Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2759
Da jeg ikke har den høyeste inntekten ser jeg meg nødt til å flytte fra Storbyen, nå når jeg skal kjøpe leilighet, og til en mindre by slik at jeg får meg minst 40kvm å boltre meg på med boutgifter under 10.000kr mnd.

Blant billige byer å kjøpe i er Haugesund og Skien/Porsgrunn på topplisten, men også Ålesund, Arendal, Kristiansund er byer med grei størrelse og samtidig meget billig.

Jeg dreier mot Skien/Porsgrunn pga. bedre vær enn på Vestlandet og nærheten til Oslo, samt gode togforbindelser.

Uansett, jeg har ikke noe spesifikt spørsmål, men skyt gjerne inn om du har erfaring med nevnte steder.
Jeg ville ikke kjøpt leilighet i dagens marked. Hadde leid.
Om du kan skaffe deg leilighet ved å være fleksibel på bosted så kjør på. Ta en runde i excel og sjekk at du klarer renteoppgang på et par prosent, just in case. Som leietaker betaler du lånet til utleier og har ingenting igjen. Like greit å betale ned ditt eget lån og få evt. verdistigning på toppen av det.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Jeg ville ikke kjøpt leilighet i dagens marked. Hadde leid.
Vis hele sitatet...
Ja noen av oss synes det er greit å betale annen manns lån. Andre vil heller betale sitt eget.
Nå som renta har steget og vil stige fremover så er det jo også slik at rentekostnadene gir lavere skatt. Sålenge du vet du klarer avdragene så kan du puste helt rolig og bare vente på verdistigning, ny takst og lavere rente. Og når du en dag selger så har du både redusert boliglånet og du får en evt. gevinst av verdistigning.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Ja noen av oss synes det er greit å betale annen manns lån. Andre vil heller betale sitt eget.
Vis hele sitatet...
Meh. Med renta vi har noe, så betaler du mer bare i renter kontro å leie ofte. Enig at det var slik for noen år siden, men ikke nå lengre!
Sist endret av Drugs; 8. mai 2023 kl. 14:42.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Meh. Med renta vi har noe, så betaler du mer bare i renter kontro å leie ofte. Enig at det var slik for noen år siden, men ikke nå lengre!
Vis hele sitatet...
Når det gjelder bolig må en tenke langsiktig. De fleste av oss skal leve til 70 el 80 år. Noen blir kanskje 100.

Jo lengre du er på leiemarkedet jo tyngre blir det å komme inn på boligmarkedet.

En annen ting er at du er ikke helt din egen mann som leietaker. Du er prisgitt utleier og whatever de finner på. Salg, stadig økning i pris, bråk, osv. Det er ikke alltid rosenrødt å være leietaker. Og det er også vanskelig å greie å legge til side penger til EK som leietaker, fordi utleiere blir flinkere til å justere leie, enten i forhold til KPI eller "gjengs markedsleie". plutselig sier feks utleier opp kontrakt pga opp-pussing el at de trenger kåken selv, og da må en flytte. Og har en ikke bil eller kanskje ikke lappen blir det fort at en må leie flyttebil, eller kanskje flyttebyrå. Da flyr tusenlappene. Og denne karusellen, den stopper ikke. Kanskje blir det 2-3 år på neste adresse også ny runde med kostbar flytting. Og imens har utleier sørget for å justere opp husleien hvert eneste år.

Vil kjøpt, uten tvil. Men ikke dyrere enn at jeg hadde taklet 2-3% renteoppgang. Den første boligen en eier er jo nettopp det. Den første. Når en har fått med seg verdistigning, og samtidig har gitt lånet en liten bulk så kan en se etter bedre bolig eller sikte mot bedre bosted.
En ting er sikkert, det er alltid lurt å kjøpe når man har mulighet. Det vil aldri bli billigere, eller stort nok boligkrakk her til lands.
Som det nevnes over her er dette langsiktig investering og man vil tjene på prisoppgangen man får enn å leie.

