Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 7209
Hei! Jeg kom over et par guider for hvordan man kan lage sine egne fancy drikkeglass av diverse glassemballasje som jeg har ett lite spørsmål til.

I den første guiden brukes det en snor, brennbar væske og kaldt vann.
Her dyppes snoren i den brennbare væsken, knytes rundt der du ønsker å dele flasken, tenner på og varmer opp flasken før du kjøler den raskt ned i kaldt vann.

I den andre guiden brukes det ett hjemmelaget verktøy med ett stativ som festes i flaskehalsen og dras rundt flasken med ett skjæreverktøy. Flasken får en dyp ripe rundt der han ønsker å dele flasken, og bruker kokende vann istedet for flammer før han kjøler ned flasken.

Den første guiden med flammer syntes jeg ikke resultatet blir like pent som guide nummer to ettersom flammene lager en del merker og skader i glasset.
Men jeg har ikke ett ferdig improvisert ripeverktøy for hånd heller så jeg har tenkt ut en tredje løsning.

Jeg har funnet fram en kobbertråd som er 1,25mm tykk og 225mm lang. Planen min var å knyte den rundt flasken, koble den på ett batteri som får tråden til å gløde og varme opp flasken. På den måten bør jeg få det mest presise kuttet og sluttresultatet.

Men jeg har ikke snøring på strøm, så for å være på den sikre siden spør jeg dere. Har noen en anelse på hvor stort batteri jeg evt trenger, og hva bør jeg eventuelt passe meg for om jeg prøver?

Bilder og videoer kan dere se på her!

Beklager eventuelle skrivefeil, men det her er tredje gangen jeg skriver den samme tråden. Blitt logget ut for å ha brukt for lang tid de to tidligere gangene På forhånd takk!
Må ærlig innrømme det høres ut som en fryktelig dårlig ide,
spesielt siden de har har rundt samme smelte temperatur.

Jeg har lest litt rundt, og jeg får opp at glass smelter mellom 1000°C og 1500°C
og kobber smelter ved 1084.62 °C.

Jeg ville gått for lighter bensin og prøvd meg fram på den måten, eller bare kjøpe en glasskutter.

Denne karen virker som om ha har rette ideen:
https://www.youtube.com/watch?v=sFXngPx3w3M
Sist endret av Pyro_Killer; 29. januar 2015 kl. 06:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Poenget er vel ikke å smelte glasset rett av, men å varme opp en ring som vil bryte av glasset når den utvider seg og krymper fort med forskjellig hastighet enn resten av glasset? Wolfram-tråd og sånne tråder man bruker til isoporkuttere (resistance wire) er verdt en titt...
Bare vær obs på at du får en svært stor strøm dersom du bruker den kobbertråd en, følg med på at ikke batteriet blir veldig varmt..
TS: jeg laget en improvisert trakt en gang med hyssing, bensin og en glassflaske. Bandt den bensinfuktede hyssingen rundt, tente på, venta i noen sekunder og dyppa det hele rett ned i en bøtte med kaldt vann. Det ble et tilnærma perfekt kutt gjennom flaska; helt rett kant og ingen ujevnheter. Dette funker definitivt til å kutte glass med, iallfall.
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Poenget er vel ikke å smelte glasset rett av, men å varme opp en ring som vil bryte av glasset når den utvider seg og krymper fort med forskjellig hastighet enn resten av glasset? Wolfram-tråd og sånne tråder man bruker til isoporkuttere (resistance wire) er verdt en titt...
Vis hele sitatet...
Korrekt! Det å smelte glasset får bli ett annet prosjekt. I første omgang tenkte jeg som du skrev å improvisere fram en kontrollert varmekilde.
Skal sjekke ut wolfram-tråd, men jeg skulle fortsatt hatt en pekepinn angående strømmen. Batteri som strømkilde ville vært optimalt for enkelhetens skyld.

Mvh.
Du kan sikkert bruke noe ganske likt som en "foamcutter". De bruker varmebestandig metalltråd, en ESC, en slags regulator og et lipobatteri

FliteTest foamcutter
Med en solid liten skarp kniv burde du fint kunne greie og lage en grei ripe. Her er det kanskje lurt å merke før du lager en ripe etter merke. Kanskje dra et par ganger i samme spor. Hvis du etter det tar en metallbit eller lignende og varmer opp (på et bål?) til den er glødende og setter denne på ripa di burde du greie og dele glasset trur jeg.

Uansett hvordan du velger å dele glasset vil du få et problem med en veldig skarp kant som man må få smeltet rund for å kunne bruke det som et glass.
Husk at du med pussepapir kan pusse ned en del ujevnheter.
Puss uansett kantene før du tar de i bruk!
Sitat av Pyro_frelst Vis innlegg
Med en solid liten skarp kniv burde du fint kunne greie og lage en grei ripe. Her er det kanskje lurt å merke før du lager en ripe etter merke. Kanskje dra et par ganger i samme spor. Hvis du etter det tar en metallbit eller lignende og varmer opp (på et bål?) til den er glødende og setter denne på ripa di burde du greie og dele glasset trur jeg.

Uansett hvordan du velger å dele glasset vil du få et problem med en veldig skarp kant som man må få smeltet rund for å kunne bruke det som et glass.
Vis hele sitatet...
Glasskjærer er bedre. De koster en slikk og ingenting.
Sitat av wickedfreak Vis innlegg
Korrekt! Det å smelte glasset får bli ett annet prosjekt. I første omgang tenkte jeg som du skrev å improvisere fram en kontrollert varmekilde.
Skal sjekke ut wolfram-tråd, men jeg skulle fortsatt hatt en pekepinn angående strømmen. Batteri som strømkilde ville vært optimalt for enkelhetens skyld.

