Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 5432
Sov kun 3-4 timer inatt og er som følge av dette svært trøtt (i tillegg til andre plager som følger av dette).
Problemet mitt for tiden er at jeg våkner ganske tidlig (gjerne etter så lite som 2 timer) og ikke får sove igjen før det har gått omtrent 6 timer. Også da blir det gjerne ikke mer enn 2-3 timer med søvn. Og slik gjentas syklusen gang på gang.

- Noen gode forslag til C-preparater som kan gjøre meg trøtt (som helst har både søvnproblemer og angst/uro som indikasjon for bruk)?

Eneste kriteriet er at medisinene ikke gir hangover dagen derpå i form av kvalme og ikke har halsbrann og sure oppstøt som en vanlig bivirkning (da jeg gjerne får denne bivirkningen av omtrent alle medikamenter som har denne bivirkningen).

Tilleggsspørsmål:

Vanligvis så er ikke søvnforstyrrelser god nok grunn til å oppsøke legevakt for søvnforstyrrelser. Men er dette også tilfellet nå i påsken når det er hele 5 dager igjen til fastlegen er tilbake på jobb?
Sist endret av Who?; 29. mars 2018 kl. 08:57.
C-preparat som gir søvndyssende effekter medfører ofte «hangover» dagen etter, spesielt dersom de tas sent på kveld.

Jeg har prøvd flere ulike allergimedisiner (Vallergan osv) og antipsykotika, men for meg har det alltid medført en viss form for birvirkning av tretthet dagen etter, så det du spør om er for meg utopi når det kommer til disse medisinene.

Har du prøvd Melatonin? Den har etter min mening få bivirkninger dagen etter og kan gi god søvn. Fungerer for meg i perioder.
Har du prøvd melatonin? har en melatonin spray som gir effekt umiddelbart, funker ganske bra for meg hvertfall. Kan fås kjøpt på Iherb
Trådstarter
Melatonin gir meg dessverre bivirkninger i form av kraftig utslett. Så akkurat det er dessverre ikke spesielt aktuelt.
Det samme gjelder Antipsykotika (ekstrapyramidale bivirkninger).

Hvordan er det med Atarax og Zonat?
Trøtthet dagen derpå ser jeg ikke på et som et problem, da er det tross alt jo bare å innta litt koffein (eller?)
Uvaksinert 👍
Jeg synes Zopiklon virker utrolig bra for å få sovne og jeg synes de har null bivirkninger dagen etterpå, sovner som regel i løpet av 30min garantert. Nå bruker jeg det sjelden da så kan godt hende det er derfor. Synes selv at jeg sover mye bedre etter at jeg begynte med magnesium og store doser D vitamin, nå er min grunn til å ikke sove vondt i ryggen, men dette har forsvunnet pga store (noen vil nok si normale) mengder D. Når det gjelder magnesium finnes de i forskjellige former så man bør nesten sjekke litt og prøve litt.

Lider man av hangover så er det mulig Zolpidem er enda bedre siden den har enda kortere halveringstid enn Zopiklon.
Sist endret av daffe; 29. mars 2018 kl. 12:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av daffe Vis innlegg
Jeg synes Zopiklon virker utrolig bra for å få sovne og jeg synes de har null bivirkninger dagen etterpå, sovner som regel i løpet av 30min garantert. Nå bruker jeg det sjelden da så kan godt hende det er derfor. Synes selv at jeg sover mye bedre etter at jeg begynte med magnesium og store doser D vitamin, nå er min grunn til å ikke sove vondt i ryggen, men dette har forsvunnet pga store (noen vil nok si normale) mengder D. Når det gjelder magnesium finnes de i forskjellige former så man bør nesten sjekke litt og prøve litt.

