Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 6890
Begynner å bli lei av alle de idiotiske argumentene for piratkopiering som har dukket opp i det siste. Jeg laster ned selv, men innrømmer værtfall at den eneste grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg ikke gidder å betale for det.

Megaupload var tatt ned for noen dager siden, og folk klikker. "Å ta ned megaupload er det samme som å ta ned en hel bank bare fordi en person har ulovlige penger der!!" NEI. Å ta ned megaupload er det samme som å ta ned en bank hvor 80% av omsetningen er mafiavirksomhet. JESUS. At det er brukere som laster opp det ulovlige materiale er irrelevant, da de som styrer siden er fullt klar over dette, og de vet at piratkopiering er grunnen til at de tjener 40 mill i året. Hvis du er pissed fordi du hadde backup på Megaupload, er det fullt fortjent da det må være den verste backupen jeg har hørt om.

Så har vi de som ljuger til seg selv ved å si at piratkopiering hjelper artister. Det er feil. Uansett om du kjøper noen CDer du laster ned, har fortsatt 90% av musikklyttere mange sanger de liker, men aldri har kjøpt. Mange band går under pga piratkopiering, da de ikke tjener en krone på å selge noen tusen album, og å spille support for et relativt lite band gir heller ikke penger å leve av.

Poenget mitt er ikke at man skal starte en krig på piratkopiering. Jeg vil bare at folk skal innrømme at de piratkopierer fordi de er gjerrige/fattige, og at folk skal slutte å whine når sider som Megaupload blir tatt ned.
Sist endret av bloodshotEyes; 20. januar 2012 kl. 17:37.
Hvorfor tar de ikke ned Rapidshare, zippyshare, hotfile og alle andre da? De har også masse piratkopiering som blir delt, men ser bare at megaupload ble tatt ned.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor tar de ikke ned Rapidshare, zippyshare, hotfile og alle andre da? De har også masse piratkopiering som blir delt, men ser bare at megaupload ble tatt ned.
Vis hele sitatet...
I dunno. Er nok ikke en enkel sak å ta ned nettsider som det, så de fokuserer vel på de med mest ulovligheter
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg

Så har vi de som ljuger til seg selv ved å si at piratkopiering hjelper artister. Det er feil. Uansett om du kjøper noen CDer du laster ned, har fortsatt 90% av musikklyttere mange sanger de liker, men aldri har kjøpt. Mange band går under pga piratkopiering, da de ikke tjener en krone på å selge noen tusen album, og å spille support for et relativt lite band gir heller ikke penger å leve av.
Vis hele sitatet...
Det finnes artiser som aldri hadde vært verdenskjent, hadde det ikke vært for ulovlig piratkopiering.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Megaupload ble (så langt jeg vet) tatt for utpressing og noe annet stuff.
Hero of Time
bronze's Avatar
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor tar de ikke ned Rapidshare, zippyshare, hotfile og alle andre da? De har også masse piratkopiering som blir delt, men ser bare at megaupload ble tatt ned.
Vis hele sitatet...
Frå ein artikkel i IT-avisen:
Men det er ikke bare medvirkning til ulovlig fildeling og piratkopiering han er tiltalt for. FBI har en lang liste som blant annet omfatter pengeutpressing og hvitvasking.
Vis hele sitatet...
I tillegg står det:
Megaupload har holdt en høy profil i mediene. Og Schmitz elsker å posere med dyre biler, våpen og ymse effekter på TV, i aviser og magasiner. Gjerne sittende i et privatfly, eller stående foran det enorme huset sitt. Eller med sjampis i boblebadet sammen med unge, vakre kvinner i bikini.
Vis hele sitatet...
Og dermed er det ikkje overraskande at MU kom i FBI sitt søkjelys først.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Det finnes artiser som aldri hadde vært verdenskjent, hadde det ikke vært for ulovlig piratkopiering.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne se eksempel på band, og hvordan dette kan ha seg. Hva er mekanismen bak dette? Du finner ikke "Related torrents" på piratebay og du gidder ikke laste ned hundrevis av megabyte med shit du ikke vet hva er. Hvis en kompis skal vise deg en sang/band, sender han deg link til youtube, ikke til piratebay.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vil gjerne se eksempel på band, og hvordan dette kan ha seg. Hva er mekanismen bak dette? Du finner ikke "Related torrents" på piratebay og du gidder ikke laste ned hundrevis av megabyte med shit du ikke vet hva er. Hvis en kompis skal vise deg en sang/band, sender han deg link til youtube, ikke til piratebay.
Vis hele sitatet...
Det meste av youtube er piratkopiering det også.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Poenget mitt er ikke at man skal starte en krig på piratkopiering. Jeg vil bare at folk skal innrømme at de piratkopierer fordi de er gjerrige/fattige, og at folk skal slutte å whine når sider som Megaupload blir tatt ned.
Vis hele sitatet...
Jeg piratkopierer endel, ikke fordi jeg er gjerrig eller fattig, men fordi det lovlige tilbudet er enten for dårlig eller ikke eksisterende.

