Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 1308
Heisann, jeg kunne tenkt meg å vite hva NFF medlemmene likte best av forskjellige musikksjangre. Jeg såg en som hadde lagt til avstemmninggreie i en tråd her, men slikt får ikke jeg til.
Noen som kunne lagt en slik poll? Jeg tok et søk i rubrikken etter dette, men fant ingenting så regner med det ikke er blitt gjort enda?

Eksempel: Hva foretrekker du:

*Rock *Pop *Electronica *HipHop *Blues *Jazz osv.... du forstår tegninga.

Hadde vært morro å sett om en sjanger som Rock etc. ble helt overlegen, eller om det ble "close race" mellom flere.

PS: Ikke svar hva du liker av sjangre i denne tråden, denne posten er til en som kunne tenkt seg å lage selve avstemmninga.

(Om det skulle finnes en slik poll her inne....vennligst slett posten min og ta imot min ynnskyldning
rock rock rock og underground hip hop

hehe måtte bare!
Sist endret av -bigL-; 14. juni 2007 kl. 12:54.
Høres jo ut som en grei idé, men da trenger man mulighet for "multichoice" siden det er endel som hører på mer enn én sjanger. Pluss du trenger ett stort utvalg av sjangre
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Rock
Pop rock
Trance
Psyco Trance
Metal
Heavy metal
Pop
Rap
Hip-hop
Viser
Osv....
Digital nomade
trippy's Avatar
Rap, Rap Og enda mere Rap. Fransk Rap er best
Her har du noen sjangre, Musikk pollen må nesten bli "hva liker du BEST å høre på?" Ellers blir det jævlig mange alternativer.. Jeg foretrekker best HipHop

Alternativ rock
Avant-garde
Barnemusikk
Black Metal
Blues
Country
Dance
Danseband
Death Metal
Doom Metal
Eksperimentell rock
Electronica
Folk
Folk-rock
Funk
Hardcore
Heavy-Metal
HipHop
House
Indie
Industrial
Jazz
Jungle
Klassisk
Latin
Melankolsk rock
Metal
Pop
Pop-rock
progrock
Punk
R'n'B
Rap
Reggae
Religiøs
Rock
Rock'n'roll
Soul
Techno
Trance
Trash-Metal
Triphop
Vise
Undergrunn
Useriøst

Edit, la til 3-4 til
Sist endret av RosaKarpe; 14. juni 2007 kl. 13:26.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Må se meg slått av deg der rosa karpe. Skulle hatt med det jeg hadde som du glemte. Da finnes det vel ikke fler sjangere :P

Men må få opp en poll!

Trance, Dance og Pop musikk er absolutt best!
Sist endret av Kekurikekaka; 14. juni 2007 kl. 13:22.
Sitat av Rubster
Da finnes det vel ikke fler sjangere :P
Vis hele sitatet...

Det finnes så sykt mange flere genrer innen musikk.
Innen jazz f.eks er det plenty undersjangrer.

Quote, allmusic:

Jazz Styles
Big Band/Swing
Big Band
Progressive Big Band
Dance Bands
Swing
Ballroom Dance
Modern Big Band
Progressive Jazz
Jive
Retro Swing
Orchestral Jazz
Sweet Bands
Experimental Big Band
Continental Jazz
British Dance Bands
Society Dance Band
Bop
Bop
Vocalese
Chamber Jazz
Cool
West Coast Jazz
Free Jazz
Modern Creative
Modern Free
Early Creative
M-Base
Free Jazz
Third Stream
Free Funk
Avant-Garde Jazz
Fusion
Fusion
Jazz-Pop
Contemporary Jazz
Crossover Jazz
Free Funk
Jazz-Rock
Smooth Jazz
Hard Bop
Neo-Bop
Post-Bop
Hard Bop
Modal Music
Standards
Latin Jazz/World Fusion
World Fusion
Latin Jazz
Afro-Cuban Jazz
Brazilian Jazz
Big Band Latino
Cuban Jazz
African Jazz
New Orleans/Classic Jazz
Boogie-Woogie
Ragtime
Dixieland
Stride
Classic Jazz
New Orleans Jazz
Mainstream Jazz
Trad Jazz
New Orleans Brass Bands
Novelty Ragtime
Dixieland Revival
Soul Jazz/Groove
Jazz-Funk
Soul-Jazz
Hard Bop
Sist endret av miles; 14. juni 2007 kl. 13:31. Grunn: understreke:),få med quote
Krizzeyboi:
Men dette er jo underkategorier, en som hører på "Dixieland", hører jo fremdeles på jazz. Så på en eventuell poll, kan vi heller ta utgangspunkt i grunnsjangrene.

