Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 14555
har kjøpt disse fra Clas http://www.clasohlson.com/no/LED%20d...ts/Pr365875000

og ser i spørsmål og svar at man ikke trenger noen boks for utenpåliggende montering av disse. Det eneste som trengtes var å kjøpe en ledning med bryter som koblet inn til trafoen og stikke rett inn i stikkkontakten så funka de finfint.

må man virkelig ha elektrikter til å gjøre slikt?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Nei, kjør på. klart du KAN bruke elektriker men det er bortkastede penger i et slikt tilfelle.
Joda, klart en teknisk sett kan montere dette selv, men du har nå en gang ikke lov. Om du føler deg kyndig nok og vet hva du driver med, samtidig følger retninlinjene i nek400:2014, så burde det vel gå.
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
Joda, klart en teknisk sett kan montere dette selv, men du har nå en gang ikke lov. Om du føler deg kyndig nok og vet hva du driver med, samtidig følger retninlinjene i nek400:2014, så burde det vel gå.
Vis hele sitatet...
Han har da lov å montere disse såfremt han ikkje kobler dette i en fast-installasjon, men i stedet bruker støpsel som han stikker i kontakten.
Dette går vel bra. Sålenge du ikke skal montere de opp ute eller på badet?
Trådstarter
3 0
Takker for svar, mente det hadde vært noe spesielt om man ikke fikk montere disse selv. De er koblet under kjøkkenbenken :0)

Hadde det vært slik at man måtte ha en fagkyndig for å skru av 2 skruer, sette inn en pluss og en minus, skru etter for å feste dem, skru på deksel og stikke kontakten i stikkkontakten for så å skru på en bryter, noe som tok den nette sum av ca 1minutt. Da hadde jeg gitt opp diktaturet vi kaller Norge
"Ola Nordmann" har lov til å koble hva de vil på støpsler og for all del sette det inn i veggen.. Dessverre er det mange som ikke kan fargekoder og ikke ANER hva sikkerhet rundt elektrisitet er og setter sitt eget og evt naboer i potensiell fare.

Greit nok at det er kjempelett å lære seg fargekoder og "basics" som elektriker, men det er mye mer som ligger bak enn bare å skru ut et par skruer, feste kabelen og sette i stikkontakta..
Bare vær oppmerksom på at det er kun DU som er ansvarlig om noe går galt, forsikringa di dekker ikke brann om du kobler noe som helst selv etter hva jeg husker

Hilsen en faglært "trikker"
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Han har da lov å montere disse såfremt han ikkje kobler dette i en fast-installasjon, men i stedet bruker støpsel som han stikker i kontakten.
Vis hele sitatet...

Javel ?? Han har vel så vidt jeg vet lov til å koble schuko opp til 25a, men ikke koble seg inn på trafoer og lignende....
Trådstarter
3 0
Sitat av InZeiN Vis innlegg
"Ola Nordmann" har lov til å koble hva de vil på støpsler og for all del sette det inn i veggen.. Dessverre er det mange som ikke kan fargekoder og ikke ANER hva sikkerhet rundt elektrisitet er og setter sitt eget og evt naboer i potensiell fare.

Greit nok at det er kjempelett å lære seg fargekoder og "basics" som elektriker, men det er mye mer som ligger bak enn bare å skru ut et par skruer, feste kabelen og sette i stikkontakta..
Bare vær oppmerksom på at det er kun DU som er ansvarlig om noe går galt, forsikringa di dekker ikke brann om du kobler noe som helst selv etter hva jeg husker

Hilsen en faglært "trikker"
Vis hele sitatet...
Så det du ser er at man må ha en fagkyndig for å monteret dette settet?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onakosano Vis innlegg
Så det du ser er at man må ha en fagkyndig for å monteret dette settet?
Vis hele sitatet...
Om du er i tvil så ja.

Veit du at du kan gjere det på ein god og fagleg forsvarleg metode så for all del; då kjenner du til risikoen og veit kva du har lov til og ikkje. Då må du vurdere sjølv.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om du er i tvil så ja.

Veit du at du kan gjere det på ein god og fagleg forsvarleg metode så for all del; då kjenner du til risikoen og veit kva du har lov til og ikkje. Då må du vurdere sjølv.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg, dog ikke lovlig. Men jeg er for at man gjør ting om man vet hva man driver med, OG setter seg inn i forskrifter!
Vet man ikke hva man gjør - la være!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Life Goes On Vis innlegg
OG setter seg inn i forskrifter!
Vet man ikke hva man gjør - la være!
Vis hele sitatet...
Forskriftene er ekstremt generelle. Å lese dei som amatør er nær nyttelaust. I praksis gjer ikkje elektrikarar det heller; dei held seg til normverket (NEK400 for husinstallasjon), og det som står i montørhandboka. Dei dokumenterer ikkje at løysinga er trygg utover normene.