Når jeg kan få produktet lettere, raskere, gjerne i bedre kvalitet og uten kopisperrer i torrent form så blir mitt valg veldig enkelt.

Jeg og mange med meg har både penger og betalingvilje, men mangler et reelt alternativt til torrents.
Sist endret av r0bin; 20. januar 2012 kl. 17:51.
Sitat av TobNor Vis innlegg
Det meste av youtube er piratkopiering det også.
Vis hele sitatet...
Ser at jeg kunne brukt bedre ord i åpningsinnlegget, men med piratkopiering mener jeg altså utelukkende torrents og andre nedlastningsformer. Youtube erstatter ikke kjøp av CDer på samme måte som nedlastninger, tvert i mot egentlig.
Ja jeg laster ned og jeg er mening i mye av det ts sier, er for det første ikke villig til å betale 200kr for en blueray film da jeg mest sansynlig ikke ser den mer en en gang og gir svært lite utbytte. Om jeg skal kjøpe film må produsentene lage et produkt som er bra nok til at jeg har lyst til og bruke penger på det! Spill derimot laster jeg ikke ned med tanke på at de fleste spill gir deg flere titals timer med underholdning og glede!
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg piratkopierer endel, ikke fordi jeg er gjerrig eller fattig, men fordi det lovlige tilbudet er enten for dårlig eller ikke eksisterende.

Når jeg kan få produktet lettere, raskere, gjerne i bedre kvalitet og uten kopisperrer i torrent form så blir mitt valg veldig enkelt.

Jeg og mange med meg har både penger og betalingvilje, men mangler et reelt alternativt til torrents.
Vis hele sitatet...
Hvordan lovlig tilbud ville du likt å se da? Forventer du noe bedre enn "betal 10$ i måneden og få alt av musikk" og iTunes store? Eller er det slik at du MÅ ha sanger i 50+ megabyte før kvaliteten er god nok?
Eg laster bare ned spill, sanger, serier, filmer og program som eg aldri hadde kjøpt uansett
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvordan lovlig tilbud ville du likt å se da? Forventer du noe bedre enn "betal 10$ i måneden og få alt av musikk" og iTunes store? Eller er det slik at du MÅ ha sanger i 50+ megabyte før kvaliteten er god nok?
Vis hele sitatet...
Jeg forventer at jeg kan få filer i samme kvalitet som de blir lagt ut på nettet til ulovlig nedlastning.
Jeg forventer at de skal bli lagt ut til samme tid som en torrent (dagen etter for en tv serie).
Jeg forventer en lav pris fordi de har fjernet seg av mer eller mindre hele distribusjons kjeden.
Jeg forventer at det skal være lett tilgjengelig.

Og før bransjen klarer å levere dette kommer jeg ikke til å betale.
Når det er sagt, så betaler jeg for Spotify. Jeg synes den tjenesten er genialt og har vært premium member der nå i over et år.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
[...]. Youtube erstatter ikke kjøp av CDer på samme måte som nedlastninger, tvert i mot egentlig.
Vis hele sitatet...
Vel.. Det skal nå sies at man kan lett laste ned et helt album fra youtube på ca. 1min + nedlastningstid hvis man f.eks vil ha den på mp3-spiller/ipod, så den erstatter ikke CD'er i den form av at man ikke kan ha sangene pent og pyntelig stående i bokhyllen.
Jeg laster ned fordi jeg er 17 år og bor for meg selv. Har dermed ikke råd til å betale for alt jeg skal ha på den jævla pcen og syns det holder i lange baner og betale for strøm+nett+pc. Betaler for online-spillene mine da.

Men det er jo mange artister som tjener fett med reklamepenger fra youtube og av og selge sangene sine på iTunes, og der går det unna. Så tror ikke det er noen som sliter akkurat, dessuten har spotify gode tilbud til dem nå som flere og flere bruker Premium.

Så lenge det fins nett fins det pirater.
en kompis av meg ser filmer gratis på nettsider el. og hvis han liker den så kjøper han den, han samler på filmer tho.

jeg laster omtrent aldri ned, men bruker spotify og youtube veldig mye rett og slett fordi jeg ikke orker og kjøpe 100 cder for og ha ei fin spilleliste. også er det litt kjipt og måtte bytte cd hver gang den er ferdig, på spotify er det såpass enkelt at jeg bare kan søke opp en artist(tar max 5-7 sec) hører på en sang og lar det gå til bunnen og så søker jeg opp en artist til.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg laster ned selv, men innrømmer værtfall at den eneste grunnen til at jeg gjør det er fordi jeg ikke gidder å betale for det.
Vis hele sitatet...
«Gidder ikke» blir brukt på forskjellige måter. Mener du at du faktisk ikke orker styret med å finne en lovlig plass, finne ut om den passer deg mtp. kvalitet o.l., og styret med betalingen?

