Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 1217
Komplisert og stort spørsmål selvfølgelig..
men jeg tenker mest på dere som bruker amfetamin og lignende. stoffer som gir grusomme nedturer og som er dårlig for egen fysiske og psykiske helse.

Hvorfor dette over mye annet? hva med å holde seg "frisk" å få det bedre med f.eks trening og kosthold , sunne forhold til folk generelt.

høres sikkert helt tåpelig ut dette jeg spør om, men jeg skjønner det ikke helt og kanskje aldri kommer til å forstå det heller.
jeg har testet amf og cola før på fest og skjønner at det passer bra i de settingene, men når jeg våkner opp dagen etter synes jeg det er grusomt og vil komme til meg selv igjen.


uforklarlig for noen sikkert og åpenbart for andre, kjøre gjerne debatt.

god helg og gjør hva f dere ønsker og det som gir deres liv mening

hilsen ny bruker på freak.
Sist endret av hjelmeseth; 1. mars 2024 kl. 12:33.
Sitat av hjelmeseth Vis innlegg
Komplisert og stort spørsmål selvfølgelig..
men jeg tenker mest på dere som bruker amfetamin og lignende. stoffer som gir grusomme nedturer og som er dårlig for egen fysiske og psykiske helse.

Hvorfor dette over mye annet? hva med å holde seg "frisk" å få det bedre med f.eks trening og kosthold , sunne forhold til folk generelt.

høres sikkert helt tåpelig ut dette jeg spør om, men jeg skjønner det ikke helt og kanskje aldri kommer til å forstå det heller.
jeg har testet amf og cola før på fest og skjønner at det passer bra i de settingene, men når jeg våkner opp dagen etter synes jeg det er grusomt og vil komme til meg selv igjen.


uforklarlig for noen sikkert og åpenbart for andre, kjøre gjerne debatt.

god helg og gjør hva f dere ønsker og det som gir deres liv mening

hilsen ny bruker på freak.
Vis hele sitatet...
Den perioden jeg brukte amfetamin så var det for gøy og for å holde festinga i gang over lengre tid når man allikevel var i gang.
Nå var det riktignok mye selvdestruktiv adferd og virkelighetsflukt grunnet fortrengte ubehandlede traumer som lå til grunn, sånn i utgangspunktet.

Men i utgangspunktet så var det psykedelia som var 'min' greie.
Sist endret av Fraktalist; 1. mars 2024 kl. 12:41.
Det er langt ifra alle som har grusomme nedturer og går fucka psykisk og fysisk helse.

Forskjellen på bruk og misbruk er vel litt av greia her ��
For meg var det en flukt
Alle mennesker vil ha det bra. Rus er en shortcut for å ha det bra. Spesielt amfetamin som frigjør mye mer dopamin enn andre rusmidler (foruten meth).

Jeg merker veldig fort at når jeg møter motgang, så har jeg lyst på rus. Heldigvis for meg så ruser jeg meg svært sjeldent, men lysten er fortsatt tilstedet.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hjelmeseth Vis innlegg
Komplisert og stort spørsmål selvfølgelig..
men jeg tenker mest på dere som bruker amfetamin og lignende. stoffer som gir grusomme nedturer og som er dårlig for egen fysiske og psykiske helse.

Hvorfor dette over mye annet? hva med å holde seg "frisk" å få det bedre med f.eks trening og kosthold , sunne forhold til folk generelt.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at mange som misbruker rus ofte ikke engang liker rusen, men det er noe "annet" og det er stimulerende.

Noen mennesker har dype sår i sinne nærmeste relasjoner, dermed blir sunne forhold til folk helt abstrakt, noe de ikke kan definere selv ved og vite hva de trenger eller hva de misliker.

Trening og kosthold blir jo helt fjernt hvis mine tanker kan stemme for noen.

Normaltilstand er pyton.
Rus er også pyton, men det er noe "annet"
Jeg og alle andre er / kan være pyton.

Dermed er det lett og velge noe som er pyton. Lenge uten mat søvn, men det skjer ihvertfall noe "annet" og da skjer det såpas mye samtidig, at man på en litt annen måte fortrenge alt det som er og har vært.
Sitat av hjelmeseth Vis innlegg
stoffer som gir grusomme nedturer og som er dårlig for egen fysiske og psykiske helse.
Vis hele sitatet...
Jeg tror de som opplever de kjipeste nedturene, er de personene som har det kjipest ellers i livet.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tror at mange som misbruker rus ofte ikke engang liker rusen, men det er noe "annet" og det er stimulerende.

