Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 7871
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ønsker ikke en debatt om personlige meninger angående rusmidler.

Er ganske fortvilet og rådvill. Ønsker ikke snakke med nærmeste familie helt enda, da jeg er ganske usikker rundt situasjonen.

Møtte min samboer for 12 år. Vi var begge nylig fylt 30 da. Han var åpen om at han hadde brukt hasj i ungdomstiden, men det var et tilbakelagt kapittel.
Etter et par år sammen fant jeg ut at han ikke hadde vært ærlig, og at han da fortsatt røykte. Dette var ikke noe jeg kunne akseptere, da jeg var gravid med vårt første barn. Han unnskyldte seg og lovte at det skulle han aldri gjøre
igjen. Årene gikk..

Så til nåtid :

Den siste mnd har jeg oppdaget en søppelpose i garasjen, den blir stadig fullere av sigarettfilter, og tomme sigarett pakker. Noen av pakkene er revet av papiret/pappen på lokket.
Jeg har sjekket i ny og ne da jeg fikk en mistanke.

Er det mulig å putte hasj i en vanlig sigarett slik den ser helt vanlig ut?
Skjønner ikke greia om det er tilfelle at han har startet å røyke igjen.
Har aldri sett noe annet sigarettpapir..
Han har en ganske krevende jobb, er det mulig å røyke hasj feks hver ettermiddag kveld, men fortsatt komme seg opp på jobb neste morgen?

Beklager laaangt innlegg.
Håper noen orker å svare..
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Rive av papiret/pappen på lokket på sigg pakka er sånn man lager filter til hasjjoint når man ikke har annet. Ja det er mulig å putte hasj i en vanlig sigarett, det kalles cityjoint og man kakker ut tobakken som er i den, blander hasj i tobakken og heller det tilbake igjen i sigaretten. Ja det er fullt mulig å røyke hasj hver kveld og komme seg på jobb. Du kan være ganske (vil si 100%) sikker på at kjæresten din røyker hasj igjen.
Antakeligvis har han røykt gjennom hele forholdet, uten at du har merket det, så hvorfor skulle det være noe problem å holde på en jobb?
Han har sikkert bare jatta med deg fordi de overbevisningen som sitter i hjernebarken din orker ikke han å endre på.

Og du har jo ikke merka noen ting før du finner ting, så hva er problemet ditt da ? At det er ulovlig ?


Selvsagt er det mulig å røyk hasj på ettermiddagen og dra til krevende arbeid dagen etter. Tror du ville fått bakoversveis om du hadde fått ett reelt innblikk i det og prata med folk som bruker hver dag.

Jeg skjønner jo at hasj og barneoppdragelse/familieliv er to ting som bør isoleres.

Spør han rett ut isteden og kanskje du får ett ordentlig svar hvis du er voksen nok til å høre det
Anonym bruker
"Sint Enfoting"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja, det er mulig og putte hasj i en sigarett. Ja, det er mulig å ha en krevende jobb samtidig som man røyker.

Jeg forstår at du har et ultimatum (litt spesielt og kontrollerende må jeg si), men du går altså gjennom søpla å leiter etter sigaretter?
Det er mannen din, ikke en tenåring du er mor til. Et forhold med dette nivået av tillit lover inget godt..
Syns du skal være prinsippfast og skille lag fra typen og ta med barnet ditt. Eneste riktige du kan gjøre.


t.gift mann som røyker >1 gang i mnd som har et barn.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Syns du skal være prinsippfast og skille lag fra typen og ta med barnet ditt. Eneste riktige du kan gjøre.


t.gift mann som røyker >1 gang i mnd som har et barn.
Vis hele sitatet...
Hvis forholdet går bra ellers så skjønner jeg ikke at det skal være «det eneste riktige» å gjøre. Da må vi ha litt mer info om grunnene hennes.
Anonym bruker
"Lei Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er nok sannsynlig at han røyker, ja.

Jeg prøver å se det litt fra han sitt ståsted her,

Han har en krevende jobb, samboer og barn..

Jeg forstår han faktisk ganske godt, den røyken han tar seg på kvelden eller når det er har nok mye å si for hvordan han takler en krevende jobb og familieliv.

Når han tar seg den røyken så senker han skuldrene sine og klarer å slappe ordentlig av, og virkelig legger dagen bak seg.
Også sover han nok mye bedre på natta, sånn at han er mer utvilt når han våkner og skal tidlig opp på jobb eller opp med barn.

Det er fullt mulig å fungere 100% med jobb og familieliv selv om man tar seg en blås I ny og ne..
For mange mennesker så er det faktisk det som får dem til å fungere såpass bra som dem gjør.
Når alt kommer til alt så er det faktisk medisin.

Jeg foreslår at du tar en ordentlig prat med han, og kanskje finne ut hvorfor han gjør som han gjør.
Han burde være mann nok til å fortelle deg sannheten.

Jeg tenker også at det kan være dumt å nekte han 100% å ta seg en blås, kom heller opp med et kompromiss at han ikke får lov til å røyke rundt deg og barnet deres.

Nekter du han, vil han sannsynligvis fortsette å røyke bak ryggen din.

Dette er bare noen tanker jeg fikk da jeg leste innlegget ditt..
Anonym bruker
"Målløs Dvergmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er nok grunner til at han røyker som han kanskje ikke får satt ord på så lett. For mange er det en viktig avkobling og alternativet er verre.
Anonym bruker
"Lei Jette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil gjerne legge til at her kan det være lurt å møte han litt på halveien.
Møt han med forståelse istedet for fordommer og fornektelse.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar alle sammen.

Dette handler ikke om at jeg har spionert på min egen mann, eller snoket rundt for å finne noe. Jeg fant den søppelposen ved en tilfeldighet, synes det var rart, og har sjekket den i ettertid. Fordi jeg har stolt på mannen min frem til nå, kanskje naivt, det vet jeg ikke enda. Nå er jeg mistenksom.

Dette med å røyke hasj, det er opp til hver enkelt, men det er ikke noe som passer inn i mitt liv, eller barnas liv ( vi har fått tre barn på 10 år ) Og jeg trodde han delte det samme synet.

Det handler heller ikke om fordommer, eller at jeg krever noe som helt. Vi ønsket et liv sammen, snakket om verdier og ønsker for dette livet, og hasj var ikke et element i det livet. Trodde jeg.

