Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1270 514835
Batterilevetid 10 minutter?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Bodde i Lier i mange år, og har vært inne på områdene på både Lier og Dikemark sykehus. Igrunn vært inne i flere av bygningene på Lier Sykehus og. Men dette har vært i de byggene som er i drift. Vært der i jobbsammenheng. Merkelig nok aldri fått rota meg inn i noen av de stengte byggene, men har da snakket om å gjøre det flere ganger.
En kompis tok no bandbilder i en av de stengte avdelingene på Lier. Ble ganske fett

En av gangene jeg var inne på Lier Sykehus i jobbsammenheng var jeg nede i en kjeller der. Det var igrunn relativt creepy det og
Bygget er gammalt og er jo ikke akkurat lagringsplassen i kjellern det blir brukt mest penger på å pusse opp
Var lassa opp med både eldgammalt sykehusutstyr og annet ræl. Mørkt og jævli vare nedi der og.
Ble ikkeno mindre creepy av at de av en eller annen absurd grunn hadde ett par steingamle cirkus-karusell liknende greier nedi der.
Ikke sånne store seff, men no sånne små leikesaker som var årntli slitne.
Skikkelig skrekkfilm følelse nedi der.
Har ikke lest alle sidene (ennå) men lurer på om man får adgang med evt guide om man kontakter kommunen (el hvem det nå er som eier der) ? Har dere peiling?
Jeg er ikke spesielt interessert i å havne i trøbbel bare for å få noen bra bilder.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av rookie_freak Vis innlegg
Har ikke lest alle sidene (ennå) men lurer på om man får adgang med evt guide om man kontakter kommunen (el hvem det nå er som eier der) ? Har dere peiling?
Jeg er ikke spesielt interessert i å havne i trøbbel bare for å få noen bra bilder.
Vis hele sitatet...
Det tror jeg ikke er så lett nei. Kjenner flere som har ringt (profesjonelle ordentlige fotografer og folk som jobber i sykehusmiljøet) og spurt sykehusledelsen og kommunen men fått kontant nei. Tror de er møkk lei av slike henvendelser + at de annser det som farlig å være der inne og tar ingen risiko.

Så det enkleste er vel å gå inn på egenhånd.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Det tror jeg ikke er så lett nei. Kjenner flere som har ringt (profesjonelle ordentlige fotografer og folk som jobber i sykehusmiljøet) og spurt sykehusledelsen og kommunen men fått kontant nei. Tror de er møkk lei av slike henvendelser + at de annser det som farlig å være der inne og tar ingen risiko.

Så det enkleste er vel å gå inn på egenhånd.
Vis hele sitatet...
Hva er straffen om man blir tatt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Var der to dager på red denne uka og ser ikke ut til at G4S eller hvem det er som vokter der nå gidder å holde på nå.
Vet er de var der i sommer, stoppa å tokk en prat med døm faktisk
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av duddez Vis innlegg
Var der to dager på red denne uka og ser ikke ut til at G4S eller hvem det er som vokter der nå gidder å holde på nå.
Vet er de var der i sommer, stoppa å tokk en prat med døm faktisk
Vis hele sitatet...
På Lier er det vel Securitas. Var der for ikke så lenge siden og det stod en tom Securitas bil der hele tiden.. mens de kjørte rund i sivil bil. Så de stoppet mye folk mens jeg selv var på innsiden.

Sitat av Knask Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Så noen har brukt et Dikemark bygg til sånt ja.. Hvorfor ser vi ikke flere bilder fra Dikemark her? Det har vel ikke blitt leid ut enda såvidt jeg vet. (Dikemark og Lier er to forskjellige steder, men det vet dere jo...)
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Det tror jeg ikke er så lett nei. Kjenner flere som har ringt (profesjonelle ordentlige fotografer og folk som jobber i sykehusmiljøet) og spurt sykehusledelsen og kommunen men fått kontant nei. Tror de er møkk lei av slike henvendelser + at de annser det som farlig å være der inne og tar ingen risiko.

Så det enkleste er vel å gå inn på egenhånd.
Vis hele sitatet...
For noen år siden fikk noen jeg kjenner tillatelse til fotografering der inne, på eget ansvar. Dette var og profesjonelle fotografer.
▼ ... noen uker senere ... ▼
er sjappa oppe for vanlige folk for å få seg en titt i disse ddager?den gamle mentalsykehuset altså?uten å få problemer?

ligger ved veien rett ved det nye gjør det kkke???
Skal en tur til dikemark / lier i nærmeste fremtid, akkompaniert med en kompis som er født og oppvokst oppi der. (dog ikke PÅ asylumet )

Han fortalte meg en ting; Han var med en kompis som er elektriker. elektrikern slo av strømmen til ene bygningen, fordi han skulle dra ut en kabel av en vegg.

