Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1994
En del ting jeg har bestillt på ebay dens siste tiden har ikke kommet fram.

Her er utskrift fra sporing på 2 pakker som jeg ikke har fått. Jeg har prøvd å ringe posten, men de finner ingen ting der.

Er det andre her som har opplevd det samme?

-------------------------------------------------------

Oct 21, 2020
11:38am

Returned to Destination Facility

Sep 23, 2020
1:22pm

In Transit-Item Received - Destination Country

Sep 19, 2020
7:03am

In Transit-Item Received by Royal Mail-LANGLEY HWDC

----------------------------------------------------------------

Oct 6, 2020
2:26pm

Arrived in country
OSLO LETTERS

Oct 6, 2020
1:38am

Arrived at Destination Hub

Oct 5, 2020
12:39pm

Departed from Transit Hub

Oct 1, 2020
1:16pm

Arrived at Transit Hub
Mange ganger. Har alltid fått de til slutt, men det kan ta laaang tid.
Det som er merkelig er at disse pakkene er registrert innkommet 23 september og 6 oktober og den ene av dem er: Returned to Destination Facility. Hva nå enn det betyr. Jeg burde vel hatt dem her nå da?
Sitat av seriouslowitch Vis innlegg
Det som er merkelig er at disse pakkene er registrert innkommet 23 september og 6 oktober og den ene av dem er: Returned to Destination Facility. Hva nå enn det betyr. Jeg burde vel hatt dem her nå da?
Vis hele sitatet...
Da har de stuka og sendt pakka tilbake til terminalen.

Burde vært der nå ja, men posten er ELENDIG.
Første råd: Benytt deg av eBay sin buyers protection. Du har en måned etter selgers siste estimerte leveringsdato på å opprette en request imot selger og be om pengene tilbake. Dette vil i mange tilfeller medføre at du får pengene igjen, men at pakken til slutt uansett dukker opp.
Andre råd: Bruk Posten sin sporing. Veldig mange utenlandske sporingssider er notoriske elendige når de oversetter mandarin og kantonesisk til engelsk. Jeg har selv erfart at eBay selgere bruker track17.net sin oversetting, og dermed trodd at pakken er gått i retur etter å ikke ha blitt hentet (selv om track17 samtidig nevner Zhenzhen på alle eventer, altså har den ikke ligget på postkontor i norge og gått i retur). Evt. kan du også endre ?lang=no på sporing.posten.no sine urler til ?lang=en hvis du foretrekker engelsk fremfor norsk, da får du iallefall uansett eventer som stemmer oversens med virkeligheten.
Tredje råd: Ha tålmodighet. Når pakkene først stopper opp så går det fort månedsvis, i visse tilfeller over et halvt år før de endelig kommer frem.
Fjerde råd: Posten sin kundeservice er mer ubrukelig enn ei maurtue i en tilfeldig valgt skog.

Og sist, men ikke minst: Det er nå ett år siden Covid-19 ble oppdaget. At eBay selgere ikke nå har begynt å ta høyde for lengre leveringstid er deres feil, og Covid-19 er ikke lenger en gyldig unnskyldning. Åpne request så fort datoen er overskredet så du får pengene igjen, i alle tilfeller vil eBay sørge for at du får pengene igjen. Det eneste negative med dette er at du ofte da vil bli svartelistet fra kina-selgeren i fremtiden, så du får sett hva han selger, men så fort du prøver å kjøpe så får du vage feilmeldinger. Skulle eBay også imot all forutsetning gi selgeren rett i disputten, så har du beskyttelse i PayPal (denne går også mye lengre enn den ene måneden eBay gir deg), og ikke minst, i kortet du brukte for å betale (uavhengig av kreditt eller debit, visa er visa, og mastercard er mastercard, du er like mye beskyttet).
Sist endret av bashfoo; 27. november 2020 kl. 16:23.
Det kan gjerne gå en måned eller 2 etter siste sporing i Kina før pakka plutselig dukker opp i postkassa. Stort sett dukker alle pakkene opp, tror det bare er 2-3 pakker jeg ennå ikke har fått det siste året. Og Kovid påvirker ikke sendetiden lenger, selv USA fungerer som normalt nå.

