Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2376
ser det er en del her som har god peil på musikk og instrumenter, jeg vurderer og kjøpe meg ett slagverk for å sette igang bare for morro skyld.

jeg har aldri spilt på trommesett før men jeg er ivrig lufttrommer

kan noen som har peil se igjennom om disse er noe å begynne på.

http://finn.no/finn/bap/object?finnk...pos=14&tot=172

http://finn.no/finn/bap/object?finnk...&pos=7&tot=172

(har ikke tenkt å bruke så mye penger til å begynne med, og det må heller ikke være ekstremt stort siden jeg ikke har så stor hybel...

jeg hører mye på Korn, Metallica, Saliva, Bad religion, In Flames, Mötley Crue, Sick Puppies.

trenger noe som passer med den sounden dem har, ett slagverk som passer
Jeg ser absolutt humoren i å kjøpe trommesett på Finn.no : )
Tang0's Avatar
Trådstarter
hehe vel jeg tog den
Heisann! Eg spiller trommer, begge trommesettene er flotte startsett, det er faktisk samme hva du velger her. Men eg har aldri hørt om "TRAK" settet. Uansett , du gjør smart i å velge ett billig trommesett , etter å ha spilt en stund kan du heller kjøpe ett dyrere sett. Sounden til eks.Metallica er det kun Lars U og resten av bandet som har.Da må du også kjøpe dobbeltpedal, og noen mye bedre cymbaler. Trur du må tenke litt enklere i starten. (Sounden til ett band kan ein somregel høre på skarptrommen og cymbalene) Viktig ! Bytt skinn på alle trommene!.

Lykke til!

b.
Tang0's Avatar
Trådstarter
Takker

ett spm til:
På alle sangene jeg har, spess metallica og korn så er trommelyden så ren og kort og litt dyp.
men når jeg testet ett sett for en stund siden så hørtes det mer ut som en sirkus tromme
*det var ikke skinn på den da*

hjelper det med skinn, eller og fylle trommen med en pute elns?
eller er dette koblet til elektronikk som finpusser lyden ?

*som sagt jeg har liten peiling på funksjoner til trommesett...
Sist endret av Tang0; 15. april 2007 kl. 19:09.
En ting du kan gjøre for å spare penger ved EVT. oppgradering er å kun kjøpe nye skinn som passer og som er bedre. Det vil da låte mye bedre og du slipper å kjøpe et helt nytt komplett trommesett, dermed penger spart.
Jeg har spilt trommer i ca. 10 år.
Hyggelig at du vil prøve deg. Kan love deg en fantastisk opplevelse hvis du skulle være så heldig å spille i band i tillegg litt seinere

De settene du har linket til ser helt fine ut de, så lenge de er inne i en prismessig rekkevidde for deg.

Når det gjelder nybegynner-sett så er det ikke så farlig av hva du kjøper egentlig, bare du har penger til det. Det er fordi du skal nå spille for å lære. Hvis du er mer viderekommen da må man tenke mer drastisk til verks for da kommer det an på hva slags musikk du liker å spille. For eksempel bruker som regel Jazz-trommiser en helt annet form for sett enn det Metall-lister gjør. Jazz er mer høyere toner.

Nybegynner -sett skal ikke være alt for dyrt og heller ikke alt for billig. Mitt kostet noe rundt den prisen da jeg kjøpte mitt. Så jeg synes de ser bra ut, men jeg ville gått for Premier-settet. Dette fordi det er et veldig annerkjent merke samt god kvalitet. Lettere å få reklamasjon på det og enn det andre settet, Trak, dette fordi jeg aldri har hørt om Trak.

Så jeg synes Premier-settet ser ut som et godt tilbud for en som deg.
Finn deg et band etter at du har spilt litt å lært litt rytmer.

