Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 5663
Satt på pauserommet i natt med diverse kolleger, blant annet med sjefen min. Kom opp en nyhet om Mulla Krekar på TV2 som slo til kameramannen. Jeg reagerte på dette å kalte Mulla Krekar for en idiot for måten han oppførte seg på, og at han fortjener de fem årene for truslene han har kommet med.

Det ble for mye sjefen min, som jeg fant ut idag at er en veldig konservativ muslimsk kar. Han beskyldte meg for å være både rasist og en idiot. Han mente også at Mulla Krekar var en bra kar, men blir straffet fordi det norske samfunnet er anti-muslimsk. Han mente også at det var veldig urettferdig at Mulla Krekar blir straffet, mens Breivik slepper unna straff. Som vist nok var enda ett bevis på at Norge er anti-muslimsk.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. Er dette noe jeg burde gå videre med til avdelingsleder? Kan ikke akkurat si at han klarte å såre meg eller fornærme meg. For min del må han tro akkurat hva han vil, jeg gir faen, men, jeg syns han skal legge igjen troen sin hjemme når han drar på jobb. Tenk om jeg hadde vært en kunde? En sjef burde klare å oppføre seg bedre en dette...
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sjefen din er jo nesten like dum som Krekar sjæl.. Hvem faen liker den mannen nok til å backe han opp?
Jeg ville tatt det videre til avdelingslederen, så lenge han ikke er av samme ulla..
Shooting expert
BrageP's Avatar
Du kan tipse PST om fyren.
Jeg ville nok tatt det vidre til avdelingslederen min.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Han mente også at det var veldig urettferdig at Mulla Krekar blir straffet, mens Breivik slepper unna straff.
Vis hele sitatet...
Får ikke Breivik straff? heh...
Hvem er det som har spasert ute i gatene alle disse årene når han burde vært puttet i kasjotten for lengst? Det er "Kreket".
Dersom avd.leder er etnisk norsk kan det lønne seg ja. Hvis han er muslim, nei.

Jeg er rimelig radikal politisk (mest liberal), og hvis man ikke er helt frelst av USA, går det an å være enig i mye med Krekar. Jeg forstår han godt når han uttaler seg om media, og jeg er enig i at Vesten er i krig med den muslimske verden. Men selvsagt liker jeg ikke metoden Krekar bruker (vold, krig), og har ingen forhold til religion.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Dersom avd.leder er etnisk norsk kan det lønne seg ja. Hvis han er muslim, nei.

Jeg er rimelig radikal politisk (mest liberal), og hvis man ikke er helt frelst av USA, går det an å være enig i mye med Krekar. Jeg forstår han godt når han uttaler seg om media, og jeg er enig i at Vesten er i krig med den muslimske verden. Men selvsagt liker jeg ikke metoden Krekar bruker (vold, krig), og har ingen forhold til religion.
Vis hele sitatet...
Hvis man skal følge ditt råd, om å melde videre hvis han er etnisk norsk, men la være hvis han er muslim, synes jeg vi beveger oss inn på en litt skummel "oss og dem" tankegang. Jeg synes man skal ha tiltro til sine ledere, om de er ateister, muslimer, "norske" eller av annen etnisitet, hvis ikke kan det være greit å finne seg en annen jobb.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Satt på pauserommet i natt med diverse kolleger, blant annet med sjefen min. Kom opp en nyhet om Mulla Krekar på TV2 som slo til kameramannen. Jeg reagerte på dette å kalte Mulla Krekar for en idiot for måten han oppførte seg på, og at han fortjener de fem årene for truslene han har kommet med.

