Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 683
Hallaaaaa!!

Etter mye grubling så lurer jeg rett og slett på en ting.
Er det slik at vi med adhd som har vært medisinert over lang tid (åresvis) på Ritalin/etc kan danne en «Grunn-Toleranse» for andre sentralstimulerende stoffer?

Lurer på dette pga samboer og jeg har begge ADHD, men han har blitt medisinert igjennom oppveksten, imens jeg har kun vært korte perioder medisinert (dårlig oppfulgt)

Når vi bruker IV amfetamin så opplever han aldri rush, imens jeg får det hver gang av samme dose.
Noe som understreker litt at vi virkelig lurer på dette er fordi første gangen han tok IV med amf så opplevde han ikke rush, da tok han altså en 0,3 og 0,3 ganske raskt etter det og alle kameratene rundt stusser over at det liksom var null «reaksjon» og kun effekt om det er forståelig formulert

Understreker også at han heller ikke opplever særlig rush av doser som 0,8 -1g
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det kan godt stemme at han har oppbygd en eller annen toleranse for amfetamin med preparatene han har brukt - men det skulle i grunn være veldig rart i og med at ritalin lages av metylfenidat og amfetamin lages av lisdeksamfetamin, deksamfetamin og racemisk amfetamin.
Bruker han en eller annen form for dopaminstabiliserende medisin (quetiapine, clozepine, Phenergan o.l) eller tilskudd - eksempelvis N-acetylcysteine (kjent for å ødelegge eufori knyttet til stimulantbruk)?

Det vil også muligens ha betydning hvilke amfetaminer han har brukt/bruker (ritalin, concerta, attentin etc).
Sist endret av Uten Agenda; 17. desember 2021 kl. 17:34.