Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  236 23791
Sitat av madz0 Vis innlegg
det har forsåvidt ikke kriminelle nordmenn heller. alle kriminelle hører hjemme bak lås og slå, uansett rase.
men dersom den kriminelle ikke har oppholdstillatelse er jeg selvfølgelig for at han blir sendt hjem igjen, med mindre han er her i asyl.
Vis hele sitatet...
alle ikke fødte norskestatsborgere skulle ha blitt sendt hjem etter å ha sonet straff i et eget fengsel som ikke driver rehabilitering!
Sitat av Emericano Vis innlegg
Vis hele sitatet...

Her er det tydligvis integreringen som har feilet. Jeg vil oppfordre mentalmelt til å bli venn med gjærningsmennene slik at de kan føle seg inkludert. Kanskje det får dem til å slutte med overfall?
Eneste straffen norske fengsler har å by på er det de kaller frihetsberøvelse. Dette er ikke en passende straff i alle tilfeller.
Dette er kanskje en passende straff ved underslag og milde narkotikaforbrytelser, men ved voldtekt og drap er ikke frihetsberøvelse nok straff i mine øyne.
Sitat av Rælingen Vis innlegg
Her er det tydligvis integreringen som har feilet. Jeg vil oppfordre mentalmelt til å bli venn med gjærningsmennene slik at de kan føle seg inkludert. Kanskje det får dem til å slutte med overfall?
Vis hele sitatet...
Mentalmelt vil bare dytte de unna med tungetalen sin
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Eneste straffen norske fengsler har å by på er det de kaller frihetsberøvelse. Dette er ikke en passende straff i alle tilfeller.
Dette er kanskje en passende straff ved underslag og milde narkotikaforbrytelser, men ved voldtekt og drap er ikke frihetsberøvelse nok straff i mine øyne.
Vis hele sitatet...
Har du noen gang blitt frarøvet din frihet og sittet innesperret i en lengre periode?
Intregrering er viktig det, men også hva staten gjør for invandrerene. Når man kommer til landet her blir man stuet inn i et asylmotak på ubestemt tid, uten mulighet til å jobbe e.l. Det er derfor det utelukkende er invandrere du ser traske rundt akerselva sent en kveld.

Hvordan hadde folk stilt seg til en three-strike policy? Ikke ulikt Frankrikes lov om ulovlig nedlastning (?).
Har ingen bestemte tanker om det selv, men en lovregulering ikke alt for ulikt prikker i veitrafikkloven, der antall prikker blir bestemt av alvorligheten i handlingen.
Selv tror jeg ikke det hadde passet slik samfunnet er i dag, men hvis det hadde blitt lagt opp til det, kanskje man kunne fjernet noen råtne egg? Står selv ikke på noen side i saken, men lurer på andre synes.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Mentalmelt vil bare dytte de unna med tungetalen sin
Vis hele sitatet...

Joda, det er klart. Dialog kan være et effektivt og nyttig våpen i tilfeller som dette. Jeg tviler ikke på at mentalment eller DonTomaso er enig det.

Jeg er klar over at dette er flåsete sagt og at problemet er sammensatt. God integrering er defintitvt en nøkkel, men innvandringen er for massiv. Grunnen til at vi har så store problemer knyttet til innvandring, er at vi ikke har kapasitet til å ta imot så mange. En del av løsningen må altså være å redusere innvandringen. Og ja, da mener jeg ikke-vestlig innvandring. Det er med disse den største kulturkræsjen skjer.
Sist endret av Rælingen; 16. februar 2012 kl. 10:13. Grunn: gramatikk
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
Har du noen gang blitt frarøvet din frihet og sittet innesperret i en lengre periode?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke, nei. Det går allikevel tydelig frem at dette ikke er en straff som fungerer i sin hensikt, når du ser gjentagelser på gjentagelser. Her snakker jeg ikke kun om voldtekt, men spesielt om ran og vold. Grov vold.

Hvorfor har det seg slik at når man setter et menneske i fengsel for ran, velger det samme mennesket igjen å foreta et nytt ran en uke etter han er sluppet løs?
Er mulig frihetsberøvelse i seg selv er en god straff - jeg har kanskje gjort meg selv noe utydelig. Problemet i Norge er nok heller for lave straffer.

Har man først fått fengsel for vold på rullebladet, er det ikke like skremmende å foreta en lik handling på ny. Hva får man i straff? Kanskje 2-3 mnd, hvorav en mnd ubetinget. Ikke skremmende, mener jeg.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Intregrering er viktig det, men også hva staten gjør for invandrerene. Når man kommer til landet her blir man stuet inn i et asylmotak på ubestemt tid, uten mulighet til å jobbe e.l. Det er derfor det utelukkende er invandrere du ser traske rundt akerselva sent en kveld.

Hvordan hadde folk stilt seg til en three-strike policy? Ikke ulikt Frankrikes lov om ulovlig nedlastning (?).
Har ingen bestemte tanker om det selv, men en lovregulering ikke alt for ulikt prikker i veitrafikkloven, der antall prikker blir bestemt av alvorligheten i handlingen.
Selv tror jeg ikke det hadde passet slik samfunnet er i dag, men hvis det hadde blitt lagt opp til det, kanskje man kunne fjernet noen råtne egg? Står selv ikke på noen side i saken, men lurer på andre synes.
Vis hele sitatet...

Kunne vært for det hvis det kun hadde vært snakk om forbrytelser som beviselig går direkte utover andre
Sist endret av BaconWeed; 16. februar 2012 kl. 10:14.
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Etniske nordmenn burde bli flinkere til å integrere menneskene som kommer hit. Mange vet rett og slett ikke hvordan de skal takle hverdagen i Norge, og enkelte ender opp med å drite på draget. Et borgervern som sprer fremmedfrykt er det siste vi trenger.
Vis hele sitatet...
Sikkert riktig hos en del. Men i slike tilfeller tror jeg IKKE det er integrering det står på, er du så ute at du tar med deg 2 fellow towelheads og nesten dreper og voldtar en forsvarsløs jente på 20, så hadde nok ikke ett forsøk på integrering hjulpet en døyt!

Tror du det er du bare blind og naiv.
Sitat av Commendatore Vis innlegg
Sikkert riktig hos en del. Men i slike tilfeller tror jeg IKKE det er integrering det står på, er du så ute at du tar med deg 2 fellow towelheads og nesten dreper og voldtar en forsvarsløs jente på 20, så hadde nok ikke ett forsøk på integrering hjulpet en døyt!