Det ble for mye sjefen min, som jeg fant ut idag at er en veldig konservativ muslimsk kar. Han beskyldte meg for å være både rasist og en idiot. Han mente også at Mulla Krekar var en bra kar, men blir straffet fordi det norske samfunnet er anti-muslimsk. Han mente også at det var veldig urettferdig at Mulla Krekar blir straffet, mens Breivik slepper unna straff. Som vist nok var enda ett bevis på at Norge er anti-muslimsk.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om dette. Er dette noe jeg burde gå videre med til avdelingsleder? Kan ikke akkurat si at han klarte å såre meg eller fornærme meg. For min del må han tro akkurat hva han vil, jeg gir faen, men, jeg syns han skal legge igjen troen sin hjemme når han drar på jobb. Tenk om jeg hadde vært en kunde? En sjef burde klare å oppføre seg bedre en dette...
Vis hele sitatet...
På min jobb har vi mange rare diskusjoner, noen ganer er det Martha Luise sine engler som får gjennomgå, andre ganger er det religiøse fanatikere eller skattefuten eller taxisjåfører som får gjennomgå. Det er ikke alltid vi blir enig.

Jeg tror det er viktig å ha litt takhøyde for å være uenig rundt lunchbordet

Dog bør sjefer passe seg for å kalle sine ansatte for idioter

Jeg ville ikke foretatt meg en ting, men heller satset på å vinne neste diskusjon .
Det er nok ikke noe å gå videre med i førsteomgang, men hvis denne episoden har påvirket din sjefs evne til å gjøre jobben sin, da spørs det om du bør ta affære.

Men hvordan fikk denne idioten av en sjef for seg at ABB slipper unna?
The Nerdrager
Vil ikke si at straffen til ABB er god nok.... Han får leve ett liv på legemidler, uten å angre noe, etter han massakerte så mange mennesker (Ungdommer tilogmed). For min del ville jeg innført dødsstraff i Norge for hans "frelsing av Norge". Men jeg har da ingenting med dette å gjøre, så lar retten ta sin gang.
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Hvis Krekar ville vist seg uskyldig, så har media og Norge generelt vært ganske anti-krekar. Men han er vel ikke det?
Trur sjefen din veit like lite om saken som de fleste andre, men at han har en person i familien\omgangskretsen som prater høyt om kompis Krekar, anti-muslim holdninger fra nordmenn, hvordan "the man" holder de nede osv.
Er det en liten arbeidsplass der du jobber tett på sjefen din så ville jeg bare prøvd å glemme det, og unngå slike temaer i fremtiden.
Neste gang han kaller deg rasist, kan du be han forklare deg hva du gjore som var rasistisk. Mange som slenger rundt det der, når det er egentlig er snakk om religionsfiendtlighet eller fremmedfrykt.
Sist endret av Bothrops; 27. mars 2012 kl. 08:25.
Du burde le både av og til sjefen din. Takhøyden og toleransen må være der ved et lunchbord. Verden fortjener at du bidrar med overbærenhet :-)
Sitat av Rediver Vis innlegg
For min del ville jeg innført dødsstraff i Norge for hans "frelsing av Norge".
Vis hele sitatet...
Har det ikke blitt sagt nok ganger nå at lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft, altså at om vi innfører dødsstraff etter at en person har begått en kriminell handling kan h*n ikke bli dømt til dødsstraff for den handlingen.
Sist endret av EvveDevve; 27. mars 2012 kl. 08:57.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Jeg kan liksom se for meg denne scenen... "Do, din domme nordmann, do er så dom! Tenk å kalle søte lille Mullah for en slem terrorist...! Det er uhørt! Han må jo ha lov å kommer med drapstrusler uten noe konsekvenser!"
Drøyt, legg fra meninger hjemme når du skal på jobb med en sjef slik som dette.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Det som provoserer meg er at sjefen din tar med seg religionen sin på jobb, og at hans tro skal gå så veldig ut over hans ansatte. Jeg vet at hvis dine uttalelser var nok til å sette fyr på han, så må han passe seg for andre kunder og ansatte, for jeg er rimelig sikker på at mange er enige med deg når deg gjelder Krekar-saken.
Gå til avdelingsleder.
Utrolig uprofesjonelt av sjefen din, egne meninger rundt politikk og slikt burde legges hjemme, og i hvert fall ikke gå ut over ansatte!
Sitat av Rediver Vis innlegg
Vil ikke si at straffen til ABB er god nok.... Han får leve ett liv på legemidler, uten å angre noe, etter han massakerte så mange mennesker (Ungdommer tilogmed). For min del ville jeg innført dødsstraff i Norge for hans "frelsing av Norge". Men jeg har da ingenting med dette å gjøre, så lar retten ta sin gang.
Vis hele sitatet...
Enig! Titegn
Sitat av Huztle Vis innlegg
Utrolig uprofesjonelt av sjefen din, egne meninger rundt politikk og slikt burde legges hjemme, og i hvert fall ikke gå ut over ansatte!
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal man få lov til å diskutere politikk på jobb!
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Rediver Vis innlegg
Vil ikke si at straffen til ABB er god nok.... Han får leve ett liv på legemidler, uten å angre noe, etter han massakerte så mange mennesker (Ungdommer tilogmed). For min del ville jeg innført dødsstraff i Norge for hans "frelsing av Norge". Men jeg har da ingenting med dette å gjøre, så lar retten ta sin gang.
Vis hele sitatet...
Vell.. Ap har jo gjort noe.... De har ordnet det sånn at AUFere og andre rammet av han kan få 4.7 mill i erstatning istedenfor 3.2m.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Hvis man skal følge ditt råd, om å melde videre hvis han er etnisk norsk, men la være hvis han er muslim, synes jeg vi beveger oss inn på en litt skummel "oss og dem" tankegang. Jeg synes man skal ha tiltro til sine ledere, om de er ateister, muslimer, "norske" eller av annen etnisitet, hvis ikke kan det være greit å finne seg en annen jobb.
Vis hele sitatet...
Forstår du ingenting...? Dette ble en sak nettopp på grunn av "oss- og dem"-mentaliteten og overtroen til en muslim. Virker som om sjefen han synes at ekstrem ytring av islam er OK.
Sist endret av Life Goes On; 27. mars 2012 kl. 10:08.
True phreak.
Dette ville jeg bragt videre til høyere hold. Det er ikke akseptabelt på noen måte at en sjef skal komme med slike ytringer til sine underordnede. Det vil antakeligvis ikke føre til noen reaksjoner i første, men i det minste vil ledelsen få vite om det, slik at det kan brukes dersom det skulle bli problemer i fremtiden.
Ble kaldt idiot
Vis hele sitatet...
kalte Mulla Krekar for en idiot
Vis hele sitatet...
Wikipedia:

Idiot er et ord som kommer fra gresk ἰδιώτης (idiōtēs), «en person som ikke er interessert i politikk», «en person uten yrkeskunnskaper» eller «en vanlig innbygger», fra ἴδιος (idios), «egen», «privat»[1]. Ordets latiniserte form er idiota, «ordinær person», i vulgærlatin utviklet det seg imidlertid til å betegne en «uutdannet eller uvitende person». Ordets moderne betydning og form stammer fra gammelfransk idiote. Det relaterte ordet idioti kan ha blitt dannet i analogi til ord av typen profeti (fra profet).[2] Ordet har kognater i mange andre språk.
Vis hele sitatet...
Mange idioter ute og går gitt..
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Selvfølgelig skal man få lov til å diskutere politikk på jobb!
Vis hele sitatet...
Tror han mente at det skal gå ann å diskutere uten at noen klikker pga personlige sympatier/meninger
Sitat av Rediver Vis innlegg
Vil ikke si at straffen til ABB er god nok.... Han får leve ett liv på legemidler, uten å angre noe, etter han massakerte så mange mennesker (Ungdommer tilogmed). For min del ville jeg innført dødsstraff i Norge for hans "frelsing av Norge". Men jeg har da ingenting med dette å gjøre, så lar retten ta sin gang.
Vis hele sitatet...
Så du mener at sinnsyke mennesker skal bli straffet for noe som ikke er deres skyld? Skikken om å ikke straffe sinnsyke mennesker er en av de mest verdige lovene vi har i Norge, synes jeg.
Sist endret av Grix; 27. mars 2012 kl. 12:43.
Er det veldig frekt om jeg kjøper boka "The God Delusion - Richard Dawkins" og pakker den inn i gavepapir til han? Frister, det er jo kun godt ment.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
ABB slipper uten straff? Morsomste jeg har hørt! For dere som mener han i praksis slipper straff,
se for dere at dere blir tvunget til å gå i barnehagen vær dag for resten av livet,
uten å kunne gå på andre siden av gjerdet, og ingen av de andre barna vil leke med deg.
Sist endret av Up; 28. mars 2012 kl. 12:39.
Sitat av Heffalompen Vis innlegg
Hvis man skal følge ditt råd, om å melde videre hvis han er etnisk norsk, men la være hvis han er muslim, synes jeg vi beveger oss inn på en litt skummel "oss og dem" tankegang. Jeg synes man skal ha tiltro til sine ledere, om de er ateister, muslimer, "norske" eller av annen etnisitet, hvis ikke kan det være greit å finne seg en annen jobb.
Vis hele sitatet...
Enig, men man må jo være litt taktisk. Spørs hvor profesjonell ts sin arbeidsplass er! Og spørs hvor prinsippfast ts er, og hvor mye han ønsker å beholde et evt godt arbeidsmiljø.