Kanskje han trenger hasjen for å fungere, med tre barn, krevende jobb og generelt et voksen liv, men da kan jeg ikke ha et liv sammen med han.

Hadde det vært samme argumenter dersom det var alkohol? Kanskje han trenger det hver dag for å klare livet, la han få ha det ellerskan det bli værre? Da hadde han vært alkoholiker, det er heller ikke noe jeg hadde godtatt i det livet vi ønsker begge to.

Om jeg ikke har merket noe annet?

Humøret har vært fryktelig opp og ned, men det kan skyldes corona og generelt krevende jobb.

Røde øyner ofte, kan skyldes stress, lite søvn, jobben..

Mye godteri og snacks spising, kan skyldes corona, det er det hos meg.

Det er mange tegn jeg kanskje burde se, men jeg trodde dette var lagt bak oss, så derfor har jeg ikke gransket tegnene, før nå.

Det har vært gjentatte tillitsbrudd om andre ting i tillegg til det med å røyke hasj som gjør at jeg nå tenker dette er slutten om det er tilfelle.
Hvis dere hadde en enighet om dette før dere fikk barn sammen og han har brutt dette, er det fullt forståelig at du reagerer som du gjør.
Tror du bør gå noen runder med deg selv før du splitter et hjem og ødelegger ditt forhold til din mann og barnefar. Tyskland og Luxenburg kommer til å legalisere i 2022. Canada har legalisert samt flere stater i USA. Hvordan skal du forsvare for barna dine når de blir eldre at du skilte lag fra mannen din fordi han har ett av og på forhold til cannabis? Hvis han ellers har alt på stell og er en voksen og ansvarlig person vil dine barn aldri klare å se at pappas smugrøyking på kvelden er verdt ett splitta hjem.

Her bør du klare å sette barnas beste over dine egne sårede følelser over at han "går bak ryggen på deg", og husk at du kan ikke sette grenser for andre, bare deg selv. "Må" du forlate han om han ikke slutter å røyke så er det ditt valg, og din "skyld". Du kan ikke forvente at han skal være avholds resten av livet, og det er ikke din plass å bestemme når han kan ruse seg på fritiden sin.
Hvis typen har løyet om det og gått bak din rygg så er det en selvstendig argumentasjon i retning av å gå fra han, for man må kunne stole på hverandre og å gjøre avtaler, det som er trist er om han selv ønsket å slutte men ikke greide det helt og fanget seg selv i en løgn som ble avslørt til slutt.

Det beste for barn er å ha så mange samarbeidende foreldre som mulig, og barn er alltid skadelidende under foreldres konflikt, i ulik grad.

Jeg selv leste Kvinneguiden i årevis (20+) og så hvordan folk i flokk ba mødre skille seg fra fedre som røyket.

I noen tilfeller uten å ha annet å klage på dem for; beskjeden fra de rundt på Kvinneguiden endret seg ikke: gåfra han, han bruker narkotika, det er ulovlig.

Og all slags fantastisk tenking og propaganda programmering om rus, hasj, narkotika, hasjrøykende menn fulgte alltid disse trådene.


Dette bør man være enige om på forhånd, og man bør reflektere over all den sosiale programmering og kulturell innflytelse som slike diskusjoner og konflikter preges av.

Glad for å ha en partner som tar meg som jeg er, som jeg slipper å lyve for.

Glad for at barnevernet ser mildt på at en far røyker i dag, hvis andre problemer ikke kan fastslås.
Sist endret av meaculpaUIO; 9. desember 2021 kl. 11:56.
Han røyker nok hasj, men er han så ille ellers? Husk at alle mennesker har skavanker, hadde jeg vært en kvinne og det mest alvorlige negative aspektet ved min mann var hasjrøyking, så hadde jeg takket Gud for det.

Mannen din jobber og sannsynligvis hjelper til med unger og ting hjemme? Er han snill med barna og deg? Hvis det er tilfelle, så ville jeg tenkt meg 100 ganger om før jeg bestemte meg for å gå fra han og splitte familien. Hadde han brukt alkohol like ofte som han bruker hasj, så ville du garantert lagt merke til det myr raskere, jobben hans hadde nok også gått til helvete.

Hvis det likevel er et så stort problem for deg, så gå. Men ha nok samvittighet til å ikke kreve barnebidrag når det er din avgjørelse å splitte opp familien og såre barna pga. noe så bagatellmessig.

Håper da at du finner deg en perfekt mann, også ønsker jeg mannen din all lykke til med å finne en kvinne han kan være helt åpen med og som elsker han til tross for hasjrøyking.

PS: snakk med han, ikke vær dømmende (bidrar ikke til åpenhet og rusfrihet), ikke krev urinprøver (det er et tegn på så pass manglende tillit at forholdet kommer til å gå bare nedover). Respektfull og åpen ommunikasjon preget av forståelse løser som regel det aller meste.
Sist endret av Stray Wanderer; 9. desember 2021 kl. 12:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
er det mulig å røyke hasj feks hver ettermiddag kveld, men fortsatt komme seg opp på jobb neste morgen?
Vis hele sitatet...
Det er fullt mulig. Jeg har gjort det i 8 år. Røyket hver kveld og dratt på jobb dagen etterpå. Aldri fått problemer, bare skryt og bedre jobber etterhvert. Kjenner også andre som gjør det samme.
Kona har vært ved siden av meg nesten like lenge selv om hun ikke selv røyker.
Sist endret av Salazar; 9. desember 2021 kl. 15:31.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
Og du har jo ikke merka noen ting før du finner ting, så hva er problemet ditt da ? At det er ulovlig ?
Vis hele sitatet...
Problemet er åpenbart at partneren juger til henne som er et stort svik man ikke skal gjøre i et forhold, og det her med at de har barn. Ja da kompliserer det alt at det er ulovlig for de kan risikere å få barnevernet på nakken, og ungen kan risikere å vokse opp med en far i fengsel. Fast bruk av hasj øker sjansen for psykose, aggresjon, nedsatt reaksjonsevne, depresjon og angst også.. Ikke akuratt gunstig for et barn at gjelder for sin rollefigur og omsorgsperson..