Eller er det «har ikke lyst» du mener?
Så har vi de som ljuger til seg selv ved å si at piratkopiering hjelper artister. Det er feil.
Vis hele sitatet...
Tenker vi tar for oss dette utsagnet så snart du har kilder til det.
Jeg vil bare at folk skal innrømme at de piratkopierer fordi de er gjerrige/fattige
Vis hele sitatet...
Hva får du ut av dét?

Jeg kan forstå en frustrasjon over hvordan det virker at folk ter seg, men dette virker som et irritert og hyklersk utbrudd, og ikke mye grunnlag til diskusjon.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ser at jeg kunne brukt bedre ord i åpningsinnlegget, men med piratkopiering mener jeg altså utelukkende torrents og andre nedlastningsformer. Youtube erstatter ikke kjøp av CDer på samme måte som nedlastninger, tvert i mot egentlig.
Vis hele sitatet...
Tvert imot? På hvilken måte? Fordi man får opp relaterte videoer?
Jeg laster ned ulovlig fordi det er mye lettere enn å kjøpe. TPB har gjort det svært lett for alle å laste ned. Hadde det fantes et like bra og lovlig tilbud ville jeg nok brukt det.
Sitat av Jonta Vis innlegg
«Gidder ikke» blir brukt på forskjellige måter. Mener du at du faktisk ikke orker styret med å finne en lovlig plass, finne ut om den passer deg mtp. kvalitet o.l., og styret med betalingen?

Eller er det «har ikke lyst» du mener?
Vis hele sitatet...
Det blir vel at jeg ikke har lyst.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tenker vi tar for oss dette utsagnet så snart du har kilder til det.Hva får du ut av dét?
Vis hele sitatet...
Du får først komme med kilder når du kommer med en kontroversiell påstand. Logisk sett er det ingenting med piratkopiering som tilsier at det skal hjelpe artister.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg kan forstå en frustrasjon over hvordan det virker at folk ter seg, men dette virker som et irritert og hyklersk utbrudd, og ikke mye grunnlag til diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke hyklersk, jeg ber ikke folk om å slutte å piratkopiere. Jeg bare syns mange av argumentene og unnskyldningene deres for å drive med det er tullete. Joda, det er et irritert utbrudd, men det betyr ikke at det ikke gir grunnlag for diskusjon.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Tvert imot? På hvilken måte? Fordi man får opp relaterte videoer?
Vis hele sitatet...
Blant annet. Youtube er muligens nettstedet som introduserer folk til ny musikk i størst grad. Å laste ned fra Youtube er fullt mulig, men det er ikke like enkelt som torrents. Hvis torrents ble ulovlig ville jeg kjøpt CDer oftere, selv om Youtube fortsatt er der. Jeg tror det vil gjelde de fleste, kanskje ikke de som liker 1-2 sanger per artist, men når man liker å ha hele album i musikk-programmet sitt blir det slitsomt i lengden å måtte gå gjennom Youtube, og tagge mp3ene selv og få varierende kvalitet.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Det finnes artiser som aldri hadde vært verdenskjent, hadde det ikke vært for ulovlig piratkopiering.
Vis hele sitatet...
Og du nevner i fleng?

Uansett irrelevant. Artistert taper penger på piratkopiering og jeg skjønner ikke hvorfor folk skal finne på dårlige argumenter for å forsvare nedlasting. Er det så vanskelig å innrømme at man gjør det for å spare penger?

Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvorfor tar de ikke ned Rapidshare, zippyshare, hotfile og alle andre da? De har også masse piratkopiering som blir delt, men ser bare at megaupload ble tatt ned.
Vis hele sitatet...
Også et tåpelig argument. At andre også bryter loven medfører ikke at megaupload ikke burde stenges. Brukte selv megaupload/icefilms/XBMC selv og synes det er irriterende at de er tatt ned, men jeg har ikke noe problem med å forstå hvorfor det ble gjort.
Sist endret av Pledrik; 22. januar 2012 kl. 21:36.
Sitat av tripflag Vis innlegg
Samtlige artister i denne torrenten (ja, over 1TB med musikk) ville aldri hatt fler enn 6-7 lyttere hadde det ikke vært for "piratkopiering". Mange fans donerer penger rett til produsentene.
Vis hele sitatet...
At det er blitt lagd én(sikkert fler, but still) slik "finn ny musikk"-torrent hjelper ikke mye i den store sammenhengen. Som du ser selv er ikke den torrenten så populær at det gjør noe, ca 200 downloads om jeg forstår statsen riktig.