Nå kjenner ikke jeg prisene i byene TS nevner, men vil tro du skal slite med å komme under 10k i boutgifter. Nå sies det ikke hvor mye du har spart av egenkapital, men du må ha minst 15% selv. Du kan maks låne 5x inntekt. du påbregne du må tåle minst 7-8% rente. en ting som er sikkert er at renta må mye opp til for bremse inflasjon og få krona på rett kjøl

Med dagnes rente og prisene som er på hus/leilighet vil du betale mye i mnd kun lån i 30 år. På toppen kommer alt annet, strøm, forsirking. internett/tv etc. ang botype vil enten ha kommunale avgifter/eiendomskatt i felleskost eller beltale selv ved selveier.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vil kjøpt, uten tvil. Men ikke dyrere enn at jeg hadde taklet 2-3% renteoppgang. Den første boligen en eier er jo nettopp det. Den første. Når en har fått med seg verdistigning, og samtidig har gitt lånet en liten bulk så kan en se etter bedre bolig eller sikte mot bedre bosted.
Vis hele sitatet...
Fordeler og ulemper med begge. Men personlig har jeg ikke troen på noe verdistigning de neste årene.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Fordeler og ulemper med begge. Men personlig har jeg ikke troen på noe verdistigning de neste årene.
Vis hele sitatet...
Det har folk sagt i årevis så engang må det slå til. Men vi vet jo hva som kommer etter at boligprisene flater ut eller synker, alltid en oppgang.

En kjøper ikke bolig for at den skal stige i verdi de neste 2 eller 5 år. En kjøper bolig fordi den etter alle solemerker vil gi verdistigning over mange år. Selv om det kan bli både utflatning eller tilogmed nedgang så over tid vil prisen gå opp. Og tak over hodet skal vi ha uansett.

Bedre da at pengene til å bo går til ditt eget lån enn at det går til lånet til en bolighai.

Tenk lengre fram. 10 år eller 20 eller 40 år. I løpet av en slik tidsperiode vil du historisk sett alltid få med minst et par oppganger og verdistigning.

Hvor er du som leietaker etter si 40 år? Da er du blitt pensjonist og du får kanskje ikke engang lån fordi alt du har er din usle pensjon og du ikke kan stille fast eiendom som sikkerhet.

Nei, det er virkelig ikke mange fordeler med å leie. Om du mener det, må du gjerne liste de opp. Jeg tror nok uansett at de de fleste fordelene som leietaker blir trumfet av verdistigning over tid.
Sist endret av _abc_; 8. mai 2023 kl. 15:31.
Byer som Sarpsborg, Kongsvinger, Hønefoss, Elverum osv er også verdt å vurdere. Relativt nærme Oslo og "lave" boligpriser.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Fordeler og ulemper med begge. Men personlig har jeg ikke troen på noe verdistigning de neste årene.
Vis hele sitatet...

Du er nå tilsynelatende alene om det da. Jeg synes ihvertfall det er mye bedre å betale en fast sum i mnd forutenom evt renteøkning i 30 år samt at en viss % av den summen går til meg selv og ikke en evt utleier. Nå har jeg personlig ett forholdsvis lite lån så renteangst har jeg ikke.

Nicket ditt skriker ikke finansiell rådgiver heller da, men forskjellige meninger er det ro for å ha.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Fordeler og ulemper med begge. Men personlig har jeg ikke troen på noe verdistigning de neste årene.
Vis hele sitatet...
Det har folk sagt i årevis så engang må det slå til. Men vi vet jo hva som kommer etter at boligprisene flater ut eller synker, alltid en oppgang.

En kjøper ikke bolig for at den skal stige i verdi de neste 2 eller 5 år. En kjøper bolig fordi den etter alle solemerker vil gi verdistigning over mange år. Selv om det kan bli både utflatning eller tilogmed nedgang så over tid vil prisen gå opp. Og tak over hodet skal vi ha uansett.

Bedre da at pengene til å bo går til ditt eget lån enn at det går til lånet til en bolighai.

Tenk lengre fram. 10 år eller 20 eller 40 år. I løpet av en slik tidsperiode vil du historisk sett alltid få med minst et par oppganger og verdistigning.

Hvor er du som leietaker etter si 40 år? Da er du blitt pensjonist og du får kanskje ikke engang lån fordi alt du har er din usle pensjon og du ikke kan stille fast eiendom som sikkerhet.

Etter 40 år i egen bolig har du fått med deg flere verdistigninger. Og sålenge du har klart å sitte på boligen, har du da kanskje tjent dobbelt så mye i verdistigning som du lånte til boligen. Du har klart lånet til du ble gjeldsfri og har de siste 15 årene hatt en svært god økonomi, kun kommunale avgifter og strøm. Og som pensjonist kan du faktisk selge bolig og flytte til sol og varme og leve i mange år med svært romslig økonomi, fordi du har norsk pensjon og skattefri boliggevinst på feks 4 millioner på konto.