Bashfoo: På Ebay kan du ikke bruke garantien mer enn ca 2 mnd etter kjøpsdato. Nettopp derfor er det nok mange i Kina som setter opp laaang leveringstid slik at du ikke kan bruke garantien. Jeg kjøpte nettopp en ting som har siste levering helt ut i februar(!!).
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Bashfoo: På Ebay kan du ikke bruke garantien mer enn ca 2 mnd etter kjøpsdato. Nettopp derfor er det nok mange i Kina som setter opp laaang leveringstid slik at du ikke kan bruke garantien. Jeg kjøpte nettopp en ting som har siste levering helt ut i februar(!!).
Vis hele sitatet...
Her tar du feil. Det er ikke kjøpsdato som gjelder, det er siste dato som selger opplyser om når han sender varen (og den gjelder både for eBay og PayPal, og selv eBay henviser til PayPal etter deres 30 dager er oppbrukt).

Kilde: eBay Money Back Guarantee

You can use Money Back Guarantee up to 30 days after you received your item (or when you should have received it). After 30 days, file for PayPal Purchase Protection in your PayPal account. PayPal offers a 180 day window for coverage of items that are not as described or not received.
Vis hele sitatet...
som du ser så skriver eBay "after you received the item (OR WHEN YOU SHOULD HAVE RECEIVED IT)".

Som om det ikke var nok:
What timelines should I be aware of:

...

If you did not receive the item, or the item is not as described, you have 30 days from your actual or latest estimated delivery date to open a request, under the eBay Money Back Guarantee.
Vis hele sitatet...
Igjen.. YOU HAVE 30 DAYS FROM THE ACTUAL OR LATEST ESTIMATED DELIVERY DATE TO OPEN A REQUEST, UNDER THE eBAY MONEY BACK GUARANTEE.

Jeg har vel i skrivende stund 20 pakker som alle har estimert (siste) dato i februar, og hver eneste har fått sendt-eposten utsatt til dagen etter denne dato, slik at jeg umiddelbart åpner en request hvis denne ikke er kommet frem. Det burde du også gjøre. Og det er nettopp slike pakker jeg refererte til når jeg sa at selgerene burde ha begynt å bruke enda lengre frister enn bare februar. Og når de ikke tilpasser seg Covid-19, men fortsetter å bruke det som unnskyldning, så er det opp til oss kjøpere å straffe de ved å få pengene vår tilbake (selv om varen til slutt faktisk kommer frem).

Når e-posten sier: "Estimated delivery: Wed, Dec 30 - Tue, Feb 23" så utsetter jeg den i Gmail til 24.02.2021.. Det er ikke vanskelig å holde oversikten når de fleste eposttilbydere og epostklienter lar oss utsette e-poster til en dato frem i tid.

Edit: Enda et spørsmål fra kildelinken over nevner det samme:

I haven't received an item.

Your item’s arrival time depends on the shipping method you chose when you bought the item. To review the estimated delivery time, go to My eBay and look up the item you ordered in your purchase history by clicking More actions > View order details.
Vis hele sitatet...
Sist endret av bashfoo; 27. november 2020 kl. 19:35.
Aliexpress har også buyers protection dersom du ikke får varen innen 60 dager eller hva det er.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Her tar du feil. Det er ikke kjøpsdato som gjelder, det er siste dato som selger opplyser om når han sender varen (og den gjelder både for eBay og PayPal, og selv eBay henviser til PayPal etter deres 30 dager er oppbrukt).

Kilde: eBay Money Back Guarantee



som du ser så skriver eBay "after you received the item (OR WHEN YOU SHOULD HAVE RECEIVED IT)".

Som om det ikke var nok:


Igjen.. YOU HAVE 30 DAYS FROM THE ACTUAL OR LATEST ESTIMATED DELIVERY DATE TO OPEN A REQUEST, UNDER THE eBAY MONEY BACK GUARANTEE.