Mvh.
Vis hele sitatet...
Batteri er nok beste løsningen for deg uansett, ellers må du investere i et power supply som leverer ganske høye strømmer. Det gjør et batteri. I flitetest foamcutteren bruker de en 30A esc (kan gi en pekepinn på hvor høy strøm dem trenger), men ser ikke hvor stort batteri dem bruker. La oss anta 3 celler, så roughly 12v. Vi vet ikke om temperaturen her er høy nok til ditt formål, tror du må prøve deg frem litt
Sitat av wickedfreak Vis innlegg
Hei! Jeg kom over et par guider for hvordan man kan lage sine egne fancy drikkeglass av diverse glassemballasje som jeg har ett lite spørsmål til.

I den første guiden brukes det en snor, brennbar væske og kaldt vann.
Her dyppes snoren i den brennbare væsken, knytes rundt der du ønsker å dele flasken, tenner på og varmer opp flasken før du kjøler den raskt ned i kaldt vann.

I den andre guiden brukes det ett hjemmelaget verktøy med ett stativ som festes i flaskehalsen og dras rundt flasken med ett skjæreverktøy. Flasken får en dyp ripe rundt der han ønsker å dele flasken, og bruker kokende vann istedet for flammer før han kjøler ned flasken.

Den første guiden med flammer syntes jeg ikke resultatet blir like pent som guide nummer to ettersom flammene lager en del merker og skader i glasset.
Men jeg har ikke ett ferdig improvisert ripeverktøy for hånd heller så jeg har tenkt ut en tredje løsning.

Jeg har funnet fram en kobbertråd som er 1,25mm tykk og 225mm lang. Planen min var å knyte den rundt flasken, koble den på ett batteri som får tråden til å gløde og varme opp flasken. På den måten bør jeg få det mest presise kuttet og sluttresultatet.

Men jeg har ikke snøring på strøm, så for å være på den sikre siden spør jeg dere. Har noen en anelse på hvor stort batteri jeg evt trenger, og hva bør jeg eventuelt passe meg for om jeg prøver?

Bilder og videoer kan dere se på her!

Beklager eventuelle skrivefeil, men det her er tredje gangen jeg skriver den samme tråden. Blitt logget ut for å ha brukt for lang tid de to tidligere gangene På forhånd takk!
Vis hele sitatet...
Det som er meget viktig her, er at det eventuelle batteriet tåler en krets med så lav motstand du kobler på. Riktig nok får tråden/ledningen mye høyere motstand ved høy temperatur. Men har du feilberegnet dette, så kan batteriet eksplodere. Noe du garantert ikke vil! Da Batterier med litium, så vil innholdet brenne ved kontakt med vann, og være en generell fare ved kontakt med luft. Særlig på naken hud!. Ellers i vanlige elektrolytt batterier er det kaliumhydroksyd som elektrolytt. Dette er en ganske etsende veske, som du garantert ikke vil ha sprutende rundt om kring, og ikke i øynene. Og det samme gjelder blybatterier (slike som er i biler o.l.), dem har svovelsyre som elektrolytt, noe du heller ikke vil ha alle steder!

Hvis du skal bruke strøm. så er det tryggeste alternativet jeg kommer på å bruke en ledning og en loddebolt. Noe slik som den store her. Da løsner du de to skruene, som holder spissen på plass. Og stikker ledning uten isolasjon inn i hver åpning, og skrur til. NB! Pass på at denne ledningen har tynnere leder enn diameteren på loddespissen!
Så må du justere ledningen angående diameter på flaska og varmetapet ellers. Er ledningen for kort, vil den brenne av. Og er den for lang, vil den antageligvis ikke bli varm nok.

Sitat av Pyro_frelst Vis innlegg
Med en solid liten skarp kniv burde du fint kunne greie og lage en grei ripe. Her er det kanskje lurt å merke før du lager en ripe etter merke. Kanskje dra et par ganger i samme spor. Hvis du etter det tar en metallbit eller lignende og varmer opp (på et bål?) til den er glødende og setter denne på ripa di burde du greie og dele glasset trur jeg.

Uansett hvordan du velger å dele glasset vil du få et problem med en veldig skarp kant som man må få smeltet rund for å kunne bruke det som et glass.
Vis hele sitatet...
Veldig sjeldent at kniver har hardt nok stål til å engang lage ripe(r) i glass. Det eneste jeg kommer på av kniv, som har så hardt stål, er isolasjons- eller glavakniver. Men disse er stort sett nesten uegnet til å skjære noe annet. Myoxocephalus sin idé med en glasskutter er absolutt den beste idéen! Og du får en helt brukbar en for drøye hundrelappen.

OoM har også et viktig poeng, hvis du ikke bokstavelig talt vil ende opp med å smile fra øre til øre...
Sist endret av aluminiumfluorid; 31. januar 2015 kl. 12:23.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Sitat av Pyro_frelst Vis innlegg
Med en solid liten skarp kniv burde du fint kunne greie og lage en grei ripe. Her er det kanskje lurt å merke før du lager en ripe etter merke. Kanskje dra et par ganger i samme spor. Hvis du etter det tar en metallbit eller lignende og varmer opp (på et bål?) til den er glødende og setter denne på ripa di burde du greie og dele glasset trur jeg.

Uansett hvordan du velger å dele glasset vil du få et problem med en veldig skarp kant som man må få smeltet rund for å kunne bruke det som et glass.
Vis hele sitatet...
Du klarer ikke å ripe glass med kniv, da glass er hardere. Glasskuttere bruker enten diamant eller en harmetall egg.

Du får nok en finere kant ved å bruke hyssing og bensin eller annen varmekilde. Så er det bare å gå over med en vanlig slipestein å runde av kantene til slutt.