Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 3366
Hei

Ble ferdig med salg, service og sikkerhet ved skolen min før sommerferien og valgte å ta opplæring i bedrift.

Etter mange måneder med søking etter en lærlingplass føler jeg at tiden renner fort ut. De fleste jeg kjenner som også søker lærling starter 01.09 eller senere. Jeg har ringt og besøkt kanskje 60-70 selskaper nå og bare noen få hadde ledige lærlingsplasser - ingen ringte meg tilbake

Jeg vurderer å droppe lærling i år og heller gå påbygg, men jeg vet ikke helt reglene for dette siden søknadsfrist er i februar eller mars. Jeg har sendt en e-post til rådgiver ved min gamle skole og rådgiver til den skolen jeg vil ta påbygg hos.

Jeg har ringt diverse opplæringskontorer, men mitt fylke har ingen opplæringskontorer for salg, service og sikkerhet, og jeg aner ikke hvordan man tar kontakt med VIGO eller hvem man generelt snakker med untatt rådgiver ved gamle skolen.

Egentlig så lurer jeg på hvilke erfaringer noen av dere har og hva slags muligheter jeg har. Hva gjør jeg? Må jeg bare fortsette å lete eller evt. finne en vanlig 9-16 jobb eller kan jeg gå på skole igjen?

Mvh
Fortvilet 19-åring
Du har krav på tre års videregående utdanning, med andre ord har fylket bare å hoste opp lærlingplass til deg(sett du har ungdomsretten enda). Ta kontakt med inntakskontoret i fylket ditt.

Men husk at opplæringen du blir gitt fort ikke er i bedrift, men på skole. aka. du ender opp som elev med praktisk opplæring framover. Lønn kan du da glemme.
Og, du kan ikke takke nei til det fylket foreslår som alternativ til lærlingbedrift, da mister du rett til dine 3 år utdanning.

Forhåpentligvis så finner fylket fort en bedrift til deg, de har mange kontakter å ta av.
Sist endret av moret; 26. august 2020 kl. 17:15.
Moret forklarer det veldig greit.
Men jeg vil legge til en ting, slapp nå litt av, det er ikke slik at du er begynt å miste håret på hode og nærmer deg 30 raskere enn du kan bytte underbukse. Du er 19år, hvorfor så travelt?

Ja utdanning er viktig det, men det skal ikke gå på bekosting av psykisk vellvære.
Selv startet jeg læretiden min når jeg var 27 og fullførte når jeg var 29, og siden jeg tok læretid som voksen så fikk jeg normallønn igjennom hele læretiden, 30k i mnd som lærling er ganske nice. Jeg fikk også ta fagprøven tre mnd tidligere enn normalt, deretter begynte jeg rett på fagskole og vet du hva jeg møtte?
En førsteklasse med studenter i aldersgruppe 21-30, og det er flere som er akkurat like gammel som meg her.
Null stress.