Sitat av Jerna Vis innlegg
Spør han rett ut isteden og kanskje du får ett ordentlig svar hvis du er voksen nok til å høre det
Vis hele sitatet...
Det der syns jeg er gaslighting av deg å si! At du vrir det om mot henne. Det er ikke hun som er umoden her, det er han som burde være voksen nok til å slutte å røyke hasj når han er familiefar til et lite barn og voksen nok til å være åpen og ærlig med kjæresten sin. Ikke drive å snike rundt å røyke hasj som en 15-åring.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Håper da at du finner deg en perfekt mann, også ønsker jeg mannen din all lykke til med å finne en kvinne han kan være helt åpen med og som elsker han til tross for hasjrøyking.
Vis hele sitatet...
Hva faen a? Snakk om å dra ting ut av proposisjoner. Det der er sånn hvis en dame ber en mann om å ikke forstyrre akuratt nå så sier han "nei greit skal aldri snakke igjen!" og blåser ting ut av proposisjon bare fordi hun setter grenser. Passivt aggressivt og barnslig. Det er sikkert ikke snakk om at hun må ha en perfekt mann, men å ha en kjæreste som ikke bruker narkotika er seriøst ikke mye å forlange. Når man har barn burde det vært en selvfølge.
Jeg ser i ettertid at jeg kunne valgt mine ord med større omhu ja. Jeg kunne formulert en bedre tekst ja. Var vel litt gretten når jeg skrev det.
Anonym bruker
"Fremmed Blåhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Jerna Vis innlegg
Jeg ser i ettertid at jeg kunne valgt mine ord med større omhu ja. Jeg kunne formulert en bedre tekst ja. Var vel litt gretten når jeg skrev det.
Vis hele sitatet...
Takk for at du erkjenner og ser det Jerna, tommel opp, er sånn man lærer og blir mer bevisst på åssen man ordlegger seg en annen gang
Du burde la han røyke det er fult mulig å leve vanlig liv å røyke cannabis

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for at du erkjenner og ser det Jerna, tommel opp, er sånn man lærer og blir mer bevisst på åssen man ordlegger seg en annen gang
Vis hele sitatet...
Hasj øker sjansen på aggresjon? Det der er helt på tryne å si. Tror ikke du vet hva du snakker om

Hadde nokk vært best om dere har en avtale om at han kan røyke i helga en tid hvor det ikke er mye som må gjøres eller feks etter han er ferdig med alt han skal gjøre den dagen.
Sist endret av Sukkerpapir; 9. desember 2021 kl. 17:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jevnlig bruk fører til at man er mer sårbar for stress og påkjenninger når man ikke er stein. Det tror jeg de fleste som har hatt et tungt daglig bruk kan skrive under på
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Møtte min samboer for 12 år. Vi var begge nylig fylt 30 da. Han var åpen om at han hadde brukt hasj i ungdomstiden, men det var et tilbakelagt kapittel.
Vis hele sitatet...
Dere er m.a.o over 40 nå. Tre unger. Samboeren din har fyrt tjall
bak din rygg - kanskje i årevis. Du tenker å gi ham fyken.

Kjenner dere hverandre i det hele tatt?

Beklager hvis jeg høres nedlatende og kynisk ut, men høres for meg ut
som et forhold som var dømt fra starten. Gjensidig ærlighet og vennskap
er en forutsetning for at et forhold skal fungere over lengre tid.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Blir litt paff av enkelte svar her, men skal la det gå.

Bare for å ha sagt det, det er ikke MIN feil om vi ikke skal leve sammen som en familie lengre. Jeg må ta det beste valget for meg og barna. Dersom min mann røyker igjen, og mener det er så viktig, javel, hans valg.

Jeg kan ikke leve sammen med en som jeg trodde var min bestevenn, en jeg trodde delte samme ønsker og verdier i vårt familieliv.
Jeg kan ikke leve med en som bevisst velger hasj, som ja er ulovlig som en viktig del av hand liv.
Dersom han røyker hver dag, eller annenhver dag eller samma det, så er det et misbruk, det kan jeg ikke godta for meg eller barna.

Det er ikke verdier jeg vil lære barna videre, at det er greit å lyve for sin partner, for det er jo «bare» hasj.

Jo, jeg trodde jeg kjente han. Da vi møttes snakket vi om fortiden, hvordan kunne jeg la være å starte på en fremtid med han når jeg trodde fortiden var fortid?

Takk for svar uansett, jeg skal snakke med min mann så får vi ta det derfra.
Anonym bruker
"Fregnete Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir litt paff av enkelte svar her, men skal la det gå.

Bare for å ha sagt det, det er ikke MIN feil om vi ikke skal leve sammen som en familie lengre. Jeg må ta det beste valget for meg og barna. Dersom min mann røyker igjen, og mener det er så viktig, javel, hans valg.

Jeg kan ikke leve sammen med en som jeg trodde var min bestevenn, en jeg trodde delte samme ønsker og verdier i vårt familieliv.
Jeg kan ikke leve med en som bevisst velger hasj, som ja er ulovlig som en viktig del av hand liv.
Dersom han røyker hver dag, eller annenhver dag eller samma det, så er det et misbruk, det kan jeg ikke godta for meg eller barna.

Det er ikke verdier jeg vil lære barna videre, at det er greit å lyve for sin partner, for det er jo «bare» hasj.

Jo, jeg trodde jeg kjente han. Da vi møttes snakket vi om fortiden, hvordan kunne jeg la være å starte på en fremtid med han når jeg trodde fortiden var fortid?

Takk for svar uansett, jeg skal snakke med min mann så får vi ta det derfra.
Vis hele sitatet...
For å svare på spørsmålet: ja, det er fullt mulig at mannen din røyker hasj og for meg (og de fleste) så høres det ut som han gjør det i smug.

Ingen som vet hvor lenge det har foregått nå da, men jeg skjønner at det her blir et tillitsbrudd. Det er en prinsippsak, og det hjelper ikke om han «føler at han ikke kan snakke med deg om det fordi..», det er jo han som har valgt å gjøre som han gjør. Uansett hva grunnen er så har han kanskje (mest sannsynlig) holdt noe hemmelig for deg, i tillegg til å ha løyet om det, over lengre tid. Det setter ting i perspektiv, men du trenger ikke å ta noen avgjørelser nå. La den informasjonen du har fått synke inn litt før du gjør noe i affekt, kanskje ser du litt annerledes på det når du har fått tygd litt på tanken.
Anonym bruker
"Fregnete Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dere er m.a.o over 40 nå. Tre unger. Samboeren din har fyrt tjall
bak din rygg - kanskje i årevis. Du tenker å gi ham fyken.

