Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 12969
Det der er vell kommunalt? De sendte opp i Bergen i går også, som normalt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av sven Vis innlegg
Hvem skulle tro at selveste up drev med demontering av fyrverker..uffameg
Vis hele sitatet...
Hvem sier at jeg gjør dette selv? Hehe jeg har gjort det, men dette vil jeg heller kalle oppgradering enn demontering!
Jeg fjerner litt papp på en trygg måte, og samler opp granulert svartkrutt til en større mengde.
Så lenge man vet hva man gjør, og hva man håndterer og hva man IKKE skal gjøre, så går det ganske greit

Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Tror ikke det er shells Up snakker om her. Da hadde det isåfall vært 15 stjerner, ikke shells. Tror det hadde vært risky med 25 shells.
Vis hele sitatet...
Skrev jeg 15 stjerner? Nei, jeg skrev 25 shells! Risky om du regner for lite lift, og skyter det opp midt i boligfeltet.
Det jeg brukte var en pappskive under shellsa, med pålimt granulert krutt for å sørge for antenning, og et hull i midten.
En papirkrans rundt hele greia for å holde alt sammen er og bra og ha.
Mente 25 stjerner. Vill ikke shellsene krasje i hverandre, og fly over alt? Eller har jeg misforstått alt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Man skyter de opp sammen, ikke mot hverandre. De går oppover, og om de kræsjer har lite å si.
Kan dog være vanskelig å få shellsa til å spre seg litt. Er kulere om de sprer seg litt før de smeller!
Hvis de krasjer, vill ikke det være en sjanse for at de faller mot bakken? Det er vell mulig å sette sammen x antall V-racks for å spre de.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Hvis de krasjer, vill ikke det være en sjanse for at de faller mot bakken? Det er vell mulig å sette sammen x antall V-racks for å spre de.
Vis hele sitatet...
Det skjer ikke! Husk sikkerhetsavstand er uansett en bra ting om voldemort dukker opp og sender dem på bakken igjen.
Miner er ikke en ny ting som jeg har improvisert fram
Såpass forstod jeg, men jeg har ikke hørt om miner med shells. Når folk sier miner, tenker jeg på stjerner. Du har vel ikke tilfeldigvis link til slik en mine? Finner ingen på youtube. Nå vet jeg ærlig talt ikke navnet da.
har vel egentlig ikke noen planer, men det er igrunn bare pga at jeg har null erfaring og nul kjemikalier ei vet jeg hvor jeg skal bestille fra. var egentlig planen og lage noen store shells til nyttårsaften i år, men nå tviler jeg på at det blir noe i det hele tatt
Sist endret av Pyrocake; 27. november 2011 kl. 22:32.
Har vel ikke forandret planene så mye, utenom att det blir mindre fargevariasjon og mindre flash da jeg her lite perk igjen, og det som ligger i tollen neppe kommer til meg noen gang. Og labben har flyttet og blitt mobil;-)
Det meste av utstyr blir lagt til salg på ebay - QXL over nyttår.
Sist endret av PyroMann; 2. desember 2011 kl. 10:44.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Såpass forstod jeg, men jeg har ikke hørt om miner med shells. Når folk sier miner, tenker jeg på stjerner. Du har vel ikke tilfeldigvis link til slik en mine? Finner ingen på youtube. Nå vet jeg ærlig talt ikke navnet da.
Vis hele sitatet...
Hva får deg til å tro at det ikke går med shells?
http://www.youtube.com/watch?v=goxseRJxvNA
Jeg sa ikke at jeg ikke trodde det fantes, jeg sa bare at jeg aldri hadde hørt om det. Vet du hvilken diameter det er vanlig å bruke på shellsene?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det er vanlig å bruke det fantasien din forteller deg =)
Svea firework katalogen får i år! <3
▼ ... over en uke senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Jaja, da var 2 mortarracks bygget, 1stk 6 x 50mm og 1 stk 6 x 75mm åsså har jeg annskaffet meg et par reserve enkle 4 og 6" mortars. Nermer meg 10 kg med stjerner i forskjellige størrelser og farger, 5 kg burst, 1 kg H3 og 1 kg flash. Mølla går døgnet rundt nå for å få ferdig allt til den store dagen
Satser på ¨å gjøre det dobbelt så bra som i fjord, håper ikke vinden ødelegger for oss dette året