Nei, det er virkelig ikke mange fordeler med å leie. Om du mener det, må du gjerne liste de opp. Jeg tror nok uansett at de de fleste fordelene som leietaker blir trumfet av verdistigning over tid.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Nicket ditt skriker ikke finansiell rådgiver heller da, men forskjellige meninger er det ro for å ha.
Vis hele sitatet...
Slike nedlatende kommentarer kan du holde for deg selv. o/
Sitat av Drugs Vis innlegg
Fordeler og ulemper med begge. Men personlig har jeg ikke troen på noe verdistigning de neste årene.
Vis hele sitatet...
Nei, det er virkelig ikke mange fordeler med å leie. Om du mener det, må du gjerne liste de opp. Jeg tror nok uansett at de de fleste fordelene som leietaker blir trumfet av verdistigning over tid.
Sitat av Drugs Vis innlegg
Meh. Med renta vi har noe, så betaler du mer bare i renter kontro å leie ofte. Enig at det var slik for noen år siden, men ikke nå lengre!
Vis hele sitatet...
Du forstår at leieprisene også går opp pga renter og høyere utgifter?

Boligprisene har gått ned også. Og prisene er vel på vei opp igjen sist jeg var innom dn.no

Forskjellen mellom leie og eie er ikke mindre. Bare dyrere all over
Sist endret av 420master; 8. mai 2023 kl. 16:49.
Professor
Trådstarter
Eneste fordelen for meg, slik jeg ser det, med å leie, er at det er lettere å flytte. Samtidig er det også ulempen. Jeg gidder ikke skaffe meg ting jeg vil ha, da det er mye stress og penger ut vinduet å skulle flytte på alt dette.

Jeg vil ha meg borettslagsleilighet med lave fellesutgifter, da jeg ikke er noen stor hobbysnekker og sikre meg at det relativt nylig er renovert slik at jeg ikke plutselig får en overraskelse ved at borettslaget skal renovere.

I utleiemarked i alle byer med litt størrelse korrelerer utleieprisene med prisene på å eie bolig. Slik at man kan regne med å leie ut til omtrent samme pris som man selv betaler i fellesutgifter og lån. Og det er jo en viss sikkerhet, hvis man ikke skulle ha penger til å bo der selv fordi renta stiger noe voldsomt, kan man leie ut, folk må jo ha sted å bo.

Skien/Porsgrunn har universitet, så det vil alltids være behov for utleieleiligheter der. Haugesund har vel høyskole, så også der vil nok utleieprisene holde seg på et greit nivå.
Sist endret av Hans Høyhet; 8. mai 2023 kl. 17:40.
universitet og høyskole bidrar til stabilt sug etter utleieboliger så det er bra tenkt. Og vil du "hedge" investeringen kan du enten forsøke å finne bolig sentrumsnært eller nært høyskole eller i umiddelbar avstand til kollektiv til studiestedet. Det hjelper nok både på evt. utleie og gjør bolig mer attraktiv når du evt. skal selge.
Sist endret av _abc_; 8. mai 2023 kl. 19:03.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
universitet og høyskole bidrar til stabilt sug etter utleieboliger så det er bra tenkt. Og vil du "hedge" investeringen kan du enten forsøke å finne bolig sentrumsnært eller nært høyskole eller i umiddelbar avstand til kollektiv til studiestedet. Det hjelper nok både på evt. utleie og gjør bolig mer attraktiv når du evt. skal selge.
Vis hele sitatet...
Her jeg bor er det både studentby men også ganske stor industri og må si prisene holder seg relativt lave men med en god vekst, mye studieplasser og mange arbeidsplasser er det som får boligmarkedet til å blomstre.

Kommer aldri til å angre på lån og det å eie egen bolig. Leie vil alltid være å gi bort penga sine
Det amerikanske boligmarkedet krasjet skikkelig rundt 2009-massevis av mennesker med høyt belånte leiligheter/hus mistet boliger. Tror det samme skjedde også på Irland. Kan det skje her i Norge?
Professor
Trådstarter
Sitat av sinsenkrysset Vis innlegg
Det amerikanske boligmarkedet krasjet skikkelig rundt 2009-massevis av mennesker med høyt belånte leiligheter/hus mistet boliger. Tror det samme skjedde også på Irland. Kan det skje her i Norge?
Vis hele sitatet...
Norge er jo på toppen når det gjelder størrelse på lån per husholdning, og nå har vi jo stor inflasjon og kronesvekkelse. Så, utenkelig er det kanskje ikke hvis det fortsetter som nå.