Det er ytterst få som laster ned slike torrents. Det hjelper ingenting. Mest sansynlig vil de ikke høre på mer enn 10% av musikken der uansett.
Sist endret av bloodshotEyes; 22. januar 2012 kl. 21:37.
I følge analysebyrået The Leading Question, bruker pirater 4 ganger så mye penger på musikk i måneden enn folk som ikke laster ned ulovlig.
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.862414

Etter spotify ble lansert har jeg nesten ikke lastet ned en eneste sang. De 99kr i måneden de tar for premium betaler jeg med glede, for det er en fantastisk resurs.
Jeg pleide å laste ned musikk og de få dataspillene jeg spilte. Etter Spotify kom til Android-mobiler har jeg ikke hatt behov for å laste ned musikk lengre; det meste av musikken jeg liker finnes på Spotify. Akkurat det samme med Steam, for min del. En venn viste meg for en stund siden hvor mye enklere det er å kjøpe spill på Steam enn å laste det ned selv, og etter det har jeg betalt for alle spillene mine.
Jeg laster selv ned hauger av musikk. På den andre siden har dette ført til at jeg har funnet masse, kanskje litt sær og skjelden musikk som jeg aldri ville funnet ellers, og jeg ender faktisk opp med å kjøpe mye av det.
Hadde min eneste introduksjonskilde til ny musikk vært radio og TV ville jeg ikke kjøpt musikk i det heletatt, det er jeg ganske så sikker på. Det meste som går der er ikke noe jeg finner bra.
Musikk har jeg så og si sluttet å laste ned pga spotify
De artistene jeg mener det er verdt å støtte, og som jeg vil ha album fra i fysisk kopi nøler jeg ikke med kjøpene akkurat, men musikk er noe jeg virkelig vil bli kjent med før jeg kjøper, så lenge det ikke er ett nytt album til en artist jeg liker godt selvfølgelig. Men Spotify premium+kjøp av CD'er osv må jo være god støtte. Er også glad i t-skjorter til både spill og band, støtte det også

Filmer er vel det jeg piratkopierer mest, jeg går likevel støtt og stadig på kino, og voddler blir brukt nå og da. Hadde ikke piratkopiering vært en mulighet her hadde jeg glatt hoppa over det meste av filmer, og kjøpt serier i stedet, da dette gir mye mer underholdning for penga imo.

Spill laster jeg nesten aldri ned lengre, veldig glad i fysiske kopier, og jeg har vel rundt 50-60 spill på steam nå. Kan tenke meg at det er en del høyere enn mange andre sekstenåringer. Faen så irriterende det var når noen kompiser begynte å spille magicka, jeg kjøpte det et par dager etter de hadde skaffet det, men jeg kunne jo ikke spille med noen av dem, siden jeg hadde kjøpt det, og de satt med piratkopier... Wii'en jeg har her er softmoddet, men jeg har likevel nærmere tjue spill, og kjøper de jeg vil ha.

Edit: Steam er vel det som virkelig har fått det til her, eneste lovlige muligheten innen den diskusjonen her som ofte er lettere enn piratkopiering.
Sist endret av Knudsen; 23. januar 2012 kl. 16:36.
Sitat av ErikH Vis innlegg
I følge analysebyrået The Leading Question, bruker pirater 4 ganger så mye penger på musikk i måneden enn folk som ikke laster ned ulovlig.
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.862414

Etter spotify ble lansert har jeg nesten ikke lastet ned en eneste sang. De 99kr i måneden de tar for premium betaler jeg med glede, for det er en fantastisk resurs.
Vis hele sitatet...
"folk som jevnlig laster ned og deler ulovlig kopiert musikk, i gjennomsnitt bruker 63 kroner i måneden på å kjøpe musikk fra betalingstjenester på nett. Til sammenligning bruker andre kunder mindre enn 15 kroner i måneden."

At datakyndige mennesker kjøper mer musikk over nettet er ikke akkurat overraskende.
Sist endret av bloodshotEyes; 23. januar 2012 kl. 20:09.
Man trenger da overhode ikke være datakyndig for å handle musikk gjennom iTunes..

Begge mine foreldre gjør det, og de blir nervøse og ringer meg bare de ser avg trenger å oppdateres.
Noen som har hørt om Metallica? Opprinnelsen deres stammer fra old school filesharing; kopi av kassetter som ble fordelt i undergrunnen.

