Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 5260
Hei!
Nå er ballongprosjektet ett steg videre, men vi trenger en boks til å henge under ballongen som vi skal ha gopro, gps ++ i. Vår første tanke er en isoporboks, da vi må ha noe som er vanntett, flyter og veier lite.

Er det noen som vet hvor man kan få tak i dette?

Eventuelt noen andre gode forslag til hva vi kan lage boksen av?

Vi fant denne på ebay. Noe sånt vi er ute etter, bare uten 500 dollar i frakt
hvorfor ikke bare en stor melkekartong?
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Grunnene til at vi ikke bruker melkekartong er 2:

1. Det må se litt profesjonelt ut, og vi skal ha plass til reklameklistremerker etc.
2. Vi trenger litt mer plass enn det, vil tro innsidemål på 25*25*25 er perfekt.
Hvis ikke hadde det vært en god idé, liten, tett og lett
Jeg ville laget til en slike en 10L dunk med hull til kameraet og satt inn et feste til GPS'n.
Pynt de hvite sidene med reklamen deres.. lett, vanntett og riktig størrelse til 50-lappen.
Dere kan lage en egen boks fra billige isoporplater, bare å skjære til og lime sammen. Vanlig silikon funker som lim, bruk grillspyd i bambus eller lignende som "spiker" for å holde den sammen til silikonen er herdet.
Laget meg kjøleboks for en lengre biltur en gang på denne måten.
Kanskje litt vanskelig på denne tiden av året, men hør med en lokal fisker. Vet hvertfall vi kan få kjøpt av fiskerne rundt her til en grei pris.
Spør en dyrebutikk som selger fisk (akvarium), eller plantebutikker... eller søk på "styrofoam box" på ebay/aliexpress/dhgate/etc.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Mye gode idéer her

Vi har tenkt på å lage selv slik som Herman Hedning foreslår, men vi er litt usikre på hvor godt den ville holdt seg sammen. Grillspyd var en god idé

Har tenkt på å spørre matbutikker og "catering" steder, men dyrebutikk hadde vi ikke tenkt på.

Takk for tips !
Dere kan også "kle" den i duk, eller til og med tynn glassfiber for styrke. Er mange muligheter her.

http://hobbyking.com/hobbyking/store...per_Thin_.html

Jeg har brukt denne her sammen med vannbasert gulv-lakk med ok resultat. Til modellfly.

Eksempel på fremgangsmåte her.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Spør en dyrebutikk som selger fisk (akvarium), eller plantebutikker... eller søk på "styrofoam box" på ebay/aliexpress/dhgate/etc.
Vis hele sitatet...
Jepp, dette fungerer. Jeg har flere ganger kjøpt dette på dyrebutikker, og pleier vel å betale mellom 30 og 50kr for en boks.
Kanskje dere kan "støpe" deres egen boks med fugeskum? Ulempen er jo at fugeskum ekspanderer når det tørker.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Sitat av hieronymus Vis innlegg
Kanskje dere kan "støpe" deres egen boks med fugeskum? Ulempen er jo at fugeskum ekspanderer når det tørker.
Vis hele sitatet...
Det virker faktisk som det kan være verdt et forsøk. Det er jo utrolig lett, og vil gi en "sømløs" boks som ikke har noen svake punkter. Takk for tips
Når det kommer til glassfiber, så anbefaler jeg å legge vått i vått, istedenfor å tørke mellom hvert lag, da du får en mer solid binding og mer glassfiber i forhold til epoksy/polyester. For støping av epoksy kan du bruke divinycell, mens for støping av polyester må du bruke polyuretan. Epoksy er omtrent fire ganger så sterkt som polyester, men det koster også en god del mer penger. Du får kjøpt både divinycell og polyuretan på biltema
Sist endret av Ekvivokk; 26. mars 2015 kl. 00:00.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Tror dere det er verdt å legge glassfiber på? Vil den ikke bli mye tyngre?

Hvis si ser at den ikke er solid nok uten kan det hende vi MÅ, til tross for at den blir tyngre, men frem til da tror jeg vi prøver ren isopor/skum.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Tror dere det er verdt å legge glassfiber på? Vil den ikke bli mye tyngre?
Vis hele sitatet...
Om du lager boksen av byggskum kan du vel legge inn ei matte glassfiber i midten? Det vil ikkje verte veldig stor ekstra vekt, men auke styrken mykje. For byggskum har ikkje spesielt stor strekkfastheit. Glassfiber har derimot svært stor strekkfastheit. Du kan velje ein lett fiberduk, du får dei antakeleg ned mot 20g/m^2, ettersom du ikkje treng den heilt store styrken.
Sitat av H_Spyke Vis innlegg
Tror dere det er verdt å legge glassfiber på? Vil den ikke bli mye tyngre?

Hvis si ser at den ikke er solid nok uten kan det hende vi MÅ, til tross for at den blir tyngre, men frem til da tror jeg vi prøver ren isopor/skum.
Vis hele sitatet...
Det jeg linker til over veier ikke stort, den duken veier 18 gram per kvadratmeter. I tillegg kommer lakken eller hva du laminerer med, men det er lette greier dette her.

Gjør et bildesøk på google etter space balloon payload så får du se en del av hva andre har gjort. Gaffateip er populær til forsterkning ser jeg.
Mitt tips om å bruke fugeskum kom jeg på at kanskje ikke var så gjennomtenkt. Når fugeskummet herder, vil det jo være masse luftbobler som vil ekspandere, etterhvert som ballongen stiger opp i de høyere luftlag. Er veldig usikker på hvordan dette vil påvirke skummet. Har dere mulighet for å teste en klump i en vakuum-pumpe e.l. før dere går i gang med dette?

Fant forøvrig en link til et prosjekt der de har brukt fugeskum eller lignende. http://elec10ecampero.blogspot.no/20...t-payload.html
Sist endret av hieronymus; 26. mars 2015 kl. 15:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Jeg har også sett en del bruk av gaffateip.

Vi har kjøpt inn sånn bokser som brukes til å frakte mat nå. De ser veldig solide ut så vi trenger sikkert ikke forsterkning, men hvis vi gjør det er det mye gode tips her !

Takk for all hjelpen
Hvor holder du til? Kan få en fiskekasse i isopor hvis du henter

Holder til utenfor Trondheim

edit: Har aldri vært fisk i kassene
Sist endret av GreenRay; 27. mars 2015 kl. 15:43.
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Jeg bor i Trondheim, men vi skal gjennomføre prosjektet i Telemark, så det blir litt tungvindt å få med på flyet dessverre :/ Ellers tusen takk for tilbudet !
▼ ... over en uke senere ... ▼
H_Spyke's Avatar
Trådstarter
Som en konklusjon til tråden kan jeg legge ved noen bilder av resultatet

Vi kjøpte en "catering-boks" og kuttet den til så den passet. Vi kuttet ut hull som vi dekket med plexiglass, og siden vi er avhengige av å lokalisere boksen når den lander har vi dekorert med refleksstriper!