Hvis ts absolutt skal ta det opp med noen, synes jeg han først kan prøve å ta det opp face to face med Krekar-sympatøren.
Sitat av jegermeg Vis innlegg
Er det veldig frekt om jeg kjøper boka "The God Delusion - Richard Dawkins" og pakker den inn i gavepapir til han? Frister, det er jo kun godt ment.
Vis hele sitatet...
ja det blir utrolig frekt. en ting er at du er uenig med han, men det er en annen ting når du skal prakke din TRO ned på han.

det eneste du kan gjøre er å prate med han og si at du respekterer at dere har forskjellige meninger, men at du ikke syntes noe særlig om å bli kalt for en idiot av den grunn. forhåpentligvis vil du få en unnskyldning for det.

men hvis du gir den boka til han så håper jeg at han bøyer deg framover, drar ned buksa di og stikker boka rett oppi rassen din. det hadde iværtfall jeg gjort.
edit: det samme gjelder forsåvidt hvis du hadde kommet med bibelen til meg eller scientologi-boka elns.
Sist endret av Dalaras; 28. mars 2012 kl. 14:34.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Har det ikke blitt sagt nok ganger nå at lover ikke kan ha tilbakevirkende kraft, altså at om vi innfører dødsstraff etter at en person har begått en kriminell handling kan h*n ikke bli dømt til dødsstraff for den handlingen.
Vis hele sitatet...
I tillegg vill jeg tørre å påstå at det er verre å leve livet sitt i en "barnehage" som Up sa, der ingen liker deg eller er interessert i deg, enn å bare dø. Han kommer ikke til å få gjort mye fornuftig mens han sitter inne.
OP, hvilken bransje jobber du i? Hvor stor bedrift og hva er sammensetningen norsk/innvandrer i selskapet eller avdelingen din? Er avdelingslederen muslim?