Mens de holdt på der, i mutters mørket, begynte plutselig heisen å gå!!!
Hadde det skjedd meg, tror jeg det hadde revna for meg.
Da ble det plutselig tur i natt.

Var først på Lier, etter en time med leting, Vi så det, men fant faen ikke fram. Garmin kan forresten ta seg en bolle. Fra Espa.
Etter mye om og men og teste priusen på traktorvei, kom vi da endelig fram. Utav de ringene på bildene litt tidligere i tråden var vi i det bygget til venstre. (Brann)
Virkelig skuffa over all hærverket som har foregått der inne, ser faen ikke ut.
Fikk tatt noen bilder; som dere kan se her: http://www.flickr.com/photos/5550948...7626951938380/

Fant et rom med en hel bunke delvis brente journaler og dokumenter på maskiner og blanding av ymse miksturer. Mesteparten var så dårlig forfatning at vi tok bare et par bilder og gikk videre. Men det var en manual der på noe jeg vil tippe er fra et strømapparat, det var veldig mye sin (x) pi/2 det gikk i. ^^

Tok bilde av to journaler ( som dere kan se i bildeserien). Skjønte pent lite gitt.

Og så gikk turen til Dikemark. Det var, bortsett fra ganske kul arkitektur, lite å vinne. Alt var stengt, de fleste byggene var fortsatt i drift - enten som psyk. avd. eller utleid til andre bedrifter.
"Spesialenheten" (psyk.avd. for kriminelle var veldig operativ fortsatt, med en alvorlig inngjerdet luftegård på kanskje 20 kvadrat, gitter på mange av vinduene (både ute og inne), og en del biler utafor. Vi møtte på en liten luring der ute også, som var på vei til jobb. Spurte om muligheten for å ta bilder der, men han sa at det meste er faktisk ikke "forfalt". Fikk inntrykket av skal du inn der, må du nok kjenne noen som har nøkkel. Kunne vært kult det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg og noen kompiser tenkte oss en liten tur til Lier i nærmeste framtid.
Men lurte på en ting, noen som vet om et sted det er mulig å parkere ett stykke unna selve stedet ?
Tenkte unngå at Securitas skriver ned reg.nr
når du kjører opp den slakke bakken opp mot sykehuset, så kommer du til en skole, du kan parkere på parkeringsplassen ved skolen
Sitat av Henrik-Vanger Vis innlegg
For noen år siden fikk noen jeg kjenner tillatelse til fotografering der inne, på eget ansvar. Dette var og profesjonelle fotografer.
Vis hele sitatet...

Den tiden er det slutt på, en kollega av meg kjenner en av direktørene? for det hele og det er totalt uaktuelt å få lov til å gå inn der for å fotografere.

Blir man tatt der inne så blir man anmeldt for innbrudd btw.
Sitat av zevz Vis innlegg
når du kjører opp den slakke bakken opp mot sykehuset, så kommer du til en skole, du kan parkere på parkeringsplassen ved skolen
Vis hele sitatet...
Nice, takk for svar
▼ ... noen uker senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Intervju med min urbex-buddy Martin og artikkel om Lier i Drammens Tidende: http://www.dt.no/kultur/det-er-hol-i...lier-1.6368225
Sist endret av MrNorUe; 18. juli 2011 kl. 19:18.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Noen som har besøkt Lier i det siste og har en liten statusoppdaering å hvordan det er der nå? Er det rensket og sanert?
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Noen som har besøkt Lier i det siste og har en liten statusoppdaering å hvordan det er der nå? Er det rensket og sanert?
Vis hele sitatet...
Jobber to vektere der jeg jobber, de har oppdrag på Lier i blandt. Har fått nytt gjerde rundt sier de, men det er ikke rensket for ting der inne tror jeg
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
For litt under 2 måneder siden var lier i helt lik stand som før i alle fall.