Noen andre som er gått på vei? eller er det bare dårlige holdninger
Sitat av sven Vis innlegg
~Snip~
Noen andre som er gått på vei? eller er det bare dårlige holdninger: D
Vis hele sitatet...
Er vell en blaning av dårlig holdning og latskap fra min side
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Var ute å testet en av godsakene til den store dagen

Her, bare ta en titt: http://www.youtube.com/watch?v=DBIiO...1&feature=plcp
Sitat av sven Vis innlegg
Var ute å testet en av godsakene til den store dagen

Her, bare ta en titt: http://www.youtube.com/watch?v=DBIiO...1&feature=plcp
Vis hele sitatet...
"Satan i hellvette" Utrolig fint shell! Håper virkelig du skal filme ALLE på nyttårsaften!

Lykke til
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av GreenRay Vis innlegg
"Satan i hellvette" Utrolig fint shell! Håper virkelig du skal filme ALLE på nyttårsaften!

Lykke til
Vis hele sitatet...
Ja, skal høre med min personlige filmer om det ikke lar seg gjøre
Off-topic spørsmål:

Noen som vet om det er mulig å se Europris sin fyrverkerikatalog for i fjor? Eventuelt en side med Power Star produkter?
Før noen kommer med bemerkninger om at denne siden ikke er for diskusjon rundt kommersielt fyrverkeri. Vil jeg si at jeg med glede sletter innlegget når jeg har fått svar
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Det er fullstendig lov å diskutere kommersielt fyrverkeri på forumet. Diskusjon rundt demontering/modifisering av fyrverkeri fører til pungsmekk.
Noen som vet om det noen gang blir lov med pinneraketter igjen? La oss si at ved nyttår de neste årene blir det ekstremt lite ulykker og slikt, og folk er flinke og blander ikke alkohol med bakkeraketter. Blir det da kanskje et håp?
Etter 22/7 er nok mange folk hysterisk, og tviler ikke på at noen kommer med en bemerkning i media snart om at alt fyrverkeri bør blir ulovlig. I Stavanger for eksempel tror jeg de kun har kommunalt fyrverkeri.
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
I Stavanger for eksempel tror jeg de kun har kommunalt fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
I stavanger har vi ikke kommunalt fyrverkeri som jeg har sett i allefall. Men til gjengjeld da, så selges det fyrverkeri på hvert hjørne omtrent
Mulig jeg tar feil, men mener å huske jeg har lest om en by i Norge der de ikke selger fyrverkeri, men de har kommunalt. Shoot me if i´m wrong.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Etter 22/7 er nok mange folk hysterisk, og tviler ikke på at noen kommer med en bemerkning i media snart om at alt fyrverkeri bør blir ulovlig. I Stavanger for eksempel tror jeg de kun har kommunalt fyrverkeri.
Vis hele sitatet...
Da blir det langtur lang vekk herifra, hvis Stavanger kjører på kommunalt.
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Off-topic spørsmål:

Noen som vet om det er mulig å se Europris sin fyrverkerikatalog for i fjor? Eventuelt en side med Power Star produkter?
Før noen kommer med bemerkninger om at denne siden ikke er for diskusjon rundt kommersielt fyrverkeri. Vil jeg si at jeg med glede sletter innlegget når jeg har fått svar
Vis hele sitatet...
Yupp har den liggendes, skal grave den frem igjen.. Har kataloger fra ca 4 år tilbake i tid.. :3
Nope, har visst lagt den et annet sted enn de andre.. Har 2007,8 og 9 liggendes.. :3
Drikke seg drita og skyte fyrverkeri på nabo'n

Neida, bare drikke seg dritings
Sist endret av turin; 26. desember 2011 kl. 22:59.
Sitat av killkalle1 Vis innlegg
Mulig jeg tar feil, men mener å huske jeg har lest om en by i Norge der de ikke selger fyrverkeri, men de har kommunalt. Shoot me if i´m wrong.
Vis hele sitatet...
Her i Bergen er det ikke lov å skyte fyrverkeri i bykjernen.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fell...--2630458.html