Tror du det er du bare blind og naiv.
Vis hele sitatet...
Men så er nordmenn kjent for å ha nisselua tredd nedover øynene, da. Naivitet er en stor del av det norske samfunn, virker det som. Vi lukker øynene og regner med Jensemann ordner biffen for oss.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Jeg forstår at du unnskylder voldtekter ved å påberope manglende integrering.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg ettertrykkelig påpekt at det ikke er dette gjør. Hvis du enda ikke klarer å lese hva jeg skriver uten å tolke det dithen, så går jeg ut i fra at du ikke er interessert i å forstå andre perspektiver i det hele tatt.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Men så er nordmenn kjent for å ha nisselua tredd nedover øynene, da. Naivitet er en stor del av det norske samfunn, virker det som. Vi lukker øynene og regner med Jensemann ordner biffen for oss.
Vis hele sitatet...
Klassisk innholdsløst ræl. Mange nordmenn klarer å se litt flere nyanser enn svart/hvitt og evner å spørre "Hva kan vi gjøre med dette og hva tilsier erfaringer og fagkunnskap vil kunne ha preventiv effekt?" fremfor blindt å skrike etter lengre straffer, som du gjør. Det er slike enkle svar på kompliserte spørsmål som tyder på nisseluer av kunnskapsmangel og naivitet.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Svaret: NORGE må bli flinkere med integrering. Thats it. Drit i innvandring og slikt.
Vis hele sitatet...
Da får vi heller vente med å slippe noen som helst inn, til vi endelig har midler til å kunne integrere på en god måte. Blir bare kludd når vi skal bruke masse ressurser på å sjekke inn folk, mens vi samtidig skal skaffe midler for integrering.

Det er som når veiarbeidere skal bygge ny vei. Hvis alle bilene hadde hatt en annen vei å kjøre, så hadde den blitt bygd dobbelt så fort enn når alle bilene må kjøre i midlertidige veibaner i byggeområdet.
Sitat av luni Vis innlegg
Klassisk innholdsløst ræl. Mange nordmenn klarer å se litt flere nyanser enn svart/hvitt og evner å spørre "Hva kan vi gjøre med dette og hva tilsier erfaringer og fagkunnskap vil kunne ha preventiv effekt?" fremfor blindt å skrike etter lengre straffer, som du gjør. Det er slike enkle svar på kompliserte spørsmål som tyder på nisseluer av kunnskapsmangel og naivitet.
Vis hele sitatet...
Vel, du er det klassiske eksemplet på en person som har opplevd for lite. Hadde du kjent mennesker som har blitt banka opp, voldtatt og rana - samtidig som gjerningsmennene fortsatt går fri - hadde du kanskje våkna opp litt.

Det er helt vanlig at mennesker som kun har opplevd gode innvandrere, ikke har noe imot innvandring. De tror ofte det skaper mindre problemer enn mediene prøver å vise til. Sannheten er at innvandringen har skapt ekstremt mye vold. Dette er ikke til å unngå å legge merke til - med mindre du er naiv og trangsynt.

En kan ønske mennesker rundt seg det beste - og samtidig være skeptisk til innvandring - uten å være rasistisk eller uviten. Jeg har opplevd så mye unødvendig dritt, så jeg vet godt hva jeg snakker om.

Er veldig glad på dine vegne om du kun har positive erfaringer med menneskene i ditt distrikt.
Sitat av Emericano Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne jenta gikk jeg faktisk på VG1 sammen med....
På det bildet der ligner hun absolutt ikke på seg selv!
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Men så er nordmenn kjent for å ha nisselua tredd nedover øynene, da. Naivitet er en stor del av det norske samfunn, virker det som. Vi lukker øynene og regner med Jensemann ordner biffen for oss.
Vis hele sitatet...
Altfor sant, er helt ening!
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vel, du er det klassiske eksemplet på en person som har opplevd for lite. Hadde du kjent mennesker som har blitt banka opp, voldtatt og rana - samtidig som gjerningsmennene fortsatt går fri - hadde du kanskje våkna opp litt.

Det er helt vanlig at mennesker som kun har opplevd gode innvandrere, ikke har noe imot innvandring. De tror ofte det skaper mindre problemer enn mediene prøver å vise til. Sannheten er at innvandringen har skapt ekstremt mye vold. Dette er ikke til å unngå å legge merke til - med mindre du er naiv og trangsynt.

En kan ønske mennesker rundt seg det beste - og samtidig være skeptisk til innvandring - uten å være rasistisk eller uviten. Jeg har opplevd så mye unødvendig dritt, så jeg vet godt hva jeg snakker om.

Er veldig glad på dine vegne om du kun har positive erfaringer med menneskene i ditt distrikt.
Vis hele sitatet...
Nå finner du på ting. Du vet ikke hvor jeg bor og hvem jeg leker med, og det har heller ingenting med saken å gjøre. Prøv å hold deg til saken. Kriminologi handler ikke om følelsene til folk som har vært/kjenner noen som har vært offer for kriminalitet.
Sitat av luni Vis innlegg
Nå finner du på ting. Du vet ikke hvor jeg bor og hvem jeg leker med, og det har heller ingenting med saken å gjøre. Prøv å hold deg til saken. Kriminologi handler ikke om følelsene til folk som har vært/kjenner noen som har vært offer for kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Ingenting av hva jeg sier er oppspinn, nei. Klart jeg ikke vet hvor du bor - det ville vær skremmende for deg, eller hva?
Poenget mitt er at du ikke kan ha opplevd spesielt mye negativt mht. innvandring eller kriminalitet generelt.

Hvorfor mener du 1 måned i fengsel er passende straff for et ran? Er ikke alle som får en ynkelig måned engang - mange får faktisk samfunnstjeneste. Dette VET jeg er sant. Jeg VET hva jeg leser i avisene og jeg VET hva som foregår i området jeg bor! Det er noe du ikke kan ta ifra meg
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Hvorfor mener du 1 måned i fengsel er passende straff for et ran? Er ikke alle som får en ynkelig måned engang - mange får faktisk samfunnstjeneste. Dette VET jeg er sant. Jeg VET hva jeg leser i avisene og jeg VET hva som foregår i området jeg bor! Det er noe du ikke kan ta ifra meg
Vis hele sitatet...
Media skriv om NYHETER, dei lager ikkje statistikk. Om du vil basere kriminalpolitikk på magefølelsen og VG så er du på ville veger - spesielt når vi har seriøs forskning som kan gi oss innblikk.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Media skriv om NYHETER, dei lager ikkje statistikk. Om du vil basere kriminalpolitikk på magefølelsen og VG så er du på ville veger - spesielt når vi har seriøs forskning som kan gi oss innblikk.
Vis hele sitatet...
Vis meg kilder som tilsier at et par måneder i buret er godt nok for en person som akkurat rana Statoil - slik at personen bak kassa havna i NAV systemet og må til ukentlige psykologtimer.
Vis meg seriøs forskning som sier at Norge har gode nok straffer!?
Folk med kriminell bakgrunn faller tilbake GANG PÅ GANG!