Fikk tatt meg en fin tur utenfor byggene, og når jeg var ferdig med å knips bilder, kom Securitas for å patruljere området:

(Du ser speilbilde av et av byggene i bakvinduet)
Sist endret av Thoryllo; 27. september 2011 kl. 20:38.
Såpekoker av rang
Essensielt med pseudo-hdr av en securitas-bil.
Nå er det politiet som har vakhold der igjen!
Kjørte innom der en del ganger i helga, eneste jeg så var zei politzei
▼ ... over en måned senere ... ▼
Noen som vet om mentalsjukehuset er langt vekk fra lier tog-stasjon? Og hva er straffen om man blir tatt av poltiet/vektere der?
Ser ut som det er et lite stykke hvis du sjekker det på google maps, tipper 30min, kanskje mer å gå ..
Sitat av fth Vis innlegg
Jobber to vektere der jeg jobber, de har oppdrag på Lier i blandt. Har fått nytt gjerde rundt sier de, men det er ikke rensket for ting der inne tror jeg
Vis hele sitatet...
Noen uker siden jeg var der, alle byggene er tømt for innventar.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av combat38 Vis innlegg
Noen uker siden jeg var der, alle byggene er tømt for innventar.
Vis hele sitatet...
Altså ingenting igjen!? Ikke en enslig stol en gang?

Hmm.. det lover ikke spesielt godt hvis de har ryddet/tømt alt. Men skulle de rive byggene så hadde det jo ikke vært noe vits å rydde innvendig! Så mulig de skal prøve å pusse opp, eller bare fortsette å la byggene stå, men at de har fjernet ting slik at det ikke kan skje noe mer tyverier og hærverk av gjenstander.
Sitat av Thoryllo Vis innlegg
Altså ingenting igjen!? Ikke en enslig stol en gang?

Hmm.. det lover ikke spesielt godt hvis de har ryddet/tømt alt. Men skulle de rive byggene så hadde det jo ikke vært noe vits å rydde innvendig! Så mulig de skal prøve å pusse opp, eller bare fortsette å la byggene stå, men at de har fjernet ting slik at det ikke kan skje noe mer tyverier og hærverk av gjenstander.
Vis hele sitatet...
Ingenting igjen. Men trur ikke byggene blir revet, noen som veit om de er verneverdig?
Kanskje de gjør klar til innspillingen av filmen vi tidligere hørte snakk om :P
Mener det er en film allerede, De gales hus.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Filmen De gales hus ble filmet på Dikemark, ikke Lier.
The Raconteurs sin musikkvideo til "Hands", ble også spilt inn på Dikemark i 2006 tror jeg det var, for å nevne en annen produksjon som er gjort der.
Noen venner av meg var der i helgen, de hadde det fett og de klarte å filme en spooky ting.

Rett etter de slo på et lys i en av gangene falt det ene taklyset av festet sitt i taket, så det hang og dinglet.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Ja er det noe som er bra bevis for spøkelser så er det at lys detter ned i gamle, forlatte bygg.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Noen venner av meg var der i helgen, de hadde det fett og de klarte å filme en spooky ting.
Vis hele sitatet...
Jeg og noen venner var der selv i helgen. Bare det å stå utenfor er ganske så creepy. Vi hørte svake stemmer innenfor, men alt tydet på at det ikke var noen der. Får jeg spørre hvilken dag de var der og hvilket bygg? Vi så at noen var i det ene bygget, men de svarte oss ikke når vi prøvde å få kontakt med dem...
Sist endret av sondrebot; 29. november 2011 kl. 18:30.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Ja er det noe som er bra bevis for spøkelser så er det at lys detter ned i gamle, forlatte bygg.
Vis hele sitatet...
Ting detter ned i gamle bygg fordi det er slitt og ikke vedlikeholdt. Lier har stått sånn siden 1986. Ikke rart ting detter ned. Har ikke noe med spøkelser å gjøre.
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Jeg og noen venner var der selv i helgen. Bare det å stå utenfor er ganske så creepy. Vi hørte svake stemmer innenfor, men alt tydet på at det ikke var noen der. Får jeg spørre hvilken dag de var der og hvilket bygg? Vi så at noen var i det ene bygget, men de svarte oss ikke når vi prøvde å få kontakt med dem...
Vis hele sitatet...
Håper ikke dere løpte rundt på forbudt område og ropte på noe som kunne være vakter
Sitat av TobNor Vis innlegg
Håper ikke dere løpte rundt på forbudt område og ropte på noe som kunne være vakter
Vis hele sitatet...
Vi tenkte det faktisk etterpå... Og det VAR faktisk politi like ved. Men de vi ropte på var nok der av samme grunn som oss.

Er det ulovlig å være utenfor gjerdene? Eller er det bare når man går inn i huset / innenfor gjerdene?
Sitat av sondrebot Vis innlegg
Vi tenkte det faktisk etterpå... Og det VAR faktisk politi like ved. Men de vi ropte på var nok der av samme grunn som oss.

