Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4044
Hei! For 3 år siden kjøpte jeg meg ny PC, den gangen var den ok, men det å kjøre Warzone og litt heavy FPS spill i kun 60 fps er for kleint nå.

Trenger litt hjelp til HVA jeg må bytte ut, og evt tips. Tenker ikke å bruke mangfoldige tusen, men litt skjermkortet MÅ nok byttes ut! GeForce eller Sapphire?

Det jeg har nå er følgende:

Asus 1060 6gb ram
Intel i7-7700k
16gb ram
Asus ROGStRix 270p motherboard

Har 144hz skjerm.

Hva burde jeg bytte i hva? Prosessor ser jeg for meg er mer enn ok, ville tro skjermkort er flaskehalsen her?
RTX 3070, eller vente litt på Radeon 6800.
Hvilke spill er det du sliter med FPS i, og hvilken oppløsning har du på skjermen din? Har du flere skjermer?
Har du tenkt på at det kanskje kan være manglende kjøling som gjør at PC-en yter mindre i dag enn den gangen du kjøpte det? Jeg lærte det selv først i år, at kjølinga burde man ta mer på alvor enn man har gjort gjennom årene.
Warzone sliter jeg mest med FPS, ligger på 60 ca heletiden. 80 i multiplayer.

ingenting i veien med kjøling, ligger på ca 60 grader +/-

Kjører forresten med 3840x2160
Sist endret av Jack Daniels; 7. november 2020 kl. 14:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I see, da har jeg ingen flere tips, jeg er fullstendig grønn på sånt jeg også.
Jeg googlet litt for deg og fant ut at Radeon 6800 kommer ut for salg 18. november, altså skjermkortet som første svaret i denne tråden anbefalte.
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Warzone sliter jeg mest med FPS, ligger på 60 ca heletiden. 80 i multiplayer.

ingenting i veien med kjøling, ligger på ca 60 grader +/-

Kjører forresten med 3840x2160
Vis hele sitatet...
Oppløsninga di som er problemet..
Tungt for et 1070 å dra 4K oppløsning i dagens spill, du burde teste å justere ned til 1920x1080 å se en drastisk forskjell på fps.
Sørg også for å oppdatere alle drivere etc, kjør malwarebytes for scanning av systemet, ccleaner & slett alt fra temp & prefetch mappene.
Kjør diskopptimalisering, og last ned program som frigjør all ram pc’en bufrer opp over tid når du bruker den.
ISCL er fint til sistnevnte.
Prøv deg på et geforce 3070, evnt 3080 så tenker jeg du skal få finfin ytelse selv i 4k
Noen som vet hvordan nye radeon kortet som kommer ut er kontra 3080?
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Noen som vet hvordan nye radeon kortet som kommer ut er kontra 3080?
Vis hele sitatet...
Kun "offisielle" (aka. AMD) kilder hittil as far as I know. Per ifølge dem yter kortene strålende (se https://www.amd.com/en/gaming/graphi...ing-benchmarks), men jeg ville kjølt litt før jeg kjøpte. Per ifølge AMD er det til og med tilfeller hvor deres billigste kort (6800, ikke XT) slår en 3090.

Husk også at nvidia og AMD har forskjellige value adds. Ikke glem bort Nvidia sine verktøy som CUDA, RTX voice, DLSS etc.

(Hilsen en AMD 6800 XT eller 6900XT kjøper - pga. Linux drivere.)

EDIT: NB: husk at AMD sine tall er basert på at AMD SAM er slått på(!) (dvs. at de tallene krever en AMD 5000-serie prosessor.)
Sist endret av Freddy_fred5; 7. november 2020 kl. 21:17.
Siden det er 4k holder CPU fint. Et 3070, evt 6800/XT ville jeg vurdert om du får tak i et i.l.a noen uker.
Du kan gjøre kupp på brukte 2080 super/Ti nå.