Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3983
Jeg vil kutte ut xanor som jeg har gått på i noen år. 6-8 mg om dagen har jeg vel stått på i snitt. Bruker nå 5 mg daglig. Har lyst til å kutte tvert når jeg har ligget på 4 mg 1 ukes tid. Noen som har erfaring med abstinenser i forhold til dette? Hvordan utarter de seg? Fysisk og psykisk? Hva er lurt å gjøre når man tar "cold turkey" på Xanor for å ha det greiest mulig? tar imot gode forslag fra de som har erfaring med dette..
Ingen personlig erfaring med benzo-preparater.. Annet enn at jeg har sett mennesker med benzo-abstinenser.. Noe som ikke er pent..

Felleskatalogen sier:
Nedtrapping og seponering skal gjøres med høyst 0,5 mg pr. 3. dag ev. pr. uke. Alprazolam er effektivt i inntil 8 måneder.
Vis hele sitatet...
Ville holdt meg til denne oppskriften hvis du vil unngå abstinenser..
Vil ikke anbefale deg å gå cold turkey. Trapp ned med xanor sakte men sikkert, eventuelt seponer med et preparat som har lenger halveringstid, f.eks diazepam. Jeg brukte benzodiasepiner i en del år, så og si daglig, og det var lite morsomt å gå av de. Jeg fant et seponeringskjema for ulike benzodiasepiner når jeg kuttet ut som var skrevet av en dansk lege, men klarer ikke å finne det frem.

Abstinensene mine besto av hodepine, muskelsmerter, angstanfall, agorafobi, tåkesyn, sensitiv for lys og litt annet snacks. Sier ikke at det samme kommer til å skje med deg, men du må nok igjennom en liten kamp. Abstinensene gir seg gradvis, men det kan ta relativt lang tid. Håper ikke det jeg skriver virker demotiverende.
"Cold turkey" aner jeg faktisk ikke hva er. Men noe sier meg likevel at du mest trolig bør la det være! Langvarig bruk av Xanor kan føre til fysisk og psykisk avhengighet. Risikoen for avhengighet stiger ved økt behandlingstid og dosering. Dersom du har brukt Xanor over år, burde du hatt en lege å konferere med ved nedtrapping og seponering. Dersom du er redd for abstinenser, bør du ikke trappe ned med mer enn 0,5 mg/uke etter langvarig bruk og såpass høy dose. Jeg regner med at du er informert om at reboundeffekt kan oppstå ved seponering? Du bør sørge for å få i deg tilstrekkelig mat og væske, og sørge for å få nok søvn, helst 7 - 8 timer/døgn!

Vedrørende fysisk avhengighet, sitert fra Felleskatalogen; Fysisk avhengighet kan oppstå ved terapeutiske doser og/eller hos pasienter uten kjente risikofaktorer. Økt risiko ved bruk av flere benzodiazepiner. Ved fysisk avhengighet, vil seponering være ledsaget av abstinenssymptomer som hodepine, muskelsmerter, alvorlig angst, spenninger, søvnforstyrrelser, uro, forvirring og irritabilitet. I alvorlige tilfeller: Depersonalisasjon, derealisasjon, hyperakusi, nummenhet og prikkende følelse i armer og ben, overfølsomhet for lys, lyd og berøring, hallusinasjoner og epileptiske anfall. Abstinensanfall kan oppstå flere dager etter behandlingsstopp. Rask seponering bør unngås. Doseringen bør reduseres gradvis for å redusere risiko for abstinenssymptomer.

Ellers bør du tenke på at abstinenser i forbindelse med seponering er svært individuelt. Trapp ned forsiktig, og sørg for å få i deg vitaminer/mineraler i form av næringsrik mat, nok drikke og sørg for å få nok søvn og hvile. Og prøv å ikke tenke så mye på det! I likhet med rusopplevelse vs. forventninger, er det lurt å prøve å ha fokus på andre ting.