Kjenner dere hverandre i det hele tatt?

Beklager hvis jeg høres nedlatende og kynisk ut, men høres for meg ut
som et forhold som var dømt fra starten. Gjensidig ærlighet og vennskap
er en forutsetning for at et forhold skal fungere over lengre tid.
Vis hele sitatet...
Et forhold og livet generelt er mye mer nyansert enn det der. Ja det bygger på tillit, men det er ikke det her ene og alene som er grunnlaget for tillitens kvalitet. Alle kan gjøre feil, og som regel har man en oppfatning av at ens egne feil er godt begrunnet. Nesten ingenting som er svart-hvitt.
Anonym bruker
"Utstø Ørekyte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir litt paff av enkelte svar her, men skal la det gå.
Vis hele sitatet...
Hva slags svar forventer du? Du skriver et anonymt innlegg i rusforumet
på freak. Du er derfor sannsynligvis en fast bruker av dette nettstedet
siden du vet at anonymitetsfunksjonen ikke er tilgjengelig i alle fora.

Bare for å ha sagt det, det er ikke MIN feil om vi ikke skal leve sammen som en familie lengre. Jeg må ta det beste valget for meg og barna. Dersom min mann røyker igjen, og mener det er så viktig, javel, hans valg.
Vis hele sitatet...
Det er strengt tatt irrelevant hvem sin "feil" det er at du og din samboer ikke kommer overens i dette spørsmålet. Når du sier at du må ta det beste valget for "deg og barna", høres det ut som om du allerede har bestemt deg for å forlate ham. Det virker for meg som om problemet stikker dypere enn kun hasjrøyking. Du stoler kanskje ikke på ham, kanskje med god grunn, jeg vet ikke. Han stoler kanskje heller ikke på deg, siden han må lyve om sine rusvaner. Om du gir ham et ultimatum, og han velger rus fremfor familie, sier jo det en hel del.

jeg skal snakke med min mann så får vi ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Det er nok den beste løsningen, ja, siden ingen her sannsynligvis kjenner hverken deg eller din samboer. Lykke til, er alt jeg kan si.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir litt paff av enkelte svar her, men skal la det gå.

Bare for å ha sagt det, det er ikke MIN feil om vi ikke skal leve sammen som en familie lengre. Jeg må ta det beste valget for meg og barna. Dersom min mann røyker igjen, og mener det er så viktig, javel, hans valg.

Jeg kan ikke leve sammen med en som jeg trodde var min bestevenn, en jeg trodde delte samme ønsker og verdier i vårt familieliv.
Jeg kan ikke leve med en som bevisst velger hasj, som ja er ulovlig som en viktig del av hand liv.
Dersom han røyker hver dag, eller annenhver dag eller samma det, så er det et misbruk, det kan jeg ikke godta for meg eller barna.

Det er ikke verdier jeg vil lære barna videre, at det er greit å lyve for sin partner, for det er jo «bare» hasj.

Jo, jeg trodde jeg kjente han. Da vi møttes snakket vi om fortiden, hvordan kunne jeg la være å starte på en fremtid med han når jeg trodde fortiden var fortid?

Takk for svar uansett, jeg skal snakke med min mann så får vi ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Nå synes jeg du høres veldig trangsynt ut. Barna skal ikke ha pappa bare fordi han ikke har vært ærlig om en ting? Han visste vell hvordan det ville gå om han snakket med deg om det. Hvis å røyke hasj er misbruk så er det enda verre misbruk å ta seg et glass vin gjør du det av og til? Slutt å tenke svart hvitt for barna dine sin skyld..
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
..jeg skal snakke med min mann så får vi ta det derfra
Vis hele sitatet...
Det burde vært "step one".
Kanskje tenke på å lære barna litt om tilgivelse kommunikasjon og samarbeid også istedenfor å gjøre seg opp en mening om ting du egentlig vet veldig lite om
Familiefar risikerer store bøter, inndratt førerkort, problemer med jobben, razzia i familiehjemmet og at barnevernet blir involvert. Familien risikerer sosial stigmatisering og utestenging.

Trådstarter har valgt et liv uten narkotika og var klar på at dette ikke var noe hun ønsket i sitt liv. Hun og familiefar var enig om dette premisset før de stiftet en familie.
Når familiefar har valgt å røyke bak trådstarters rygg til tross for denne avtalen er det et stort tillitsbrudd.

Trådstarter er verken trangsynt, kontrollerende eller den som ødelegger familien. De av dere som hevder dette driver med gaslighting, dere snur opp ned på situasjonen. Trådstarter har vært klar på sine premisser for å stifte en familie og familiefar har gått med på dette, men så har han gitt faen og laget egne regler for seg selv.

Jeg har full forståelse for trådstarters opplevelse av denne saken og jeg er mer enn paff over hva slags svar denne tråden har fylles opp av!

Sukkerpapir: Jeg mistenker at julenissen flyr rett forbi pipa di i år
Huff å huff, håper dere løser problemet mellom dere. Cannabis er dog noe av det mildere rusmiddelet å bruke.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvis forholdet går bra ellers så skjønner jeg ikke at det skal være «det eneste riktige» å gjøre. Da må vi ha litt mer info om grunnene hennes.
Vis hele sitatet...
Jeg var sarkatisk. Jeg kunne like godt vært han mannen i det forholdet der, bare at jeg ikke sjuler det.
Fuck Mr. Plod!
Veldig vanskelig det her. Men skal sies at om barna er 10 år så er det ikke mere enn 2-5 år før de kommer i kontakt med folk/venner som røyker cannabis.

