Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 1982
Jeg er som det står i topic en bassist, men sliter med å finne sanger. Er det noen bassister der ute, eller andre som har noen anbefalinger til tøffe sanger/soloer for bass jeg kan lære meg? Føles som om jeg kan alt som er av tøffe sanger for bass, uten at jeg kan så mange
Les Claypool. Bassisten i Primus. Har en del tøffe sanger.
Metallica - Orion!

Du blir å elske det som kommer 4 minutter uti sangen:]
Men så vet jo ikke jeg hvordan musikksmak du har!

Iron maiden - aces high for å få picking handa igang.
led zeppelin - moby dick for å få høyrehanda i gang
Four Horsemen eller Seek And Destroy er enkel og artig!

artige sanga: mastodon - the wolf is loose, crystal skull. black sabbath - NIB, iron man (den raske delen), Metallica - Orion, four horsemen, the call of ktulu
jaco pastorius - donna lee
children of bodom - hellion, warheart

Rolige opeth sanga for melodiske basslinjer, for eks: windowpane, to bid you farewell, in my time of need, harvest, credence
opeth - deliverance, spesielt introen og riffe rett etter introen, den rolige delen der bassen lager melodi og de siste riffan
Sist endret av kwm; 6. april 2007 kl. 17:15.
Rage against the mashine
Manowar
Sjekk han Victor Wooten.
Har endel bass-soloer som er tøffe :-)
Marcus Miller har mye fett, personlig synes jeg en av de tøffeste er Panther, det han gjør på slutten av denne soloen er vel noe av det råeste jeg har sett noen gjøre på en bass.

Marcus Miller - Panther (youtube video)

Flea fra RHCP er også veldig flink, kanskje du finner noe tab's eller lignende om du søker på det.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Her er navnene du trenger å søke etter:

Jaco Pastorius, Victor Wooten, Stanley Clarke, Marcus Miller, Johnny Sjo.
Bassisten i Bela Fleck and the Flecktones. Han er knall. Men veit ikke om han har noen sanger som han har laget, men du kan se de sangene han har spilt.
wow, mye bra her som faller i smak! takk folkens
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av max-mekka
Bassisten i Bela Fleck and the Flecktones. Han er knall. Men veit ikke om han har noen sanger som han har laget, men du kan se de sangene han har spilt.
Vis hele sitatet...
Det er Victor Wooten, som nevnt i min post over.
Red Hot? Mye fine funky bass-lines blant de tidligere utgivelsene hvertfall...
Sitat av Polar-
Det er Victor Wooten, som nevnt i min post over.
Vis hele sitatet...
Ok. Det virker som om du har mer peil enn meg på dette området. Men jeg har bare merket meg at han utmerker seg som bassist.
Vil gjerne få understreke at Flea i RCHP virkelig er noe å høre på om du er interessert i å få inspirasjon/lære deg forskjellige sprell. Han er genial!

Ellers så synes jeg også at bassisten i Incubus gjør en ganske god jobb, selv om det kanskje er litt mer spesielt/uvanlig.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Max-Mekka:

^^ Ja, han er dat shit Men bruker ikke å anbefale ham til nybegynnere, da er det nok bedre å sjekke ut Red Hot Chilipeppers (Flea), Rage Against the Machine o.l. Det kan rett og slett bli litt for mye men helt klart en mester. Det er forsåvidt Flecktones også!
Sist endret av Polar-; 6. april 2007 kl. 17:45.
Sitat av Polar-
Max-Mekka:

^^ Ja, han er dat shit Men bruker ikke å anbefale ham til nybegynnere, da er det nok bedre å sjekke ut Red Hot Chilipeppers (Flea), Rage Against the Machine o.l. Det kan rett og slett bli litt for mye men helt klart en mester. Det er forsåvidt Flecktones også!
Vis hele sitatet...
hehe. Flecktones er konge. Fant bandet når jeg var på jazzfestivalen i Montreux. Helt ukjent band for meg da, men det var jo knall. Og bassisten er til å måpe av.
For å nevne en utrolig bra sang av Bela Fleck and the Flecktones, sånn for å sette standarden så anbefaler jeg virkelig den som heter "The sinister minister" sinnsykt rå

Bela Fleck and the Flecktones - Sinister Minister (youtube video)

Her er en video der Flea jammer som en helt med trommisen:
Chad & Flea jam session
Har spilt bass i 1 1/2 år og vil ikke kvalifisere meg som nybegynner. Men heller ikke veldig proff.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
^^ Har faktisk spilt på den drumitaren til Futureman da jeg var på Bass Camp i '03.. kongemoro
Her er Victor fra Bass Day: http://www.youtube.com/watch?v=nZyQAFroumM

En annen bassist som er verdt å sjekke ut om man er litt mer jazza er Richard Bona, en bassist som har vært inspirasjon for Victor: http://www.youtube.com/watch?v=UKKPz...elated&search=
Anasthesia(Pulling Teeths) av Cliff Burton ( Metallica). Verdens beste bassist etter min mening.
Om du har tilgang til en fretless bass så prøv ut noe Quo Vadis!
'Tunnel Effect V' har en helt sinnsyk Solo på fretless bass
Mudvayne - Dig.