Jeg vet ikke hva som skjedde i Irland, men i USA hadde de en helt uforsvarlig lånepolitikk da dette skjedde. Det har vi jo ikke i Norge.
Porsgrunn og Skien er byer som bare kommer nærmere og nærmere Oslo. Med utvidelse av veinettet også videre. Har en tanke om at det kan bli god verdistigning på boliger i årene fremover. Som utleier i Porsgrunn spesifikt så eier du markedet. Er få objekter og kamp om det som er. Universitetet trekker nok en del. Grenland har det meste.
Professor
Trådstarter
Sitat av Drugs Vis innlegg
Jeg ville ikke kjøpt leilighet i dagens marked. Hadde leid.
Vis hele sitatet...
Forresten du kan ha rett. I hvert fall til de får kontroll på inflasjonen slik at styringsrenta blir stabil.

Alt vi vet nå er at renta skal opp, vi vet ikke hvor mye den skal opp, men så lenge det er inflasjon som nå, så skal den opp

Jeg kommer til å vente med å kjøpe til det ser ut til å stabilisere seg da de fleste økonomer spår at boligprisene vil falle som følge av dette.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Forresten du kan ha rett. I hvert fall til de får kontroll på inflasjonen slik at styringsrenta blir stabil.

Alt vi vet nå er at renta skal opp, vi vet ikke hvor mye den skal opp, men så lenge det er inflasjon som nå, så skal den opp

Jeg kommer til å vente med å kjøpe til det ser ut til å stabilisere seg da de fleste økonomer spår at boligprisene vil falle som følge av dette.
Vis hele sitatet...
Kjøp nå om du har råd til 3% opp minst i rente. Det har aldri vært større klasseskille i Norge som nå. Rike blir rikere som presser opp prisene på bolig. Skal du vente på boligkrakk vil du aldri kunne komme til å kjøpe. Du vil sikkert har lån i 30 år og det vil komme topp og bunn igjen på renten innen den tid. sånn fungerer det. Økonomien svinger i perioder som den alltid har gjort og det vil den fortsette å gjøre.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Forresten du kan ha rett. I hvert fall til de får kontroll på inflasjonen slik at styringsrenta blir stabil.

Alt vi vet nå er at renta skal opp, vi vet ikke hvor mye den skal opp, men så lenge det er inflasjon som nå, så skal den opp

Jeg kommer til å vente med å kjøpe til det ser ut til å stabilisere seg da de fleste økonomer spår at boligprisene vil falle som følge av dette.
Vis hele sitatet...

Spiller veldig liten til ingen
rolle egentlig. Går renta opp så vil også utleie prisen på leiligheter stige, samtidig med mat, strøm og drivstoff utgifter så vil også utleiepriser øke.

Fordelen med å leie er jo at du slipper unna mye vedlikehold etc.

Men prismessig så er det bare en god utvei og det er å eie
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Ville kjøpt et oppussingsprosjekt på den billigere siden så det urolige markedet sin betydning minimeres, ville sett etter noe som kunne vært et utleieobjekt delvis fra dag 1 kanskje eller brukes kommersielt asap selv et rom i en 3 roms kan man tenke slik om

Skien og Arendal hørtes mest spennende ut for meg , særlig Arendal med sine somre og nærheten til Kristiansand er ingen forferdelig plass å være.

Ellers det vanlige, beliggenhet, standard på kjøkkenet og badet, støy, kollektiv/parkering, innsyn/naboer , kort vei til off tjenester butikk og en pub siden du er enslig mann (?)
Sjekk gulv nøye, bruk alle skader og feil mot dem, besøk stedet utenom visning, er det noen skjulte fallgruver

samt isolasjon/oppvarming

Ideelt sett vil man jo ha en hage, parsell, blomsterbed eller en plen også. Terasse

Ville såklart også fokusert på jobb i nærheten, der får jo alt å si for om man trives og hva slags liv man får

Hyggelig å se deg poste hans høyhet, ønsker deg lykke til med flytteplaner
Sist endret av meaculpaUIO; 10. mai 2023 kl. 22:50.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Forresten du kan ha rett. I hvert fall til de får kontroll på inflasjonen slik at styringsrenta blir stabil.