Skjønner godt at du ikke vil at han skal røyke, men hvis det har gått så mange år uten at du har merket det så hva er problemet da?
Anonym bruker
"Vettskremt Brasme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Synes du er alt for hard mot han, og du vet ikke engang om det stemmer at han røyker hasj!
Og hvis han gjør det, så forstår jeg godt at han skjuler det for deg. Bare det at du nevner at du vil gå fra han og ta med barna fordi han røyker litt hasj en gang i blant er jo helt sykt tenkt av deg...
Er mannen din en fin fyr og god far for barna så har det ikke noe å si om han tar seg en blås. Du trenger ikke vite absulutt alt av hva han driver med.
Har selv to barn og mann. Vet at han tar seg en blås en gang i blant, og han og vennene har guttekvelder der de drikker hygger. Jeg er veldig glad for at han forteller hva han gjør, og jeg spør også og får svar, ingen hemligheter. Nå lever vi i 2021 og hasj og alkohol blir brukt ganske likt, er bare snakk om år før Cannabis blir legalisert i Norge også.
Rus er rus og følgene av ett jevnlig bruk av hasj er godt dokumentert, etthvert rusmiddel har en bakside uansett hvor mildt det er. Men det er jo ikke det dette handler om.

Er en forkjemper for at man skal ta ansvar for egne handlinger, han har med vitende og vilje skjult rusbruken sin og burde nå ta konsekvensen av det. Tillitsbriddet er jo massivt, men ikke ukjent med folk som bruker rus, unnskyldninger som at de ikke forstår meg, trenger det for å slappe av er bare en rettferdiggjøres ovenfor seg selv, og trenger man det for å slappe av så kanskje burde det ringe noen alarmer. Selv slapper jeg godt av med en to tre øl, men jeg vet jo at hvis det blir det hver kveld så har jeg ett begynnende problem.

Hva er viktigst hasj eller familien. Dette er satt på spissen, for jeg syns at i ts sine poster så sies det at det er mer enn dette bak

Så gjør opp regnskapet og se hva du ender opp med. Det komme til å gjøre vondt uansett.
Anonym bruker
"Klok Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
1. dere har vært sammen i 10 år nå.
2. dere har 3 barn.

dere har mest sannsynlig, hus, bil kanskje til og med båt og hytte også.
Dere har altså hatt ett liv sammen i 10 år med 3 barn.


Han for alt du vet har røyket hver kveld i 10 år men du busta han i går og tenker nå skal jeg ødeleggge alt.. du viste det jo ikke at han drev med det en gang.

altså han jobber, passer unga, etc etc.. ikke gjort en flue for treden men nå skal han skilles og barna skal vekk fordi kona oppdaga røyk som han allerede har gjort i 10 år.

uff.
Du er alt for streng, TS.
Å stille ultimatum er giftig i seg selv, da samliv handler om å finne levelige kompromisser.
Hvorfor i alle dager er det opp til deg å bestemme hva som er best for barna?
Det har da far akkurat like stor rett til å avgjøre.
Tillitsbrudd er fælt, men synes du veier det vel tungt opp i mot det etablerte samlivet her,
og det kommer fra meg - som er totalt motstander av alle rusmidler i det hele tatt.
Mange her som sier mye rart.
Det er selvfølgelig ikke greit at han lyver for deg over så lang tid, hvis det er riktig sånn som du sier. Men det er jo ikke nødvendigvis sånn at dette er noe som han har gjort hele tiden. Det kan fort hende at han kanskje røyker ganske ofte, og har gjort det hele tiden. Men det kan like fort hende at han nå er i en dårlig periode, og at han derfor har begynt og røyke igjen. Kanskje han begynner og røyke hver gang han har en litt dårlig periode? Jeg synes det virker litt vel strengt at du på mange måter allerede virker bestemt på at du skal forlate fyren. Du har jo ikke engang snakket med han om det! Jeg håper du tenker deg godt om, og at dere får snakket ordentlig ut sammen om dette før du gjør noe drastisk som kan være vanskelig å reversere. Jeg skjønner at det er et stort tillitsbrudd for deg men det at du nesten har bestemt deg for å forlate han allerede uten å snakke med han om dette synes jeg faktisk også er et tillitsbrudd ovenfor denne fyren. Jeg håper dere kan finne en løsning basert på kompromiss i stedet for drastisk handling
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dersom han røyker hver dag, eller annenhver dag eller samma det så er det et misbruk.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er uholdbart. Skjerp deg.

Det er definitvit veldig mulig og ha et forsvarlig forhold til rekreasjonell bruk av cannabis. Bare fordi det er ulovlig så er det absolutt ikke nødvendigvis umoralsk. Homofili var juridisk straffbart i 1972. Var det umoralskt det også eller?

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke verdier jeg vil lære barna videre, at det er greit å lyve for sin partner, for det er jo «bare» hasj.
Vis hele sitatet...
Håper pappaen lærer dem evne til selvstendig tankegang om du skulle finne på å utsette dem for en skillsmisse på grunnlag av "Jeg tror han røyker weed."
Sist endret av Juicekongen; 11. desember 2021 kl. 06:04.
Jeg ser problemstillingen din her. Men utifra det du har sagt, virker det som at hoved problemet er rett og slett det at han bruker narkotika. Det eneste du har sagt er, det er at han røyker hasj og at det er ulovlig. Du har ikke fortalt noe om at han f.eks ikke stiller opp for barna og heller røyker hasj i stedet for og evt ikke gjør husarbeid, eller er en slask og ikke jobber. Det virker som at hovedproblemet for deg er at han røyker, og at det er ulovlig. ¨

Du sier at uansett bruk så er det misbruk, dette blir vel litt feil? Blir det samme som at jeg sier at man ikke kan bruke alkohol ansvarlig, drikker du engang i uka er du alkoholmisbruker...

Gi han en sjanse, ta en prat med han. Si hvordan du føler det rundt hasjrøykingen hans, finn ut om det virkelig er et avgjørende problem i forholdet deres. Som to ansvarlig voksne tipper jeg dere kommer til en løsning
Sist endret av Bolebenny; 11. desember 2021 kl. 06:14.
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvorfor ikke prøve å finne ut årsaken til at han røyker i stedet for å være prinsippfast? Det kan være forholdsvis enkle ting som søvnvansker eller kjedsommelighet. Men klart, er det dette som får begeret til å renne over sammen med andre ting er det kanskje ingen vei tilbake. Viktig å ta med alle begrunnelser i tilfelle, ikke bare stigmatisere røykinga.
Vil bare oppklare litt her, det virker som endel som misforstår her.

Jeg tror hele saken er at han har jugd/holdt sjult om dette og at det kanskje ikker hasjen i seg selv som er den store synderen.
Ville kanskje vurdert det ut fra omstendighetene:

Har han andre rusmiddelavhengigheter, f.eks. snus, te eller kaffe?

