Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3111
Hei, driver en undervisningskanal med rundt 50 000 abonnenter på Youtube. Jeg er nå i ferd med å passere grensen for hobby-foretak grunnet mange nye sponsorer og lansering av et nytt kurs imorgen kombinert med reklameinntekter gjennom AdSense. Jeg har derfor nettopp startet et enkeltmannsforetak og ønsker å finne ut hvordan jeg kan skatte.

Inntektene kommer i form av månedlige utbetalinger av reklameinntekter, månedlige utbetalinger av kurs-inntekter og over et dusin sponsor-utbetalinger i året. Det er dermed få bilag og jeg har nesten ingen utgifter. Er student, så har vært lite skatt så langt, men har tidligere skrevet inn denne inntekten på min personlige skattemelding.

Har forsøkt å kontakte skatteetaten men de sender meg bare linker og svarer egentlig aldri på spørsmålene. Bør jeg skaffe regnskapsfører for et enkeltmannsforetak med en så enkel inntekts-registrering? Hvordan bør jeg gå frem nå?
Kort fortalt så skal du skatte av det. Det eneste som ikke skal skattes av er donasjoner. Donasjonsmål er her i grenseland.

Til det siste du spør om: ja. Skaff deg regnskapsfører. De feilene du kan ende opp med å gjøre om du ikke har peiling kan koste deg masse tid og masse penger.
Trådstarter
Da skaffer jeg meg en regnskapsfører ved nyåret, takk.
Anbefaler også regnskapsfører på det sterkeste. Du kan også vurdere et AS da det ikke koster så mye mer enn et enkeltpersonsforetak som du uansett skal ha regnskapsfører (de 30 000 i aksjekapital er jo ikke en kostnad - det er bare penger du må sette av til firmaet slik at det har råd til å avvikle seg selv og betale evt utestående faktura om ting skjærer seg).
Trådstarter
Har som sagt få utgifter, så venter litt før jeg går over på AS. Det er noe jeg skal spørre regnskapsføreren om på sikt etter hvert som inntektene øker. Vil ha minst mulig papirarbeid på kort sikt.
Om du har lite utgifter, så er det jo veldig enkelt å gjøre selv, da. Du trenger ikke føre noe avansert regnskap som ENK. Du fører bare inn inntekter og utgifter i skattemeldingen. Har du årlig omsetning på over 50 000, så må du betale moms i tillegg, men dette gjøres også veldig enkelt på skatteenhetens nettsider annenhver måned.

Å lønne en regnskapsfører i ditt tilfelle, høres for meg ut som bortkastet penger.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Har som sagt få utgifter, så venter litt før jeg går over på AS. Det er noe jeg skal spørre regnskapsføreren om på sikt etter hvert som inntektene øker. Vil ha minst mulig papirarbeid på kort sikt.
Vis hele sitatet...
Om du har greie inntekter med få utgifter så vel kanskje det noe som kan gjøre AS ennå mer attraktivt. Ja du trenger vel strengt to AS. Et holdingselskap til det AS med drift. Da kan du kjøre utbytte skattefritt inn i holdingselskapet om pengene brukes til investeringer. Feks oppstart av ny kanal, etc. Kjenner ikke dette i detaljer så det må du evt. sjekke med regnskapsfører men slik jeg har forstått det så kan holdingselskapet investere i helt nye bransjer uten at det utløser skatt. Feks i utleiebolig.
Trådstarter
Men jeg må da ikke betale moms når alle kjøp kommer fra utlandet og reklameinntektene også kommer fra utlandet? Hvis jeg bare fører inn inntekter og utgifter på skattemeldingen må jeg vel fortsatt ha et fungerende regnskap ved siden av?
Sitat av Kamma Vis innlegg

Å lønne en regnskapsfører i ditt tilfelle, høres for meg ut som bortkastet penger.
Vis hele sitatet...
For del fleste er ikke en regnskapsfører bortkastet. En betaler for å få gode råd og hjelp der en er usikker. Er feks alt av fradrag tatt med? Kan ting gjøres annerledes for å redusere skatt, utsette avgifter eller få med tidligere underskudd inn senere for å betale korrekt skatt.

For folk med orden i papirer og bilag der alt kommer ferdig samlet i permer, men bilag stiftet sammen og summert så blir ikke kostnaden særlig stor i forhold til tryggheten det gir. Det er selvsagt annerledes om du kommer til regnskapsfører i absolutt siste liten og har med deg 2 bæreposer med krøllete kvitteringer, der ingenting er tilrettelagt. Så kostnaden for en regnskapsfører er egentlig litt opp til en selv. Karer man å ha orden og system og har få bilag så krever det lite jobb med det praktiske. Men de som jobber med dette har gjerne en større forståelse av regelverk og hva som er mulig å gjøre for å optimalisere inntjeningen innenfor gjeldende lover og regler. Kanskje finner de også måter å øke lønnsomheten på. De ser kanskje ting en ikke ser selv der en sitter midt i det. Feks at deler av det en driver med har lavere inntjening enn andre deler. I en hektisk hverdag der alt koker så er det fort overse slikt for jobben må gjøres også er det jo selve livet i tillegg.

Her kan man trå feil om en gjør alt selv. Regnskapsfører er en ressurs. Bruk dem.
Sist endret av _abc_; 17. desember 2019 kl. 12:33.
Har selv en ekstra/hobby-jobb som jeg tjener fra 2-5k per måned på. Pengene kommer fra utlandet. Har hatt dette i et par år nå, aldri skattet av det
Sist endret av PetterNule; 17. desember 2019 kl. 13:27.
Som flere nevner i tråden kan regnskapsfører være en lur investering, da lovverket som regulerer skatt og årsregnskap med mer kan være en kronglete jungel å manøvrere i, og som tar fokus vekt fra kjernevirksomhet, i tillegg til den overhengende risikoen for bokettersyn dersom man fører alt selv. Anbefaler deg å ta kontakt med et regnskapskontor for å forhøre deg om priser. Ved å ha en god og oversiktlig kontroll over bilag etc. trenger ikke regnskapsfører å bli så dyrt, bokføringsloven er et godt sted å starte for å få oversikt over dine plikter som regnskapspliktig.