Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 2558
Okay, here's another one!

Dere vet favicons? Sånne småikoner som f.eks logoen til nettstedet som man som oftest kan se før addresselinja på et nettsted (som ff-logoen over her).

Hva gjør man om man har hundretusenvis av sånne liggende i en database?

Jo! Vi lager et bilde ut av det! Vi brukte bare 29000 stykker her, men en versjon 2.0 kommer kanskje i fremtiden! :P


http://files.myopera.com/willosof/blog/operalink.jpg

Om du har lyst på bildet vi printet, så har jeg lagt ut råversjonen her:

http://files.myopera.com/willosof/fi...00favicons.png

haha, nyyydeligt
hah! stilig..
man skulle foresten ha fådd opp en liste over hvilke sider sine favicon's de har brukt
hadde du lest gjennom en liste med 29000 linker?
de burde laget en med nettets mest populære/best nettsider eks. facebook, google, nff, japani...
Ser flott ut! Noen av iconene ser nesten / helt like ut da .
Sitat av sky_king Vis innlegg
hadde du lest gjennom en liste med 29000 linker?
de burde laget en med nettets mest populære/best nettsider eks. facebook, google, nff, japani...
Vis hele sitatet...

Nei, jeg hadde søkt meg gjennom den.. mye enklere
Nei, jeg hadde søkt meg gjennom den.. mye enklere
Vis hele sitatet...
ja du har vel ett poeng, 29000 linker er litt mye >.<
Sitat av sky_king Vis innlegg
hadde du lest gjennom en liste med 29000 linker?
de burde laget en med nettets mest populære/best nettsider eks. facebook, google, nff, japani...
Vis hele sitatet...
vi baserer det på brukerenes favoritter lagret med synkroniserings-opplegg i en browser.. Bare tilfeldige ikoner..

MEN! Alle skal være binært unike - såvidt jeg husker
Sist endret av willosof; 27. november 2008 kl. 20:57.
kult, du jobber i opera?
29000 unike ikoner, for å så lime dem sammen... morsomt
Kan du fortelle meg prosedyren for å sette sammen slikt noe?
jeg ser ikke DX logoen :/
Sett dem sammen til et bilde!

Slik som det bildet av George Bush satt sammen av daue soldater.
Sitat av The Freak Vis innlegg
Sett dem sammen til et bilde!

Slik som det bildet av George Bush satt sammen av daue soldater.
Vis hele sitatet...
Hehehe, vi var innom tanken. Vel, ikke akkurat som daue soldater, men som noe annet litt mer relatert. Men vi fant ut av at det er overbrukt overalt.

Jeg har et annet tilsvarende bilde med mange bilder som er sortert etter fargenyanse.. Litt kult det og :P

Sitat av dynamite Vis innlegg
Kan du fortelle meg prosedyren for å sette sammen slikt noe?
Vis hele sitatet...
perl eller php, og gdlib Ellers finnes det nok ganske mange programmer som gjør noe tilsvarende for deg..

sjekk f.eks ut

http://www.engadget.com/2004/10/19/h...photo-mosaics/
Sist endret av willosof; 27. november 2008 kl. 21:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Aw fuck. Ikke prøv den som bakgrunn på skrivebordet. Burde jeg nesten ha skjønt =)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Kjempebra! KP that!

Med et favicon på 16*16 piksler, og 256 forskjellige farger man kan velge mellom pr. piksel får vi 16*16*256=65536 mulige favicons (Ikke medregnet gjennomsiktighet, da de vil være en bakgrunnsfarge alt etter browser og theme. Mener gjennomsiktighet skal være mulig, da faviconfiler (ofte) er *.ico-filer, som støtter gjennomsiktighet (om jeg ikke tar alvorlig feil)).

Av disse har dere altså 29 000 unike, altså over 44%! Og det er sikkert en del av totalen som ikke er brukt som favicon.

Hvem har lite tid? (Les: Hvem finner nFF). Jeg har funnet Safari-logoen.
Du er offisielt helten min nå. Romtemperatur, kjøleskap og nå dette!
Premie til førstemann som finner nff der.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av fabianca Vis innlegg
Premie til førstemann som finner nff der.
Vis hele sitatet...
Etter såpass lang tid skulle jeg tro noen har skrevet et skript for å finne det.. Om ingen gjør det er det nesten fristende å prøve manuelt... *must...resist...temptation!*
Sitat av Jonta Vis innlegg
Etter såpass lang tid skulle jeg tro noen har skrevet et skript for å finne det.. Om ingen gjør det er det nesten fristende å prøve manuelt... *must...resist...temptation!*
Vis hele sitatet...
Haha. Lover en premie i posten hvis du finner den manuelt.
Hva med å lage en der ikonene er klikkbare og leder til siden?
Sitat av bobbo Vis innlegg
Hva med å lage en der ikonene er klikkbare og leder til siden?
Vis hele sitatet...
Stakkars browser i såfall, hihi.