Normaltilstand er pyton.
Rus er også pyton, men det er noe "annet"
Jeg og alle andre er / kan være pyton.
Vis hele sitatet...
Det må isåfall være de som har lang fartstid i gamet.
Sist endret av IneartheDx; 1. mars 2024 kl. 13:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fordi vi er mennesker, always searching for something.

But then again it's not like drugs are not bad. Vært på en iv Coke Bender nå på ren cola. Er det 3 ting du helst aldri vil prøve er det opioider, benzodiazepiner, og stimulanter bortsett fra koffein og evt legeresept. Når det er sagt er vel det største problemet vi som ruser oss har er om vi ikke har et godt liv fra før.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg tror at mange som misbruker rus ofte ikke engang liker rusen, men det er noe "annet" og det er stimulerende.
Vis hele sitatet...
Man likern helt til man ikke likærn. Noe som skjer basert på kroppens tilpasning, tolerance, nedregulering av reseptorer and the likes. Men korrekt. Man kommer gjerne fort til et punkt hvor man ikke liker rusen særlig bortsett fra veldig liten del av tiden. Når man er gjennom de såkalte honeymoon fasen.

Sitat av IneartheDx Vis innlegg
Alle mennesker vil ha det bra. Rus er en shortcut for å ha det bra. Spesielt amfetamin som frigjør mye mer dopamin enn andre rusmidler (foruten meth).

Jeg merker veldig fort at når jeg møter motgang, så har jeg lyst på rus. Heldigvis for meg så ruser jeg meg svært sjeldent, men lysten er fortsatt tilstedet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du foruten meth egt? Du snakker sant. Eneste problemet med rusen er jo at what comes up, must come down, toleranse og nedregulering.
Sist endret av thetech; 1. mars 2024 kl. 14:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"God Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En gammel venn lærte meg en ting: "Bruk gjerne rusmidlene, men ikke la rusmidlene bruke deg". Snart 40 år i etterkant har jeg fremdeles et "sunt forhold" til bruk av både "svake og sterkerere rusmidler".

Oppkvikkere er nyttig når man i blant trenger og få ting gjort. Dovnere er nyttig når man trenger å stemple litt ut av verden, mens psykidelia er nyttig for å utvikle seg selv, få det sparket man trenger. Cannabis brukes kun periodevis for søvn og fordi det er betennelsesdempende. Cannabis er bra for muskulatur.


Derfor bruker jeg rus.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En gammel venn lærte meg en ting: "Bruk gjerne rusmidlene, men ikke la rusmidlene bruke deg". Snart 40 år i etterkant har jeg fremdeles et "sunt forhold" til bruk av både "svake og sterkerere rusmidler".

Oppkvikkere er nyttig når man i blant trenger og få ting gjort. Dovnere er nyttig når man trenger å stemple litt ut av verden, mens psykidelia er nyttig for å utvikle seg selv, få det sparket man trenger. Cannabis brukes kun periodevis for søvn og fordi det er betennelsesdempende. Cannabis er bra for muskulatur.


Derfor bruker jeg rus.
Vis hele sitatet...
Sett bort ifra psykedelika hvordan ser ditt forbruk ut? Sånn ukentlig månedlig etc. Hvor streng er du med deg selv eller hvordan opprettholder du et forsvarlig eller uendret bruk over tid?
Sitat av thetech Vis innlegg
Hva mener du foruten meth egt? Du snakker sant. Eneste problemet med rusen er jo at what comes up, must come down, toleranse og nedregulering.
Vis hele sitatet...
Jeg har sett en graf som viser hvor mye dopamin release man får på forskjellige droger og aktiviteter. Meth er på en soleklar #1 mens amfetamin er på en god #2.

