Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2131
Hva er best, ATI eller NVIDIA?

Prøver å finne noen klare svar på nett, men finner bare krangler og usakelige kommentarer.

Vil gjerne ha noen tekniske svar på hvorfor det ene er bedre enn det andre og ikke bare personlige syn.

Hvordan blir det med ATI-kort på spill som bruker PhysX? Har hørt at fps kan synke en del, er det sant?
Per dags dato er det ATI som leder på spill-markedet...
Men, man får se hva nVidia klarer å koke ilag, og prisen på det...
Er ikke ekspert på området, men slik jeg ser det ligger de VELDIG gjevnt mtp. ytelse. Men ATI ligger mye bedre ann prismessig. Med andre ord så er ATI mer for pengene enn Nvidia tilbyr, selvom Nvidia kanskje ligger ett dverghestehode forran med ytelse.
ATI er dyrere, NVIDIA er bedre. Slik er det iallefall ifølge mitt synspunkt, begrunnet av deres nyere produkter som ATI iallefall prøver å suge penger utifra.
Sitat av Apu Vis innlegg
ATI er dyrere, NVIDIA er bedre. Slik er det iallefall ifølge mitt synspunkt, begrunnet av deres nyere produkter som ATI iallefall prøver å suge penger utifra.
Vis hele sitatet...
Ga deg KP for det, var ikke quote-knappen den grønne nei. Ta det KP-et med en klype salt du.

Sist jeg sjekket så var det stikk motsatt, har desverre vært litt uoppdatert på den fronten en stund, men da har det endret seg.
Sitat av Apu Vis innlegg
ATI er dyrere, NVIDIA er bedre. Slik er det iallefall ifølge mitt synspunkt, begrunnet av deres nyere produkter som ATI iallefall prøver å suge penger utifra.
Vis hele sitatet...
Du baserer deg på hva?


Sjekk ut ATI HD5870 og nVidia GTX 295

HD5870 har jevnt over bedre ytelse, samtidig som den er billigere...
Etter hva jeg kan se så er NVIDIA dyrere enn ATI, topp-kortene deres har en prisforskjeld på ca. 1000 kr på komplett.
Sitat av Kugie Vis innlegg
Ga deg KP for det, var ikke quote-knappen den grønne nei. Ta det KP-et med en klype salt du.

Sist jeg sjekket så var det stikk motsatt, har desverre vært litt uoppdatert på den fronten en stund, men da har det endret seg.
Vis hele sitatet...
Vil gjerne ha kilder på dette, har ikke vært slik de 11 siste månedene. Både Nvidia og ATI har kuttet prisene massivt, men ATI er enda det dyreste alternativet.

Sitat av Arucard66 Vis innlegg
Etter hva jeg kan se så er NVIDIA dyrere enn ATI, topp-kortene deres har en prisforskjeld på ca. 1000 kr på komplett.
Vis hele sitatet...
Tenker mer 'overall' ikke bare de nyeste produktene.
Sist jeg kjøpte skjermkort(i sommer) var Nvidia omtrent 1000-1500 kr dyrere på kort med lik ytelse.
Er det noen som har erfaring med begge? Helst av de litt nyere, trenger ikke å være de helt nyeste, men heller ikke de eldste.
Personlig er jeg ATI fan, etter nVidia 275 skuffet meg en driver krasj på Vista x64.
Jeg har både ATI og Nvidia, jeg har 2 datamaskiner og etter min erfaring med markede er Nvidia billigst og best. ATI er veldig bra også, men når jeg har bestilt fra utlandet er det alltid vært Nvidia jeg har prioritert.

- Det spørs selvfølgelig hva du skal bruke kortet til, men min mening er at Nvidia er best til gameing iallefall.
Sist endret av Apu; 26. oktober 2009 kl. 09:48.
Begge yter ca like godt...
Hovedpunktet per dags dato er pris. Og på det området vinner ATI.

Uansett så vil bruk være mer viktig...
Dette er da snakk om spilling (Da det er på dette markedet man tester kortene)
Skal man drive med grafisk design og kun det, så er det matrox og nVidia som vinner
Apu: Du er helt på jordet.
På stort sett alle prisområder kan du kjøpe et Nvidia og et ATI kort til samme pris der ATI kortet vil ha bedre overall ytelse i gaming.
Hva med spill med physx, regner med at du må ha det av vist du har ATI, vil du merke mye på grafikken?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Du baserer deg på hva?


Sjekk ut ATI HD5870 og nVidia GTX 295

HD5870 har jevnt over bedre ytelse, samtidig som den er billigere...
Vis hele sitatet...
Faktisk blir den sammenligningen litt feil da 5000-serien er en generasjon nyere enn 200-serien, så egentlig skulle man sammenlignet 5000-serie og 300-serie.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Faktisk blir den sammenligningen litt feil da 5000-serien er en generasjon nyere enn 200-serien, så egentlig skulle man sammenlignet 5000-serie og 300-serie.
Vis hele sitatet...
Har nå ingenting å si for forbrukeren hvilken generasjon produsentene er i?
Det viktigste er produktene som er tilgjengelig per dags dato, og på det området vinner ATI.
Det vil jo ha noe å si for noen, da tenker jeg på de som er Nvidia fans og de som vil se va de klarer og komme opp med

Er det noen som vet når de kommer ut?
Fanboys vil alltid argumentere med det ja

Akkurat sånn som xbox fans som sier at det ikke er mulig å sammenligne PS3 med xbox360, fordi xbox360 ligger 1gen bakom... Og kun derfor er xbox360 bedre enn ps3.. selv om ps3 knuser xbox360 på ca alle områder ^^
Bullshit, bullshit og atter bullshit. Prismessig/ytelse er ATI vinneren helt klart. nVidia er dyrt og yter dårlig i forhold til prisen. Hvis du sammenligner GTX 295 som er et dobbeltkort og 4890 i CF så yter de ganske likt, men du sparer 1000-1500,- på ATI. Selv hva dere fanboys sier så vinner ATI. 5870 er en generasjon fremfor GTX 295, men yter bedre/likt og koster 1000,- mindre. Det er ikke noe å klage på.

Men argumentet til AtX blir litt tynt, da GTX 295 er et dobbelkort, mens 5870 er et singelkort.

Apu: Har du spist dårlig fleinsopp?

Kilder: http://www.hardware.no/artikler/rade...ssfire/72526/5 (ja 5870 i CF koster 2000,- mer enn GTX 295, men se bort ifra det nå)

http://www.hardware.no/artikler/asus...hd5870/72140/5 (et 5870 testet)
Sist endret av jeppfi; 26. oktober 2009 kl. 15:06.
Du ba om kilder, Apu.
Sjekk grafene og sammenlign toppkortet til ATi (5870) med toppkortet til nVidia (GTX295).
http://www.hardware.no/artikler/his_...d_5850/72449/4

5850, som IKKE er toppkortet til ATi yter faktisk bedre enn GTX295.
Så skal det jo sies at 5000-serien til ATi er nyere enn 200-serien til nVidia, så får se når 300-serien blir lansert om nVidia klarer å holde prisene nede.
Sånn som det er nå, og har vært en god stund, er det ATi som vinner både på pris og ytelse.
Sist endret av drittunge; 26. oktober 2009 kl. 15:17.