Og igjen, da kommer greia med at det egentlig er private bookmarks det er tatt i fra, så vi kan liksom ikke bare gjøre hva vi vil med dataene Favicon-greia vil jeg selv si er i grenseland, men greit!
Nå har jeg faktisk gått systematisk igjennom ikonene. Tok meg omtrent 15 minutter å gå gjennom i et rolig tempo. Og det eneste jeg har fått ut av dette er å finne alle flaggene i Norden og slitne øyne.
Sitat av Jonta Vis innlegg
(...)
Med et favicon på 16*16 piksler, og 256 forskjellige farger man kan velge mellom pr. piksel får vi 16*16*256=65536 mulige favicons (Ikke medregnet gjennomsiktighet, da de vil være en bakgrunnsfarge alt etter browser og theme. Mener gjennomsiktighet skal være mulig, da faviconfiler (ofte) er *.ico-filer, som støtter gjennomsiktighet (om jeg ikke tar alvorlig feil)).
(...)
Vis hele sitatet...
Stemmer dette? Hver av de 256 (16*16) pikslene har én farge av 256 forskjellige farger. Det vil da kunne lages 256^256 unike favicons.

Tuller jeg?

Uansett, skikkelig kult laget!
Sist endret av Mister Minit; 27. november 2008 kl. 23:57.
Sitat av willosof Vis innlegg
Stakkars browser i såfall, hihi.


Og igjen, da kommer greia med at det egentlig er private bookmarks det er tatt i fra, så vi kan liksom ikke bare gjøre hva vi vil med dataene Favicon-greia vil jeg selv si er i grenseland, men greit!
Vis hele sitatet...
Det blir kanskje litt mye html ja, du får lage et program istedetfor. Jeg forstår at det er litt på kanten som ang. privatliv, og det er det viktig og respektere, men det burde gå greit å legge ut rot-adressene. Ikke at jeg ser helt behovet for det, men det kunne vært en litt morsom måte å snuble over nye adresser på. Du kan til og med legge inn et voksen-filter.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mister Minit Vis innlegg
Stemmer dette? Hver av de 256 (16*16) pikslene har én farge av 256 forskjellige farger. Det vil da kunne lages 256^256 unike favicons.

Tuller jeg?

Uansett, skikkelig kult laget!
Vis hele sitatet...
Ja, du tuller. Tenk på det, det du ville fått er 256*256*256*256...256 ganger. Men det er 256+256+256+256...256 ganger. (16*16 = 256).

Det du ville regnet ut er sannsynligheten for at et favicon er identisk med et annet.
Sitat av fabianca Vis innlegg
Haha. Lover en premie i posten hvis du finner den manuelt.
Vis hele sitatet...
Hadde faktisk et håp om å finne den. Etter fem minutter fungerte verken hode eller øyne skikkelig, jeg gir opp.

Uansett, veldig original og stilig. Kunne godt tenkt meg å hatt det på min egen dør
Sitat av Jonta Vis innlegg
Ja, du tuller. Tenk på det, det du ville fått er 256*256*256*256...256 ganger. Men det er 256+256+256+256...256 ganger. (16*16 = 256).

Det du ville regnet ut er sannsynligheten for at et favicon er identisk med et annet.
Vis hele sitatet...
Er det ikke det vi snakker om?

Tenk deg et favicon bestående av bare to (2) forskjellige farger, rød og blå. Hvis 255 piksler er blå og én piksel er rød, kan den røde være plassert 256 forskjellige steder. Tilsvarende, hvis 255 piksler er røde og én er blå kan den blå pikselen ha 256 forskjellige plasseringer. Dette vil gjelde for alle par med farger, og det er altså 256*255 = 65280 måter to farger kan velges ut på (ordnet utvalg). Dette tar altså hvert "fargepar" to ganger, fordi at hver farge skal være representert med både 1 og 255 piksler i fargeparet sitt. Derfor kan 2 farger etter dette mønsteret danne (256+256) 512 kombinasjoner, og alle de 65280 mulige fargesammensetningene (fargeparene) 65280*256 = 16711680.

Allerede nå har jeg funnet langt flere enn 65536 unike favicons, og dette med å kun bruke 2 farger i slengen etter et bestemt mønster.
Jeg ser en motivator nede til høyre!

Uansett, genialt! Som spurt før, jobber du i Opera?
Sitat av OoM Vis innlegg
Jeg ser en motivator nede til høyre!
Uansett, genialt! Som spurt før, jobber du i Opera?
Vis hele sitatet...
Gjør vel det, ja.
Jeg tror det er noe gale med bildet!
Hvis du åpner det i 100% størrelse og sjekker den nederste linja (vanrett) med favicons ser du at de er kutta. Ca 1/2 viser ikke!
Jeg finner ikke nff, men jeg finner noen andre "kjente". Blant annet HW


http://bildr.no/view/295176
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Mister Minit Vis innlegg
Er det ikke det vi snakker om?

Tenk deg et favicon bestående av bare to (2) forskjellige farger, rød og blå. Hvis 255 piksler er blå og én piksel er rød, kan den røde være plassert 256 forskjellige steder. Tilsvarende, hvis 255 piksler er røde og én er blå kan den blå pikselen ha 256 forskjellige plasseringer. Dette vil gjelde for alle par med farger, og det er altså 256*255 = 65280 måter to farger kan velges ut på (ordnet utvalg). Dette tar altså hvert "fargepar" to ganger, fordi at hver farge skal være representert med både 1 og 255 piksler i fargeparet sitt. Derfor kan 2 farger etter dette mønsteret danne (256+256) 512 kombinasjoner, og alle de 65280 mulige fargesammensetningene (fargeparene) 65280*256 = 16711680.

Allerede nå har jeg funnet langt flere enn 65536 unike favicons, og dette med å kun bruke 2 farger i slengen etter et bestemt mønster.
Vis hele sitatet...
Du har, som jeg svarte deg på PM, fullstendig rett, og jeg trekker tilbake alle beskyldninger om at du har tullet. KP til deg.