Vi rusbrukere mangler ofte evnen til konsekvens- tenkning. Vi mååå bare ha rusen nå, så får vi heller håndtere bivirkningene senere.
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Avhengighet blir sterkere enn fornuft
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av hjelmeseth Vis innlegg
høres sikkert helt tåpelig ut dette jeg spør om, men jeg skjønner det ikke helt og kanskje aldri kommer til å forstå det heller.
Vis hele sitatet...
Første gang jeg prøvde amfetamin tenkte jeg det samme dagen etterpå. Fyfaen til møkka nedtur det greiene der gir deg, jeg forstår heller ikke hvordan noen kan utsette seg selv for det dritet. Det frister ikke litt en gang å prøve det på nytt. Holder meg til weed, psychedelics og i aller verste fall en bump med coke eller to ved særdeles spesielle anledninger.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
En gammel venn lærte meg en ting: "Bruk gjerne rusmidlene, men ikke la rusmidlene bruke deg". Snart 40 år i etterkant har jeg fremdeles et "sunt forhold" til bruk av både "svake og sterkerere rusmidler".

Oppkvikkere er nyttig når man i blant trenger og få ting gjort. Dovnere er nyttig når man trenger å stemple litt ut av verden, mens psykidelia er nyttig for å utvikle seg selv, få det sparket man trenger. Cannabis brukes kun periodevis for søvn og fordi det er betennelsesdempende. Cannabis er bra for muskulatur.


Derfor bruker jeg rus.
Vis hele sitatet...
Kaller du det der et sunt forhold til rus? Hadde vi to blitt sperret inne i en heis i 4 dager vet jeg hvem av oss som hadde brutt sammen først og skreket etter rusen.
Sist endret av Hidden_sniper; 1. mars 2024 kl. 17:57.
Sitat av hjelmeseth Vis innlegg
Komplisert og stort spørsmål selvfølgelig..
men jeg tenker mest på dere som bruker amfetamin og lignende. stoffer som gir grusomme nedturer og som er dårlig for egen fysiske og psykiske helse.

Hvorfor dette over mye annet? hva med å holde seg "frisk" å få det bedre med f.eks trening og kosthold , sunne forhold til folk generelt.

høres sikkert helt tåpelig ut dette jeg spør om, men jeg skjønner det ikke helt og kanskje aldri kommer til å forstå det heller.
jeg har testet amf og cola før på fest og skjønner at det passer bra i de settingene, men når jeg våkner opp dagen etter synes jeg det er grusomt og vil komme til meg selv igjen.


uforklarlig for noen sikkert og åpenbart for andre, kjøre gjerne debatt.

god helg og gjør hva f dere ønsker og det som gir deres liv mening

hilsen ny bruker på freak.
Vis hele sitatet...
Brukt amfetamin i mange år og har det nå på resept. Jeg synes amf nedtur er et oppskrytt konsept og som regel kan folk takke seg selv fordi dem enten har brukt dårlig varer eller ikke tatt vare på seg selv. Glemt spise mat, ikke fått nok søvn etc.. ikke rart at man føler seg dårlig da, det ville man også gjort uavhengig av amfetaminen også.

Denne "nedturer" om vi skal bruke denne begrepet, er uansett ingenting i nærheten av hvordan en fyllesyke gjerne er.

Dersom du har opplevd fyllesyke før og fortsatt drikke etterpå, burde du ha forståelse til å kunne svare på ditt eget spørsmål.


Mulig straff fram i tid har ikke så undertrykkende effekt på atferd dersom man annser den mer umiddelbare positivt opplevde konsekvensen som stor nok.
Sist endret av DrPerception; 1. mars 2024 kl. 19:25.
Fordi det er digg og gøy. Baseline er kjedelig.
Jeg begynte først fordi jeg hadde voldsom angst og benzodiazepiner viste meg at verden rett og slett ikke er i nærheten av så skremmende som jeg først trodde. Men jeg oppdaget at man får toleranse på benzodiazepiner, så jeg prøvde til slutt nesten alt, bortsett fra LSD og sopp.

Alt gir meg toleranse, så nå har jeg egentlig gitt opp akkurat å finne det perfekte legemiddelet. Men jeg er blitt psykisk avhengig av opioder, så dette er noe jeg tar pga. Eufori og for å føle meg fri fra angst og smerte 1 gang i måneden.

På den positive siden så ble jeg til slutt bedre av benzoer når jeg hadde sluttet med de. Fordi de hadde vist meg at verden ikke er så farlig og skremmende som jeg hadde trodd i 20 år. Så jeg f.eks. Blitt mye flinkere med eksponeringsterapi og er blitt mer komfortabel med å være isolert, alene og hjemme for meg selv. For 10 år siden var det omvendt, jeg var desperat etter etter et sosialt liv. Men med så mye angst er ikke det mulig, så jeg begynte egentlig fordi jeg var desperat etter å få et sosialt liv med venner og kjæreste.