Jeg har vel i skrivende stund 20 pakker som alle har estimert (siste) dato i februar, og hver eneste har fått sendt-eposten utsatt til dagen etter denne dato, slik at jeg umiddelbart åpner en request hvis denne ikke er kommet frem. Det burde du også gjøre. Og det er nettopp slike pakker jeg refererte til når jeg sa at selgerene burde ha begynt å bruke enda lengre frister enn bare februar. Og når de ikke tilpasser seg Covid-19, men fortsetter å bruke det som unnskyldning, så er det opp til oss kjøpere å straffe de ved å få pengene vår tilbake (selv om varen til slutt faktisk kommer frem).

Når e-posten sier: "Estimated delivery: Wed, Dec 30 - Tue, Feb 23" så utsetter jeg den i Gmail til 24.02.2021.. Det er ikke vanskelig å holde oversikten når de fleste eposttilbydere og epostklienter lar oss utsette e-poster til en dato frem i tid.

Edit: Enda et spørsmål fra kildelinken over nevner det samme:
Vis hele sitatet...
Kan jo hende jeg ventet for lenge. Jeg ventet 3 mnd etter kjøp da posten gikk tregt under Covid. Tenkte jeg skulle være snill med selger. Sporingen viste at den ble sendt fra GlobalShippingProgram i Erlanger, Kentucky, deretter hørte jeg ikke et pip. Jeg sendte så en forespørsel til selger, og den sa at jeg måtte kontakte Ebay selv. Og hvordan sender jeg melding til dem? Hmmm... Jeg åpnet dermed en request. Der stod det at jeg ikke var dekket av MoneyBackGaranty. Så igrunn så ga jeg opp, var bare ca 350 kr.

På mail bruker jeg Hotmail som webmail. Synes det er enklest.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Kan jo hende jeg ventet for lenge. Jeg ventet 3 mnd etter kjøp da posten gikk tregt under Covid. Tenkte jeg skulle være snill med selger. Sporingen viste at den ble sendt fra GlobalShippingProgram i Erlanger, Kentucky, deretter hørte jeg ikke et pip. Jeg sendte så en forespørsel til selger, og den sa at jeg måtte kontakte Ebay selv. Og hvordan sender jeg melding til dem? Hmmm... Jeg åpnet dermed en request. Der stod det at jeg ikke var dekket av MoneyBackGaranty. Så igrunn så ga jeg opp, var bare ca 350 kr.

På mail bruker jeg Hotmail som webmail. Synes det er enklest.
Vis hele sitatet...
Finn enten order confirmation eller order update (som sier hvilken dato du kan forvente å få pakken på det seneste). Fra en av de trykker du på View order details (du kan også manuelt finne alle purchases på eBay minside).
Der har du en Contact seller knapp.
Der velger du I didn’t receive my item og får valg alt ettersom hvor kjøpet er i sitt eget løp. Kun hvis siste dato er overskredet (og tracking (hvis oppgitt) ikke sier delivered) så vil du få opp en Contact seller knapp. Trykk på den og skriv noe så enkelt som "This should have arrived by now, and I have limited days left of Money back guarantee, so I have to open a request, I can not wait any longer and hope for the best" f.eks. Selgeren får da en del dager på seg å svare før du evt. kan eskalere requesten til eBay.

Hvis selger allerede oppgav lang ventetid så vil de normalt være enig i at slike pakker er stuck og refunde deg selv. I noen tilfeller svarer ikke eBay-selgeren i det hele tatt, og i noen tilfeller foreslår de at du venter enda lenger. Uansett så står du på ditt, og når selger sin frist er ute kan du eskalere til eBay som i min erfaring 100% av tilfellene sier seg enig med deg som kunde og refunder deg (både prisen for varen og MVA'en du betalte i VOEC).

Hvis du bruker Item not received etter de 30 dagene så henviser eBay videre til PayPal og du kan åpne en case der. Samme regla der, begge parter har så og så lenge på seg på å svare før du kan eskalere til arbitration.
Sist endret av bashfoo; 28. november 2020 kl. 10:55.