Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1534
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har "alltid" irritert meg litt over at termostater på elektriske ovner er... vel, sheit. Jeg liker å ha en relativt konstant temperatur inne, og termostatene gjør en ganske dårlig jobb.

Kunne gjerne tenkt meg å styre fyringen (elektrisk) selv, spørsmålet er hva man skal bruke for å få til dette? Vurderte en Arduino eller en Raspberry Pi - har noen noen formening om den beste/morsomste måten å få tatt temperaturer og å få styrt ovnene på?

Selv har jeg lekt med tanken på å prøve å reverse-engineere disse enkle gizmoene man plugger inn mellom støpsel og stikkontakt og kan styre med fjernkontroll. Neste, litt vanskeligere steg er vel å gjøre det samme med trådløse termostater...

Om det finnes enklere måter skal jeg ikke absolutt sette meg på bakbeina, men da vil jeg helst ha noe med et så enkelt API som mulig, og uansett i det minste lage programmet selv.
Spørsmålet jeg vil stille deg, er hvor mye du vil bruke på dette.

ZigBee tilbyr trådløse løsninger for å styre panelovner.
I tillegg har de trådløse temperaturfølere, som kun trenger et fotoapparat-batteri, og fungerer ellers helt fint kun ved hjelp av lys noen timer om dagen.

Kombinerer man dette med en mottaker og en PLS, så kan man uten problem programmere styring og lage et grafisk grensesnitt som man kan gå inn på, fra mobil, pc, nettbrett o.l, via internett.

Regn med ca 1000 kr per tempføler og 1000 kr per panelovn.
Samt 3-16 000 for en PLS (Avhengig av hvem du måtte kjøpe ifra). + programmering.


F.eks:

Termostat
Rele til panelovn - Som også måler energiforbruket!
Gateway
Sist endret av Blackkoz; 10. november 2014 kl. 23:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Det er jo ganske sinnsvakt. Hadde som sagt planer om en Pi eller tilsvarende, slett ikke noen industriell PLS til mange tusen kroner. Hadde i utgangspunktet tenkt på et budsjett på noen hundrelapper, ikke medregnet pien/arduinoen.
Du trenger selvsagt ikke noen PLS til denne oppgaven. Men det spørs om ikke det blir litt "jalla" med arduino/rpi, husk at du på et punkt i denne oppgaven skal switche 230v til en varmeovn på kanskje et par tusen watt...

Jeg synes dette er en grei løsning http://www.clasohlson.com/se/Startpa...ta-hem/36-5277
Jeg bruker det selv. Du bruker fjernstrømbryterne som et mellomledd mellom ovn og stikkontakt. Du programmerer telldus net-enheten til å lese av temperaturen fra sensoren som følger med, og skrur ovnen av/på basert på temperatur. Bruker selv en del av disse enhetene og er veldig fornøyd, det er ikke profesjonell kvalitet, men det funker veldig bra og er allerede over ditt budsjett.
Hei.

Kommer helt an på hvor nøyaktig du vil ha det, men det beste er jo å programere inn en regulator. Du trenger da en temperaturgiver, og et Solid state relay. Hva du bruker til å programere det er ikke så viktig, da det ikke kreves veldig mye for å lage en regulator.
Kjøp for guds skyld et skikkelig rele, eller hva du velger å bruke. Kjipt at huset brenner ned fordi du skulle spare 100,-.
Bare et enkelt SS-rele koster mer enn budsjettet hannes... Så tror dette får budsjettsprekker om det skal gjennomføres.
Sist endret av Blackkoz; 11. november 2014 kl. 23:15.