Er det ulovlig å være utenfor gjerdene? Eller er det bare når man går inn i huset / innenfor gjerdene?
Vis hele sitatet...
Det er ikke ulovlig å gå på utsiden av gjerdene.
Men er ikke lov å gå på insiden eller i byggene, mest pga. sikkerhetsmessige årsaker, Betraktes også som innbrudd.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Lier og Dikemark er to forskjellige steder. De kjente forlatte byggene (ubrukt siden 1986) tilhører Lier. Det er fortsatt noen bygg i drift der. Dikemark er et annet sted (søk i kart) og består av mange bygg men få har vært inne k de ubrukte husene og nesten ingen bildemateriale finnes herfra. Mange av byggene er asylmottak. Det går rykter om nedleggelse av Dikemark innen 2012 og virksomheten skal flyttes.

Lier er rensket på innsiden ja.
Dikemark gamle psykiatriske er revet, det eneste forlatte er et ganske stort internat.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Dikemark gamle psykiatriske er revet, det eneste forlatte er et ganske stort internat.
Vis hele sitatet...
Nope! Alt er intakt på dikemark, var der senest i går.
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av duddez Vis innlegg
Nope! Alt er intakt på dikemark, var der senest i går.
Vis hele sitatet...
Det "ekstra gamle" Dikemark er revet ja. Stod et bygg der for lenge siden. Men vet ikke så mye om det. Vet ikke når det ble revet heller.. og har aldri sett bilder av det. Resten av Dikemark står der fortsatt. Skal ikke spørre om hva du gjorde på Dikemark.
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Ja er det noe som er bra bevis for spøkelser så er det at lys detter ned i gamle, forlatte bygg.
Vis hele sitatet...
Sa bare at det var creapy, trenger ikke være spydig for det

Videoen deres er ferdig laget og kan finnes her:
http://www.youtube.com/watch?v=l5wNNb1w45I

Jeg har ikke vært med på dette i det hele tatt, bare poster den for dere.

Det at lampen falt kan du se på 0:22, på lampen i taket. Akkurat den delen er ikke like spooky her som det var på råfilmen, siden de ikke harr tatt med hele klippet (naturligvis).
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Det "ekstra gamle" Dikemark er revet ja. Stod et bygg der for lenge siden. Men vet ikke så mye om det. Vet ikke når det ble revet heller.. og har aldri sett bilder av det. Resten av Dikemark står der fortsatt. Skal ikke spørre om hva du gjorde på Dikemark.
Vis hele sitatet...
Bor like ved dikemark, pleier å råne lit rundt å prøve å finne saker og ting som er intresange.

Btw Trur ikke det er revet noe på dikemark siden "The 80`s"
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Sa bare at det var creapy, trenger ikke være spydig for det

Videoen deres er ferdig laget og kan finnes her:
http://www.youtube.com/watch?v=l5wNNb1w45I

Jeg har ikke vært med på dette i det hele tatt, bare poster den for dere.

Det at lampen falt kan du se på 0:22, på lampen i taket. Akkurat den delen er ikke like spooky her som det var på råfilmen, siden de ikke harr tatt med hele klippet (naturligvis).
Vis hele sitatet...
Interessant film! Det var jo virkelig fra Dikemark (og ikke Lier som det som oftest er bilder/filmer fra). Spennende å se at det er en del ting å se der.
Sitat av MrNorUe Vis innlegg
Noen som har besøkt Lier i det siste og har en liten statusoppdaering å hvordan det er der nå? Er det rensket og sanert?
Vis hele sitatet...
Var innom der for noen uker siden, det er ganske rensket innvendig - men nå var ikke jeg i alle etasjene eller i kjelleren.
Ser at det er en del som har vært der men ikke ikke har vært i B-bygget, og da er det bare bortkastet. Om du skal til Lier så du sjekke ut B-bygget!

Verken vakthold eller å komme seg inn i byggene er noe problem, vil du inn så kommer du inn - men ville vært litt forsiktig med tanke på mye glasskår i vinduskarmer osv.

Definitivt et sykt creepy sted selv om mye er fjernet innvendig!
Sist endret av OnkelDidrik; 6. desember 2011 kl. 17:04.
aldri vært der,men kunne tenkt meg det å ta turen til lier,men gidder ikke risikere anmeldeles og bot.. og jeg tenker at det er jo av sikkerhetsmessige grunner at de har stengt av..gulvet på fler plasser er ikke trygt å gå på osv.. så håper de får virkelig polstret igjen der snart så ingen ødelegger seg,eller restaurere så det går ann å gå der inne,men ikke gjøre noe med det eller sånn at de som vil inn å kikke får lov til det..

Sitat av glutti Vis innlegg
Da ble det plutselig tur i natt.