Kan fortelle å si at jeg hadde nybegynner-settet mitt i 6 år tror jeg, det var Yamaha. Så har jeg oppgradert det med et nytt Pearl Export-sett. 2 basstrommer, 2 skarptrommer, 5 tammer, 2 gulvtammer og 2 bongos samt mange symbaler og perkusjon. Tilsammen 13 trommer.

Men så til slutt sier jeg Lykke Til!

Forresten: Bra musikk du hører på
Sist endret av Same i Skauen!; 15. april 2007 kl. 19:28.
Tang0's Avatar
Trådstarter
Jeg fikk sett det bildet ditt
selvom det tok hele skjermen

det så grusomt innviklet ut hehe

takk for tipsene same

men kan noen svare meg på det andre spm mitt lenger oppe?
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sound-messig bør du jo skaffe deg et TAMA-sett (det Ulrich bruker, samt mange andre metal-trommiser), men da blir det fort nærmere 10 lapper. Jeg sier som Samen i Skauen og anbefaler et relativt billig sett til å begynne med, og heller investere i noen gode skinn. Når det gjelder tonen du vil ha (dempet, dyp) så gjelder det egentlig bare å stemme trommeskinnene. I tillegg hjelper det jo å ha dype tammer, men du kommer langt med å stemme skinna (både oppe og under) evt hvis du vil ha enda mer kontant lyd kan du fylle vatt i tammene. Det samme går for basstromma, her kan du f.eks legge et pledd eller noe lignende fyll for å få mindre resonans.

Du må også tenkte på at trommelyden du hører på metallica og andre band har masse romklang og er prossesert i ettertid. Det lar seg vanskelig reprodusere på gutterommet, for å si det sånn. I begynnelsen er det viktigere å tenke på timing og dynamikk enn på soundet, det kommer etterhvert.

Lykke til!
Sist endret av Polar-; 15. april 2007 kl. 19:43.
Tang0's Avatar
Trådstarter
takker polar!

skal til å bestille det premier settet nå..
Takker for hjelpen
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Her er litt nybegynnertriks du kan lære deg så snart du har fått deg settet ditt
http://www.youtube.com/watch?v=GcHNZ...elated&search=

...evt http://www.youtube.com/watch?v=4BRrnUGPnLw

tar ikke av på den vettu.


Sist endret av Polar-; 15. april 2007 kl. 22:23.
Tang0's Avatar
Trådstarter
Sitat av Polar-
Her er litt nybegynnertriks du kan lære deg så snart du har fått deg settet ditt
http://www.youtube.com/watch?v=GcHNZ...elated&search=

...evt http://www.youtube.com/watch?v=4BRrnUGPnLw

tar ikke av på den vettu.


Vis hele sitatet...
oi dæven!
virket innviklet synes jeg da
ivertfall den siste..

*du ser ikke meg gjøre det med det første iallfall, kanskje heller dette:
http://www.youtube.com/watch?v=ebFx0OQvZGw
http://www.youtube.com/watch?v=6sZ_sL1N79Y

Se og lær sånn til og begynne med. Er ikke vanskelig

Haha, sry OT.
Tang0's Avatar
Trådstarter
Sitat av bobdane
http://www.youtube.com/watch?v=6sZ_sL1N79Y

Se og lær sånn til og begynne med. Er ikke vanskelig

Haha, sry OT.
Vis hele sitatet...
FY FAEN!
Tipper han kan løpe fort på tærne !!!!!!!!!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av bobdane
http://www.youtube.com/watch?v=6sZ_sL1N79Y

Se og lær sånn til og begynne med. Er ikke vanskelig

Haha, sry OT.
Vis hele sitatet...
Den der greier jeg lett. Det er jo bare 16-deler og masse dobbeltpedal. Ikke noen dynamikk eller breaks.
Fælt å slemme dere er med han da. Stakkar. I starten kan det jo være artig å bare prøve litt og få til noen enkle beats du finner på videoer som virker simple. Finnes noen av dem og i motsetning til de soloene over her. Synes du dette er moro og brenner virkelig for det, så kan du jo prøve å få plass på en musikkskole og ta timer. På slike steder får du skikkelig undervisning, og det finnes gjerne mange band med lærere du kan bli med i etter hvert for å få erfaring. Det finnes jo trommeslagere som har blitt gode av å sitte i kjellern noen år og slått uten noen veiledning. Går jo ann å teste ut det.