Dere må bo i himmelen - for her kommer iallefall samme rottene inn og ut av buret oftere enn jeg bytter underbukser!
Sist endret av Life Goes On; 16. februar 2012 kl. 11:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vis meg kilder som tilsier at et par måneder i buret er godt nok for en person som akkurat rana Statoil - slik at personen bak kassa havna i NAV systemet og må til ukentlige psykologtimer.
Vis hele sitatet...
Kutt ut stråmenna dine. Ingen har vel strengt tatt påstått at straffenivået nødvendigvis er rett for alle forbrytelser? Men korleis vil du fastsettje straffenivået? Hugs på at hovedmåla er å beskytte samfunnet, almennpreventiv effekt og rehabilitering.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Vis meg seriøs forskning som sier at Norge har gode nok straffer!?
Vis hele sitatet...
Vi er eit av dei landa i verda med minst kriminalitet.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Folk med kriminell bakgrunn faller tilbake GANG PÅ GANG!
Vis hele sitatet...
Og meir straff er løysinga på å hindre tilbakefall?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Dere må bo i himmelen - for her kommer iallefall samme rottene inn og ut av buret oftere enn jeg bytter underbukser!
Vis hele sitatet...
Hersketeknikkane bit ikkje på meg og luni i nevneverdig grad, så du kan legge dei ifra deg i døra.
Poenget mitt er at det viker som dere ikke har problemer med kriminalitet og det høye antallet innvandrere.
Grunnen til at vi er et av landa med lavest kriminalitet pr. innbygger, er fordi vi er et oppegående land og de fleste ønsker ikke begå kriminelle handlinger. Men enhver person kan se at kriminaliteten øker med økt innvandring. Det er ikke å legge skjul på.

Jeg mener helt klart at mer straff = større frykt for å havne tilbake i fengsel.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Poenget mitt er at det viker som dere ikke har problemer med kriminalitet og det høye antallet innvandrere.
Vis hele sitatet...
Kanskje vi ser litt meir heilheita, og at t.d. på mange typer kriminalitet så er sosial tilhørighet viktigare indikator enn etnisitet?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Jeg mener helt klart at mer straff = større frykt for å havne tilbake i fengsel.
Vis hele sitatet...
Artig. Det er det så godt som ingen andre som meiner. Ifølge det ressonementet burde jo ikkje USA ha krimintalitet, sidan dei har ekstremt høgt straffenivå?
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Poenget mitt er at det viker som dere ikke har problemer med kriminalitet og det høye antallet innvandrere.
Grunnen til at vi er et av landa med lavest kriminalitet pr. innbygger, er fordi vi er et oppegående land og de fleste ønsker ikke begå kriminelle handlinger. Men enhver person kan se at kriminaliteten øker med økt innvandring. Det er ikke å legge skjul på.

Jeg mener helt klart at mer straff = større frykt for å havne tilbake i fengsel.
Vis hele sitatet...
Det kan du mene til du blir grønn, det er likefullt helt feil.

I USA får du livstid for småtteri, virker det som om det funker bra? ...I så fall tar du feil, igjen.

....ninjaed
Sist endret av Tøffetom; 16. februar 2012 kl. 11:44.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det kan du mene til du blir grønn, det er likefullt helt feil.

I USA får du livstid for småtteri, virker det som om det funker bra? ...I så fall tar du feil, igjen.

....ninjaed
Vis hele sitatet...
USA er gigantisk land og kan ikke sammenlignes med Norge på noen som helst måte. Det er omtrent fritt fram med våpen og det kommer daglig inn ulovlige innvandrere til landet.

Sier ikke vi skal ha livstidsstraffer. Det må alltid være rom for tilgivelse - men når noen får 5 år for drap, da må jeg si jeg reagerer kraftig..
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Poenget mitt er at det viker som dere ikke har problemer med kriminalitet og det høye antallet innvandrere.
Grunnen til at vi er et av landa med lavest kriminalitet pr. innbygger, er fordi vi er et oppegående land og de fleste ønsker ikke begå kriminelle handlinger. Men enhver person kan se at kriminaliteten øker med økt innvandring. Det er ikke å legge skjul på.

Jeg mener helt klart at mer straff = større frykt for å havne tilbake i fengsel.
Vis hele sitatet...
slashdot er jo aldri i norge, bare ute å reiser i verden og jobber, hvis jeg husker riktig

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det kan du mene til du blir grønn, det er likefullt helt feil.

I USA får du livstid for småtteri, virker det som om det funker bra? ...I så fall tar du feil, igjen.

....ninjaed
Vis hele sitatet...
usa har mange ganger høyere fattigdom og lite skolegang
Litt ut av det blå:

Skal til Oslo i helgen med masse kamerater, vi er bare gutter. Noen tips til hvor man ikke bør gå om kvelden/dagen, eller hvilke utesteder man ikke bør besøke og hvordan man skal oppføre seg for å unngå basketak?

Vi er bare snille gutter, men enkelte kan lett lokkes inn i litt uønskede situasjoner!
Kort sagt så leter jeg etter tips
For å oppklare dette med integrering en siste gang:

hvis du vil få nyinnflyttede individer til å innordne seg etter dine normer, så må de integreres gjennom sosial omgang. Dette er en forutsetning for at mennesker med forskjellig kulturbakgrunn kan leve sammen uten alt for mye problemer. Integrering er ikke en plass å legge skylda. I forhold til antisosial adferd hos innvandrere, er integrering en løsning på et problem.

Det betyr ikke at det er mangelfull integreringen som er årsaken til problemet i utgangspunktet. Å angripe integreringsargumentet med denne innfallsvinkelen, er å snu hele problematikken på hodet, og jeg vil gå så langt som å kalle det for bakstreversk argumentasjon. Når man innfører en ny problemstilling inn i et miljø, så er ikke løsningen på dette problemet, det samme som årsaken til problemet. Det går an å se på samspill av forskjellige faktorer, og hvordan enkelte faktorer kan forbedres, uten å angripe denne argumentasjonen med at man forsøker å legge skylda på disse områdene.

Det burde ikke være nødvendig å utbrodere ytterligere, men det ser ut til at det trengs. Ta for eksempel en veistrekning. Denne veistrekningen fungerer greit, men den er utformet slik at hvis man kjører alt for fort, så kan bilen få skrens og gli over i feil veibane. Når dette skjer, så er det åpenbart sjåførens feil, fordi han brøt loven og kjørte alt for fort. Ulykken er ikke veivesenets feil, de utformet veien til å fungere bra gitt at folk fulgte veitrafikkloven. De la til og med inn en god feilmargin. Allikevel vil det etter X antall trafikanter komme nok en råkjører som begår det samme lovbruddet, overskrider feilmarginen og som forårsaker alvorlige problemer. Er det da ikke lurt å se på denne veistrekningen, og vurdere å utbedre den slik at dette problemet ikke forekommer like hyppig? Det handler ikke om å fordele skyld, men om å løse et problem.