Var først på Lier, etter en time med leting, Vi så det, men fant faen ikke fram. Garmin kan forresten ta seg en bolle. Fra Espa.
Etter mye om og men og teste priusen på traktorvei, kom vi da endelig fram. Utav de ringene på bildene litt tidligere i tråden var vi i det bygget til venstre. (Brann)
Virkelig skuffa over all hærverket som har foregått der inne, ser faen ikke ut.
Fikk tatt noen bilder; som dere kan se her: http://www.flickr.com/photos/5550948...7626951938380/

Fant et rom med en hel bunke delvis brente journaler og dokumenter på maskiner og blanding av ymse miksturer. Mesteparten var så dårlig forfatning at vi tok bare et par bilder og gikk videre. Men det var en manual der på noe jeg vil tippe er fra et strømapparat, det var veldig mye sin (x) pi/2 det gikk i. ^^

Tok bilde av to journaler ( som dere kan se i bildeserien). Skjønte pent lite gitt.

Og så gikk turen til Dikemark. Det var, bortsett fra ganske kul arkitektur, lite å vinne. Alt var stengt, de fleste byggene var fortsatt i drift - enten som psyk. avd. eller utleid til andre bedrifter.
"Spesialenheten" (psyk.avd. for kriminelle var veldig operativ fortsatt, med en alvorlig inngjerdet luftegård på kanskje 20 kvadrat, gitter på mange av vinduene (både ute og inne), og en del biler utafor. Vi møtte på en liten luring der ute også, som var på vei til jobb. Spurte om muligheten for å ta bilder der, men han sa at det meste er faktisk ikke "forfalt". Fikk inntrykket av skal du inn der, må du nok kjenne noen som har nøkkel. Kunne vært kult det.
Vis hele sitatet...
er disse bildene veldig redigerte??
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
Sitat av metrolle Vis innlegg
aldri vært der,men kunne tenkt meg det å ta turen til lier,men gidder ikke risikere anmeldeles og bot.. og jeg tenker at det er jo av sikkerhetsmessige grunner at de har stengt av..gulvet på fler plasser er ikke trygt å gå på osv.. så håper de får virkelig polstret igjen der snart så ingen ødelegger seg,eller restaurere så det går ann å gå der inne,men ikke gjøre noe med det eller sånn at de som vil inn å kikke får lov til det..
Vis hele sitatet...
Hvis du aldri har vært der inne, hvordan vet du at gulvene er usikre? Har vært der 3 ganger og på meg virker byggene veldig solide. Ett av kjellergulvene i betong hadde sprukket litt opp og et noen avtretrappene innvendig knirker litt, men gulvene er virkelig solide. Mye glass utover man bør trå varsomt i. Selvfølgelig mulig å få en takstein i hodet om man er virkelig uheldig, men utover det tviler jeg på at byggene ramler sammen med det første.

Man må gå inn der på eget ansvar selvom det desverre kan være eier som får skylda om man skader seg grunnet dårlig sikring.

1 http://www.flickr.com/photos/norue/s...7619319334356/
2 http://www.flickr.com/photos/norue/s...7624425330019/
3 http://www.flickr.com/photos/norue/s...7626585643932/
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kjørte innom Dikemark da jeg var i Asker i kveld, og det var flere av buggningene hvor det var lys, selv om noen av byggningene så forlatte ut. Det så ganske forfallent ut. Hele arkitekturen var som tatt fra en film. Ekkel og veldig institusjonalisert, i gammel stil. Syntes det var ganske ekkelt og det var så stort område og mange byggninger. Jeg var redd for å kjøre meg vill eller sette meg fast. Fikk hetta når jeg så det klokketårnet som antageligvis var byggningen.

Så en person som stod på et kjøkken i den byggningen som har luftegård med gitter. Ellers så hadde vel de fleste lagt seg. Klokken var 22.30 ca..

Dette var ikke noen spennende begivenhet, selv om jeg var ganske redd da jeg var der. Det var verre med at jeg var nær ved å kjøre på et tre som var hadde deiset i bakken etter Dagmars herjinger:P
▼ ... over en måned senere ... ▼
Helt slutt på denne tråden eller?

Hvordan ser det ut på Lier nå?

Slik jeg tror er at det blir bare mer å mer hærverk på bygget, mer å mer ting forsvinner som folk tar med seg osv ?

Tenker meg bort i sommer fra Stavanger for opplevelsen å kicket :P
Såpekoker av rang
Lier er ribbet for gjenstander. Det er bare masse tomme, slitne rom. Går fint å komme seg inn.
Vet ikke om det er verd å ta en tur helt fra Stavanger kun for dét, med mindre du er spesielt interessert.
Sist endret av monoid; 27. januar 2012 kl. 12:51.