Men det var kanskje ikke det du tenkte på, er ikke du fra Bergen selv?
Nei, det var nok ikke det. Godt mulig jeg har sett feil altså. Heldigvis bor jeg utenfor bykjernen
Noen som kommer til å ta hensyn til dette ønsket på nyttårsaften?
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Knask Vis innlegg
Noen som kommer til å ta hensyn til dette ønsket på nyttårsaften?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke lov å sende opp fyrverkeri før nyttårsaften uten spesialtillatelse, så folk bør ta hensyn til det uansett. Ellers er det vel ikke så mye mer å tilføye annet enn at artikkelen faktisk var ganske balansert.
Noe testing blir det muligens, men det er langt i fra gud og værmann anyway.
Jeg har da dette oppsettet med hjemmelaget fyrverkeri til nyttår:
Alt skytes i et sammenhengede show ( ikke kinaputtene )
6 2,5" ball shells,rød, og C6(slow) til rød
3 4 " ball shells,rød, C6(slow) til rød
9 shots starmine batteri, multicolor, glitter.
6-8 shots comet cake, 5 crossete, grønn,og D1
4-6 15-20g flashpowder kinaputter, kraftige!
det er ikke så alt for mye, men jeg fikk ikke laget ønsket mengde pga. jeg fikk ikke hånd på en ny vaskemaskin motor til kulemøllen min :

Lykke til til alle !
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Nå er det ikke lov å sende opp fyrverkeri før nyttårsaften uten spesialtillatelse, så folk bør ta hensyn til det uansett. Ellers er det vel ikke så mye mer å tilføye annet enn at artikkelen faktisk var ganske balansert.
Vis hele sitatet...
Sorry, selv om det sikkert er politisk ukorrekt så er jeg faktisk ikke enig i at artikkelen var så veldig balansert.
Hvor ofte har vi fått servert avisartikler av den størrelsen som oppfordrer til moderasjon av hensyn til krigsseilere, veteraner fra FN-tjeneste, hjemmefrontkarer eller sivile som har opplevd krigshandlinger...?

Eller kanskje er det sånn at folk nå for tiden er laget av skrøpeligere stoff enn for 20-60 år siden.


Når det gjelder nyttårsplanene så har jeg ikke hatt tid eller mulighet til å få istand noe hjemmelaget, det jeg ser i sjappene av kommersiellt fyrverkeri fyller meg med en kvalmende avsky....HALLO liksom, hele 70 meter stigehøyde...det er jo puslete på linje med lyddempede smellbonbon'er!

Har noe gammelt pre-forbud rask jeg fyrer opp med litt lange lunter, så får vi se om jeg orker å lade opp kanonen for en salutt kl. 24.00.
Sitat av Knask Vis innlegg
Noen som kommer til å ta hensyn til dette ønsket på nyttårsaften?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg kommer til å ta hensyn til det.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Noen som kommer til å ta hensyn til dette ønsket på nyttårsaften?
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å ta hensyn til dette, ser ikke helt grunnen, selvom det er mange i min by / skole som var på øya.

Er det fest så er det fest!

inb4 moralprek
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Ice-B Vis innlegg
Sorry, selv om det sikkert er politisk ukorrekt så er jeg faktisk ikke enig i at artikkelen var så veldig balansert.
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at artikkelen var veldig balansert, jeg sa den var ganske balansert. I forhold til andre artikler om fyrverkeri i media, så var det innhentet synspunkter fra flere personer, hvor budskapet egentlig var: "Deal with it!" til og med hovedpersonen så jo fram til nyttår. Det andre budskapet var at man ikke skulle fyre av fyrverkeri før nyttårsaften, og det har som sagt aldri vært lov, så det er egentlig ikke noe nytt i så måte.

Ser man på andre artikler i media om fyrverkeri, så er det nesten utelukkende ren skremselspropaganda. Der intervjuer de som regel vår gode venn herr Bullsh.. fra Bergen eller hans pasienter, som lirer av seg det samme pisset og viser oss det samme bildet hvert bidige år "forby fyrverkeri fordi 0,002% ikke kan bruke det"

