Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 4928
Hei.

Jeg har vært stuck mellom AP og SP i en god stund nå. Klarer ikke å velge mellom de. Begge representerer meg veldig bra så jeg har aldri visst hvem av de jeg skal stemme.

Har alltid stemt AP før.

Det skjedde da en episode tidligere i dag. Jeg ankom butikksenteret med bil og gikk inn for å kjøpe meg en six-pack øl. Gikk ut igjen og satte meg i bilen og kjørte vekk. Men utenfor inngangen så sto det 3 stk AP folk som delte ut roser. De så tydelig at jeg ankom i bil, men de valgte å ikke tilby meg en rose. Heller ikke da jeg kom ut fikk jeg en. Om de så at jeg hadde en six-pack øl vet jeg ikke, men de så definitivt at jeg kom med bil så ergo er jeg minimum 18 år og kan stemme. I dette øyeblikket tenkte jeg at "Nå skal jeg stemme SP".

Synes folk at dette er en legitim grunn til å stemme på et parti over et annet?
De representerer jo AP, så det gir deg vel et inntrykk av partiet generelt. Skjønner godt at dette gjør at du mister, vel, respekten for de. Men hvis AP er det partiet som du føler at du holder best med, så er det vel kanskje det du burde stemme.
Sitat av Sterain Vis innlegg
Stem MDG så de iallefall kommer over sperregrensa. Trenger noen som overvåker miljøpolitikk på Stortinget. Drit i de andre store, de står for akkurat det samme hele gjenge når det gjelder hva de kan gjøre.
Vis hele sitatet...
en person står mellom 2 alternativer og du kommer med et tredje alternativ som svar? Dette her blir jo nesten spam.

TS: Personlig legger jeg veldig lite vekt på hva som skjer i valgkampen for hvilket parti jeg stemmer på. Jeg pleier nesten alltid å bestemme meg før valgperioden rett og slett fordi jeg føler valgperioden handler om alt for mye annet enn faktisk god politikk. Så i mine øyne ville jeg ikke brydd meg om et parti overså meg eller om de var kjempe hyggelige når jeg møtte deres representanter. Det handler ikke om å få inn partiet som har mest hyggelige folk i valgbodene, men om å finne partiet man føler vil kjøre den politikken man selv ønsker.
Sist endret av etse; 25. august 2013 kl. 03:18.
Akkurat samme skjedde med meg. Gikk rundt med dressbukse og skjorte (kom rett fra jobb) ut fra bilen på vei inn til butikken. Ikke gav de meg rose eller sa hei, bare gav et rart blikk. Rart det gitt, skulle tro de skjønte at 16 åringer ikke gikk rundt i ""dress"" og kjørte bil..
Sitat av Sterain Vis innlegg
Stem MDG så de iallefall kommer over sperregrensa. Trenger noen som overvåker miljøpolitikk på Stortinget. Drit i de andre store, de står for akkurat det samme hele gjenge når det gjelder hva de kan gjøre.
Vis hele sitatet...
Har ikke tenkt å stemme de. De er jo ikke en del av tråden i det hele tatt.

Sitat av etse Vis innlegg
en person står mellom 2 alternativer og du kommer med et tredje alternativ som svar? Dette her blir jo nesten spam.

TS: Personlig legger jeg veldig lite vekt på hva som skjer i valgkampen for hvilket parti jeg stemmer på. Jeg pleier nesten alltid å bestemme meg før valgperioden rett og slett fordi jeg føler valgperioden handler om alt for mye annet enn faktisk god politikk. Så i mine øyne ville jeg ikke brydd meg om et parti overså meg eller om de var kjempe hyggelige når jeg møtte deres representanter. Det handler ikke om å få inn partiet som har mest hyggelige folk i valgbodene, men om å finne partiet man føler vil kjøre den politikken man selv ønsker.
Vis hele sitatet...
Ja, men poenget mitt er at begge partier er 50%-50%. Jeg klarer ikke å velge på vanlig måte mellom de.

Sitat av nikita Vis innlegg
Stem Frp! Ingen bedre måte å vise fingeren til Ap.
Vis hele sitatet...
FRP er ikke en del av diskusjonen. Jeg stemmer ikke FRP eller MDG. Ferdig med det.
Sist endret av MÎmTheKeeper; 25. august 2013 kl. 03:48.
Elsker at folk drar frem høyresiden i slike diskusjoner.