Dersom han har en tilleggsavgengighet til, si, kaffe; klarer han å komme seg opp om morgenen og gå på jobb? Går det daglige misbruket av sentralstimulerende psykotropiske stoffer ut over samvær/samspill med deg og/eller barna? Er vold og påfølgende ufrivillig forsoning det gjentakende elementet når han misbruker koffein, eller gjør nikotin han til en notorisk utro drittsekk?

I så fall er du ikke alene! Dette er problemer pårørende av mennesker med et reelt rusproblem dessverre har måttet takle igjen og igjen.

Så ikke la deg knekke av at din mann ikke er nøyaktig etter dine standarder, og ikke handler nøyaktig i tråd med dine kodekser, eller at han har tanker, ideer, ja selv lyster som du ikke nødvendigvis er lommekjent med.

Du skriver også at dette ikke er det første tillitsbruddet, men så ikke noe videre informasjon rundt dette. Det vil nok kunne virke noe oppklarende. Om han f.eks. har vært voldelig, utro etc, eller om det dreier seg om at du så, helt sikkert, at han kikket på en attraktiv dame på gata, eller da dere traff eks-kjæresten hans og han behandlet henne med normal folkeskikk, ville nok (for meg) sette saken i potensielt veldig forskjellig lys.
Til spørsmålene dine, ja, her jeg kommer fra kaller vi det for en city når man drar ut bommulsfilteret fra en vanlig sigarett for så å erstatte det med et papirfilter samt fjerner tobakken og bytter det ut med mekk, ja man kan helt fint røyke hver dag og fyngrte normalt på jobb dagen etterpå
Anonym bruker
"Imponert Maurløve"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis det eneste som virkelig avslørte mannen din var at du fant en søppelsekk med sneiper, så har det vel ikke vært så merkbart på han ellers? Hvis han er i jobb, er en bra far og alt annet er på stell, syns jeg det virker for drøyt å skille lag med han og gjøre det ille for ungene over dette prinsippet.
Ok, så argumentet er kanskje heller at han har holdt det skjult for deg (ja, det er kjipt) - men det er jo ikke rart han ikke tør å være ærlig, når vi ser her at du er villig til å gå fra han bare på prinsippet at "hasj ikke hører hjemme i livet ditt". Jeg har selv røyka cannabis i 10år, hver eneste bidige dag og misbrukt det tungt i perioder, og angrer på det. For min del var det nok en ubehandlet adhd-diagnose som ga meg rus-suget, og cannabisen ga meg en mulighet til å sortere tanker og reflektere over mine indre perspektiver på en måte jeg ikke hadde fått til før.
Da jeg endelig fikk diagnose og medisinering for adhd, forsvant lengselen etter cannabis, og jeg har sluttet å røyke slik jeg gjorde før. Ikke så veldig viktig til diskusjonen, men det var iallefall min erfaring.

La oss si eksempelvis at din man hadde ADHD-diagnose og fikk resept på adhd-medisiner (som er amfetaminpreparater). Ville du gått fra han fordi "amfetamin ikke hører hjemme i livet ditt"?
Dette er en komplisert problemstilling med mange faktorer, og vi kan ikke avgjøre 100% med vårt perspektiv her inne, men slik det høres ut for meg er at du har et negativt syn på cannabis, og ikke er villig til å gå inn i deg selv og vurdere om dette egentlig er så ille (ihvertfall sett opp mot effekten det vil ha på barna å faktisk forlate han).

En del av problemet er at Norge fortsatt ikke har et veldig åpent og liberalt syns på cannabis (selv om det er himla mye bedre nå enn for bare 10 år siden!). Spesielt "den voksne" generasjon har mye av de samme negative holdningene de er vokst opp med, og mange av holdningene er i tillegg basert på skremselspropaganda og faktafeil fra 80-90-tallets war on drugs, eller bare de det gikk verst med i samfunnet.
Poenget er ikke å gjøre det til en "legalize weed"-debatt her, men det kan være svært vanskelig å skummelt å være ærlig og åpen om rusbruken sin, eller evt selvmedisinering. At mannen din (kanskje) smugrøyker i skjul, kan være fordi det er for skummelt og risikabelt å oppsøke hjelp/resept - enten det er pga (psykisk)"avhengighet" eller selvmedisinering. Sett fra hans perspektiv har han jo bare alt å tape på det.

Sier ikke at det er optimalt å røyke cannabis hver kveld, men i utgangspunktet høres det ikke optimalt ut å ta amfetamin hver dag heller - selv om noen altså får resept på dette og lever fine liv, til tross for medisinering. Fler og fler som får resept på medisinsk cannabis også.
Folk er forskjellige, og ting funker forskjellig for alle. Det finnes nok fler enn vi tror som ofte tar seg en kveldsblås og fungerer helt fint i jobb, selv om det også er mange som ikke kan gjøre det uten at det går ut over jobb osv.

Når jeg ser måten du tenker på i svarene dine, bærer det preg av irrasjonalitet, lite refleksjon og rett og slett bare sinne:
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Blir litt paff av enkelte svar her, men skal la det gå.