Vi er oppvokst med at så lenge man passer sine egne saker og betaler skatten sin, så går alt greit. Dette er dessverre ikke tilfellet. Hvis man ønsker et velfungerende samfunn, så må man engasjere seg litt i det, og bidra til å bygge noen broer selv, på eget initiativ. Det handler om å se pragmatisk på det, istedenfor å tviholde på sin rett til å leve i et utopisk samfunn uten problemer, så lenge skatten innbetales i tide hvert år. Jeg synes ihvertfall det er mer interessant å se på slike løsninger, enn å skrive sinte leserinnlegg i nettdebatter. Det betyr ikke at jeg er noe mindre opprørt over situasjonen enn andre. Jeg velger bare å uttrykke min frustrasjon i andre sammenhenger. Et diskusjonsforum er liksom ikke det beste stedet å ventilere temperamentet sitt. Her er det IMHO mer interessant å faktisk ha diskusjoner, og se pragmatisk på forskjellige løsninger.
Praktiske løsninger er nettopp det som blir diskutert. Dog sammen med en del annet som skaper uenigheter i debatten om kriminalomsorgen og innvandringspolitikken. Jeg er for høyere straffer mht. kriminelle handlinger som kan påvirke mennesker psykisk og fysisk, samt at jeg er for en real innstramming når det gjelder innvandring.

For meg virker det som Norge har strammet opp litt; blant annet er strafferammen for voldtekt satt opp. Slusene er litt mer lukket mht. innvandring; men de burde lukkes HELT inntil videre. Det de for mye å ta tak i!

Det er dessuten sjeldent store problemer med voksne innvandrere (jeg snakker 40+). Det er barna deres som ofte skaper problemer. Hva mannfolka der gjør innenfor husets 4 vegger, skal jeg ikke legge meg opp i. Men jeg legger meg virkelig opp i hva som skjer offentlig.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
hvis du vil få nyinnflyttede individer til å innordne seg etter dine normer, så må de integreres gjennom sosial omgang.
Vis hele sitatet...
Og dette er i praksis umulig i Oslo i dag. Halvparten av skoleelevene er utlendinger. De som er på utsiden av samfunnet vil selvfølgelig trekke seg sammen med de andre utlendingene som er det. Mener du at vi skal starte fadderordninger?

Mulig jeg bare er en negativ jævel, men jeg ser absolutt ingen løsning på dette problemet
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Og dette er i praksis umulig i Oslo i dag. Halvparten av skoleelevene er utlendinger. De som er på utsiden av samfunnet vil selvfølgelig trekke seg sammen med de andre utlendingene som er det. Mener du at vi skal starte fadderordninger?

Mulig jeg bare er en negativ jævel, men jeg ser absolutt ingen løsning på dette problemet
Vis hele sitatet...
den halvparten du snaker om er fremdeles 2-3-4 genrasjons utlendinger som er født og oppvokst i norge dermed like norsk som deg skal dem da forskjelds behandles fordi dem er en annen farge en deg? altså alle er jo ikke 2-3-4 gen men flesteparten er det
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
den halvparten du snaker om er fremdeles 2-3-4 genrasjons utlendinger som er født og oppvokst i norge dermed like norsk som deg skal dem da forskjelds behandles fordi dem er en annen farge en deg? altså alle er jo ikke 2-3-4 gen men flesteparten er det
Vis hele sitatet...
Fjerdegenrasjon..? Vil tro den store majoriteten er 2. genrasjon, det var jo på 80-tallet den store innvandrerbølga kom. Om de er like norsk som meg er et definisjonsspørsmål og egentlig ganske uinteressant. Problemet er at flesteparten av dem er muslimer, som hos noen fører til rævva holdninger og et fucka menneskesyn.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Fjerdegenrasjon..? Vil tro den store majoriteten er 2. genrasjon, det var jo på 80-tallet den store innvandrerbølga kom. Om de er like norsk som meg er et definisjonsspørsmål og egentlig ganske uinteressant. Problemet er at flesteparten av dem er muslimer, som hos noen fører til rævva holdninger og et fucka menneskesyn.
Vis hele sitatet...
hvilken gen dem er er vell urelevant så lenge dem er norske? men ja vill vell tro selv det er 2-3 gen som er majoriteten

det du sier er at det er muslimer som er problemet?
siden muslimer i utgangspungtet lever etter ca samme regler som kristne
vill jeg ikke kalle frobryter muslimer å voldtekts muslimer for gode muslimer,
at dem vokser opp i et muslimsk hjem å dermed er født ''muslim'' er vell ikke noe godt argument til hvorfer dem oppfører seg som dem gjør?
er vell heller ikke slik at dem får hverken kred eller støtte fra mosken eller andre med muslimer for voldtekt da det eneste det fører til er dårlig holdning ovenfor andre muslimer av andre nordmen?

foresten syntes jeg du har en ræva holdning å et fucka meneskesyn om jeg har forstått deg rett mulig jeg misforstår deg men da får du rette meg
Sist endret av dildo-jonny; 16. februar 2012 kl. 22:57.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
hvilken gen dem er er vell urelevant så lenge dem er norske? men ja vill vell tro selv det er 2-3 gen som er majoriteten

det du sier er at det er muslimer som er problemet?
siden muslimer i utgangspungtet lever etter ca samme regler som kristne
vill jeg ikke kalle frobryter muslimer å voldtekts muslimer for gode muslimer,
at dem vokser opp i et muslimsk hjem å dermed er født ''muslim'' er vell ikke noe godt argument til hvorfer dem oppfører seg som dem gjør?
er vell heller ikke slik at dem får hverken kred eller støtte fra mosken eller andre med muslimer for voldtekt da det eneste det fører til er dårlig holdning ovenfor andre muslimer av andre nordmen?

foresten syntes jeg du har en ræva holdning å et fucka meneskesyn om jeg har forstått deg rett mulig jeg misforstår deg men da får du rette meg
Vis hele sitatet...
Koranen og Bibelen er ikke så ulike hverandre nei, men forskjellen her er at kristne er langt mer "utviklet" enn muslimer. Det vil si, de driter i religionen sin i større grad. Du finner langt mer uhumane holdninger som homofobi og kvinnehat i en gjennomsnittlig muslimsk familie, enn hos en kristen.

Jeg mener Islam er noe av grunnen til at utlendinger voldtar. Forholdet mellom menn og kvinner som koranen viser til kan umulig være enn sunn greie. Mange kommer til Norge med holdninger om at kvinner nærmest er en ting. Dette, sammen med at de ser ut som hufsa i hjemlandet deres, er selvfølgelig en av grunnene til at utlendinger preger voldtektsstatistikkene.

Jeg er ingen helgen, men jeg dømmer ingen individer på grunn av noe som helst, annet enn hva de har gjort selv. Men ser jeg på Islam som en helhet, kan jeg ikke si noe annet enn at jeg misliker det.. sterkt.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Koranen og Bibelen er ikke så ulike hverandre nei, men forskjellen her er at kristne er langt mer "utviklet" enn muslimer. Det vil si, de driter i religionen sin i større grad. Du finner langt mer uhumane holdninger som homofobi og kvinnehat i en gjennomsnittlig muslimsk familie, enn hos en kristen.