Du finner idioter i hvert parti, men de er der faktisk for å vise frem det beste i partiet sitt.
Ikke hat til AP, men skam på de folka du møtte.
Så utrolig mange intelligente svar her.

Stem på det du er mest enig i. Ikke la sånne små detaljer bestemme valget. Skjønner at det var litt irriterende, men ikke la det forandre mening.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Ja, men poenget mitt er at begge partier er 50%-50%. Jeg klarer ikke å velge på vanlig måte mellom de.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? De er to ganske ulike partier. F.eks. er Senterpartiet mot EU-medlemskap, EØS- og Schengen-avtalen. Det er en del annet de er uenige i også. Er ikke noen av disse sakene av stor nok betydning for deg til at du kan ta et valg?
Om det står 50/50 og du er fullstendig tom for pluss/minus på begge partene er det vel strengt talt bare å kaste mynt. Eller basere seg på tre muligens mindre oppegående mennesker som bruker fritiden sin på å dele ut halvvisne kvister.
Jeg synes ikke man skal bestemme seg på grunnlag av hvem som er flinkest å slikke ræva di i valgkampen.
Sur for at du ikke fikk rose? Jeg hadde blitt sur om jeg fikk en rose. En rose er ubetydelig. Hvorfor kaste bort tiden din på det her?
Ikke ta det personlig, nå vet jeg ikke hvordan de oppførte seg mer enn akkurat det du skrev, men etter å ha stått på stand for andre organisasjoner vet jeg at av og til vil man bare ha en liten pause, selv om det er fra noe så enkelt som å dele ut roser. Nå har jeg aldri stått for AP på stand, og stemmer heller ikke dem, men av erfaring vet jeg det er greit med en pause, det er faktisk ganske slitsomt å gi vekk ting på gata over lengre tid hvis man ikke har gjort det før
Sist endret av ynkey; 25. august 2013 kl. 11:07.
Om du syns det er en gyldig grunn så hvorfor ikke? Det er du som må være fornøyd med ditt valg når du forlater stemme lokalet. Og vi mennesker er forskjellige med forskjellige grunnlag for å ta en avgjørelse.

Ved lokal valg så bruker jeg av prinsipp aldri stemme på ett parti som aldri gidder å hilse eller slå av 2 ord når de står på stander. Om de ikke klarer å engang nikke til en mulig velger når de sitter 6 stk ved standen og drikker kaffe da greier de heller ikke å styre lokal samfunnet mitt.

Jeg ble opplært av mine foreldre at oppegående personer har en minste grad av høflighet så derfor enkel konklusjon. Så om du trekker noe ala samme konklusjon ved mangel på rose eller nikk så forstår jeg det veeeeldig godt.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Det er ikke spesielt rart nei. Faktum er også at din stemme ikke blir å utgjøre en forskjell i det hele tatt, så å faktisk bruke tid og hjernekraft på å sitte og spekulere i hvem du skal stemme på er for meg et mysterium.
Jeg syns du skal stemme på partiet, som er deg nærmest. Ta gjerne å les begge partiprogrammene, og lage en liste over flest mulig saker, som er viktig for deg. Stem utifra hvem som skårer best!

Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Det er ikke spesielt rart nei. Faktum er også at din stemme ikke blir å utgjøre en forskjell i det hele tatt, så å faktisk bruke tid og hjernekraft på å sitte og spekulere i hvem du skal stemme på er for meg et mysterium.
Vis hele sitatet...
Javel, hvordan hadde politikken vært, om alle hadde tenkt slik? Jeg tipper det hadde gått "dit høna sparker".
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Hei.
De så tydelig at jeg ankom i bil, men de valgte å ikke tilby meg en rose. Heller ikke da jeg kom ut fikk jeg en. Om de så at jeg hadde en six-pack øl vet jeg ikke, men de så definitivt at jeg kom med bil så ergo er jeg minimum 18 år og kan stemme. I dette øyeblikket tenkte jeg at "Nå skal jeg stemme SP".

Synes folk at dette er en legitim grunn til å stemme på et parti over et annet?
Vis hele sitatet...
Nei, å nei..

Dette her hørtes slettes ikke bra ut. Stem SP, du
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Skal prøve å holde meg upartisk, men ja, det er en rar grunn. Som sagt flere ganger, stem på det partiet som har mest saker du er minst uenig i. Er du usikker hjelper det ofte med disse valgomatene - ta gjerne fler for å kryssjekke resultatene.

Husk at disse personene kun er en liten brøkdel av medlemsmassen - som alle andre steder vil du finne gode og dårlige eksempler på forbilder.