Å spørre hvorfor noen bruker rusmidler blir som å spørre hvorfor folk tar selvmord. Grunnene er utrolig mange.
Depresjon er den mest kjente grunnen, men det kan like gjerne fordi man har kreft eller en annen veldig smertefull lidelse.

For meg så var valget i begynnelsen faktisk enten selvmord eller kjemiske stoffer som kan dempe angsten. Det var helt til jeg utviklet panikkangst. Nå er jeg ikke redd for å dø heller, men den smertefulle følelsen det er å dø.
Sist endret av einsteindragon; 1. mars 2024 kl. 20:04.
Ang spm om amfetamin gir det ofte ro i kropp og hodet pluss motivasjon for dem som sliter med det. Det er arbeidslyst og problemløser i èn. Med mindre du gønner på å tar 3-4 dager våken men det er bare jævlig og da stiller jeg samme spm som deg TS.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg begynte først fordi jeg hadde voldsom angst og benzodiazepiner viste meg at verden rett og slett ikke er i nærheten av så skremmende som jeg først trodde. Men jeg oppdaget at man får toleranse på benzodiazepiner, så jeg prøvde til slutt nesten alt, bortsett fra LSD og sopp.

Alt gir meg toleranse, så nå har jeg egentlig gitt opp akkurat å finne det perfekte legemiddelet. Men jeg er blitt psykisk avhengig av opioder, så dette er noe jeg tar pga. Eufori og for å føle meg fri fra angst og smerte 1 gang i måneden.

På den positive siden så ble jeg til slutt bedre av benzoer når jeg hadde sluttet med de. Fordi de hadde vist meg at verden ikke er så farlig og skremmende som jeg hadde trodd i 20 år. Så jeg f.eks. Blitt mye flinkere med eksponeringsterapi og er blitt mer komfortabel med å være isolert, alene og hjemme for meg selv. For 10 år siden var det omvendt, jeg var desperat etter etter et sosialt liv. Men med så mye angst er ikke det mulig, så jeg begynte egentlig fordi jeg var desperat etter å få et sosialt liv med venner og kjæreste.

Å spørre hvorfor noen bruker rusmidler blir som å spørre hvorfor folk tar selvmord. Grunnene er utrolig mange.
Depresjon er den mest kjente grunnen, men det kan like gjerne fordi man har kreft eller en annen veldig smertefull lidelse.

For meg så var valget i begynnelsen faktisk enten selvmord eller kjemiske stoffer som kan dempe angsten. Det var helt til jeg utviklet panikkangst. Nå er jeg ikke redd for å dø heller, men den smertefulle følelsen det er å dø.
Vis hele sitatet...
Da mangler du jo to av de få substansene det egentlig er verd å putte i seg.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Da mangler du jo to av de få substansene det egentlig er verd å putte i seg.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke tatt LSD og sopp fordi det er sterkt frarådet når man har sterk angst. Pga. Såkalt bad trip. Det var faktisk folk her som frarådet meg det (for ca. 10 år siden). Å ta benzodiazepiner sammen med LSD var også bortkastet, da det ville ødelegge opplevelsen man får på LSD. Ellers ville jeg prøvd det som noe av det første.

Jeg har også prøvd alle SSRI + Venlafaxine som er tilgjengelig på vanlig norsk resept. Eneste Venlafaxine hjalp meg litt i begynnelsen, føltes litt som visse ADHD medisiner. Men så forsvant de positive virkningene og jeg hadde bare bivirkninger igjen. Bivirkninger som ekstrem svetting gjorde sommeren spesielt utålelig.

Gikk heller ikke å ta lang pause og prøve igjen. Den positive virkningen er borte.

Jeg antar du henviste til LSD og sopp når du sier jeg gikk glipp av 2 substanser det er verdt å putte i seg?
Sist endret av einsteindragon; 1. mars 2024 kl. 22:53.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Jeg har ikke tatt LSD og sopp fordi det er sterkt frarådet når man har sterk angst. Pga. Såkalt bad trip. Det var faktisk folk her som frarådet meg det (for ca. 10 år siden). Å ta benzodiazepiner sammen med LSD var også bortkastet, da det ville ødelegge opplevelsen man får på LSD. Ellers ville jeg prøvd det som noe av det første.