EDIT: Tok poenget, leste ikke gjennom innledningen.

F.eks.
Rock/pop
Metal++(alle underkategorier)
Trance/techno
Blues
Jazz

Disse ser jeg på som de mest aktuelle.
Sist endret av Petter Pan; 14. juni 2007 kl. 13:48.
Sitat av Petter Pan

F.eks.
Rock/pop
Metal++(alle underkategorier)
Trance/techno
Blues
Jazz

Disse ser jeg på som de mest aktuelle.
Vis hele sitatet...
Så vi hopper over klassisk, men tar med både trance og techno?
Weird.

Uannsett hva folk hører/ikke hører på så må man ha nok alternativer
om man skal orke å svare. Vi er jo så identitetsbeviste...
Det holder ikke for meg å avklare at jeg hører på jazz.
Jeg hører på megafunkeyh-weirdshit-with-tha-saxophone-or-whatnotplayingloud.

edit: Kanskje klassisk er en underkategori av metall? LOL
Sist endret av miles; 14. juni 2007 kl. 13:55.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Progressiv, post- og space-rock, minimal techno og chiptunes. Sløv electroniva.

RosaKarpe: Tror ikke avant-garde er en egen sjanger. At et band er avant-gardistisk betyr at bandet har ledet vei for en ny sjanger. Jefferson Airplane var for eksempel avant-gardister for syre-rocken.
Rock
Metal
Klassisk
Pop
Techno\Trance
Rap\Hip-Hop
Indie
Jazz
Funk

Mulig jeg glemmer noen her.. Men hvorfor ikke bare gjøre det så enkelt? Vil alltid være diskusjoner på hva som er hva, og ditt og datt blablabla.. Så hvis da noen hører på Pink Floyd eller Porcupine Tree, så går det under Rock da? Eller må vi lage en egen kategori for psychadelic\experimental\progressive rock osvosv? Da krysser man av for Rock!

Men syns det blir dumt å bare kunne stemme på 1 av sjangerene.. Kunne selv tenkt meg å stemme på 3 forskjellige. For hører veldig mye på alle 3. Så da at jeg kunne stemt på både Rock, Metal og Hip-Hop liksom.
Sist endret av bobdane; 14. juni 2007 kl. 16:32.
remulade's Avatar
Trådstarter
Jeg tenkte på hovedsjangre og gjerne de mest utbredte. Om en fyr på avstemmninga hører på Slowjazz så driter vi i det. Poenget var å se hvor close det ble mellom de som hevdet seg i toppen. La oss ikke gjøre dette for vanskelig

Rock, Pop, Electronica, Blues, Jazz, Klassisk, Soul, RnB, HipHop f.eks
For all del, ikke glem pønken!
Hardrock er definitivt best etter min mening, men liker andre rocksjangere og metal også.
Det beste bandet er nok ACDC.
Sitat av thomasf
RosaKarpe: Tror ikke avant-garde er en egen sjanger. At et band er avant-gardistisk betyr at bandet har ledet vei for en ny sjanger. Jefferson Airplane var for eksempel avant-gardister for syre-rocken.
Vis hele sitatet...
Aiai Hehe

Sitat av Poke
For all del, ikke glem pønken!
Vis hele sitatet...
Punk ligger der den
Jeg liker god musikk. Sjangeren er uvesentlig.
Sitat av thomasf

