Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3423
Jeg angrer veldig på valg av linje når jeg gikk vgs,
og kunne veldig gjerne tenke meg å bli elektriker.
Har undersøkt endel måter å bli elektriker på for meg.
Siden jeg har fullført vgs tidligere har jeg ikke rettighet
til å ta denne utdanningen ved en vgs, andre muligheter er å
ha fjernundervisning hos NKI, eller å gå ut i praksis hos en elektriker bedrift.
Noen her som har noe erfaring med noe av dette?
Eller som vet hvordan det er å utdanne seg gjennom NKI?
Evt vet om andre muligheter
Som du selv nevner kan du søke om å bli hjelpearbeider i en Elektro-bedrift. Da jobber du der i 4 år og tar fagprøven. Du jobber jo med litt redusert lønn. Hvis jeg husker riktig er det 90% av ordinær montørlønn (innad bedriften) etter avtale med LO.
Jeg har ikke selv erfaring som hjelpearbeider, men kjenner folk som har det og de sier at det er helt greit. Du må jo jobbe litt lengre enn lærlingene (2,5 år), men har gjennomsnittlig bedre lønn. Den siste tiden, når bedriften føler du kan arbeidet godt nok blir du sendt ut på små-oppdrag alene og vanligvis får du låne en bedriftsbil slik at du kan farte litt rundt. Dette kommer jo selvfølgelig ann på hvilken bedrift du jobber i og om bedriften kan stole på at du kan arbeide selvstendig.
Er selv under utdanning til å bli elektriker, og går VG2 Elektro. Der en av lærerne våre ikke gikk noe skole for å bli elektriker. Han gikk rett fra ungdomskolen og ut i praksis hos ett elektro firma. Dette er fortsatt mulig men tror elektro bedrifter heller vil ha lærlinger fra skolen. Hvis du skal få dette til vil jeg tro du må ha noen bekjentskaper innen noen firmaer.
Lykke til
rodeofem's Avatar
Trådstarter
49 2
okei takk for bra svar
ingen som har noe erfaring med NKI her?
Hadde vært greit å hørt litt om hvordan det fungerer.
For å bli elektriker tar det 4,5 år. Og det er det. Om du tar alle skolene eller 4,5 år som hjelpearbeider er opp til deg. Men siden du har skolene er det nok veien å gå. Minstekravet er 2,5 år i lære.

Hva som er best har jeg ingen formening om.
Sitat av Jefferson2k Vis innlegg
Han gikk rett fra ungdomskolen og ut i praksis hos ett elektro firma. Dette er fortsatt mulig men tror elektro bedrifter heller vil ha lærlinger fra skolen. Hvis du skal få dette til vil jeg tro du må ha noen bekjentskaper innen noen firmaer.
Vis hele sitatet...
Det er mange ungdommer som blir skole lei og søker seg ut i et eller annen form for yrkesrettet arbeid og "skipper" VGS. Da jobber de som deltid/fulltid hjelpearbeider, men er nødt til å ta noen fag ved VGS. De går vel 1 dag i uka eller noe.
Slike avtaler ordnes gjennom opplæringsforbundet, skolen og bedriften. De blir godt kjente med bedriften (visa versa) og har sikkert gode jobbmuligheter innenfor yrket/bedriften etter avlagt fagprøve.

Dette er et opplegg laget for skole leie/"drop outs", slik at de kan få seg en utdannelse.

Sitat av NyMaskin Vis innlegg
For å bli elektriker tar det 4,5 år. Og det er det. Om du tar alle skolene eller 4,5 år som hjelpearbeider er opp til deg. Men siden du har skolene er det nok veien å gå. Minstekravet er 2,5 år i lære.

Hva som er best har jeg ingen formening om.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det så har han jo ikke tatt Elektro GK/VK1 (VG1,VG2). Da kan han ikke gå ut som lærling i en bedrift i 2,5 år. Han mangler da basiskunnskapene fra VGS. Han må gå ut som hjelpearbeider i 4,5 år og avlegge fagprøve.