Jeg mener Islam er noe av grunnen til at utlendinger voldtar. Forholdet mellom menn og kvinner som koranen viser til kan umulig være enn sunn greie. Mange kommer til Norge med holdninger om at kvinner nærmest er en ting. Dette, sammen med at de ser ut som hufsa i hjemlandet deres, er selvfølgelig en av grunnene til at utlendinger preger voldtektsstatistikkene.

Jeg er ingen helgen, men jeg dømmer ingen individer på grunn av noe som helst, annet enn hva de har gjort selv. Men ser jeg på Islam som en helhet, kan jeg ikke si noe annet enn at jeg misliker det.. sterkt.
Vis hele sitatet...
jo er nok noe i det du sier men alikevell er man 2 gen ivandrer forventer jeg meg at man har lert såpas at i norge behandler man kviner med respekt å at voldtekt er en simpel å meget lavmål ting å gjøre skjønner man ikke det så tror jeg på det sterkeste det er noe annet en relgion som spiller inn
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Koranen og Bibelen er ikke så ulike hverandre nei, men forskjellen her er at kristne er langt mer "utviklet" enn muslimer. Det vil si, de driter i religionen sin i større grad. Du finner langt mer uhumane holdninger som homofobi og kvinnehat i en gjennomsnittlig muslimsk familie, enn hos en kristen.

Jeg mener Islam er noe av grunnen til at utlendinger voldtar. Forholdet mellom menn og kvinner som koranen viser til kan umulig være enn sunn greie. Mange kommer til Norge med holdninger om at kvinner nærmest er en ting. Dette, sammen med at de ser ut som hufsa i hjemlandet deres, er selvfølgelig en av grunnene til at utlendinger preger voldtektsstatistikkene.

Jeg er ingen helgen, men jeg dømmer ingen individer på grunn av noe som helst, annet enn hva de har gjort selv. Men ser jeg på Islam som en helhet, kan jeg ikke si noe annet enn at jeg misliker det.. sterkt.
Vis hele sitatet...
Være litt forsiktig med å antyde at islam er grunnen til at utlendinger voldtar.

Det ligger utrolig mange årsaker til at person voldtar. Det blir for lett og lite reflektert å skylde på Islam. Utifra det du sier så vil jeg anta at du har ingen eller svært lite kontakt med muslimer som bor i Norge.

De fleste muslimer i Norge er personer som har anstendige jobber, har et sunt familieforhold og er gode borgere som skatter.

Vi har snakket og diskutert mye i tråden og jeg foreslår at du blar deg et par sider bak for å se hva som har blitt diskutert.
Islam må nok etterhvert tåle et søkelys når det gjelder voldtekter. I flere muslimske land risikerer voldtektsofferet dødsstraff ved steining. Koranen mener det er kvinnens ansvar å ikke hisse opp menn seksuelt. Koranen mener også at vantroe kvinner er et akseptert krigsbytte.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Være litt forsiktig med å antyde at islam er grunnen til at utlendinger voldtar.

Det ligger utrolig mange årsaker til at person voldtar. Det blir for lett og lite reflektert å skylde på Islam. Utifra det du sier så vil jeg anta at du har ingen eller svært lite kontakt med muslimer som bor i Norge.

De fleste muslimer i Norge er personer som har anstendige jobber, har et sunt familieforhold og er gode borgere som skatter.

Vi har snakket og diskutert mye i tråden og jeg foreslår at du blar deg et par sider bak for å se hva som har blitt diskutert.
Vis hele sitatet...

Det går vel heller på kulturelle forskjeller siden 80% av alle anmeldte voldtekterer er utført av en ikke etnisk nordmann.
Hva slags relgion voldtektsmannen har, det blir å fokusere på feil ting. Men om voldtektsmannen er etnisk norsk eller en av våre nye landsmenn det er viktig å få med seg. Hvis man skal være bekymret for "rasisme" innefor statestikk, så vil man ikke komme noen vei med å finne løsninger.
Relgion har vel i prinsippet ingenting å si, men det vel ikke å hjemme under en stol at Islam muligens kan være en smule kvinne fientlig?
Men selvfølgelig det kommer jo av hvordan du velger og tolke koranen, siden den kan tolkes i alle rettninger. Selv at den sier at det er det siste skrevne ord som er gjeldene.
Moderne vestlige muslimer :-)
Ikke moderne vestlige muslimer
Sist endret av UrbanFreak86; 16. februar 2012 kl. 23:45.
Man ser faktisk at dårlig intregrering i et multikulturelt samfunn skaper større forkjeller enn man tror. Man kan for eksempel se på Oslo som et godt eksempel. Vi ser at den dårlige integreringen gjør at innvandrere blir lite attaktrive på arbeidsmarkedet fordi "kebabnorsk" blandt annet blir oppfattet som useriøst og viser dumme egenskaper. (selv om denne personen kan ha en god ha god kompetanse i mye.) Dette gjør også at mange generelt får dårlige jobber pga generaliseringen av alle utlendinger.

La oss se på stedene i Oslo. Vi finner jo de fine stedene preget av hus og leiligheter til høye priser. Man ser også at den dårlige integreringen bærer med seg at de finnes billigere utlendingsteder i Oslo som er preget av langt større kriminelle miljøer og kriminalitet. Denne splittelsen har ført til at folk med dårlig råd flytter dit og senere blir integrert inn i langt mer kriminelle miljøer.

For alt jeg vet kan også disse miljøene skape utskudd som voldtar.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg

La oss se på stedene i Oslo. Vi finner jo de fine stedene preget av hus og leiligheter til høye priser. Man ser også at den dårlige integreringen bærer med seg at de finnes billigere utlendingsteder i Oslo som er preget av langt større kriminelle miljøer og kriminalitet. Denne splittelsen har ført til at folk med dårlig råd flytter dit og senere blir integrert inn i langt mer kriminelle miljøer.

For alt jeg vet kan også disse miljøene skape utskudd som voldtar.
Vis hele sitatet...
men dise stedene er jo ikke belastet pga integrering men pga økonomi å sist jeg sjekket er det ikke bare invandrere som kan ha dårlig økonomi
haar selv bod på slike steder å vill heller ikke si at det gir meg grun til å voldta? at det er belastetde steder gir jo selvsakt støre krimenalitet prosent framfor frogner å andre steder men vill å si at folk som bor på belastede steder er mindre dømmende en berit fra bærum
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
men dise stedene er jo ikke belastet pga integrering men pga økonomi å sist jeg sjekket er det ikke bare invandrere som kan ha dårlig økonomi
haar selv bod på slike steder å vill heller ikke si at det gir meg grun til å voldta? at det er belastetde steder gir jo selvsakt støre krimenalitet prosent framfor frogner å andre steder men vill å si at folk som bor på belastede steder er mindre dømmende en berit fra bærum
Vis hele sitatet...
Jeg kan fort konstantere at jeg ikke akkuratt bor på byens fineste sted. Jeg kjente faktisk mange fra et av byens mest belastede sted, og jeg så en helt annen kultur hos noen av dem. Selv om de fleste av oss som bor på disse stedene generelt er hyggelige mennesker.