Vennligst ikke kom med argumentet at artister ikke tjener en krone. Nicki minaj, Justin Bieber, Britney spears og de fleste mainstream artister i dag tjener penger på fremføringer, IKKE cd salg. Det er det produsenten av låten tjener penger på. 99% av mainstream musikk er ikke laget av artisten selv.
[quote=Patrick;2432474]Noen som har hørt om Metallica?QUOTE]

Hvem er det som IKKE har hørt om Metallica?!
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Vil gjerne se eksempel på band, og hvordan dette kan ha seg. Hva er mekanismen bak dette? Du finner ikke "Related torrents" på piratebay og du gidder ikke laste ned hundrevis av megabyte med shit du ikke vet hva er. Hvis en kompis skal vise deg en sang/band, sender han deg link til youtube, ikke til piratebay.
Vis hele sitatet...
Det aller beste eksempelet på det er vel Justin Bieber.
Hadde norge hatt samme release datoer som USA osv på filmer og serier hadde jeg sikkert ikke lasta ned så mye. Men når ting som ikke engang har kommet på kino i norge kommer på DVD i USA har jeg lite imot å laste ned rippen av den da.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Noen som har hørt om Metallica? Opprinnelsen deres stammer fra old school filesharing; kopi av kassetter som ble fordelt i undergrunnen.
Vis hele sitatet...
Hva er poenget ditt? At fildeling hjelper artister? Slutt å ljug til deg selv.
http://regmedia.co.uk/2011/05/12/bpi_music_trendlines.jpg
Fildeling som du nevnte kan hjelpe artister i å få spredd musikken sin. I dag skjer dette gjennom Youtube, ikke torrents.

Sitat av Patrick Vis innlegg
Vennligst ikke kom med argumentet at artister ikke tjener en krone. Nicki minaj, Justin Bieber, Britney spears og de fleste mainstream artister i dag tjener penger på fremføringer, IKKE cd salg. Det er det produsenten av låten tjener penger på. 99% av mainstream musikk er ikke laget av artisten selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal jeg ikke komme med det argumentet, når det er det som er realiteten? Det er da ingen som bryr seg om Justin Bieber eller Britney Spears. Du har rett i at det er konserter de stort sett tjener penger på. Men det ligger ikke mye penger i det før du allerede er et relativt stort band.
Dere som snakker om artisters inntekter.... Man tjener rundt 93kr minuttet paa NRK P3(?). Hvis du har en topphit, saa blir den spilt i snitt 24 ganger per uke, og det bare paa en radiokanal. Tenk deg at sanger varer i 3 minutter, og at laata ligger paa topp i mange uker. Blir litt penger av det etterhvert, hvis du tenker paa hvor mange radiostasjoner som finnes.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hva er poenget ditt? At fildeling hjelper artister? Slutt å ljug til deg selv.
http://regmedia.co.uk/2011/05/12/bpi_music_trendlines.jpg
Fildeling som du nevnte kan hjelpe artister i å få spredd musikken sin. I dag skjer dette gjennom Youtube, ikke torrents.


Hvorfor skal jeg ikke komme med det argumentet, når det er det som er realiteten? Det er da ingen som bryr seg om Justin Bieber eller Britney Spears. Du har rett i at det er konserter de stort sett tjener penger på. Men det ligger ikke mye penger i det før du allerede er et relativt stort band.
Vis hele sitatet...
Du har ikke vurdert noe i retningen av at slik som alle bransjer utvikler seg, så må også platebransjen gjøre det samme? Artistene må holde flere konserter enn de gjorde for ti år siden, men det er en mye mer lukrativ business nå.

De eneste som klager på piratkopiering er de som ville solgt marginalt med CD-er (haha) i utgangspunktet.
Sist endret av bronsky; 24. januar 2012 kl. 10:43.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av bloodshotEyes
Du får først komme med kilder når du kommer med en kontroversiell påstand.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Og du nevner i fleng?
Vis hele sitatet...
Nå har andre allerede nevnt flere eksempler. Deres tur.