Helt umulig å si hva du bør gjøre uten litt mer bakgrunns info..
trådstarter kan møte opp på jobb i hijab som et tegn på forsoning kanskje? Eller du kan spørre om å bli invitert å te hjemme hos ham?
gentleman #1
ViceR's Avatar
Sitat av uaexed Vis innlegg
Vell.. Ap har jo gjort noe.... De har ordnet det sånn at AUFere og andre rammet av han kan få 4.7 mill i erstatning istedenfor 3.2m.
Vis hele sitatet...
Altså, har du kilder på det? Idiot. Det har du neppe, idiot. Uansett er det feil og stemmer ikke. Kun noen av de som ble skadd kan vente seg en slik erstatning.
En god sjef skal vel strengt tatt ikke la seg hisse opp over at
hans underordnede har et annet politisk eller (ikke-)religiøst
syn. Vi bor tross alt i et land der det heldigvis er legitimt å ha
forskjellig syn og meninger. Jeg regner med at avdelingsleder
i dette tilfelle vil anmode begge parter om å opptre forsonlig,
og eventuelt ta diskusjonen utenom arbeidstid.
Sitat av Rediver Vis innlegg
Vil ikke si at straffen til ABB er god nok.... Han får leve ett liv på legemidler, uten å angre noe, etter han massakerte så mange mennesker (Ungdommer tilogmed). For min del ville jeg innført dødsstraff i Norge for hans "frelsing av Norge". Men jeg har da ingenting med dette å gjøre, så lar retten ta sin gang.
Vis hele sitatet...
Enda godt det ikke er opp til deg da.
Kall en spade for en spade, sjefen din har nok overreagert. Du løser dette enkelt ved å snakke til han. Gå inn på kontoret og si hva du står for og at du ikke er rasist. Viktig å si ifra.
Sitat av ViceR Vis innlegg
Altså, har du kilder på det? Idiot. Det har du neppe, idiot. Uansett er det feil og stemmer ikke. Kun noen av de som ble skadd kan vente seg en slik erstatning.
Vis hele sitatet...


Du som kaller andre for idiot. Han skriver KAN. Er du så dum at du ikke forstår betydningen av det ordet. Kun en idiot her.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Forstår du ingenting...? Dette ble en sak nettopp på grunn av "oss- og dem"-mentaliteten og overtroen til en muslim. Virker som om sjefen han synes at ekstrem ytring av islam er OK.
Vis hele sitatet...
Like fullt, viss TS vel å gå vidare til avdelingsleiar med saken, er han bevisst med på å oppretthalde "oss og dei"-mentaliteten. Alle kan ver idiotar i løpet av livet, men det er gjerne noko ein ikkje ser sjølv før etterpå. Beste måten å handtere idiotar på, IMO, er å ikkje vere ein idiot tilbake. Det var ein diskusjon som spora av. Ikkje noko å hisse seg opp over.
Jeg ville latt denne ene episoden gå. Ikke la ham si sånt uten å "ta igjen", men la denne ene episoden gli forbi. Om han sier noe sånt igjen, derimot, og overreagerer når du svarer med samme mynt, så ville jeg tatt det til avdelingsleder.

Det beste er selvsagt å snakke så åpent om det som mulig med fyren det gjelder, da
Vi lever tross alt i et ytringsfritt land. Dette gjelder alle, uansett religion og meninger.
Meningene våre burde ve da få ytre, og ikke føle odd krenket av andre, på grunnlag av at de har en annen trosrettning eller en annen mening.
Dette skal så absolutt ikke gå ut over noen i det hele tatt. Sjefen din burde heller ikke, på grunnlag av din mening, gå på deg på denne måten.

Han har da vist seg som uproffesjonell og uetisk i et slikt tilfelle.
Ytringsfrihet er en avledning av tankefrihet, og er en rettighet som innebærer friheten til å ha egne meninger, til å motta og gi informasjon uten innblanding fra myndighetene eller andre personer. Ytringsfrihetens fremste begrunnelse er individets frie meningsdannelse. Fordi mennesket ikke er allvitende og selv er i stand til å se alle perspektiver, antas det at det er gjennom den åpne meningsutvekslingen at samfunnet og det enkelte individ blir best mulig opplyst. Ytringer møtes med ytringer, sjelden med forbud eller maktbruk.
Vis hele sitatet...
Du burde absolutt ta dette opp med noen høyere opp i systenet, og få varslet om oppførselen.
Det verste som kan skje er at du får en ny sjef.