplassert 3-4 ganger, fra 2 til 4 uker per gang, om du velger å blir utplassert på den bedriften du vil søke læreplass, så trekker dette veldig mye opp, veldig mange bedrifter har ofte tilbud/gratis kurs om du jobber der.
Sitat av Fleff Vis innlegg
Når du går på maritim, så blir du utplassert 3-4 ganger, fra 2 til 4 uker per gang, om du velger å blir utplassert på den bedriften du vil søke læreplass, så trekker dette veldig mye opp, veldig mange bedrifter har ofte tilbud/gratis kurs om du jobber der.
Vis hele sitatet...
det der hørtes ganske bra ut
Hva er det du vil jobbe med på en platform ?
Sitat av Mrlarsen Vis innlegg
Hva er det du vil jobbe med på en platform ?
Vis hele sitatet...
jeg vil jobbe på boredekket
Tror ikke du trenger noe spesiell utdanning for det. En roughneck gjør jo stort sett fysisk arbeid rundt på boredekket. Eks: smøre pipe's og guide inn stands. Smøre alle maskinene evt kjøre tugger wincher og div. Som jeg har forstått det.
Jobber ikke på platform men jobber med utstyret, så har vært på et par plattformer på service jobb. Det er denne forståelsen jeg sitter igjen med etter å ha pratet og jobbet sammen med drill crew.

Vet ikke om man får læreplasser på jobber som det. Men vanelig jobb så må du nok søke til et selskap så har vel de fleste en såkalt "pool" der man kan bli plassert på forskjellig rig hver tur. Eller selfølgelig søke direkte på en rig.
Men har forståelse av at det er veldig jungel orden på det med å jobbe seg oppover. Vet ikke om man kan få jobb direkte som roughneck eller i det heletatt drillcrew.

http://www.statoil.com/no/Careers/La...ilaerling.aspx

Litt om statoil sitt lærling opplegg.
Sist endret av Mrlarsen; 9. juni 2010 kl. 16:25.
For å bli lærling på boredekk er du nok nødt til å gå på brønnteknikk, ja. Du blir ikke lærling på boredekk (eller rigg i det hele tatt) av å gå på Maritime fag. Da er du lærling på en båt. Etter endt læretid som f.eks matros på båt kan du søke deg inn på Teknisk Fagskole på petroleumlinjen, og på den måten stille sterkere i en evt. søknadsprosess som boredekksarbeider.

En ting som også kanskje kan være greit å vite er at Statoil er operatør. De borer ikke en meter selv. Skal du jobbe med boring er det for selskap som Seadrill, Transocean, Oddfjell, Dolphin, Mærsk, Seawell eller COSL.

Er 2. års lærling i borefaget selv, så hvis du lurer på noe så bare spør
Sist endret av klovnen_; 10. juni 2010 kl. 11:19.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vet ikke om man kan få jobb direkte som roughneck eller i det heletatt drillcrew.
Vis hele sitatet...
Du kan få jobb som roughneck kun etter å ha tatt bore og brønnteknikk.

Klovnen sier at Statoil er operatør og ikke borer selv.
Dette betyr at Statoil bare leier en rigg av feks. Aker Drilling.
Aker Drilling stiller med eget crew og slikt, men de har en "Drilling Supervisor" som jobber for Statoil.
Derfor søker man til firmaene som klovnen ramser opp.