Lider man av hangover så er det mulig Zolpidem er enda bedre siden den har enda kortere halveringstid enn Zopiklon.
Vis hele sitatet...
Tar selv Imovane 5 mg etter behov og har tatt dette rett før sengetid de siste dagene. Det får meg til å sovne, men allikevel så våkner jeg etter 2-3 timer. Sannsynligvis fordi virkningen av Imovanen (iallefall hos meg) avtar etter 2-3 timer.
Tar forøvrig også Magnesium ved sengetid i de tilfellene hvor jeg ikke får sovet på første forsøk. Men det har ikke hjulpet de siste dagene.
Truxal, aldri fått hangover
Trådstarter
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Truxal, aldri fått hangover
Vis hele sitatet...
Sitat av Who? Vis innlegg
Det samme gjelder Antipsykotika (ekstrapyramidale bivirkninger).
Vis hele sitatet...
Antipsykotika er helt uaktuelt, har allerede fått varige "plager" som følge av det drittet.
Kvetiapin aka seroquel.
Noen får ekstrem hangover og noen ikke. Jeg selv står på 100 mg daglig og får ikke hangover, kun god deilig søvn.
Mattoholiker
Markonan's Avatar
Har du prøvd cbd olje ?
Trådstarter
Sitat av eyecandy654 Vis innlegg
Kvetiapin aka seroquel.
Noen får ekstrem hangover og noen ikke. Jeg selv står på 100 mg daglig og får ikke hangover, kun god deilig søvn.
Vis hele sitatet...
Se forrige innlegg.

Sitat av Markonan Vis innlegg
Har du prøvd cbd olje ?
Vis hele sitatet...
Har vurdert det, men nå er det jo 5 dager til jeg kan legge inn en bestilling på dette. Og sannsynligvis ytterligere 3-5 dager før det ankommer postkassen.

Forøvrig så får jeg en ekstrem form for sure oppstøt av å røyke Indica Weed, så litt usikker på om CBD olje er en god ide. Eller er ikke CBD olje like hardt for magen som det weed er?
Sist endret av Who?; 29. mars 2018 kl. 13:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Da vil jeg haller anbefale god søvnhygene og en eller et par gode kopper med beroligende te. Har prøvd det som kan prøves av c preparater for søvn og ingenting funker
Trådstarter
Sitat av mollypolly Vis innlegg
Da vil jeg haller anbefale god søvnhygene og en eller et par gode kopper med beroligende te. Har prøvd det som kan prøves av c preparater for søvn og ingenting funker
Vis hele sitatet...
Beroligende te/Kamille te når ikke engang Imovane gir meg en hel natts søvn?
Må helt ærlig si at jeg har mine tvil.

Har forøvrig forsøkt Kamille-te, men uten effekt.
Sist endret av Who?; 29. mars 2018 kl. 14:37.
Vallergan eller et annet anti-histamin?
Er c-preparat og ikke anti-psykotika.
Postafen virker, men man blir trøtt å slapp dagen etterpå, ihvertfall blir jeg det.
Hvor får man kjøpt melatonin?
Trådstarter
Sitat av Babyface_kis Vis innlegg
Hvor får man kjøpt melatonin?
Vis hele sitatet...
Ebay, visst du ønsker å ta risikoen på at det kan bli beslagtlagt i tollen. Bestiller du fra utlandet, be i det minste selger om å ikke skrive Melatonin på tolldeklarasjonen, men f.eks. L-Theanine.
Ellers så har du Circadin, som kan fåes på resept av lege
Sist endret av Who?; 29. mars 2018 kl. 18:52.
Takk mann!
Hvis det blir tatt av tollen, får man bot da?
Trådstarter
Sitat av Babyface_kis Vis innlegg
Takk mann!
Hvis det blir tatt av tollen, får man bot da?
Vis hele sitatet...
Usikker. Mulig de bare destruerer det eller ber om resept.
Siden det er et kosttilskudd i de aller fleste land så er det godt mulig at det ikke blir beslaglagt. Men ta det jeg sier her med en klype salt.
Sitat av Babyface_kis Vis innlegg
Takk mann!
Hvis det blir tatt av tollen, får man bot da?
Vis hele sitatet...
Du får ikke bot.

Ville anbefalt deg å bestille fra Iherb.com, sammen med andre produkter som ikke er i gråsonen. Jeg har det på resept i Norge, men bestiller forstatt heller fra utlandet, da de tilbyr det i munnspray som gir veldig fort virkning.