Jeg har også prøvd alle SSRI + Venlafaxine som er tilgjengelig på vanlig norsk resept. Eneste Venlafaxine hjalp meg litt i begynnelsen, føltes litt som visse ADHD medisiner. Men så forsvant de positive virkningene og jeg hadde bare bivirkninger igjen. Bivirkninger som ekstrem svetting gjorde sommeren spesielt utålelig.

Gikk heller ikke å ta lang pause og prøve igjen. Den positive virkningen er borte.
Vis hele sitatet...
Sant det, heftig angst og psykedelia kan fort bli fryktelig skummel.
Nå kan riktignok en badtrip være ganske nyttig om man klarer å identifisere problemet, da kan det løse opp. Men det kan fort gå skikkelig galt, og er absolutt ikke noe man kan anbefale.
Tross en rekke bad trips (og en vanvittig mengde gode råheftige turer) så fortsatte jeg å ta det, er noe med hele følelsen og opplevelsen som ikke noe annet kan måle seg med.
Sitat av Fraktalist Vis innlegg
Sant det, heftig angst og psykedelia kan fort bli fryktelig skummel.
Nå kan riktignok en badtrip være ganske nyttig om man klarer å identifisere problemet, da kan det løse opp. Men det kan fort gå skikkelig galt, og er absolutt ikke noe man kan anbefale.
Tross en rekke bad trips (og en vanvittig mengde gode råheftige turer) så fortsatte jeg å ta det, er noe med hele følelsen og opplevelsen som ikke noe annet kan måle seg med.
Vis hele sitatet...
Jeg har i det minste prøvd Ketamin, det er noe jeg tar flere ganger i året.
Og det er "rusmiddelet" jeg fortsatt aktivt tar, nettopp fordi jeg får noe positivt ut av det.

Det har spesielt gjort meg mindre redd for døden, men virkningen avtar etter ca. 2 uker og det frister ikke å ta det mer enn kanskje en gang hver 2. Måned.

Jeg vil egentlig ikke kalle slike psykedelika for rusmidler, for det føles egentlig ikke som en rus. Mer som at stoffet gir deg tilgang til underbevisstheten min og gir meg en slags høyere tenking.

Nå er det heldigvis bevist det tusenvis av nordmenn og millioner i resten av verden har visst i flere 10-år.

Men som tidligere rusmisbruker, som de kaller oss, så vil jeg aldri få lovlig ketaminbehandling. Så at det nå er akseptabelt å behandle depresjon og angst med det gjør lite for oss. Med mindre man drar til land der de er mer åpne.

Jeg har dessverre opplevd hva jeg risikerer ved å få en så negativ virkning at angsten blir verre. For når jeg utviklet panikkangst så føles det som om jeg ikke får puste og begynner å tenke at jeg kan ha et astmaanfall. Da slår virkelig dødsangsten inn. Og fordi å bli kvelt eller slutte å puste er noe jeg er mer redd for enn selve døden.
Så jeg tørr ikke røre noe som kan gjøre dette verre. Jeg har allerede angst for angsten.
Sist endret av einsteindragon; 1. mars 2024 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg er en kronisk latsabb og makka fikser den biten for meg. Også er fordeler å være en idiot som tråkker over andre noen ganger hvis du er en type som ikke liker å ta mye plass. De edrue rundt meg har ikke en sjangs hvis jeg er på makka. Er veldig snill ellers da men må innrømme at den idioten jeg blir på makke renner over på vanlige meg og. Spennende å se hvordan jeg ender opp.
Noen gjør det for å slappe an, andre for kose seg, noen for å chille, Andre for å rocke ræva av seg.
Så har man noen som prøver å rømme fra forferdelige hendelser, tanker ting de sliter med.
Alle har sin egen grunn for å like eller mislike rus!
Det er det som er bra, å kan være dårlig med disse substansene!
Sitat av Fjottolv Vis innlegg
Noen gjør det for å slappe an, andre for kose seg, noen for å chille, Andre for å rocke ræva av seg.
Så har man noen som prøver å rømme fra forferdelige hendelser, tanker ting de sliter med.
Alle har sin egen grunn for å like eller mislike rus!
Det er det som er bra, å kan være dårlig med disse substansene!
Vis hele sitatet...
Jeg har mer inntrykk av at vi hovedsakelig har 3 type brukere.