:edit: Ser nå at jeg skrev 4 år i tidligere post. Er jo selvfølgelig 4,5 år :edit:
Sist endret av Clr; 10. februar 2009 kl. 17:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vil anbefale for deg, som eg antar e vant med stødig inntekt å bli hjelpearbeider. som noen postet tidligere vil du få 90% av ordinær lønn (som er en del viss det er snakk om at dere skal jobbe på en båt), du får mer kurs før du har fagbrevet, noe som teller bra viss du skal søke annen jobb etter fagbrevet. har selv en der jeg er utplassert som jobber som hjelpearbeider og han stor trivest
rodeofem's Avatar
Trådstarter
49 2
okei, virker som om hjelpearbeider er veien å gå hvis jeg velger å bli elektriker da altså
Hvis jeg får 90% av vanlig lønn under praksis perioden som hjelpe arbeider er jo det helt konge!
hey

går selv på NKI, er ingen "streng" linje på noen måte, og lærerne er greie å ha med å gjøre \ behjelpelige.

jeg begynte på elektro vgs 1 på nki selv uten noen form for kunnskap (visste ikke åssen man bruker multimeter engang, aldri fiklet med radiostyrte biler eller lignende, startet helt fra skratch.)
ligger nå på 4'ere og 5'ere. lærerne er behjelpelige og forklarer det ganske enkelt for deg (hvis de forstår spørsmålene dine riktignok :P)

eneste "minus" er at det koster nesten 16.000.- første semester og ca 18.000.- neste semester.

NB: jeg fikk disse prisene pga gjennomført allmen (stryk i matte riktignok, ironisk valg med elektro hvor det da er en del matte.)

kommer nok nærmere 50.000.- om du tar det privat uten noen form for kompetanse.

tjener riktignok inn de casha fort igjen som elektriker (evt svarte litt for å få betalt ned lånet.)


og beste av alt: man slipper tryne-faktorene som kan råde litt rundt om på skolene (har hatt sucky lærere i matte )
da man sender inn over nett.


et lite krav er det dog: til deg selv som strukturert person.
planlegger du ikke å gjøre oppgavene dine \ har for uvane å utsette ting i hverdagen (sliter med det selv) bør du vurdere skolebenken istedet.


-T
tror det beste hadde vært å starta som hjelpearbeider! Da lærer du det du trenger å lære og ikke mye annet bulshitt som skolen skal ha deg til å lære!
Angrer selv på at jeg gadd å gå 2 år på skolen isteden for å begynne rett i et firma

tror det beste hadde vært å starta som hjelpearbeider! Da lærer du det du trenger å lære og ikke mye annet bulshitt som skolen skal ha deg til å lære!
Angrer selv på at jeg gadd å gå 2 år på skolen isteden for å begynne rett i et firma
Sist endret av sykofant; 10. februar 2009 kl. 18:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
rodeofem's Avatar
Trådstarter
49 2
Okei, takk for bra svar tommen og sykofant! høres greit ut med nki, hvertfall med tanke på at man kan studere veldig fritt. Det gjør alt mye enklere hvis man har en jobb ved siden av. Men når du sier det kommer på 50.000kr, er dette da for hele utdanningen? eller bare det første året?
Hjelpearbeider høres dog kanskje mer fristende ut, siden det ikke er til å stikke under en stol at man lærer sykt mye mer ved å gjøre jobben enn å bare "lese" om den
Sitat av Clr Vis innlegg
Som du selv nevner kan du søke om å bli hjelpearbeider i en Elektro-bedrift. Da jobber du der i 4 år og tar fagprøven. Du jobber jo med litt redusert lønn. Hvis jeg husker riktig er det 90% av ordinær montørlønn (innad bedriften) etter avtale med LO.
Jeg har ikke selv erfaring som hjelpearbeider, men kjenner folk som har det og de sier at det er helt greit. Du må jo jobbe litt lengre enn lærlingene (2,5 år), men har gjennomsnittlig bedre lønn. Den siste tiden, når bedriften føler du kan arbeidet godt nok blir du sendt ut på små-oppdrag alene og vanligvis får du låne en bedriftsbil slik at du kan farte litt rundt. Dette kommer jo selvfølgelig ann på hvilken bedrift du jobber i og om bedriften kan stole på at du kan arbeide selvstendig.
Vis hele sitatet...
Har selv jobba som hjelpearbeider, og når jeg og sjefen skulle se hva jeg skulle få i lønn dro han fram ei bok fra LO tror jeg, og der var tariffen på 128 kroner, i 2008 vel og merke.
Sist endret av petterøes 3000; 11. februar 2009 kl. 11:25.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har selv tenkt meg denne løsningen etter feilvalgt skolegang. Er det noen som veit hvordan man skal gå frem for å få til dette?
▼ ... over et år senere ... ▼
noen som har fulført elektro ved nki?