Bare for å ha sagt det, det er ikke MIN feil om vi ikke skal leve sammen som en familie lengre. Jeg må ta det beste valget for meg og barna. Dersom min mann røyker igjen, og mener det er så viktig, javel, hans valg.
Vis hele sitatet...
SKjønner ikke at det på død og liv skal være så prinsipp å hate cannabis. Det høres for all del ut som det delvis er DIN feil om dere ikke skal leve sammen som familie, bare fordi han røyker litt brennesle på kveldene.
Det høres heller ikke ut som det beste valget for barna, med mindre far er voldelig eller på andre måter en dårlig far.
Det er rett og slett veldig lite moden og reflektert måte å tenke på, det du skriver her... Du gjør deg selv til den absolutte dommer av rett og galt, og mener du har enerett på å bestemme hva som er best for barna? Blir litt paff av svaret ditt.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kan ikke leve sammen med en som jeg trodde var min bestevenn, en jeg trodde delte samme ønsker og verdier i vårt familieliv.
Jeg kan ikke leve med en som bevisst velger hasj, som ja er ulovlig som en viktig del av hand liv.
Dersom han røyker hver dag, eller annenhver dag eller samma det, så er det et misbruk, det kan jeg ikke godta for meg eller barna.
Vis hele sitatet...
Hvem er du til å si hva som er misbruk og ikke? Du har åpenbart svært snevert syn på cannabis og hvilken effekt det kan ha på folk. Det er fler og fler som drar veldig positiv nytte av denne planten, enten som medisin eller rekreasjonelt. Virker som du har et litt vel urimelig hat for planten her, som er veldig synd, med tanke på hvor langt du er villig til å strekke deg av prinsipp.
Det er ikke sikkert han røyker kraftig cannabis engang, kanskje akkurat nok til å kjenne en medisinell og avslappende effekt, uten særlig kraftig rusvirkning. Det kan være forskjellig for alle.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er ikke verdier jeg vil lære barna videre, at det er greit å lyve for sin partner, for det er jo «bare» hasj.
Vis hele sitatet...
Skjønner jo mer og mer hvorfor han "lyver" om reaksjonen din er så ekstrem og lite åpen for endring eller innspill. Det er selvsagt ikke greit å gå bak ryggen på partneren sin, men hvis han er åpen om det, forlater du han jo med barna på et blunk, basert på et inngrodd prinsipp. Han kan jo slutte å røyke, men for alt vi vet funker det veldig bra for han og gjør han mer fungerende i en stressende hverdag. Du hadde nok merket det mye tidligere om det virkelig var veldig problematisk bruk. Det er ihvertfall ikke spesielt positivt å kombinere skam, skyldfølelse o.l med rusbruk, det har bare tendens til å gjøre ting verre.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo, jeg trodde jeg kjente han. Da vi møttes snakket vi om fortiden, hvordan kunne jeg la være å starte på en fremtid med han når jeg trodde fortiden var fortid?

Takk for svar uansett, jeg skal snakke med min mann så får vi ta det derfra.
Vis hele sitatet...
Jeg syns du er veldig dramatisk, altså. Han har jo ikke akkurat vært utro heller. Det høres for meg ut som det er du som er den ustabile og irrasjonelle her, og derfor den største trusselen for barna.
Alt i alt en komplisert problemstilling, men høres ikke ut som du er villig til å ta ombestemme deg, og har bestemt deg for å gjøre det så dramatisk som mulig. Ok.

Anbefaler deg å ta betenkningstid før du gjør noe drastisk, og snakk med han om det med åpent sinn (lykke til). Samtalen kan bare gjøre vondt verre om du kun skal bebreide med skam, skyldfølelse og hvor "rett" du har, fordi det "FAKTISK ER ULOVLIG". Minner meg om morra mi, og la oss bare si at det ikke hadde noen positiv effekt på noe som helst om man ikke er villig til å prøve å forstå motparten.

Mye av skadevirkningen til cannabis kommer av at det er sosial stigma rundt det, at det er ulovlig og at man begynner å leve dobbeltliv fullt av skam og skyldfølelse, som går ut over psyken. Sier ikke at det er 100% harmløst og at alle skal røyke hele tiden, men det er ganske tydelig (ut i fra det vi ser i tråden) at det gjør ting mer komplisert enn enn det hadde trengt å være.

Jeg syns det er ironisk at du er villig til å dra det så langt over noe som har langt mindre skadevirkning på familien enn ultimatumet du stiller her. Det virker forhastet, og basert på følselser, ikke fornuft.
Nå kjenner vi selvsagt ikke hele historien eller alle detaljene ut fra det lille som er skrevet her i tråden, men skadevirkningen av et samlivsbrudd er som regel mye større enn at foreldre røyker litt jazztobakk, eller tar seg et glass vin på kvelden.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis det eneste som virkelig avslørte mannen din var at du fant en søppelsekk med sneiper, så har det vel ikke vært så merkbart på han ellers? Hvis han er i jobb, er en bra far og alt annet er på stell, syns jeg det virker for drøyt å skille lag med han og gjøre det ille for ungene over dette prinsippet.
Ok, så argumentet er kanskje heller at han har holdt det skjult for deg (ja, det er kjipt) - men det er jo ikke rart han ikke tør å være ærlig, når vi ser her at du er villig til å gå fra han bare på prinsippet at "hasj ikke hører hjemme i livet ditt". Jeg har selv røyka cannabis i 10år, hver eneste bidige dag og misbrukt det tungt i perioder, og angrer på det. For min del var det nok en ubehandlet adhd-diagnose som ga meg rus-suget, og cannabisen ga meg en mulighet til å sortere tanker og reflektere over mine indre perspektiver på en måte jeg ikke hadde fått til før.
Da jeg endelig fikk diagnose og medisinering for adhd, forsvant lengselen etter cannabis, og jeg har sluttet å røyke slik jeg gjorde før. Ikke så veldig viktig til diskusjonen, men det var iallefall min erfaring.

La oss si eksempelvis at din man hadde ADHD-diagnose og fikk resept på adhd-medisiner (som er amfetaminpreparater). Ville du gått fra han fordi "amfetamin ikke hører hjemme i livet ditt"?
Dette er en komplisert problemstilling med mange faktorer, og vi kan ikke avgjøre 100% med vårt perspektiv her inne, men slik det høres ut for meg er at du har et negativt syn på cannabis, og ikke er villig til å gå inn i deg selv og vurdere om dette egentlig er så ille (ihvertfall sett opp mot effekten det vil ha på barna å faktisk forlate han).

En del av problemet er at Norge fortsatt ikke har et veldig åpent og liberalt syns på cannabis (selv om det er himla mye bedre nå enn for bare 10 år siden!). Spesielt "den voksne" generasjon har mye av de samme negative holdningene de er vokst opp med, og mange av holdningene er i tillegg basert på skremselspropaganda og faktafeil fra 80-90-tallets war on drugs, eller bare de det gikk verst med i samfunnet.
Poenget er ikke å gjøre det til en "legalize weed"-debatt her, men det kan være svært vanskelig å skummelt å være ærlig og åpen om rusbruken sin, eller evt selvmedisinering. At mannen din (kanskje) smugrøyker i skjul, kan være fordi det er for skummelt og risikabelt å oppsøke hjelp/resept - enten det er pga (psykisk)"avhengighet" eller selvmedisinering. Sett fra hans perspektiv har han jo bare alt å tape på det.