(Har ikke lest de nederste postene.)
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Javel, hvordan hadde politikken vært, om alle hadde tenkt slik? Jeg tipper det hadde gått "dit høna sparker".
Vis hele sitatet...
Urelevant. Faktum er nettopp at ikke alle tenker sin, ergo er din enkelte stemme 100% urelevant og blir ikke å gjøre en eneste forskjell.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Like dum grunn som å stemme eller ikke stemme et parti fordi du liker eller ikke liker en spesiellt person fra partiet!
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Akkurat samme skjedde med meg. Gikk rundt med dressbukse og skjorte (kom rett fra jobb) ut fra bilen på vei inn til butikken. Ikke gav de meg rose eller sa hei, bare gav et rart blikk. Rart det gitt, skulle tro de skjønte at 16 åringer ikke gikk rundt i ""dress"" og kjørte bil..
Vis hele sitatet...
Jeg ble tilbudt en rose fra AP for noen dager siden og jeg er 15 år
Når det kommer til hva du skal stemme så stem det partiet du er mest enig i, eller er minst uenig i.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Hvorfor ikke? De er to ganske ulike partier. F.eks. er Senterpartiet mot EU-medlemskap, EØS- og Schengen-avtalen. Det er en del annet de er uenige i også. Er ikke noen av disse sakene av stor nok betydning for deg til at du kan ta et valg?
Vis hele sitatet...
Nei, som sagt så er jeg helt fastlåst mellom de. Har vel ingen fanesak som vil tippe det en vei eller den andre for meg.

Sitat av Susanna Vis innlegg
Jeg synes ikke man skal bestemme seg på grunnlag av hvem som er flinkest å slikke ræva di i valgkampen.
Vis hele sitatet...
Dette handlet ikke om hvem som er flinkest til å slikke ræv i valgkampen.

Sitat av creavator Vis innlegg
Om du syns det er en gyldig grunn så hvorfor ikke? Det er du som må være fornøyd med ditt valg når du forlater stemme lokalet. Og vi mennesker er forskjellige med forskjellige grunnlag for å ta en avgjørelse.

Ved lokal valg så bruker jeg av prinsipp aldri stemme på ett parti som aldri gidder å hilse eller slå av 2 ord når de står på stander. Om de ikke klarer å engang nikke til en mulig velger når de sitter 6 stk ved standen og drikker kaffe da greier de heller ikke å styre lokal samfunnet mitt.

Jeg ble opplært av mine foreldre at oppegående personer har en minste grad av høflighet så derfor enkel konklusjon. Så om du trekker noe ala samme konklusjon ved mangel på rose eller nikk så forstår jeg det veeeeldig godt.
Vis hele sitatet...
Om jeg stemmer SP p.g.a dette så kommer jeg til å ha god samvittighet
Ja, det er en sær måte å velge på. Anbefaler deg å tenke over hva partiene faktisk står for og hva de sannsynligvis vil gjennomføre.

Man bør aldri velge et parti bare fordi de ga deg (eller ikke ga deg) boller, roser, godteri osv.. rett før valget. Tenk heller på hva de står for.
Sitat av Zarlach Vis innlegg
Ja, det er en sær måte å velge på. Anbefaler deg å tenke over hva partiene faktisk står for og hva de sannsynligvis vil gjennomføre.

Man bør aldri velge et parti bare fordi de ga deg (eller ikke ga deg) boller, roser, godteri osv.. rett før valget. Tenk heller på hva de står for.
Vis hele sitatet...
Jeg har det. Har vurdert grundig en god stund nå og det er dødt løp mellom AP og SP.
jeg så også 2 stk som delte ut roser i dag på tog stasjonen. Men der var det motsatt. De prøvde veldig fint og dele ut roser til dem som gikk av toget. Var nesten ingen som tok i mot selv om de la rosen opp mot brystet til de fleste som kom i nærheten av dem.
Sitat av MÎmTheKeeper Vis innlegg
Jeg har det. Har vurdert grundig en god stund nå og det er dødt løp mellom AP og SP.
Vis hele sitatet...
Hvis det er ingenting annet som skiller mellom partiene kan du ha i bakhodet at av disse partiene er det SP som hypotetisk sett kan komme til å støtte en borgerlig regjering. Partiledelsen vil aldri si det høyt før valget og det er lite sannsynlig, men flere medlemmer og ordførere åpner for å støtte et høyre-alternativ.

http://www.levangeravisa.no/nyheter/article8155625.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10100443