Uansett, lykke til med nytt trommesett som du straks får.
Jeg spiller ikke selv, men har to sett i kjellern, for brodern spiller
Sitat av Tang0
Takker

ett spm til:
På alle sangene jeg har, spess metallica og korn så er trommelyden så ren og kort og litt dyp.
men når jeg testet ett sett for en stund siden så hørtes det mer ut som en sirkus tromme
*det var ikke skinn på den da*

hjelper det med skinn, eller og fylle trommen med en pute elns?
eller er dette koblet til elektronikk som finpusser lyden ?

*som sagt jeg har liten peiling på funksjoner til trommesett...
Vis hele sitatet...
Hvis du trigger trommene dine, betaler mr. Burns 10 mill og lar han bruke et år på å finstille lyden vil jeg tro at også lyden din vil høres like fin ut som den du hører når Lars Ulrich spiller
Tang0's Avatar
Trådstarter
Takk for irionien Pagan_Messiah...

Krompraft: ja det er noe jeg har tenkt litt på, RIFF holder til her i kr,sand og pratet litt med
noen der idag, og de var veldig hyggelige, men tror jeg skal prøve å bli litt bedre kjent med trommesettet først før jeg dummer meg ut totalt foran de

Ny Topic!

Noen som vet hvordan man kan lydisolere ett rom (helt eller delvis) uten og bruke for mye penger på det?

Jeg bor i en ganske lydt hybel og vil ikke sjenere eller dumme meg ut for de jeg leier hos
(dattera til huseieren er deilig ser du)

Funker pappkasser? bare brette ut og klistre i taket elns?
Sitat av Tang0
Takk for irionien Pagan_Messiah...
Vis hele sitatet...
Var ikke vondt ment. Ville prøve å få frem at slik lyd som er på f.eks The Black Album ikke kommer dalende ned uten videre, og at du ikke burde miste motet!
Tang0's Avatar
Trådstarter
neida jeg skjønte det pagan

men jeg har altså ingen ønsker om å bli proff, trives med livet jeg har.
synes det bare er utrolig gøy å bare spille, noe å gjør når jeg trenger å få ut litt frustrasjon,
sette på en sinna sang og bare hamre i vei!
tripper som en unge etter det settet!

men trenger som sagt lydisoleringstips?
det nytter ikke med eggekartonger, det demper ikke lyden ut ihvertfall les mer her.

Jeg vil anbefale at du skaffer deg en bok med øvelser og tips til trommespillingen. Personlig anbefaler jeg "Hvordan spille moderne trommesett" av Ernst Wiggo Sanbakk.
http://www.hellandmusikk.no/files/large/NMO10491A.jpg Genial bok, hvor han går gjennom de fleste stilarter, og boken er byget opp slik at både nybegynnere og viderekommende vil sette pris på den.
Han har også laget en oppfølger, hvor han går mer inn på enkeltstilene enn i de første boken. Det følger en CD med i hver bok, hvor alle taktene er spilt inn slik at du selv kan høre hvordan det skal spilles. Anbefaler denne boken!

Ellers bør du spille til musikk, koble til mp3 eller cdspilleren din til en stereo evt. bruk Vic Firth's Hørselsvern med innebygde høytalere ("designet" spesielt for musikere) koster deg en tusing. Når du spiller til musikk utvikler du bedre rytmesans og evnen til å holde et stabilt tempo enn det du hadde fått om du bare spilte for deg selv. Metronom er også noe du bør skaffe deg. Sett på Metronomen og øv på enkeltslagsvirvler, dobbeltslagsvirvler, paradidler, dobbelbass (om du går til innkjøp av en dobbeltpedal/ ekstra basstromme) osv. Som trommeslager er det du som har hovedansvaret for å holde takten så dette er ekstremt viktig.