Alt vi vet nå er at renta skal opp, vi vet ikke hvor mye den skal opp, men så lenge det er inflasjon som nå, så skal den opp

Jeg kommer til å vente med å kjøpe til det ser ut til å stabilisere seg da de fleste økonomer spår at boligprisene vil falle som følge av dette.
Vis hele sitatet...
Seriøst, men rett fra levra. Akkurat det tror jeg du bare skal drite i. Nesten ingen klarer å time markedet og kjøpe på bunn. Bolig bør kjøpes straks en har inntekt til å klare avdragene selv med noe renteoppgang.

Du viser allerede at du tenker lengre enn folk flest rundt dette med bolig, da du er mobil og vurderer bosted utifra boligpriser. Og du har vektlagt feks dette med studentby.

Er du usikker gå heller for bolig til en noe lavere pris, bare kom deg inn i markedet. Ja renteoppgang og inflasjon kan drive prisene nedover, men ser du stort på dette så hva skjer om du blir å leie de neste 4 årene i påvente av at du synes ting er stabilt nok? Da har du blåst en årslønn i husleie og betalt boliglånet til utleieren fremfor ditt eget lån.

Når du først sitter i egen bolig så er det i praksis slik at det ikke koster særlig mer å eie enn å leie. Og bor du egen bolig, kan du legge ned litt fritid til å gjøre enkel oppussing. Maling, og ting som drar opp "freshness'n" om du får lyst å selge boligen.

Er du griseheldig og klarer å time boligprisgangen slik at du handler på bunn kan du potensielt tjene veldig bra på det. Men på den annen side kan det også hende at det tar for lang tid før du kommer inn i egen bolig slik at du i mellomtiden har kastet vekk en kvart eller halv million i husleie som leietaker.

Du kan evt. kjøpe en litt større bolig enn du først tenkte som er i samme prisklasse og dermed litt mer slitt, og fikse det optiske også kan du evt. leie ut soverom og kjøre boligen som kollektiv. Da får du inn penger hver måned du kan bruke på raskere nedbetaling av boliglånet. Det viktigste er at du ikke blir sittende å vente. For egen bolig over tid har alltid lønt seg, og det vil det gjøre også denne gangen selv om det skulle bli en dipp i markedet. For etter hver bolignedtur blir det alltid boligoppgang. Og tenker du langsiktig vil du tjene på å komme inn i boligmarkedet.
Kom deg inn på boligmarkedet vist du har mulighet. Satt i 10 år å ventet på en bolig krakk som aldri kom. Har nå eid i 2 år.
Har til nå 500.000 i verdiøkning på leiligheten å har faktisk bedre økonomi nå en mens jeg leide leillighet.
Professor
Trådstarter
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Seriøst, men rett fra levra. Akkurat det tror jeg du bare skal drite i. Nesten ingen klarer å time markedet og kjøpe på bunn. Bolig bør kjøpes straks en har inntekt til å klare avdragene selv med noe renteoppgang.

Du viser allerede at du tenker lengre enn folk flest rundt dette med bolig, da du er mobil og vurderer bosted utifra boligpriser. Og du har vektlagt feks dette med studentby.

Er du usikker gå heller for bolig til en noe lavere pris, bare kom deg inn i markedet. Ja renteoppgang og inflasjon kan drive prisene nedover, men ser du stort på dette så hva skjer om du blir å leie de neste 4 årene i påvente av at du synes ting er stabilt nok? Da har du blåst en årslønn i husleie og betalt boliglånet til utleieren fremfor ditt eget lån.

Når du først sitter i egen bolig så er det i praksis slik at det ikke koster særlig mer å eie enn å leie. Og bor du egen bolig, kan du legge ned litt fritid til å gjøre enkel oppussing. Maling, og ting som drar opp "freshness'n" om du får lyst å selge boligen.

Er du griseheldig og klarer å time boligprisgangen slik at du handler på bunn kan du potensielt tjene veldig bra på det. Men på den annen side kan det også hende at det tar for lang tid før du kommer inn i egen bolig slik at du i mellomtiden har kastet vekk en kvart eller halv million i husleie som leietaker.