Du har forøvrig ikke svart på spørsmålet mitt enda. Hvorfor er det så viktig «at folk skal innrømme at de piratkopierer fordi de er gjerrige/fattige»? Nå stiller jeg forøvrig samme spørsmål til Pledrik, som stilte det i denne posten.
Logisk sett er det ingenting med piratkopiering som tilsier at det skal hjelpe artister.
Vis hele sitatet...
Logisk sett? Foruten at logikk ikke er en form for bevis, er det veldig lett å komme fram med «logikk» som tilsier det motsatte. Eksempler finnes allerede i tråden.
Sitat av bloodshotEyes
Sitat av Jonta
Sitat av bloodshotEyes
Youtube erstatter ikke kjøp av CDer på samme måte som nedlastninger, tvert i mot egentlig.
Vis hele sitatet...
Tvert imot? På hvilken måte? Fordi man får opp relaterte videoer?
Vis hele sitatet...
Blant annet. Youtube er muligens nettstedet som introduserer folk til ny musikk i størst grad. Å laste ned fra Youtube er fullt mulig, men det er ikke like enkelt som torrents. Hvis torrents ble ulovlig ville jeg kjøpt CDer oftere, selv om Youtube fortsatt er der. Jeg tror det vil gjelde de fleste, kanskje ikke de som liker 1-2 sanger per artist, men når man liker å ha hele album i musikk-programmet sitt blir det slitsomt i lengden å måtte gå gjennom Youtube, og tagge mp3ene selv og få varierende kvalitet.
Vis hele sitatet...
  1. Du har ikke sett gjennom alle trackere, og vet ikke om det finnes trackere med noe som t.d. «lignende musikk». Jeg har store tvil om at slike ikke finnes, og tipper folk her inne har kjennskap til hvertfall én. Tviler også på at det er vanskelig å google seg frem til en.
  2. Jeg tipper du ikke mener at selve BitTorrent-teknologien er ulovlig…
  3. … som fører oss til spørsmålet om hvorfor du tror det er lovlig å bruke den til å tilegne deg åndsverk på ulovlig vis.
  4. At det er vanskelig å konsumere medier gjør det ikke mindre ulovlig.
Du kan finne ut mer om piratkopiering ved å Newbietråd -> Lov og rett -> Hva er dine rettigheter -> Piratkopiering.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
At det er blitt lagd én(sikkert fler, but still) slik "finn ny musikk"-torrent hjelper ikke mye i den store sammenhengen. Som du ser selv er ikke den torrenten så populær at det gjør noe, ca 200 downloads om jeg forstår statsen riktig.

Det er ytterst få som laster ned slike torrents. Det hjelper ingenting. Mest sansynlig vil de ikke høre på mer enn 10% av musikken der uansett.
Vis hele sitatet...
Også dette kommer vi tilbake til når du har kilder til utsagnet ditt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
"folk som jevnlig laster ned og deler ulovlig kopiert musikk, i gjennomsnitt bruker 63 kroner i måneden på å kjøpe musikk fra betalingstjenester på nett. Til sammenligning bruker andre kunder mindre enn 15 kroner i måneden."

At datakyndige mennesker kjøper mer musikk over nettet er ikke akkurat overraskende.
Vis hele sitatet...
Står det spesifisert at disse menneskene er datakyndige? Forøvrig blir flere og flere datakyndige nok til å ta i bruk denne muligheten.
Sitat av r0bin Vis innlegg
Jeg forventer at jeg kan få filer i samme kvalitet som de blir lagt ut på nettet til ulovlig nedlastning.
Jeg forventer at de skal bli lagt ut til samme tid som en torrent (dagen etter for en tv serie).
Jeg forventer en lav pris fordi de har fjernet seg av mer eller mindre hele distribusjons kjeden.
Jeg forventer at det skal være lett tilgjengelig.

Og før bransjen klarer å levere dette kommer jeg ikke til å betale.
Når det er sagt, så betaler jeg for Spotify. Jeg synes den tjenesten er genialt og har vært premium member der nå i over et år.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i alle punkter her, godt sagt.
Har selv hatt Spotify Premium i godt over et år, betaler det med glede.
Dude, er for trøtt til å joine en fuckings flisespikka qoute-fest nå, men seriøst. Skal du argumentere for at sider som thepiratebay hjelper artister må du/dere komme med bedre ting enn "complication"-torrents som absolutt ikke er en stor greie. Krever du kilder på det er du en douche. Å finne en complication-torrent med 200 downloads er ingen kilde på det motsatte, bare at 200 nørds har lasta ned 2 GB med shit de ikke aner hva er.

Den største kilden jeg har for hovedpoenget mitt, at piratkopiering absolutt ikke hjelper artister, er den ekstreme droppen i musikksalget etter at fildeling ble populært.
http://regmedia.co.uk/2011/05/12/bpi_music_trendlines.jpg
BTW: Den begynner på 2005, og "streken" var nok langt over 1,800 før milleniumskiftet

Påstår du at denne nedgangen er tilfeldig?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dude, er for trøtt til å joine en fuckings flisespikka qoute-fest nå, men seriøst. Skal du argumentere for at sider som thepiratebay hjelper artister må du/dere komme med bedre ting enn "complication"-torrents som absolutt ikke er en stor greie. Krever du kilder på det er du en douche. Å finne en complication-torrent med 200 downloads er ingen kilde på det motsatte, bare at 200 nørds har lasta ned 2 GB med shit de ikke aner hva er.

Den største kilden jeg har for hovedpoenget mitt, at piratkopiering absolutt ikke hjelper artister, er den ekstreme droppen i musikksalget etter at fildeling ble populært.