Skaff deg et band. Det er ikke så veldig veldig viktig, men det gir god erfaring. Du utvikler bedre samspill med andre (husk, det viktigste som musiker er å lytte til de andre, og ikke bare til deg selv. Så lenge det ikke er en trommesolo det er snakk om da:P), du utvikler rytmesansen enda mer, og sist men absolutt ikke minst, det er gøy!

Øv mye, og ikke begynne med en insane Blast Beat fra et eller annet black metal band, begynn heller ikke med den mest avanserte progressive stykket heller (logisk nok), men begynn med sanger som har et rimelig enkelt nivå, hvor taktene ikke er for avanserte.

Lykke til, og kos deg!
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Du blir nok å slite med å lydisolere hybelen din, med mindre du har veldig masse penger til å bygge om. Som nevnt over vil eggekartonger og glava bare dempe klangen i rommet, ikke lyd som lekker ut i noen særlig stor grad. Det er egentlig to løsninger som er relevante for deg, enten å kjøpe dempeskinn til trommesettet, eller kjøpe et digitalt trommesett.
Fungerer det ikke med madrasser da? Jeg aner ikke, det er noe jeg har plukket opp fra TV

Selv har jeg spilt i et par år og har et tilsvarende trommesett som deg (et billig et, Peace Legion Fuse). Du må være obs på at lyden i trommesettet er for all del ikke slik som du hører live og på cd'er etc. Når jeg slår på cymbalen høres det ut som jeg slår på plast, og hi-hatten er alt for dominerende lydmessig. Men du kan ikke forvente noe bedre til 3-4000 kroner. Er ikke sikkert det er sånn med det du kjøper.
Uansett er det billigsett som er topp å lære seg å spille på

Lykke til med trommingen!
Sist endret av pression; 18. april 2007 kl. 16:41.
Tang0's Avatar
Trådstarter
Takker kilvær, skal få lest den boken

Men hva med de isoleringsmattene som man kan montere under panseret og i dører++ på biler da?

lyden er jo bare "bølger", gjennom massive objekter så stopper den ikke med det første, men igjennom en slags blanding av mykt (luftfylt) og hardt så funker det? am i rigth?

og de isoleringsmattene er circus begge deler, og funker på bil ivertfall =)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei!
Det er lurt å begynne på billige trommesett... for etter et halvt år har du lyst på nytt... Men jeg anbefaler deg å velge TAMA eller Pearl trommesett. De er de beste. Jeg har selv et EVANS trommesett med PAISTE symbaler. Jeg angrer veldig mye på at jeg ikke kjøpte TAMA eller Pearl! Men, men... Håper jeg gidde deg et bra tips

------------------------------------------------------------------------------------------
V I S I T : w w w . m a j e s t i x . t k E V E R Y - O N E !
Kjøp deg et Pearl Export f.eks (helt grei pris og kvalitet). Dette settet kommer du til å ha glede av i mange år tro meg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men, pearl har rykte på seg til å ikke levere så bra sett i lavprisklasse. For at pearltrommene skal være brae må man nok opp med et par høvdinger, sånn sett ville jeg heller satsa på TAMA. Har selv et Yamaha Stage Costum. Det er veldig fine trommer med god lyd. sleng på noen gode skinn så har du trommer i toppklasse.
Et lite tips. Få deg lærer. Alt blir så mye greiere når du kan basic'sen:P

Ps: Fint motiv på bildet forresten, slike lærebøker skal man ha
Sist endret av Valberg; 27. juni 2007 kl. 00:49.
jaG
Produktutvikler
Lær deg dette innen de 2 første ukene du har settet så skal jeg vært butleren din i 2 år !