Du kan evt. kjøpe en litt større bolig enn du først tenkte som er i samme prisklasse og dermed litt mer slitt, og fikse det optiske også kan du evt. leie ut soverom og kjøre boligen som kollektiv. Da får du inn penger hver måned du kan bruke på raskere nedbetaling av boliglånet. Det viktigste er at du ikke blir sittende å vente. For egen bolig over tid har alltid lønt seg, og det vil det gjøre også denne gangen selv om det skulle bli en dipp i markedet. For etter hver bolignedtur blir det alltid boligoppgang. Og tenker du langsiktig vil du tjene på å komme inn i boligmarkedet.
Vis hele sitatet...

Greit, så fremst man ikke gjør et bomkjøp da. Evt. finner ut senere at det er store bygningsmessige avvik som må utbedres.

Jeg ser f.eks. i et borretslag, et eldre murbygg, jeg gjerne skulle kjøpt i pga. god pris og fine leiligheter at det er saltutslag på noen fellesområder. Jeg er ikke bygningsingeniør så vet lite til ingenting om slikt eller hvordan jeg skal forholde meg som kjøper til slike ting. Hvis det er noe som etterhvert må utbedres vil jeg vite hvor mye slikt koster, da det jo er andelseierne som må betale for det.

Hva jeg er mest redd for i dette tilfellet er om slike saltutslag kan være et "skjult" problem også i leilighetene, der er den ytre murveggen på innsiden dekket med trevirke og gipsplater. Hvis det er slik at fukten fra ytterveggen kan gå over i interiørmateriallene og skape muggsopp o.l. er det jo svindyrt å fikse da kanskje alt må rives. Jeg vet ikke.
Sist endret av Hans Høyhet; 11. mai 2023 kl. 00:35.
Sitat av Hans Høyhet Vis innlegg
Greit, så fremst man ikke gjør et bomkjøp da. Evt. finner ut senere at det er store bygningsmessige avvik som må utbedres.

Jeg ser f.eks. i et borretslag, et eldre murbygg, jeg gjerne skulle kjøpt i pga. god pris og fine leiligheter at det er saltutslag på noen fellesområder. Jeg er ikke bygningsingeniør så vet lite til ingenting om slikt eller hvordan jeg skal forholde meg som kjøper til slike ting. Hvis det er noe som etterhvert må utbedres vil jeg vite hvor mye slikt koster, da det jo er andelseierne som må betale for det.

Hva jeg er mest redd for i dette tilfellet er om slike saltutslag kan være et "skjult" problem også i leilighetene, der er den ytre murveggen på innsiden dekket med trevirke og gipsplater. Hvis det er slik at fukten fra ytterveggen kan gå over i interiørmateriallene og skape muggsopp o.l. er det jo svindyrt å fikse da kanskje alt må rives. Jeg vet ikke.
Vis hele sitatet...
Saltutslag vil alltid komme til overflaten. Men du tror da at saltutslag og utbedringer ikke trengs i utleiemarkedet?

Saltutslag blir sjeldent tatt ved rota. Omfattende arbeider og gir ikke mening å gjøre noe med det om det ikke er en sjelden dyr verneverdig bygård

Saltutslag kommer uansett det. Forøvrig så er ikke saltutslag halvparten så ille som svertesopp, mugg. For det er største misoppfatningen , selvom det i 99% av tilfellene er fukt så er det ikke muggsopp. Det er klorider og nitrater som ikke utgjør stor risiko for det byggtekniske.

Hører flere si nå at det er mulig å legge inn en slags strømførende duk og ved hjelp av elektrisk spenning sender vannet igjennom betongen å ut på en side. Men det er dyrt, det er svindyrt faktisk og her kommer det jeg nevnte i stad inn igjen, det er ikke noe vits å ta egne boliger med mindre det er gamle verneverdige bygg. Og selv da skal det ganske mye til før man tar den kostnaden

https://fuktstopper.no/fuktsikring-a...elektroosmose/

Man har også noe som heter Betongtett som blir som en slags lakk, men kvier meg for å rettferdiggjøre så mye som en tusenlapp. Betong er et mineralskunderlag som puster og tetter man å stenger for oksygen så byr dette på egne problemer i seg selv.


Det ble litt avsporing her, men hovedpoenget er uansett; Har du mulighet til å spare til lån eller ta boliglån er det mye mer gunstig å eie