Går ein inn for det kan ein gå langt utanfor NEK400 og fortsatt halde seg innafor forskriftene.
Jeg leser selv kun montørhåndboka og det er nok for å klare å gjøre enkle husinstallasjoner, og det er dette jeg oppfordrer til om man ønsker "mekke litt" hjemme selv.

Holde seg unna skapet burde man vel uansett, selv om det å installere en ny jordfeilautomat eller erstatte en gammel ikke er spesielt mye vanskeligere enn å legge opp et nytt stikk..
Sist endret av Life Goes On; 12. mai 2015 kl. 22:40.
Det går ikke på hvor vanskelig det er, det går på risikoen man KAN utgjøre om man ikke er helt sikker på hva man gjør eller om man kobler riktig. Jeg er 99% sikker på at OP hadde klart å montere og sette spenning på disse lysene selv og fått det på ca lik linje som en lærling eller nyutdannet montør.
Problemet er hvis det skjer noe, f.eks mens man er ute i butikken og (worst case scenario) huset/leiligheten brenner ned så får man ingenting igjen. Jeg personlig vil heller bruke en fagmann til å gjøre slikt arbeid for meg enn å gjøre det uten dokumentasjon.
Har man ikke råd til å leie inn en elektriker, så i det minste ta det "under bordet" så det blir gjort av en som vet hva han gjør...
Det er kun en mye at man ikke får noe igjen. Man kan få en avkorting på inntil 30%, men saken kan være verre ved GROV uaktsomhet. Det er ikke grovt uaktsomt å montere 3 lys, men det er det kanskje å installere ny innmat i skapet selv..

Avkortningen vil representere de faktiske forhold. Er arbeidet gjort ufaglært, men 100% fagmessig utført, vil man ikke nødvendigvis få avkorting i det hele tatt, da brann kan oppstå også tilfeldig selv om en faglært elektriker har utført arbeidet
Sist endret av Life Goes On; 14. mai 2015 kl. 11:30.
Uten dokumentasjon stiller man dårlig uansett, det er bare det som er poenget mitt. Jeg personlig anbefaler å få en elektriker til å ta det, men skjønner også at det blir å kaste bort en del penger når man kan gjøre det selv.

Til OP: Bare koble riktig (blå på N, brun på L og jord på jord) og sett et støpsel på tilførsel så sparer du evt utgifter. Send meg pm om du trenger mer hjelp, så skal jeg prøve så godt jeg kan
Uten dokumentasjon stiller man dårlig uansett, det er bare det som er poenget mitt. Jeg personlig anbefaler å få en elektriker til å ta det, men skjønner også at det blir å kaste bort en del penger når man kan gjøre det selv
Vis hele sitatet...
Tull. Man har gjerne ikke liggende dokumtasjon for alskens småjobber. Dessuten er dokumentasjonen brent opp...
Det skjer svært sjelden/aldri att avkorting foregår om endel av el. Er sjølgjort.
Ofte er det bedre kvalitet på det du gjør sjøl. Norske elektrikere er aldri verdt prisen de tar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tenag Vis innlegg
Tull. Man har gjerne ikke liggende dokumtasjon for alskens småjobber. Dessuten er dokumentasjonen brent opp...
Det skjer svært sjelden/aldri att avkorting foregår om endel av el. Er sjølgjort.
Ofte er det bedre kvalitet på det du gjør sjøl. Norske elektrikere er aldri verdt prisen de tar.
Vis hele sitatet...
Om du les bladet Elsikkerhet så ser du at det er påfallande mange privatpersoner som får straumgjennomgang. Folk som ikkje kan elektro forstår ikkje viktigheta av jord, og forstår heller ikkje begrep som kortslutningsstraum, behov for stor nok straum til å trigge vern etc.

Så min påstand er at med mindre du kan faget så bør du overlate arbeidet til nokon som kan det. Hugs at du kan drepe andre enn deg sjølv og. Ei manglande jording kan få fatale konsekvensar!
Tenag: Med mindre du er elektriker og gjennomgått de sikkerhetskursene og skolegangen om viktigheten av samsvarserklæring er, så synes jeg ikke du skal uttale deg. Jeg er veldig klar over at kundens kopi blir brent opp, men all dokumentasjon kan spores tilbake til firmaet som gjorde jobben. Dette er noe jeg jobber med daglig og vet hvor viktig det er for oss at vi skriver veldig detaljert hva vi har gjort.
Som Slashdot skriver, så er det mye beregninger om strøm, som hvilket vern vi kan bruke og hvilken kabel som går overens med dette. Alt dette skal passe overens med kundens bruk, normer og forskrifter + at det skal være sikkert å installere dette.

Selv om det ser veldig enkelt ut, så er vi absolutt verdt prisen vår. Det er bare det at vi har et fag som ser lett ut når man ikke ser hele arbeidet, så vi er undervurderte i forhold til snekkere og rørleggere som ikke har samme faremomentene.