BTW: Den begynner på 2005, og "streken" var nok langt over 1,800 før milleniumskiftet

Påstår du at denne nedgangen er tilfeldig?
Vis hele sitatet...
Nei, men hvem faen kjøper CD-er i 2012?
Sist endret av bronsky; 24. januar 2012 kl. 11:31.
Jeg kan også lage en fin graf med en pil nedover. Kilder og mer detaljer rundt grafen før du poster den tredve ganger.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av bloodshotEyes;2432522
[IMG
http://regmedia.co.uk/2011/05/12/bpi_music_trendlines.jpg[/IMG]
Vis hele sitatet...
Denne fine grafen kan ganske enkelt forklares. Det er sånn det går når man ikke hører på hva markedet forlanger.

Cd er pr d.d. et relativt dødt format. Verden har blitt digital, folk vil ha musikken sin tilgjengelig overalt og er ikke intressert i store runde disker med plass til 20 sanger.

Grunnen til at det digitale salget ikke er høyere kan bransjen skylde seg selv for. De var altfor sent ute med å omstille seg, noe de sliter enda med.
Mtp. musikk har det ikke før noen få år siden vært noe reelt alternativt til ulovlig nedlastning for å få det man ønsket. Derfor ble det et marked for piratkopier.

Og slik er det enda for filmer, tv serier og tildels spill/programvare og før det kommer et jevnt godt tilbud kommer fortsatt folk til å laste ned ulovlig. Simple as that.
Sist endret av r0bin; 24. januar 2012 kl. 12:18.
At man må være datakyndig for å bruke iTunes må være noe av det dummeste jeg har lest på lenge. Sist jeg hadde et i-produkt måtte jeg tilogmed bruke itunes (kjøpte ingenting der, men).

Personlig støtter jeg tanken om; KJØP DET OM DU LIKER DET. Folk som laster ned, blir ferdig med, og sletter spill som Bastion eller Skyrim plager meg grenseløst. Det er så mange enkle alternativer for å gjøre det lovlig, som Steam, kontra å se på tv.
Jeg laster ned alt av tvserier, i og med at jeg ikke vet om noe norsk tjeneste jeg kan betale betydelig lave summer (f.eks Spotify for musikk)
for å se enkeltepisoder av serier som Chuck eller Blue Mountain State.
Sist endret av VikingOnABoat; 24. januar 2012 kl. 13:26.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Plate- og filmbransjen må fornye seg. Det er det som er problemets kjerne. Når spotify kom sluttet store deler av befolkningen å laste ned cd-er, fordi de fant et lovlig, bedre alternativ. Hadde filmbransjen gjort det samme, hadde nok de kunne oppleve lignende resultater. Hjelper ikke å sitte å sutre over at salget går ned, når grunnen er at teknologien seiler forbi de.

Selv kjøper jeg knapt filmer eller cder, av den grunn at de er latterlige overpriset. 200 kr for å se en film jeg ikke engang vet om jeg kommer til å like, er stivt.
Sitat av bronsky Vis innlegg
Nei, men hvem faen kjøper CD-er i 2012?
Vis hele sitatet...
Var det jeg lurte litt på også. Selvsagt går grafen litt nedover pga piratkopiering, men selv uten piratkopiering. Som bronsky nevner, hvem kjøper CD-er idag? Tror ikke jeg kjenner en eneste person som kjøper cd og spiller av i CD spiller. De fleste foretrekker å spille av musikk på maskinen / mp3spiller.

Selvsagt har man jo hifientusiastene med cdspiller til 20k, men de er i mindretall.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Noen som har hørt om Metallica? Opprinnelsen deres stammer fra old school filesharing; kopi av kassetter som ble fordelt i undergrunnen.
Vis hele sitatet...
Kommentar: Dette var lenge før Kill 'em All. Dette var da No Life Til Leather-demoen ble spilt inn, med Mustaine og McGovney, og gutta var ikke kjent i nabolaget sitt engang. De første konsertene dems hadde bare 50-70 tilskuere, og de jobba hardt: lagde knallbra, hard, ny musikk og turnerte masse. Dette gjør de fortsatt, unntatt at musikken ikke er like ny for verden.
Sosietær maniker
Jeg var fattig som liten og hadde ikke råd til overprisa CD-er. Hvis fildeling var ulovlig, hadde jeg aldri kunnet dyrke den lidenskapen jeg har til musikk nå. Jeg hadde også hatt et helt annet verdenssyn.

Innfør borgerlønn, noe som det er mange andre gode argumenter for også, og la de artistene som er ute etter profitt tjene det inn gjennom konserter. Ekte kunstnere bryr seg ikke om penger.

Når det kommer til film så blir det litt annerledes da det krever dyrt utstyr. Staten kan, og burde, opprette et system modellert etter biblioteker. Åpent for alle. Går det rett vest, så har du fått deg gjeld. Er ikke verre.