Hvis du ikke vil bestille fra utlandet er det ingen problem å ta en tur til legen å få melatonin på resept.
Trådstarter
Sitat av ronny23 Vis innlegg
Du får ikke bot.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at importering av Melatonin ikke blir anmeldt til politiet?
Har du evt. Kilder på dette?
Sitat av Who? Vis innlegg
Betyr dette at importering av Melatonin ikke blir anmeldt til politiet?
Har du evt. Kilder på dette?
Vis hele sitatet...
Har ingen kilder på dette, finnes sikkert men jeg vet ikke om noen kilder.

Jeg baserer utsagnet mitt på erfaring over flere år, kjenner også flere andre som bestiller lignende tilskudd. Slik som når man bestiller phenibut risikerer man at pakken sin blir tatt i tollen, men du får ikke besøk/bot av politiet.
Det som funker for meg, og jeg har prøvd absolutt alt utenom hasj, det er kombinasjonen av Tolvon (gammeldags antidepressiva med trøtthet som bivirkning) og Tegretol (epilepsimedisin). Jeg har hatt ekstreme søvnproblemer, men er blitt "frisk" takket være de to medisinene.

Nå skal det sies at Tegretol kan være livsfarlig. Man bør ha oppfølging av lege i begynnelsen. Den kan nemlig være dødelig for de som ikke tåler den. Ekstra ille i kombinasjon med alkohol. Levra kan svikte. Men tåler man den, så er det rene kruttet. Jeg opplever ikke hangover. Men man får veldig livaktige og rare drømmer. Det er ubehagelig i begynnelsen, men man venner seg fort til det.

Innsovningstabletter funker til å begynne med, så blir kroppen "avhengig" på en måte, og de slutter å funke mer og mer. Egentlig sluttet alt jeg har prøvd å funke etterhvert. Forutenom Tegretol og Tolvon. Man kan bruke bare en av dem, men i kombinasjon funker det ekstra knall. Det kommer jo selvsagt an på hvor kraftige søvnproblemer man har i utgangspunktet. Jeg hadde ekstremvarianten, og da må man ha noe som kan slå ut elefanter.

Jeg har prøvd alt det de andre skriver. Seroquel kun 1 gang, og det var 1 gang for mye. Fikk lock-in-syndrom. Ramlet i gulvet, og kunne ikke røre meg. Så det turde jeg ikke flere ganger.

Melatonin funket ikke i det hele tatt.

Atarax, nei, ingen antihistaminer funker på meg.

Kamillete, nei, drikk heller vann, det er minst like sterkt som den teen.

Postafen, antihistamin som ikke funker.

Vallergan kan funke litt i store doser og i kombinasjon med noe annet, innsovningstabletter eller noe. Men alene funker det slettes ikke.

Truxal funket heller ikke.

Du bør for all del unngå sterke sovemedisiner (benzodiazepiner), som Apodorm. På meg funket den i kombinasjon med innsovningstabletter et par måneder. Men fy flate for noe herk, fikk store abstinenser og verre problemer enn jeg hadde i utgangspunktet. Så styr unna ting som Apodorm.

All urtemedisin kan man spare seg for. Penger rett ut vinduet. Jeg tok i en periode 15 urtetabletter. Funket egentlig ikke. Kanskje yderst litt beroligende, men det var det, og det var ikke nok.

Alkohol funker. Men så blir man jo avhengig, og det ble jo jeg, og da er det ikke noe morsomt mer. Nå drikker jeg nesten aldri. For å få sovetablettene til å funke, måtte jeg svelge de ned med øl. Ikke bare 1 boks, men 4-5-6 bokser. Da funket de mye bedre. Men så mistet jeg sertifikatet, og var fullstendig alkoholavhengig. Så alkohol bør unngås. Det er helt for jævlig å klare å slutte med alkohol. Hadde jeg ikke mistet sertifikatet, og altså mistet muligheten til å komme meg til butikken for å kjøpe øl, da hadde jeg aldri klart å slutte.

Jeg vil anbefale deg å prøve Tolvon. Den er ikke særlig farlig, tror jeg, og mange får den til å funke uten noe annet. Så det er verdt et forsøk. Tegretol funker jo, men man må ha oppfølging fra lege (måling av leverprøver i starten).

God natt! :-)