Den er HELVETES vanskelig! Tro meg.. Men er drit feite bassriff i sangen
Helt utrolig at ingen har nevnt dette enda..

Level 42 / Mark King - Dune tune.. fantastisk bass solo der han kombinerer basslinja med tommelen med selve melodien spilt med fingrene..

Sjekk den ut.. Søk på youtube på dune tune å sjekk ut liveopptaket som kommer...
Jeg vet ikke hvordan du lærer deg låtene, men siden du har spilt i ett og et halvt år, så vil jeg anbefale å droppe tabs. (Som sagt, vet ikke om du bruker det, men til alle andre som gjør det)

Man lærer ganske mye teknikk av å spille heftige klassiske stykker. Det er kanskje kjedelig, men man blir bedre av det.

Det du også burde gjøre er å bare sette på yndlingslåtene dine og spille til de. Etter gehør ja. Gehør er ufattelig viktig.

Sjekk ut noen låter av Gregor Campbell (vet ikke helt hvordan det skrives) på utube. Han er fettskilled.

Matisyahu - Fire and Heights. Riktig nok en improvisert bassolo, men den er da noe. Cunning Stunts av Metallica har noe bassoloer, og Live Shit.
Har nesten bare spilt tabs før, med unntak av noe blues improvisering.

Ja, Cunning Stunts har noe tøffe greier, men kan det fra før

SKal sjekke ut noe klassisk.
Dream Theater - Metropolis, en ganske gøy Bass-solo der (tapping).
Forresten kan du også sjekke ut mye av de gamle Manowar låtene. Kanskje litt vanskelig mye av det, men masse bassoloer der. Av og til høres det ut som gitar

Det er også ganske lurt å lære seg å spille etter noter. Da lærer du masse. Lurt å kunne.
Sist endret av hopalong; 9. april 2007 kl. 15:48.
Sitat av Duckyuck
Helt utrolig at ingen har nevnt dette enda..

Level 42 / Mark King - Dune tune.. fantastisk bass solo der han kombinerer basslinja med tommelen med selve melodien spilt med fingrene..

Sjekk den ut.. Søk på youtube på dune tune å sjekk ut liveopptaket som kommer...
Vis hele sitatet...
Bra spillt. Men grisekjedelig.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bumper denne da jeg fremdeles sliter med å finne ut sanger. Trenger et stort prosjekt jeg kan jobbe med lenge. Anyone?
Masse Dream Theater. Progressive rock/metal, vet ikke hvor god du er i forhold til tiden du har spilt men du kan da prøve. Alle sanger av Dream Theater har forskjellige og interessante bassriff, flere har soloer også men de er bare syke. Masse oddetids riff å leke seg med etc

Symphony X er også tøft, de har flere raske sanger. Samme sjanger, blandet med Power Metal i tillegg!
Tool og rush er passe bassfiksert. Tenker du mer på enkle riff så kan du jo f.eks prøve money med pink floyd ... Ellers er Jaco Pastorius mannen du vill dra opp av hatten, han og Geddy Lee, Roger Glover og kanskje t.o.m. Tim Commerford
Sist endret av Petter Pan; 10. juni 2007 kl. 01:10.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Pink Floyd - Money

EOD <3
Kjør på med rush!

Mye fra Moving Pictures er flotte greier, men også nyplata er skøy.
Fikk den for 3 dager siden, og nå kan jeg så og si alle

F.eks: Tom Sawyer og YYZ er morsomme sanger å spille..
spill kontrabass!
innenfor jazz og swing kan du ha det så faantastisk morsomt!
i tillegg vil det hjelpe deg til å utvikle din egen unike spillestil.
ingen vil ha enda en steve harris, bille sheehan osv :P
det skal sies at jeg er jazzfan
Code - The Cotton Optic
Virus - Carheart
Mayhem - Life Eternal (simpelt men sinnsykt bra)

Ved Buens Ende, Virus og Code generellt har mange fete melodiøse basslinjer.
Basslinja på Muse - Hysteria er sykt kul å spille.
spesielt hvis du har vrengpedal^^