Man kan vel bo på et slikt sted uten å bli påvirket eller dratt inn i kriminelle miljøer. Sist du sjekket så var disse stede preget av dårlig økonomi?

Hvorfor har det seg sånn at disse stede så og si er oppfylt av utlendinger. Vet om etniske normenn som bor på disse stedene som prater flytene "kebabnorsk". Et tydelig tegn på at enkelte blir påvirket. Det betyr ikke at det gjelder for alle. De betyr heller ikke at man blir kriminell for å bli påvirket av noen som bor på disse stedene.
Sist endret av Prompdompap; 17. februar 2012 kl. 00:13.
Med fare for å gå litt off-topic; hva med motsatt voldtekt/seksuell vold - altså mot menn, fra kvinner mot menn?? - eller evt menn mot menn eller forsåvidt kvinner mot kvinner??

Hvorfor nevner ikke media denslags ting?! De foregår jo! Bare se på skoler og arbeidsplasser, ..eller f.eks i en garderobe fullt av enten menn/gutter eller kvinner/jenter... Om ikke nødvendigvis voldtekt, så er det gjerne grove seksuelle trakasseringer som ofte skjer.

Og voldtekter flest skjer i hjemmet, på vors/nachspiel der mange "hvitinger" er involvert, ofte på julebord - og sånne ting levner ikke media mye plass!

Klart det er lettere å skrive om deprimerte muslimske/afrikanske menn som nylig har kommet til Norge og mangler det aller meste i livet, i et til tider kaldt og ugjestmildt land.
Sist endret av aeon_illuminate; 17. februar 2012 kl. 00:18.
Sitat av Prompdompap Vis innlegg
Jeg kan fort konstantere at jeg ikke akkuratt bor på byens fineste sted. Jeg kjente faktisk mange fra et av byens mest belastede sted, og jeg så en helt annen kultur hos noen av dem. Selv om de fleste av oss som bor på disse stedene generelt er hyggelige mennesker.

Man kan vel bo på et slikt sted uten å bli påvirket eller dratt inn i kriminelle miljøer. Sist du sjekket så var disse stede preget av dårlig økonomi?

Hvorfor har det seg sånn at disse stede så og si er oppfylt av utlendinger. Vet om etniske normenn som bor på disse stedene som prater flytene "kebabnorsk". Et tydelig tegn på at enkelte blir påvirket. Det betyr ikke at det gjelder for alle. De betyr heller ikke at man blir kriminell for å bli påvirket av noen som bor på disse stedene.
Vis hele sitatet...
stemmer at det er en del mørke meneske som bor på disse stedene men er vell fremdeles ikke kulturen deres som gjør dem som er kriminele kriminelle?
hvor du bor vet jeg ikke men mente ikke at jeg trodde du var fra frogner
har selv bod på sagene å har møtt norske som snaker flytende urdu ja men er det derfor dem er kriminelle?. er vell ikke spesielt vanskelig å tenke seg til at den største grunne til at noen blir kriminele er økonomi?

er vell ingen som ønsker at barna sine skal vokse opp i belastede mijøer så at folk havner der av økonomiske årsaker burde ikke vere spesielt vanskelig å reonere seg fram til?

at man skal utelokende skylde på relgion å kultur blir for enkelt ass
tror du helt erlig ikke det ligger mye mere bak?
sier ikke at det er eneåalene økonomi som gjør dette men det er vell slik over hele verden at det er mere krimenalitet på å fatigere steder?
selv i afrika, usa, europa og asia er det vell mere krimenalitet å voldtekter på slike steder eller er dette kansje ren innbildning fra min side?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Med fare for å gå litt off-topic; hva med motsatt voldtekt/seksuell vold - altså mot menn, fra kvinner mot menn?? - eller evt menn mot menn eller forsåvidt kvinner mot kvinner??
.
Vis hele sitatet...
er vell sikkert fordi dette er mere tabu å blir lite snakket om? ikke vet jeg men vill regne med dette men har ingen kilder da dette er ren synsing å gjeting
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
For å oppklare dette med integrering en siste gang:

hvis du vil få nyinnflyttede individer til å innordne seg etter dine normer, så må de integreres gjennom sosial omgang. Dette er en forutsetning for at mennesker med forskjellig kulturbakgrunn kan leve sammen uten alt for mye problemer. Integrering er ikke en plass å legge skylda. I forhold til antisosial adferd hos innvandrere, er integrering en løsning på et problem.

Det betyr ikke at det er mangelfull integreringen som er årsaken til problemet i utgangspunktet. Å angripe integreringsargumentet med denne innfallsvinkelen, er å snu hele problematikken på hodet, og jeg vil gå så langt som å kalle det for bakstreversk argumentasjon. Når man innfører en ny problemstilling inn i et miljø, så er ikke løsningen på dette problemet, det samme som årsaken til problemet. Det går an å se på samspill av forskjellige faktorer, og hvordan enkelte faktorer kan forbedres, uten å angripe denne argumentasjonen med at man forsøker å legge skylda på disse områdene.

Det burde ikke være nødvendig å utbrodere ytterligere, men det ser ut til at det trengs. Ta for eksempel en veistrekning. Denne veistrekningen fungerer greit, men den er utformet slik at hvis man kjører alt for fort, så kan bilen få skrens og gli over i feil veibane. Når dette skjer, så er det åpenbart sjåførens feil, fordi han brøt loven og kjørte alt for fort. Ulykken er ikke veivesenets feil, de utformet veien til å fungere bra gitt at folk fulgte veitrafikkloven. De la til og med inn en god feilmargin. Allikevel vil det etter X antall trafikanter komme nok en råkjører som begår det samme lovbruddet, overskrider feilmarginen og som forårsaker alvorlige problemer. Er det da ikke lurt å se på denne veistrekningen, og vurdere å utbedre den slik at dette problemet ikke forekommer like hyppig? Det handler ikke om å fordele skyld, men om å løse et problem.

Vi er oppvokst med at så lenge man passer sine egne saker og betaler skatten sin, så går alt greit. Dette er dessverre ikke tilfellet. Hvis man ønsker et velfungerende samfunn, så må man engasjere seg litt i det, og bidra til å bygge noen broer selv, på eget initiativ. Det handler om å se pragmatisk på det, istedenfor å tviholde på sin rett til å leve i et utopisk samfunn uten problemer, så lenge skatten innbetales i tide hvert år. Jeg synes ihvertfall det er mer interessant å se på slike løsninger, enn å skrive sinte leserinnlegg i nettdebatter. Det betyr ikke at jeg er noe mindre opprørt over situasjonen enn andre. Jeg velger bare å uttrykke min frustrasjon i andre sammenhenger. Et diskusjonsforum er liksom ikke det beste stedet å ventilere temperamentet sitt. Her er det IMHO mer interessant å faktisk ha diskusjoner, og se pragmatisk på forskjellige løsninger.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt hva du mener enda, nesten litt flaut av meg siden jeg aner en litt oppgitt og belærende tone i innlegget ditt.