Sier ikke at det er optimalt å røyke cannabis hver kveld, men i utgangspunktet høres det ikke optimalt ut å ta amfetamin hver dag heller - selv om noen altså får resept på dette og lever fine liv, til tross for medisinering. Fler og fler som får resept på medisinsk cannabis også.
Folk er forskjellige, og ting funker forskjellig for alle. Det finnes nok fler enn vi tror som ofte tar seg en kveldsblås og fungerer helt fint i jobb, selv om det også er mange som ikke kan gjøre det uten at det går ut over jobb osv.

Når jeg ser måten du tenker på i svarene dine, bærer det preg av irrasjonalitet, lite refleksjon og rett og slett bare sinne:

SKjønner ikke at det på død og liv skal være så prinsipp å hate cannabis. Det høres for all del ut som det delvis er DIN feil om dere ikke skal leve sammen som familie, bare fordi han røyker litt brennesle på kveldene.
Det høres heller ikke ut som det beste valget for barna, med mindre far er voldelig eller på andre måter en dårlig far.
Det er rett og slett veldig lite moden og reflektert måte å tenke på, det du skriver her... Du gjør deg selv til den absolutte dommer av rett og galt, og mener du har enerett på å bestemme hva som er best for barna? Blir litt paff av svaret ditt.


Hvem er du til å si hva som er misbruk og ikke? Du har åpenbart svært snevert syn på cannabis og hvilken effekt det kan ha på folk. Det er fler og fler som drar veldig positiv nytte av denne planten, enten som medisin eller rekreasjonelt. Virker som du har et litt vel urimelig hat for planten her, som er veldig synd, med tanke på hvor langt du er villig til å strekke deg av prinsipp.
Det er ikke sikkert han røyker kraftig cannabis engang, kanskje akkurat nok til å kjenne en medisinell og avslappende effekt, uten særlig kraftig rusvirkning. Det kan være forskjellig for alle.


Skjønner jo mer og mer hvorfor han "lyver" om reaksjonen din er så ekstrem og lite åpen for endring eller innspill. Det er selvsagt ikke greit å gå bak ryggen på partneren sin, men hvis han er åpen om det, forlater du han jo med barna på et blunk, basert på et inngrodd prinsipp. Han kan jo slutte å røyke, men for alt vi vet funker det veldig bra for han og gjør han mer fungerende i en stressende hverdag. Du hadde nok merket det mye tidligere om det virkelig var veldig problematisk bruk. Det er ihvertfall ikke spesielt positivt å kombinere skam, skyldfølelse o.l med rusbruk, det har bare tendens til å gjøre ting verre.


Jeg syns du er veldig dramatisk, altså. Han har jo ikke akkurat vært utro heller. Det høres for meg ut som det er du som er den ustabile og irrasjonelle her, og derfor den største trusselen for barna.
Alt i alt en komplisert problemstilling, men høres ikke ut som du er villig til å ta ombestemme deg, og har bestemt deg for å gjøre det så dramatisk som mulig. Ok.

Anbefaler deg å ta betenkningstid før du gjør noe drastisk, og snakk med han om det med åpent sinn (lykke til). Samtalen kan bare gjøre vondt verre om du kun skal bebreide med skam, skyldfølelse og hvor "rett" du har, fordi det "FAKTISK ER ULOVLIG". Minner meg om morra mi, og la oss bare si at det ikke hadde noen positiv effekt på noe som helst om man ikke er villig til å prøve å forstå motparten.

Mye av skadevirkningen til cannabis kommer av at det er sosial stigma rundt det, at det er ulovlig og at man begynner å leve dobbeltliv fullt av skam og skyldfølelse, som går ut over psyken. Sier ikke at det er 100% harmløst og at alle skal røyke hele tiden, men det er ganske tydelig (ut i fra det vi ser i tråden) at det gjør ting mer komplisert enn enn det hadde trengt å være.

Jeg syns det er ironisk at du er villig til å dra det så langt over noe som har langt mindre skadevirkning på familien enn ultimatumet du stiller her. Det virker forhastet, og basert på følselser, ikke fornuft.
Nå kjenner vi selvsagt ikke hele historien eller alle detaljene ut fra det lille som er skrevet her i tråden, men skadevirkningen av et samlivsbrudd er som regel mye større enn at foreldre røyker litt jazztobakk, eller tar seg et glass vin på kvelden.
Vis hele sitatet...
Enig med deg, godt skrevet!
Sist endret av Conan; 14. desember 2021 kl. 23:07.
Okey, nå skal jeg si noe som kommer til å provosere omtrent halve freakforum. Cannabis er ULOVLIG. Hva betyr det? Jo, i ytterste konsekvens betyr det bøter, samtaler med politit og eventuelt barnevern, om ting går alt alt for langt, tap av omsorgsrett og all den jævelskapen som fører med.

Dette er seriøse konsekvenser som enhver bør ha i mente om en ønsker å bruke ulovlige rusmidler. I et ekteskap/samboerskap hvor barn er involvert bør man ha rett til å kunne kreve at slik oppførsel ikke tolereres. Hvis en da, egoistisk som det er, velger å gå på tross av det pga en rusopplevelse er man en drittsekk. Sånn er det.

Som et voksent menneske med ansvar for barn, har man en fordømt plikt til å innrette seg etter samfunnets normer, uavhegig av hva man synes om dem. Det skylder man rett og slett ungene sine, ettersom det også er de som må ta de konsekvensene normbrudd får. Derfor betyr ikke det faktum at "cannabis ikke er farlig" eller at "det snart blir legalisert" en jævla dritt.

Til TS: Jeg synes du skal ta en lang samtale om hvilke forventninger du har til han som partner og forelder. Prøv å formuler dine og andre sine punkter som taler for at det er totalt meningsløst for et voksent menneske med barneansvar å være lovbryter, uavhengig av hva dere mener om loven. Hvis du ikke er fornøyd med svarene han gir, eller at han virker å ikke forstå alvoret, kan du vurdere om dette er et forhold du ønsker å avslutte. Men husk uansett hva som skjer å bevare en god tone mellom dere overfor barna, dette er viktig. Jeg har full forståelse at du er blitt såret. Det han har gjort er et skikkelig tillitsbrudd.
Haha, du skulle bare visst hvor mange du kjenner som røyker nå og da uten at det har noe videre innvirkning på livet deres eller ditt.

Holdningene dine virker å spille på frykt og uvitenhet, og det er sjeldent en bra greie.
Gleder meg til en oppdatering av trådstarer!