Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2381
Gudagen!

Etter ett mindre funn på låven som dere kan se i bildene under har jeg blitt inspirert til å sette igang byggingen av en mindre VM kolonne, i glass. Jeg er langt ifra noen glassblåser så det vil nok bli jakting rundt om på egnet og ikke minst brukt lab utstyr. Det som ikke kan spores opp her hjemme må nesten bestilles nytt fra statene eller kinamannen.

Aller først trenger jeg litt hjelp til å identifisere mitt funn for å lettere kunne finne kompatible deler og adaptere til vigreux kolonne m.m. Hvilken modell er dette og kanskje mest interessant hva heter sammenføyningen om dere forstår? Vil tro det er standard navn/typer på dette utifra form og mål på tuten, men jeg kan jo være på bærtur.

(Håper dere kan tilgi den skitne tilstanden)
Hva er VM? I denne sammenhengen.
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Det er den mest vanlige kolonnen her, uten bruk av ventiler. Og at man bruker to kondensatorer i stedet for én og bestemmer hvor mye damp som skal inn i den ene. Det vil da ha påvirkning på reflux.
Kall meg dum, men jeg henger fremdeles ikke med. Hva er en kolonne (i denne sammenhengen!) og hva er det man driver med her egentlig? Glassblåsing?
Trådstarter
6 0
Hei igjen. Jeg kan forenkle første innlegg noe med å si at jeg er ute etter en adapter som passer min glassflaske og gjør at jeg kan koble til nyere labutstyr som gjerne har slipt glass sammenføyning, "ground glass joint" som følger den europeiske iso standarden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ground_glass_joint

I denne sammenhengen som er destillasjonsapparat så er kolonnen arbeidshesten i systemet og sørger for at substansen i flasken blir fraksjonellt destillert.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fractionating_column
Sist endret av stoploss; 25. april 2015 kl. 18:30.
sertifisert idiot
Mulig jeg er helt på jordet her, men er det snakk om ett destilasjonsapperat? :P

Har forøvrig ingenting å tilføye annet enn om det er hjemmebrent du skal lage så er det enklere med ett vanlig metall apperat
Trådstarter
6 0
Det har du helt rett i cyberlink. Nå har det seg slik at jeg ønsker å sette sammen ett i glass med denne kolben som utgangspunkt. Det vil også kunne brukes til mye mer enn ett dedikert destillasjonsapparat i rustfritt/kobber kan.

Det ville vært triviellt å skjære til en plugg i gummi. Det ønsker jeg ikke, derimot ønsker jeg en adapter i glass, til nød i ptfe hvis dette finnes.
sertifisert idiot
Dette vekket interesse Hva annet kan du bruke den til? andre typer lab oppgaver?
Igjen, ingen peil, men har ett apparat stående på loftet, om du intr i hvordan den ser ut på innsiden så kan jeg prøve å noen bilder?
Husker ikke hvilken type kolonne det er, men virker som du har mer peil enn meg, så det ser du nok
Trådstarter
6 0
Gjerne det cyberlink, alltid morosmt å se hvilke løsninger andre har. Her hjemme i Norge er det jo mye hjemmelaget "arvesølv" med fiffige løsninger som kanskje gjør det ekstra spennende.

Har man først ett større destilleringsett bygd opp av moduler i labglass så er ikke veien så lang og dyr til å f. eks. kunne utføre elektrolyse og rensing av billige, fritt tilgjengelige stoffer som resulterer i kalium perklorat og annet snacks til bruk i fyrverkeri.

Og en drøss andre lab eksperiment selvfølgelig. Nå er det hovedsaklig sprit og fyrverkeri til egen fornøyelse som er interessant for meg og min inspirasjon til å lære mer om fysikk og kjemi.

Labglass er gjerne dyrt, men tar man godt vare på det så holder det i generasjoner.
Sist endret av stoploss; 28. april 2015 kl. 11:18.
sertifisert idiot
Wow, imponerende!
Godt å se du har planene klare, bare passe på blandingen av sprit og fyrverkeri, det har andre fått seg en lærepenge på :P(humor/)
Apparatet ligger hos foreldra mine, og har vært i vårt eie i nå 2 generasjoner. Før det, tilhørte det faren til naboen oppi gata, så når sønnen ville kaste det flotte maskineriet var vi kjappe om å melde interesse!
Brenner lite nå om dagen, men liker å lage 5-10 liter før jul og lage snaps!

Gleder meg til å se arbeidet videre i denne tråden, lykke til!