de på nki sier du har 2,5 år lære etterpå, mens ELFOB sier jeg har læretid som en hjelpearbeider (4år eller no)

noen som vet??
Sikker på at det er elektriker du vil bli? Er ikke akkurat den kremjobben man ofte seg for seg, koble ihop noen ledninger og det var det. Selv mener jeg mesteparten av tiden går på å ødlegge ryggen ved å krype rundt hele dagen. Syntes det er ett veldig stort IKEA opplegg, noe de aller fleste kan klare uten utdanning eller erfaring, altså skru fast kabelbruker dag etter dag etter dag eller dra kabler gjennom vegger. Selve koblinga er det (etter egen erfaring) svært lite av i forhold til det du putter inn i alt "ikke-elektriker" arbeid.
har en på jobben som går det løpet der. 4,5 år om jeg ikke husker feil. han har bedagelige dager. ikke noe avsvar å greit betalt for det han gjør. 148 i timen tror jeg han får.


men ikke så glamorøst som det høres ut som nei. men alt kommer an på hvor man havner. servicejobber hos privatkunder med fettete kjøkken, fuktige bad, trange loft og kjellere sug. men kommer man på nybygg, osv er det veldig kurrant.
Hei!
Har selv gått som hjelpe arbeider og tatt fagprøven. Grunnlønnen som hjelpearbeider er rundt 125,- t, men firmaet kan gi mer, om de vil.
Skal du bli elektriker, så kan eg nokså sikkert garantere at du lærer mer av å gå som hjelpe-arbeider istedet for å slite skolebenken 2 år. For du må ta eksamen for vk1 uansett, og det får du hjelp av gjennom opplæringskontoret, får oppgaver som leveres på nett og oppmøte 1 gang i uka for oppgave-løsning, kan hende dette er litt annerledes andre plasser, men tror det er likt alle steder siden det er samarbeid mellom opplæringskontora og NELFO.

Ikke alle jobbene som er like trivelige, men liker man å jobbe og ikke redd for å bli møkkete så er det er morsom og utfordrende yrke. Man må ha en bra innstilling, kunne klare å finne nye praktiske og smarte løsninger, og være veldig nøye, siden man har et stort ansvar.
Men bør ikke ha problem med rygg og nakke om man skal begynne som elektriker, for det er et hardt yrke for rygg og nakke, siden mye arbeidet er over hode-høyde.

Håper du ble litt klokere og bare å ta kontakt om eg kan hjelpe mer!
kjenner en som tar kveldskurs for å bli elektrikker, men vet ikke helt hvordan det fungerer
jeg gikk vg1 elektro å man lærer masse bra der, men man lærer jo også om automasjon å data elektronikk. Så det kan jo bli litt kjedelig om du bare er inntresert i vanlig elektrikker ting...

En kompiss av faren min gikk også rett fra ungd. skole til ett elektrikker firma, der ble han lært opp til de tingene firmaet hadde dårligst dekkning på, så nå er han en av de viktigste personene i firma

sorry for dårlig forklart osv, men du skjønner hva jeg mener