Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1830
Ekspert på påstander
Hei, jeg har muggsopp på badet og det har vært der siden jeg flyttet inn i leilgheten og har prøvd å vaske den med klorin flere ganger, men det vil ikke vekk. Muggen lukter ikke og jeg har slitt med hodepine, tørr hals og irriterte øye i noen dager nå. Det er utleieselskap som eier leiligheten, har jeg rett til å flytte ut neste måned, hvis jeg sier fra til dem? I kontrakten står det 3 måneder oppsigelse.
har du prøvd å vaske med grønnsåpe? jeg hadde mugg en gang og vaska med vann og masse grønnsåpe(sånn 10ganger mer enn vanlig mengde) og det funka fjell.
Du kan videre heve leiekontrakten dersom mangelen er vesentlig. Hva som skal anses som vesentlig beror på en helhetsvurdering hvor en vurderer mangelens kvalitet og omfang, samt dens betydning for leietakeren. Det kan være at muggsoppen er av en slik art at den vil gi utslag i helseplager ved å bli boende, eller at utleier ikke retter manglelen etter gjentatte oppfordringer. Å heve vil i praksis si at kontrakten bortfaller i sin helhet. Det skal som regel mye til for å heve en kontrakt, du kan derfor ta kontakt med Jushjelpa i Midt-Norge for råd om du vurderer å heve.
Vis hele sitatet...
Kilde: jushjelpa.no/fagartikler/muggsopp.html

Snakk med jusshjelpa i nærheten, finnes mange i Norge.
Sitat av IRead Vis innlegg
Hei, jeg har muggsopp på badet og det har vært der siden jeg flyttet inn i leilgheten og har prøvd å vaske den med klorin flere ganger, men det vil ikke vekk. Muggen lukter ikke og jeg har slitt med hodepine, tørr hals og irriterte øye i noen dager nå. Det er utleieselskap som eier leiligheten, har jeg rett til å flytte ut neste måned, hvis jeg sier fra til dem? I kontrakten står det 3 måneder oppsigelse.
Vis hele sitatet...
Hvis det er en type muggsopp som gir helseplager (Aspergilus m.fl. ) nytter det ikke å vaske den bort, da mesteparten er inni veggene.
Du bør få tatt prøver for å få konstatert hvilken type mugg det dreier seg om, og deretter få attest fra lege at denne type sopp gir alvorlige helseplager.

Etter det bør det være plankekjøring å få hevet leiekontrakten, evt. ved hjelp av advokat dersom utleier er vanskelig.
Ledende i Norge innen b.l.a. mugg, råte, inneklima.
Her står det masse info ang. råte og forskjellige typer muggsopp.

http://mycoteam.no/
Sist endret av KoalaBear; 1. februar 2015 kl. 21:29.
har du forhørt deg med huseieren? slike saker går ofte under forsikring så hvis du har en ålreit huseier så burde han ta tak i det.
Ekspert på påstander
Trådstarter
Sitat av susiserken Vis innlegg
har du forhørt deg med huseieren? slike saker går ofte under forsikring så hvis du har en ålreit huseier så burde han ta tak i det.
Vis hele sitatet...
Det er et eiendomselskap som er kjent for å drite i helsa til leieboere så lenge de får pengene sine så er de fornøyde i følge en gammel kollega på ex jobben min som leier en leilghet fra eiendomsselskapet i en annen bydel og min erfaring! Eiendomsselskapet er kjent for sine dårlige behandling av leieboere i riksmedia. Jeg har påpekt problemet til megleren 1 gang og til vaktmesteren flere ganger, eneste de gjorde er å fikse ventilasjon som er blitt ødelagt igjen.

Men jeg skal sende epost til selskapet. Burde jeg sende en epost til megleren eller sjefen selv? Burde jeg true med vg og dagbladet hvis de ikke fikser badet eller nekte å heve kontrakten?
Sist endret av IRead; 3. februar 2015 kl. 19:25.