RosaKarpe: Tror ikke avant-garde er en egen sjanger. At et band er avant-gardistisk betyr at bandet har ledet vei for en ny sjanger. Jefferson Airplane var for eksempel avant-gardister for syre-rocken.
Vis hele sitatet...
Avant garde er også en egen sjanger.
Som alle sjangrer har det flere undergenrer
(merk min snedige miks av genre og sjanger).
Begrepet stammer i utgangspunktet fra andre områder enn musikk.
Det er fransk.
Avant=foran garde=menneskene/menneskegruppen.
Det betyr i bunn og grunn at man er sær.
Man lar seg ikke(i like stor grad) kue av den gemene hops oppfatning
av hvordan ting skal se ut, høres ut eller generelt oppleves.
Et band kan være avant gardisk uten å tilhøre sjangeren avant garde,
på samme måte som ett band kan være rocka uten å spille rock.
Sitat av DonTomaso
Jeg liker god musikk. Sjangeren er uvesentlig.
Vis hele sitatet...
I totally agree with ya
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Krizzeyboi
Avant garde er også en egen sjanger.
Som alle sjangrer har det flere undergenrer
(merk min snedige miks av genre og sjanger).
Begrepet stammer i utgangspunktet fra andre områder enn musikk.
Det er fransk.
Avant=foran garde=menneskene/menneskegruppen.
Det betyr i bunn og grunn at man er sær.
Man lar seg ikke(i like stor grad) kue av den gemene hops oppfatning
av hvordan ting skal se ut, høres ut eller generelt oppleves.
Et band kan være avant gardisk uten å tilhøre sjangeren avant garde,
på samme måte som ett band kan være rocka uten å spille rock.
Vis hele sitatet...
Avant-garde er jo et begrep som kan brukes dersom noe så vidt bryter med konkrete tradisjoner. Det behøver ikke være store avvik fra tradisjonene for at noe i teorien skal være avant-gardistisk. Poenget mitt er at det blir litt merkelig å si at man liker avant-garde som sjanger. Avant-gardisme er jo en "under-sjanger" eller en tittel som blir tildelt band som eksperimenterer og tøyer grenser. Slike "eksperiment" kan finne sted innen hvilken som helst "over-sjanger" som f.eks rock og metal. Indie er vel sjangeren man er ute etter dersom man liker avant-gardistisk musikk.
Sist endret av thomasf; 15. juni 2007 kl. 02:06.
DeathPønk!
Sitat av thomasf
Avant-garde er jo et begrep som kan brukes dersom noe så vidt bryter med konkrete tradisjoner. Det behøver ikke være store avvik fra tradisjonene for at noe i teorien skal være avant-gardistisk. Poenget mitt er at det blir litt merkelig å si at man liker avant-garde som sjanger. Avant-gardisme er jo en "under-sjanger" eller en tittel som blir tildelt band som eksperimenterer og tøyer grenser. Slike "eksperiment" kan finne sted innen hvilken som helst "over-sjanger" som f.eks rock og metal. Indie er vel sjangeren man er ute etter dersom man liker avant-gardistisk musikk.
Vis hele sitatet...
I min omgangskrets er avant garde nesten ensbetydende med frijazz fra sen50tall til slutten av 60tallet. Det sier muligens mer om min omgangskrets enn begrepet avant garde.
Siden begrepet egentlig ikke stammer fra musikk kan det (som du skriver) egentlig ikke tillegnes en spesiell sjanger, selv om klassisk musikk(naturlig nok) var først ute med begrepet.

Avant garde er ett begrep som flytter på seg, akkurat som begrepet moderne.
Det som var moderne for femti år siden er avleggs nå, unntatt brylkrem som fortsatt er fett som faen(pun intended).
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Krizzeyboi
I min omgangskrets er avant garde nesten ensbetydende med frijazz fra sen50tall til slutten av 60tallet. Det sier muligens mer om min omgangskrets enn begrepet avant garde.
Siden begrepet egentlig ikke stammer fra musikk kan det (som du skriver) egentlig ikke tillegnes en spesiell sjanger, selv om klassisk musikk(naturlig nok) var først ute med begrepet.

Avant garde er ett begrep som flytter på seg, akkurat som begrepet moderne.
Det som var moderne for femti år siden er avleggs nå, unntatt brylkrem som fortsatt er fett som faen(pun intended).
Vis hele sitatet...
Vel.. moderne og moderne. Vil si avant-garde nærmest oppfordrer til (eller iallfall har vært med å skapt) det som skjer i det noen kaller post-modernisme. Det vil si at grenser for hvordan noe skal se ut eller komponeres (innen musikk vel som litteratur og kunst) viskes mer og mer ut. Litt synd på en måte. Post-modernisme innebærer jo f.eks at noen kan knørve sammen et papir, ta et bilde av det og kalle det kunst.

Jeg har dessverre ikke peiling på klassisk musikk i det hele tatt, men jeg antar du har rett i det du sier. Beklager at jeg er vanskelig på denne tiden av døgnet, men jeg har aldri hørt avant-garde bli brukt i forbindelse med foretrekte sjangere.
jeg har en følelse om at de fleste som sier at de ikke liker noen spesielle sjangre skrur på radioen for å finne favorittlåtene sine..

men jeg gidder heller ikke låse meg fast i sjangre. ikke fordi jeg ikke har peiling, men fordi jeg alltid er på utkikk etter ny musikk, og er det bra, så er det bra, uansett sjanger.