Ser ingen grunn at vi skal fortsette med å la noen få individer rake inn fordi de sitter på monopol over foreldede distribusjonskanaler.
Sist endret av SleekMinister; 24. januar 2012 kl. 16:32. Grunn: komma
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av zx4r4 Vis innlegg
Dere som snakker om artisters inntekter.... Man tjener rundt 93kr minuttet paa NRK P3(?). Hvis du har en topphit, saa blir den spilt i snitt 24 ganger per uke, og det bare paa en radiokanal. Tenk deg at sanger varer i 3 minutter, og at laata ligger paa topp i mange uker. Blir litt penger av det etterhvert, hvis du tenker paa hvor mange radiostasjoner som finnes.
Vis hele sitatet...
Dette betviler jeg sterkt. Kilde?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Dude, er for trøtt til å joine en fuckings flisespikka qoute-fest nå
Vis hele sitatet...
Da kommer du tilbake når du er våken nok.
Skal du argumentere for at sider som thepiratebay hjelper artister må du/dere komme med bedre ting enn "complication"-torrents som absolutt ikke er en stor greie.
Vis hele sitatet...
Folk har kommet med bedre ting.
Krever du kilder på det er du en douche.
Vis hele sitatet...
I likhet med alle andre her som har bedt om kilde? Det må da være ekstra fornøyelig å gni inn hvor rett du har ved å komme med kilder som underbygger påstandene dine, særlig om det er så åpenlyst du ser ut til å finne det.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hvis fildeling var ulovlig, hadde jeg aldri kunnet dyrke den lidenskapen jeg har til musikk nå. Jeg hadde også hatt et helt annet verdenssyn.
Vis hele sitatet...
Jeg antar at du med «fildeling» mener t.d. «laste ned et musikkalbum av Artist X via The Pirate Bay».

Hvor har du det fra at dét er lovlig?
Innfør borgerlønn, noe som det er mange andre gode argumenter for også, og la de artistene som er ute etter profitt tjene det inn gjennom konserter. Ekte kunstnere bryr seg ikke om penger.
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/No_true_Scotsman
Når det kommer til film så blir det litt annerledes da det krever dyrt utstyr. Staten kan, og burde, opprette et system modellert etter biblioteker. Åpent for alle.
Vis hele sitatet...
På bibliotekene jeg har vært på, finnes det musikk. Og filmer. Og lydbøker.

Eller tenkte du på utlån/leie av utstyr?
Det er ikke til å stikke under stol at piratkopiering er en galt, og at vi stjeler. Det er selvfølgelig ikke så fælt som "you wouldn't steal a car"-gutta vil ha det til, men vi kan ikke påstå at vi gjør noe fantastisk når vi laster ned. Piratkopiering er et problem for de som lever av å selge produktene sine, men jeg tror ikke løsningen er slå ned på piratkopiering. Dersom man vil være den største distributøren, må man være den beste distributøren.

Før lastet jeg ned alt, men har nå sluttet å laste ned spill og musikk. Dette er ikke fordi samvittigheten har kommet krypende, men fordi Spotify, Steam og lignende har gjort det mye enklere for meg. Digital distribusjon er fantastisk, men har fortsatt en vei å gå. Innholdet må bli så billig at piratkopieringen dør ut, slik Spotify for meg er i dag. På spill er ikke saken helt den samme, og distibutørene må innse at man ikke tjener penger på å selge dyre spill, men på å selge MANGE spill. Digital distribusjon har senket de variable kostnadene betraktelig (antar jeg).

Dersom bransjen innser at målet bør være at mange betaler dem litt, fremfor at noen betaler en del, kan de bygge en fremtidsrettet løsning.
Det er bedriften som må tilpasse seg etterspørselen til forbrukeren, ikke omvendt.
Jeg har aldri forstått hvorfor folk hele tiden skal rettferdiggjøre at de laster ned musikk og filmer ulovelig, det er sant at noen artister er tjent med denne nedlastningen, men de legger ofte ut musikken sin på slike steder selv. DA ER DET IKKE TYVERI. Jeg har slutta å laste ned musikk etter at spotify kom, jeg laster fremdeles ned serier og filmer, men jeg har i det minste samvittighet nok til å vedgå at det ikke er moralskt riktig.

Grunnen til at så mange gjør det er fordi det så og si er "lovlig". Ingen blir tatt for å laste ned en film. Det er ingen som får samme "følelse" av å laste ned en dvd fra tpb som de får hvis de stjeler samme filmen på mix. Først når også nedlasterne blir tatt og straffet på samme måte som om de hadde stjålet dvdn i butikken vil ulovelig nedlastning avta.
Sist endret av Sneipen92; 24. januar 2012 kl. 17:25.