Ellers er jeg forøvrig helt enig i resonementet ditt: Om vi er laget av et skrøpeligere stoff nå enn for 20-60 år siden, og ja, kan nesten se sånn ut
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Ice-B Vis innlegg
Når det gjelder nyttårsplanene så har jeg ikke hatt tid eller mulighet til å få istand noe hjemmelaget, det jeg ser i sjappene av kommersiellt fyrverkeri fyller meg med en kvalmende avsky....HALLO liksom, hele 70 meter stigehøyde...det er jo puslete på linje med lyddempede smellbonbon'er!
Vis hele sitatet...
Er stigehøyden det du reagerer på? Selv synes jeg kanskje kaliberen er litt liten,
men er ingen grunn til å fylle noen med kvalmende avsky, det høres bare rart ut.
Kan du fortelle meg hva du ser på som bra stigehøyde?
Sitat av Knask Vis innlegg
Noen som kommer til å ta hensyn til dette ønsket på nyttårsaften?
Vis hele sitatet...
På lik linje som alle de tusenvis av pensjonister som har hatt bomber og skudd haglende over seg under andre verdenskrig. Er forsiktig med ordbruken når jeg vil påpeke at det er en smule storforlangende å be en hel nasjon holde fred på nyttårsaften.
Sist endret av Cosmos; 31. desember 2011 kl. 05:45.
Sitat av Up Vis innlegg
Er stigehøyden det du reagerer på? Selv synes jeg kanskje kaliberen er litt liten,
men er ingen grunn til å fylle noen med kvalmende avsky, det høres bare rart ut.
Kan du fortelle meg hva du ser på som bra stigehøyde?
Vis hele sitatet...
Nja, i mitt hode henger jo kaliber og stigehøyde sammen da...kaliber og rørlengde på linje med en tørkerull gir jo ikek allverden til stigehøyde, og det er liksom ikke sååå imponerende når ladningen går av såpass lavt over bakken at gnistregnet står mønet på låven og folk dukker istedenfor å kikke oppover med åpen munn og store øyne.

100 meter og oppover høres bedre ut i mine ører, det skal helst være sånn at du ser det smeller før du hører det.
Noen her som har gjort ugagn på Sola i natt? :P
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/r...eren/1.7935233
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen her som har gjort ugagn på Sola i natt? :P
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/r...eren/1.7935233
Vis hele sitatet...
Hehehe han tok iallefall ikke hensyn til det som knask spurte om i post 82

Antagelivis har an til og med brukt regjeringsstoff
Sitat av sven Vis innlegg
Hehehe han tok iallefall ikke hensyn til det som knask spurte om i post 82

Antagelivis har an til og med brukt regjeringsstoff
Vis hele sitatet...
Det ligge også farlig nær landbruks skolen(?) som oppbevarer gjødsel med mye KNO3, kanskje noen studenter som lekte seg
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Sitat av TobNor Vis innlegg
Det ligge også farlig nær landbruks skolen(?) som oppbevarer gjødsel med mye KNO3, kanskje noen studenter som lekte seg
Vis hele sitatet...
Nei det ligger flere mil i fra
men for å si det mildt så opplevde jeg det som ingen vil oppleve
kommer tilbke med film og straff


håper alle andre har hatt et bra nyttår
Sitat av PyroMartin Vis innlegg
Noen her som har gjort ugagn på Sola i natt? :P
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/r...eren/1.7935233
Vis hele sitatet...
Om så, hold det for deg selv, men send meg gjerne en pm dersom du ønsker å dele det med noen, for det kan virke som at det var et skikkelig smell, og det kunne vært artig å vite hva det var som skapte slik uro i folket (jeg kommer ikke til å sladre).

PS. Godt nytt år alle sammen.
Sist endret av Veggen; 1. januar 2012 kl. 04:24.
Sitat av sven Vis innlegg
Nei det ligger flere mil i fra
men for å si det mildt så opplevde jeg det som ingen vil oppleve
kommer tilbke med film og straff



håper alle andre har hatt et bra nyttår
Vis hele sitatet...
Did i miss something

Hvordan går det hvis du lager et shell som er sånn her
http://gyazo.com/0d0f1fd5ea29a339dca76fbbf62af6e7.png?1325444862
Hvis man da sender denne opp, og har lunten inn i den nederste, vill da den første antende de andre, eller vill det bare regne krutt/stjerner?

*EDIT* Faen, posten ble slått sammen med den andre...
Er det lag med papp mellom, eller er det et sylindershell?
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Hvis du har lunte fra første til andre og fra andre til 3 og du konstruerer sjellet skikkelig så vil du få 3 smell. Ellers blir det bare et kjempesmell
Prøvde meg på et peanutshell en gang, men det endte med kjempesmell. Det var nokk over mitt maxnivå for vanskelighetsgrad