Jeg tror ikke noen trenger å integreres for å lære seg et lands lover. Hvis du mener folk som kommer hit trenger noe som helst for ikke å overfalssvoldta lokalbefolkningen må det være bedre å nekte de adgang.

Jeg skjønner at du mener vi nordmenn ikke vil integrere oss med fremmedkulturelle og at det gjør ting vanskelig for de som kommer. Men da må du jo også forstå at maksgrensen kanskje er nådd. Når jeg som har integrert meg i 35 år og har fått venner fra hele verden forteller deg at nå har ting gått helt av skaftet, så bør du høre etter.
Jeg finner meg i innvandring, men jeg finner meg ikke i at innvandring fører til at folk ikke tør å gå ut i sin egen by. Hvor skal vi flykte nå når vi er blitt fritt vilt i vår egen by?

Jeg syns nasjonen må sette seg i respekt.
Vi må være mye strengere en vi er i dag. Vi må slutte å la illegale ferdes fritt i Norge uten gyldig ID. Jeg utfordrer deg til å prøve lykken som nordmann uten papirer i Thailand Usa eller Saudi-arabia så får du nok smake manglende integrering. De fleste ville nok hostet opp et ID eller funnet seg et annet land hvis det var realiteten.

Vi må slutte å akseptere asylsøknader fra kriminelle, hvis du blir pågrepet av politiet for å oppholde deg i Norge ulovlig burde du ikke ha den retten. Hvis du selv oppsøker myndighetene og søker asyl behandles den selvfølgelig korrekt.

Vi må slutte å gi bistand til land som nekter å motta borgere vi vil kaste ut, regjeringen vi har nå har nektet å bruke dette som brekkstang men har allikevel greid å få en avtale med Etiopia som vi har hatt en slik situasjon med i flere tiår. Det mener jeg gjør oss til idioter, at vi betaler kjempebeløp i bistand og mottar ureturnerbare forbrytere.

Jeg vet ikke hva grensen er i dag, men før måtte du dømmes til mer enn tre års fengsel for at utvisning kunne bli en del av dommen. Politikerne diskuterte å senke den til tre måneder. Jeg mener at den burde favne hverdagskriminalitet.

Vi må gi et klart og tydelig signal om at Norge ikke er en plyndringsfest for folk fra utlandet.

Hvis jeg, som du, kan tilate meg å bruke vei som metafor, er innvandringen som morrarushen til oslo. Veien er stappfull og alle skal i samme retning.
Enig i at grensa er nådd. Jeg bor selv på østsiden av tigerstaden og ser nesten bare utlendinger hvor enn jeg går. Jeg ser barnehager være ute på tur med 1 etnisk norsk alene blandt 25 utlendinger. Jeg blir tilbudt dop minst 15 ganger i uka av sør afrikanere. Når mørket faller på og jeg rusler alene hjem ser jeg meg 2 ekstra ganger over skulderen fordi jeg føler meg ikke trygg lenger. Man får truende blikk fra overalt. Ikke en kjapp normal blikk kontakt, men de står å ser deg inn i hvitøyet til du er ute av radius. Dog ville jeg aldri gitt meg uten en kamp om det skulle skjedd noe med mindre jeg får en pistol rettet mot meg.

Når jeg går i gata på natta og møter en nordmann får man en slags trygghet og vi ser på hverandre med en slags mental "tommelen opp". Kanskje det bare er jeg som er paranoid, who knows.

Det finnes utrolig mange utlendinger som prøver å inntrigere seg, men problemet er at man legger bare merke til situasjonene som stikker seg ut. Jeg føler med de som virkelig prøver og de har min største respekt.
Sitat av dildo-jonny Vis innlegg
stemmer at det er en del mørke meneske som bor på disse stedene men er vell fremdeles ikke kulturen deres som gjør dem som er kriminele kriminelle?
Vis hele sitatet...
Jeg snakker ikke om kulturen de nyinnflyttede tar med seg inn. Jeg snakker om kulturen som disse stedene har utviklet seg.

Jeg personlig trenger ingen kilder når det kommer til dette. Jeg snakker av erfaringer og egne meninger.

Og det at det bare er mørkehudede på østkanten er vås, Source. Jeg har bodd der hele livet mitt og jeg har aldri blitt tilbudt dop av tilfeldige på gata når jeg går ute. Det har skjedd kun i byen. Jeg føler meg ganske trygg, og det barnehage eksempelet finnes sikkert noen steder. Men det er ikke så omfattende.
Sitat av Source Vis innlegg
Enig i at grensa er nådd. Jeg bor selv på østsiden av tigerstaden og ser nesten bare utlendinger hvor enn jeg går. Jeg ser barnehager være ute på tur med 1 etnisk norsk alene blandt 25 utlendinger. Jeg blir tilbudt dop minst 15 ganger i uka av sør afrikanere. Når mørket faller på og jeg rusler alene hjem ser jeg meg 2 ekstra ganger over skulderen fordi jeg føler meg ikke trygg lenger. Man får truende blikk fra overalt. Ikke en kjapp normal blikk kontakt, men de står å ser deg inn i hvitøyet til du er ute av radius. Dog ville jeg aldri gitt meg uten en kamp om det skulle skjedd noe med mindre jeg får en pistol rettet mot meg.

Når jeg går i gata på natta og møter en nordmann får man en slags trygghet og vi ser på hverandre med en slags mental "tommelen opp". Kanskje det bare er jeg som er paranoid, who knows.

Det finnes utrolig mange utlendinger som prøver å inntrigere seg, men problemet er at man legger bare merke til situasjonene som stikker seg ut. Jeg føler med de som virkelig prøver og de har min største respekt.
Vis hele sitatet...
Din hverdag er lik min, jeg opplever akkurat det samme.
Jeg har bodd i området siden 70 tallet, før ble vi invitert til hverandre og ble godt kjent. Jeg har vært i pakistansk bursdag og afrikansk bryllup. Men med den store innvandringen så blir det mye vanskeligere, de som kommer nå integreres hos sine egne og ikke med oss norske.
Det er helt naturlig og skyldes ikke vond vilje fra nordmenn. Det kommer av at de forskjellige gruppene er blitt store.