1. Ungdommer som bruker Cannabis, Kokain, MDMA, Amfetamin, typiske rusmidler for festing 1 gang hver helg istedenfor alkohol. Disse blir det stadig flere av. Spesielt Kokainbruken har økt det siste året.

2. Du har folk som meg, vi begynte og fortsetter uansett hvor ille abstinensene blir fordi vi har svært ødeleggende og/eller smertefulle psykiske lidelser som gjør at vi trenger de for å i det hele tatt klare å gå ut døren, dra på butikken eller delta i sosiale situasjoner.

Jeg brukte ca. 5 år på å slutte med benzoer. Både fordi jeg fortsatt var like syk etter jeg hadde sluttet som før jeg begynte. Hadde jeg blitt bedre så ville jeg ganske enkelt klart å slutte. Jeg måtte ha tålt å ha litt mye angst i 3-6 måneder, men det kunne jeg ordnet med å røyke litt cannabis når det er så ille at jeg holder på å falle tilbake til dårlige vaner.

Det var omtrent slik jeg sluttet. Jeg sluttet med benzoer og gikk over til opioder. Når jeg sluttet med opioder så hadde jeg heller ikke lenger abstinenser fra benzoer.

Denne gruppen vil ofte ruse seg til de dør eller får erstatning som Subutex på resept. Jeg får Norspan Plaster på resept og skal snakke med legen om å bytte til Subutex ved neste legetime for å unngå at jeg misbruker stoffet ved å tygge på plasteret og på den måten få i meg alt på en gang.

3. Den 3. Gruppen vil også slite mye. Dette er de som er født med ett eller flere gener som gjør de eksponert for avhengigheter. Slik at når de først har fått smaken på noe så klarer de ikke å slutte uansett så hardt de prøver. Spesielt ikke med bare viljestyrke.

Jeg tror det er den 3. Gruppen man finner mest av på gaten i Oslo og Bergen.
Jeg får iallefall høre når de intervjues at de startet fordi det var vanlig blant vennegjengen eller fordi de prøvde noe på fest. Det er muligens denne gruppen man tenker på når folk sier at Cannabis fører til større avhengigheter, helt til de tar Heroin.

Det er nok også denne gruppen som er så opptatt av å jakte på den enorme gode følelsen de fikk første gang de tok heroin.

Jeg som ligger i den 2. Gruppen bryr meg fint lite om rusen i seg selv. Jeg er fornøyd så lenge angsten er nok dempet til at jeg i 1 uke i måneden kan bevege meg ute og være sosial sånn omtrent andre gjør.
At jeg blir avslappet, i bedre humør og får kraftig eufori er mer positive bivirkninger. De er ikke målet, men de er grunnen til at jeg får dette såkalte "suget".

Jeg har aldri skjønt hva folk mener når de sier rus er en virkelighetsflukt. For det eneste rusmidler gjør er å gi mer av positive virkninger og dempe negative symptomer. Det er ikke sånn at man får superkrefter av å ta heroin eller andre opioder. Det nærmeste superkrefter av opioder jeg har kjent på er følelsen av å være udødelig, på den måten at "nå kan jeg klare alt".

Amfetamin derimot, som jeg har prøvd 2 eller 3 ganger ga meg bare mer angst og så mye hjertebank at jeg trodde jeg skulle dø.

Dosen var veldig lav.

På ADHD medisiner derimot har jeg prøvd 2. Og begge disse ga meg bedre humør, mindre angst, mer ro i kroppen og jeg ble mer fokusert.
Men ingenting i nærheten av at jeg følte jeg nå skal klare å løpe 150 km til nærmeste storby. Jeg følte meg heller ikke som supermann, verdens sterkeste person eller noe annet som er typisk for amfetaminrusen.

Grunnen til dette er nok enten fordi jeg har Aspergers Syndrom. Men det er også mulig jeg har ADD. For symptomene ved de 2 er veldig like.

Sitat av Fjottolv Vis innlegg
Noen gjør det for å slappe an, andre for kose seg, noen for å chille
Vis hele sitatet...
Visst man gjør det av disse grunnene så nærmest fortjener man nesten å bli avhengig. Det viser iallefall at man enten ikke vet nok om rusmidler og avhengighet, eller så er man dum og likegyldig. Eller har for stor selvsikkerhet på seg selv.
Sist endret av einsteindragon; 2. mars 2024 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.