Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2933
Halloien og god kveld alle freakere!

Jeg tenkte å lage et stativ av akryl til å henge ølflasker til tørk på og lagring, fant flere guider på nett for å forme akryllen men tenkte det må vel være enklere å lage en form å støpe smeltet akryl i.

Dette såfremst det lar seg gjøre, jeg er ikke sikker hvordan stoffet reagerer nå det blir smeltende. Er jo mulig det ene og det andre (eller begge) deler seg alle veier og det blir en eller annen finurlig masse av plastikk og svidd gummi...

Så, jeg lurer på om noen vet om det er mulig å smelte akryl og støpe det i en form for så å få den formen som ønskes.
Detaljer om prosessen er alltid verdig KP
Akryl smelter ved veldig lav temperatur. Så du kan fint forme denne ganske lett om du har kontroll på temperaturen.


Skal du gjøre dette for hånd, så kan du uten problem benytte deg av en varmepistol, slik at du varmer opp alle plasser du skal bøye akrylen.

Skal du formstøpe den, så må du varme den opp sakte og så presse den til, for så å kjøle den ned sakte igjen.

Dette kan f.eks gjøres ved å benytte seg av en ovn.

Akryl smelter ved veldig lav temperatur. Så du kan fint forme denne ganske lett om du har kontroll på temperaturen.
Sist endret av Blackkoz; 12. januar 2015 kl. 21:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Akryl blir formbar ved lav temperatur som Blackkoz skriver. Det er ikke anbefalt å varme den så mye at den smelter (som i "såpass flytende at den kan støpes"). Hvorfor er en oppgave for interesserte lesere.