Vi har alle sett tradisjonen med å sende barna sine til oprinnelseslandet for opdragelse der og skrekken for at barna skal bli for norske.
At de samme menneskene kan være så frekke at de kaller nordmenn for rasister bedrer ikke klimaet.
bajjaz: Jeg er ikke uenig med deg i absolutt alt, bare for å ha det sagt. Jeg ser utfordringer og problemer også. Men jeg lurer på en ting: jeg ser at du har kjørt taxi i Oslo i mange år. Tror du det kan ha vært med på å forme ditt inntrykk av hvordan Oslo fungerer? Min far kjører også Taxi (i en annen by) og mitt inntrykk av taxisjåfører er at de i stor grad ser skyggesidene av byen, spesielt på kvelds- og nattestid. Det er da folk viser seg fra sin verste side med fyll, bråk, slåssing og vold. Jeg tror det at man ferdes i slike miljøer over en lang periode gjør at man etterhvert får en forestilling om at verden er jævligere enn den faktisk er. Hva tror du?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
bajjaz: Jeg er ikke uenig med deg i absolutt alt, bare for å ha det sagt. Jeg ser utfordringer og problemer også. Men jeg lurer på en ting: jeg ser at du har kjørt taxi i Oslo i mange år. Tror du det kan ha vært med på å forme ditt inntrykk av hvordan Oslo fungerer? Min far kjører også Taxi (i en annen by) og mitt inntrykk av taxisjåfører er at de i stor grad ser skyggesidene av byen, spesielt på kvelds- og nattestid. Det er da folk viser seg fra sin verste side med fyll, bråk, slåssing og vold. Jeg tror det at man ferdes i slike miljøer over en lang periode gjør at man etterhvert får en forestilling om at verden er jævligere enn den faktisk er. Hva tror du?
Vis hele sitatet...
En taxi er en orkesterplass til et samfunns utvikling.
Som taxisjåfør blir du en folk kan betro seg til, en anonym forbipasserende folk kan betro seg til. Du er også flue på veggen til folks samtaler. Du ser også byen hele tiden til alle døgnets tider. Jeg kalte fronruta mi for wide-screen, full av underholdning jeg prøvde å ikke legge følelser i.

Jeg har en etnisk norsk bakgrunn, det i seg selv er kuriøst i en oslodrosje så samtaler starter ofte med det. Jeg er helt sikker på at den setningen jeg har hørt mest er "ikke at jeg er rasist men".
Osloborgerne er ikke rasister, de elsker vietnamesere som disker opp knallgod mat til en billig penge, høflig kinesisk service og åpner det en restaurant fra persia eller libanon så får de besøk.

Jeg er omtrent på alder med innvandringen, jeg husker de første pakistanerne som kom. De jobbet i minst tre jobber og sov i en kjellerbod.
Etterhvert kom kone og barn, kona var stort sett hjemme med døtrene men ellers så var alt helt åpent. Vi gikk i bursdag til hverandre og spiste hverandres mat, pakistanerne spiste pølse i bursdag hos oss, jeg tror ingen av oss helt forstod hvor forferdelig det var. Å spise pølse mener jeg.
Jeg så også disse barna bli utsatt for rasisme men den var ikke systematisk, de ble som regel tilbudt vennskap.

Allerede tidlig åttitall var disse blitt mange nok til å streife gatelangs og overfalle nordmenn. Den gangen ble det unnskyldt med at de reagerte mot rasismen de hadde møtt. men det har vedvart og vedvart. For noen år siden ble sønnen til en venninne av meg jaktet på av over tredve ungdommer bevæpnet med balltrær og landhockeykøller. Der var det altså to norske gutter på vei til en kompis i hva vi ser på som en av Oslos beste bydeler, som får denne gjengen etter seg med en gang de så dem borti veien. Det var helt tydelig at de var på jakt etter tilfeldige ofre for vold.

På gressplenen utenfor borettslaget en av mine kompiser vokste opp i barket to tamilske gjenger sammen, det endte med at den ene lå igjen med avhugget arm, rett foran barna som lekte, barna til de som selv har vokst opp i borettslaget.
Nå blir altså barna deres ranet på t-banen, omringet og banket opp av bevæpnete gjenger, døtrene blir voldtatt. I den samme bydelen de selv hadde en trygg oppvekst i, forskjellen vet alle hva er, mørkhudete rasister med forskjellige bakgrunn har blitt tilsatt. Dette blir altså ikke lenger stilltiende akseptert og folk har blitt forbanna. De bevæpner seg selv i deffensivt øyemed.

Den første somalieren jeg møtte, ble flyktning allerede under gulf1 krigen. Der ble familien hans kastet ut fra kuwait, de måtte gå gjennom ørkenen fratatt alt av verdier. Etter via via kom han til norge som kvoteflyktning, når jeg traff han hadde han bodd to år i Norge og snakket norsk helt flytende. Han behersket norsk høflighet til fingerspissen og syns Norge var et supert land. Jeg ble kjent med hele familien og syns de var helt supre, vakker kone og søster uten hijab.
Når det smalt i mogadishu kom det også masse somaliere, disse var hyperfremmedkulturelle og hadde masse å lære bare for å kunne bo i landet. Men de lærte fort, norsken kom raskt med deres nomadebakgrunn og jeg var på middag, spiste både spaghetti og lapskaus mens jeg nøt synet av en femtitalls husmor på et kjøkken fullt av moderne utstyr mens jeg svarte på alt de var nysgjerrige på om norge, nordmenn og norsk kultur. Det så ut til å kunne gå bra. Men nå sitter det en somalier på kjøkkenet å svarer på de samme spørsmålene på somalisk når de kommer. Han fyller dem også med fordommer mot oss vantroe, som spiser gris drikker alkohol og går nesten nakne i gata. Myndighetene har fulgt opp og gitt penger til segregerende tiltak som støtte til klubbdrift og lignende. De senere ankomne liker ikke meg de er negative til at mine venner har meg som venn.

Den største forandringen i mitt forhold til muslimer i mine omgivelser er 911, før det betød muslim: ikke drikke eller spise pølse.
Etter den smellen tok det mindre enn en uke før fientligheten seg inn, da var de plutselig krenket og konfronterende og det har bare tiltatt. Amerikanerne hadde selv fortjent det.
Kaka har alikevel muslimer i mine omgivelser tatt når de sier at "dere har sendt jagerfly og soldater til Afgahnistan" Tenk det, en fyr med norskt pass gir meg skylda for det som skjer i Afgahnistan. Muslimer selv skaper en segregerende vegg mellom seg selv og alle andre og gir oss nordmenn skylda.

Fyll, vold og tragedier er det som fyller det negative bildet om natta og det var det stort sett nordmenn som stod for. Når verdensbildet holdt på å knekke helt, sendte jeg mine tanker til de som kjører politiets svartemaje, det er selveste tragedieekspressen. Jeg tror at med en jobb som det tror jeg virkelig du tenker deg om før du setter barn til verden.

Sorry for det lange innlegget men jeg blir beskyldt for manglende forståelse for integrering, andre har sammenlignet meg med bootboys.