Jeg har selv gått i mange år på både Xanor, Somadril og en rekke andre lignende preparater. Har aldri trappa ned før seponering og har heller aldri fått abstinenser. Så det er som sagt svært individuelt. Lykke til.
Stoppet brått på xanor.
Resultatet ble et epileptisk anfall med påfølgende ekstreme ryggsmerter (kunne hverken sitte, ligge eller stå).
Anfallet fikk jeg på en lørdag, ble transportert til legen tirsdagen etter og etter å ha lyttet på hjertet påsto han jeg hadde tatt amfetamin, noe jeg overhodet ikke hadde.
EKGen var helt sinnssyk, kroppen gikk i hundre
Legen foreslo et døgns observasjon på sykehuset men enden på visa ble at jeg gikk fra legekontoret med en pillenedtrappingsplan som hjalp.
This Turkey might kill you.
Gå til legen og la han trappe deg ned.
Har btw ikke hatt epipeleptiske anfall hverken Før eller siden.
Sist endret av eyecandy654; 1. august 2014 kl. 22:53.
Du går ikke cold turkey fra 4 mg,da er du rett ut dum.Trapp ned til du kommer under 1mg daglig før du tenker på å kutte helt,er farlig å jævlig ubehaglig å brå slutte fra 4mg når du har gått på xanor så lenge.
Sist endret av JayHova; 2. august 2014 kl. 01:43.
Sitat av dustedgorilla Vis innlegg
Stoppet brått på xanor.
Resultatet ble et epileptisk anfall med påfølgende ekstreme ryggsmerter (kunne hverken sitte, ligge eller stå).
Anfallet fikk jeg på en lørdag, ble transportert til legen tirsdagen etter
Vis hele sitatet...
Svevet du fra lørdag til tirsdag?

To topic: Anbefaler deg å trappe ned. Du har god tid, 3-4 mnd spiller ingen rolle om 20 år.
Sist endret av Relevant; 2. august 2014 kl. 02:18.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Svevet du fra lørdag til tirsdag?

To topic: Anbefaler deg å trappe ned. Du har god tid, 3-4 mnd spiller ingen rolle om 20 år.
Vis hele sitatet...
Nedtur etter seponering av Xanor kommer gjerne etter 3 - 4 dager .. så vidt jeg har skjønt! Så rekker vel å opparbeide rimelig kraftig "oppdrift" i mellomtida sikkert
Som det er sagt allerede, trapp ned. Ikke kutt at med en gang.
På et et behandlingssted jeg var på, sa dem at det rett og slett kan være livsfarlig og gå cold turkey, når man har gått på bena en stund. Vet ikke om det er 100% sant, men tviler ikke på det.
Cold turkey fra benzo'er er bokstavelig talt livsfarlig. Ikke finn på å gjøre det, trapp ned rolig og sikkert. Helst snakk med legen din.

http://en.wikipedia.org/wiki/Benzodi...s_and_symptoms
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Som det er sagt allerede, trapp ned. Ikke kutt at med en gang.
På et et behandlingssted jeg var på, sa dem at det rett og slett kan være livsfarlig og gå cold turkey, når man har gått på bena en stund. Vet ikke om det er 100% sant, men tviler ikke på det.
Vis hele sitatet...
Som jeg har nevnt tidligere her på forumet, finnes det bare to tilfeller i den engelske vitenskapelige litteratur hvor brå seponering av benzo var antatt dødsårsak. Med andre ord er det svært uvanlig, og må anses som lite sannsynlig.

Men! Bare fordi du høyst sannsynlig vil overleve betyr ikke det at det er noen god idé å slutte cold turkey. Risken for epileptiske anfall er rimelig stor, og de vil mest sannsynlig ikke ta livet av deg, men kan virkelig skade deg og er garantert ubehagelige. Det er i tillegg til alle de andre kjipe symptomene som insomni, panikkanfall, skjelvinger, svettetokter, depresjon, muskelsmerter, hallusinasjoner, og alt annet som er nevnt tidligere i tråden. Benzo og alkohol er to stoffgrupper som ikke er til å kødde med om du er avhengig. De har rimelig like abstinenssyndrom. Sentralnervesystemet har vent seg til å være konstant bedøvet, og når bedøvelsesmiddelet brått tas bort, går den i hypermodus. En skulle tro at når hjernen slår på alle sylindere skulle du blitt et overmenneske, men kroppen er ikke slik skrudd sammen og i stedet blir det kortslutning.